Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Volyymin riittävyys 100w comboissa ja vahvistimen mikittäminen
1 2 3 4 5
Joees
29.11.2009 12:17:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Ymmärrän toki kun halutaan käyttää pienempitehoisia vahvareita. Kuitenkin itselläni ei oo tolla 100 Wattisella ollut mitään onkkelmaa treeniksellä. Masteri on yli puolen välin, ja kanavavola noin klo 12. Siihen on siis tehty oikeasti toimiva masteri. Oishan siinä puolitus 50 Wattiin, mutta mökän määrään se ei juuri vaikuta. Laatuun kyllä.
 
Kuin saatanan lujaa te vedätte reeniksellä? Mulla on 80w nuppi ja en ole ikinä kertaakaan reeneissä pitänyt masteria klo kahdessatoista. Hyvä että just hikisesti ysiin tai kymppiin saa toisinaan kääntää.
 
Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
jussi1976
29.11.2009 12:20:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

50w:iin puolitettu satanen riittää hyvin.
 
fox
29.11.2009 12:42:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: No vähän samoja kokemuksia kyllä. Täytyy tosiaan ottaa huomioon se, että millä rakenteella tota putkitehoa käyttää. Jos sen nappaa sen särön suoraa nupista tai kombosta ja siis särökanavasta, sitä mökää lähtee, mutta jos käyttää luuppia ja jotain VV tyylistä tms. etusta, niin silläkin on vaikutuksensa. Puolittaminen on kyllä ehdoton peli sinänsä, mutta itse kyllä ottaisin tuon 150w jos ja kun joskus tsäänssi tulee. Toistaiseksi satanen on mennyt suht hyvin. Ja onhan noita isompiakin vermeitä, mutta sitten se menee kyllä niin megalomaaniseksi, että en oikein näe enää mielekkyyttä siinä.
 
Toisin sanoen karkeana nyrkkisääntönä voisin sanoa, että jos käyttää särökanavaa PUTKIvahvarista, niin se 50w riittää useimmille, jos käytää puhdasta ja säröä, niin sitten kannattaisi olla varuiksi se 100w, jos käyttää etuastetta ja putkipäätettä, niin sitten se 100-150w. Tää olisi mun summittainen kaavani.
Tuon etuasteen - eli siis tässä oletuksena tuo VV - kanssa on nimittäin jo säätämisessä se ongelma, että sitähän ei voi tehdä niin, että käännetään se pääte kaakkoon ja sitten etsitään se saundi. Se pitää säätää suht pienellä volalla kohdilleen ja katsoa, miltä se saundaa kovemmalla - jo ihan kuulonkin vuoksi. Sitten huomataankin se, että esim. kun putkipäätteessä onkin vola huomattavasti kovemmalla, mm. plektran isku kieleen kuuluu ihan toisella tavalla nyt ja saundi on muutenkin terävämpi. Jos siis halutaan silti pysyä siinä alkuperäisessä säädössä, niin täähän luo ongelman. Yksi ratkaisu tosin VOISI olla powerbrake, en osaa sanoa kun en ole kokeillut sitä tämän kanssa.

 
No juupa juu. Totta kai sitä saa jokainen ostaa juurikin sellaset "värkit" joita mieli tekee ja rahat riittää, mutta onko mielekästä, jos nyt ei suuremmin keikkaile tai vallan isoissa saleissa soittele, ihan hirveesti ostaa "vaan varalta" jotain Triple Rectoa tms. ihan vaan sen takia että "onpa mulla PUTKIWATTEJA 150" kun ihan normi kuolevainen kärsii sen tuhannet tuskat jo 50 watilla siinä 15 neliön pommisuoja-treeniksessä. Siis jos luukuttaa. En väitä, että täällä ei olis soittajia, jotka on moisessa tilassa jopa sitä satawattista kovempaa soittaneet, mutta..
Aika huonoa on, jos siellä treenatessa joutuu pitämään kuusitulppia ja vielä Peltoreita siinä päällä, ja jollain lapuilla kirjallisesti kommunikoimaan niitten bändikaverien kanssa...
Ihan aloittajalle sanoisin, että eipä siellä treeniksillä kovinkaan monella ns. "isolla bändilläkään" ole niitä PA-kamoja, yleensä on joku pikkuruinen "klubisetti" lauluja varten, tosin kyllähän siellä saattaa olla mikitettynä kitarakamatkin, jolloin ne on luokkaa 5-15 W pikkuputkarit.
Jos rumpali on kovakätinen niin sitä kannattaa ohjeistaa (kun niistä edelleenkin puuttuu se volumesäädön mahdollisuus) että kannattaa ajatella niitä soittajatovereita. Eikä mättää kuin heikkopäinen. Tietysti sitä voi "kouluttaa" vaikka kitaristin toimesta, jos lähdetään kilpavarustelulinjoille, vaikka hankkimalla jonkun Modefour-Marsun ja avaamalla vaikka sitä reippaammin. Sitten kun tulee veri korvista ja nenästä, niin ehken uskoo... =)
 
Oikeesti, kuulo on soittajalle senverran tärkeä, ja kun sitä ei saa edes T-kaupasta eikä Digitalvillagesta, niin kyllä siellä treeniksellä kannattaa pitää se järki mukana äänenpaineitten ja möykän osalta.
Jos ei 100 W riitä treenikämpällä, niin kyllä (ainakin itse) pidän sitä melko käsittämättömänä.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jussi1976
29.11.2009 12:51:24 (muokattu 29.11.2009 12:54:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärrän hyvin pointtisi. Mutta sanoinhan myös, että puolitettavana tuo. Ja kun sanoin myös, että setti joka toimisi "kaikkialla" se tarkoittaa sitä, että ei sitten lasketa sitä rahaa pennilleen. Triple Rectifier ei muuten toimi päätevahvistimena. Kysyin Mesalta suoraan. Eli pitää olla joku muu.
Ja toi treenisjuttu on asia tietysti erikseen, siellä riittää ihan ok joku puolitettava satanen etusella todella hyvin, mutta tuolla kaavallani hain lähinnä keikkasettiä, en treenissettiä.
 
sepisti
29.11.2009 12:54:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: 50w:iin puolitettu satanen riittää hyvin.
 
Kerro nyt oikeesti vähän tarinaa siitä, minkälaisilla kamoilla sä vetelet. Juttujen perusteella kokemusta tuntuu olevan vähintäänkin stadionkeikoista U2:n kitaristina:)
 
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
jussi1976
29.11.2009 12:57:06 (muokattu 29.11.2009 13:07:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mulla ole :o) Mä tiedän vain se, et tota tehoa pitäi olla vähän enemmän etuseni kanssa. Mä olen käyttänyt Voodun etusta päävehkeenä kauan, entinen pätkii, ensin mulla oli päätteenä Marsun 2x50w 9005, sittemmin satanen. Ei muuta. Riittää ihan hyvin, mutta tosta saundin terävöitymisestä en meinaa päästä eroon. Mä en vain pidä siitä, että se alkaa - tavallaan paukkumaan liikaa. Saundin pitäisi pysyä pyöreänä. Ei tää tän kummallisempi juttu ole. Arvioisin, että tää saundin terävöityminen alkaa jossain 50-60% volan kohdalla kuulua. Ymmärrätkö, mitä ajan takaa?
 
Mr. Speed
29.11.2009 12:58:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Methis: Kuin saatanan lujaa te vedätte reeniksellä? Mulla on 80w nuppi ja en ole ikinä kertaakaan reeneissä pitänyt masteria klo kahdessatoista. Hyvä että just hikisesti ysiin tai kymppiin saa toisinaan kääntää.
 
En tiedä onko se kuinka saatanan lujaa muihin verrattuna. Niin että kaikki kuuluu ja erottuu. Jopa basarin erottaa :) Tuossa nupissa vaan on todella toimiva masteri. Sillä voi soittaa himassa masteri klo 12:ta ja kanavavolaa säätämällä. Kuulemma ei edes soiteta kovaa verrattuna kämpän toiseen bändiin, jotka on jotain seniilejä ukkoja :) Kyllä sitten kun laittaa volat kaakkoon, niin kaapin edessä saa oivat hartiahieronnat. Kyllä tosta mökää lähtee ihan perkeleesti, mutta se on kontrolloitavissa. Samaa en voi sanoa esim. 6505:sesta.
 
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Jucciz
29.11.2009 13:22:37 (muokattu 29.11.2009 13:22:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän väliin reality check ja tarinaa elävästä elämästä: mulla on keikkakoneena 15-wattinen combo ja volumet on ollu vähän yli puolivälissä sillon, kun on tarvinnu soittaa vähän kovempaa. Mikitän Sennheiser e606:lla, joka roikkuu vahvistimen edessä hieman kartion keskikohdasta sivuun. Mikin paikan hain (ja merkkasin sen jälkeen teipillä) kotona rauhassa testailemalla: soittelin suljetut luurit päässä kuunnellen mikitettyä signaalia ja siirtelin mikkiä kunnes soundi oli sopivanlainen.
 
PA-kamat ja monitorointi on keksitty. Tervetuloa 2000-luvulle.
 
Seba
29.11.2009 13:31:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan sivuhuomiona vaan, että jos joku vetää paarikeikalla nupit kaakkoon 150W putkikoneesta, niin sali tyhjenee kyllä äkkiä kun ihmiset juoksevat karkuun verta korvista purskahdellen.
 
Meillä oli edellisellä kitaristilla 25W muunnettu fenderin twin, ja sen jos kakkoselle pisti niin ei enää muuta sitten kuullutkaan.
Klo 12 alkoi jo matot pyörimään lattialla.
 
Summa summarum 150W on vitusti liikaa jos soittajat ja kuuntelijat on ihan täysipäisiä luukuttajia :)
Siis jos putkikoneista puhutaan.
 
Confidentum
29.11.2009 13:35:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tähän väliin reality check ja tarinaa elävästä elämästä: mulla on keikkakoneena 15-wattinen combo ja volumet on ollu vähän yli puolivälissä sillon, kun on tarvinnu soittaa vähän kovempaa. Mikitän Sennheiser e606:lla, joka roikkuu vahvistimen edessä hieman kartion keskikohdasta sivuun. Mikin paikan hain (ja merkkasin sen jälkeen teipillä) kotona rauhassa testailemalla: soittelin suljetut luurit päässä kuunnellen mikitettyä signaalia ja siirtelin mikkiä kunnes soundi oli sopivanlainen.
 
PA-kamat ja monitorointi on keksitty. Tervetuloa 2000-luvulle.

 
Samma här 15W piisaa ja noin pysyy myös "lavamelu" aisoissa ja on miellyttävämpi musikanteillakin työtänsä tehdä. Treeneissäkin tuommoinen riittää mainiosti, kun ei niitä neliöitä/kuutioita kovin paljon treenikämpässä ole. Hurjat volamäärät vaan kimpoilee seinistä ja puurouttaa musaa. Tietysti se musatyylistä on myös kiinni, miten pontevaa ilmaisua ja äänenpainetta tarvitaan.
 
Munkkilatinaa sano mummo nuoteista
jussi1976
29.11.2009 13:36:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu. Ymmärrän ton. Mutta sitä ei voi luukuttaa kybällä sitä 150 tolla etusella hyvin ilman sitä piikkiä kuin jotain 50%, ja sekin riittää. Ja siis sanoin, että setti olisi sellainen, että se riittäisi kaikkialla.
 
fox
29.11.2009 13:37:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba:
Siis jos putkikoneista puhutaan.

 
Mm'm.. trankkukoneilla ei ole Mnet-"pro" -väkien hyväksyntää.. =) Taas toisaalta- ei niillä wateilla ole eroja. Kyllä sillä 150W trankullakin sen baarin/klubin tyhjentää, eikä tarvitse edes ajaa sinne klippauksen rajoille asti. Eli sinne seuduille, joissa trankkujen ja putkien erot tieteellisesti on.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
29.11.2009 13:41:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Confidentum: Samma här 15W piisaa ja noin pysyy myös "lavamelu" aisoissa ja on miellyttävämpi musikanteillakin työtänsä tehdä. Treeneissäkin tuommoinen riittää mainiosti, kun ei niitä neliöitä/kuutioita kovin paljon treenikämpässä ole. Hurjat volamäärät vaan kimpoilee seinistä ja puurouttaa musaa. Tietysti se musatyylistä on myös kiinni, miten pontevaa ilmaisua ja äänenpainetta tarvitaan.
 
Pontevaa ja nasakkaa ilmaisua kannattaa itsekunkin kokeilla siellä treeniksellä "vähän pienemmilläkin" äänenpainemäärillä. Se on ehdottomasti helpompaa sille laulajalle esimerkiksi. Kun yleensä ne laulukamat on suhteessa herrojen kitaristien putkimyllyihin huomattavasti alemmalla tasolla. Vaikka, kyllä se laulusuorituskin ehken olisi tärkeää sen bändisoiton osalta.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Seba
29.11.2009 13:55:03 (muokattu 29.11.2009 13:56:45)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Mm'm.. trankkukoneilla ei ole Mnet-"pro" -väkien hyväksyntää.. =) Taas toisaalta- ei niillä wateilla ole eroja. Kyllä sillä 150W trankullakin sen baarin/klubin tyhjentää, eikä tarvitse edes ajaa sinne klippauksen rajoille asti. Eli sinne seuduille, joissa trankkujen ja putkien erot tieteellisesti on.
 
Ei, vaan mulla ei ole kokemusta 100W trankuista, niin en osaa niistä sanoa mitään.
Putkia vaan olen kuunnellut, ja niistä ainakin tuon verran korvasärkyjä on karttunut että tietää varoa hulluja kitaristeja :)
 
Bassokamoista on kokemusta molemmista, ja 450W trankku riitti rokkiin ihan jees, mutta ei kumminkaan.
Väliaikaisesti 150W trankkucombolla kun joutui soittamaan, niin melkein mieluummin olisi jöönyt kotiin kuin edes vaivautunut paikalle kuuntelemaan sitä muhjua.
200W traynorin putki oli treeniksellä vähintäänkin riittävä, mutta avoimessa tilassa "latokeikalla" joutui jostain syystä luukuttamaan täysillä rantiksen kanssa että kuului tarpeeksi?
 
SVT2PRO:n 300W taas puskee niin paljon, ettei tarvitse puoliväliä kovemmalle mennä missään, mihin mulla on asiaa :)
 
Ehkä sitten suhteessa trankulla ja putkella ei ole kitarakamoissa niin suurta eroa kuin bassossa?
Ainoa trankkukokemus kitaralla on mun microcube, ja kyllä sekin kotiin riittää hyvin parine watteineen :)
 
EDIT:
ja missään nimessä en lue itseäni m.net "pro" väen joukkoon :)
lähempänä aloittelijapalstaa tulee oltua vielä.
 
BigPapa
29.11.2009 14:09:52 (muokattu 29.11.2009 14:10:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää riittää aika moneen paikkaan:
 
http://www.vintage-vibe.net/Images/Vibroverb.jpg
 
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Miikathebest
29.11.2009 14:23:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan itseäni toisesta keskustelusta:
"Trankkuwahvistimen 50w on täysin sama kuin putkivahvistimen 50w.
Molemmat vahvistimet antavat ulos puhdasta ääntä 50w teholla.
Pääteasteen säröytyessä transistorivahvistin kyykkää, eikä teho/voimakkuus kasva.
Putkivahvistin ei mene kyykkyyn pääteasteen säröytyessä, vaan ääni alkaa rupeutua ja hajota pikkuhiljaa ulostulotehon vielä kasvaessa."
 
Useimmiten äänenvoimakkuus kasvaa todella paljon käännettäessä nuppia asteikolla 0-3, mutta 5-10 kohdalla voimakkuus ei enää juuri kasva. Ainoastaan päätesärö lisääntyy. Cleanilla soittaessa volumea ei voi useinkaan kääntää yli puolivälin.
 
Liikaa säröä!
kimurantti1
29.11.2009 14:30:52 (muokattu 29.11.2009 14:37:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: "Trankkuwahvistimen 50w on täysin sama kuin putkivahvistimen 50w.
 
Näinhän se teknisesti joo on, mutta ei noin voi musta sanoa, koska se ei käytännössä todellakaan mene noin yksioikoisesti. 50 wattisesta putkivahvistimesta lähtee hitosti enemmän mökää kuin 50 wattisesta transistorivahvistimesta. 50 wattinen transistorivahvistin voi joissain tilanteissa hyvinkin jäädä jalkoihin, kun teho ei yksinkertaisesti riitä tuottamaan puhdasta ääntä tarpeellisella voimakkuudella. Eikä tarvi edes rumpalin lyödä kovin lujaa, kun akustiikka, sovitukset ja kaikki tuollaiset jutut vaikuttavat. Mm. mä kun soitin eräässä big bandissa, niin siellä oli kaksi vahvistinta valmiina. 65 wattinen Line6 Flextone III ja 30 wattinen Peavey Classic 30. Flexu yksinkertaisesti jäi jalkoihin keikoilla vaikka kuinka yritti säätää siihen suorastaan vittumaisen erottuvan soundin. Classicin kanssa volume oli ehkä klo 10:ssä, ja se tuli lujaa. Komppivola oli molemmissa ihan jees, mutta niissä satunnaisissa ad. lib. -paikoissa kun kitarasta tuli bändin solisti, loppui Flexusta vaan hönkä kesken ja pääte kyykkäsi. Volat melkein kaakossa, pientä digitaalista säröä surrurrur ja orkesterin johtaja kysyy biisin jälkeen, että "miksi et nostanut kitaran äänenvoimakkuutta?"
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
aristoteles666
29.11.2009 14:35:04 (muokattu 29.11.2009 14:35:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

transistori päätteen voi tehdä hyvin tai huonosti, huonosti tehtynä se antaa paperilla esim 50w mutta jää jalkoihin putkipäätteelle, mutta jos se on hyvin suunniteltu ja tehty, se ei jää yhtään jalkoihin.
 
Vapour
29.11.2009 14:56:01 (muokattu 29.11.2009 14:56:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: transistori päätteen voi tehdä hyvin tai huonosti, huonosti tehtynä se antaa paperilla esim 50w mutta jää jalkoihin putkipäätteelle, mutta jos se on hyvin suunniteltu ja tehty, se ei jää yhtään jalkoihin.
 
Yep. Trankkuja kun tehdään pääsääntöisesti mahdollisimman halvalla, jolloin niitten teholähteen virranantokyky ei välttämättä riitä kunnolla ilmoitettuun RMS -tasoon. Semminkin kuin tuo jatkuva tehonkesto on monesti mitattu 1kHz -signaalilla, jolloin ei vielä pahemmin tiedetä kuinka "virtasyöpöt" bassotaajuudet käyttäytyvät.
 
Lisäksi halpistrankkujen komeroihin ei yleensä isketä kiinni mitään Eminencen tai Celestionin huippuelementtejä. Näissä keskusteluissa unohtuu järjestäen se, että itse kaiutinelemenillä on erittäin merkittävä osa äänenpaineen muodostuksessa
 
Esimerkki, 100W -vahvari täysillä, suluissa äänenpaine 50W:
 
Celestion Tube 10 (93dB/1W/m) -> 113dB, (110dB 50W)
Celestion greenback (97dB/1W/m) ->117dB, (114dB 50W)
Celestion V30 (100dB/1W/m) -> 120dB, (117 dB 50W)
Eminence Wizard (103dB/1W/m) ->123dB, (120dB 50W)
 
Arvot on toki teoreettisia noin -arvoja.
 
Ja Foxille: Ongelma hevin soittamisessa hiljaa on rummuilla on se, että kys. musatyyli tykkää voimakkaasta atakista, etenkin teknisemmissä tyylisuunnissa, jolloin ainakin joillakin kiteillä tulee eteen kompromissi soundin ja äänenpaineen välillä. Tosin en ole rumpali itse, enkä kuunnellut hirveesti eri kittejä... Vinkkejä tiukkaan atakkiin ja läskiin iskevään soundiin kevyellä kädellä otetaan kovasti kiitollisena vastaan!
 
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
fox
29.11.2009 15:17:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vapour:
Ja Foxille: Ongelma hevin soittamisessa hiljaa on rummuilla on se, että kys. musatyyli tykkää voimakkaasta atakista, etenkin teknisemmissä tyylisuunnissa, jolloin ainakin joillakin kiteillä tulee eteen kompromissi soundin ja äänenpaineen välillä. Tosin en ole rumpali itse, enkä kuunnellut hirveesti eri kittejä... Vinkkejä tiukkaan atakkiin ja läskiin iskevään soundiin kevyellä kädellä otetaan kovasti kiitollisena vastaan!

 
Juu, toki tiedostan tuon vallankin, koska ite oon päätoiminen rumpali. Ja soitettua on tullut "hevit ja humpat" ja jonkinverran perkkapuolella sitte lattarikamaakin. ;)
Ja tuolla ylempänä jo totesin, että rumpaleitten volume-säätö on hankalaa, jollei se ite ymmärrä mitään.. Myös rumpalina tiedän, miten mukavaa on soitella jos esim. kitaristina on joku "nyansseista ja bändidynamiikasta" piittaamaton kama-addikti joka on saanu ostettua jonkun yyber-styrkkarin jota se ehdointahdoin haluaa "esitellä"..
 
Eli tässä taas tämä "kilpavarustelu"-pointti..
No joo, rumpalin perustaitoihin kuuluis (ainakin teoriassa) sellainen taito kuin "how to play the room" eli sen mukaan, missä soitetaan, osata hommansa. Tuppaa vaan eräillä bändeillä olemaan hankalaa, jos rumpali turvautuu "fillarihanskoihin ja hiilikuitukapuloihin" ja mättää ku hengenhädässä, samalla peltikomppia huitoen kiinapeikkopeltiin, kunnes se halkeaa se pelti.
Vastakysymys: onko tällanen hyvää bändisoittoa? ;)
Kompromissia soundin ja äänenpaineen välillä ei tule, jos bändissä sovitaan, että treeneissä nyt soitetaan tietyllä volalla. Soundi taas - rummutkin on "viritettävä soitin", jos ne ei soi jämysti ja kuuluvasti niin jotain on sitte rumpalin tontilla pielessä.
Usein ainakin tuolla rumpukamapuolella eräät parkui, että täytyy sitä lyödä kunnolla, kun ei sitä mitään muniinpuhaltelujatsia soiteta - no, kuka kieltää soittamasta mitä hyvänsä, mutta kai sitä nyt pitäs rumpalinkin ymmärtää, että hehtaarihallissa lyödään sitte enemmän kuin 15 neliön kopissa..ja kompin pysymisen kannalta on aivan sama se lyöntivoimakkuus.
Etuina kevyemmästä tatsista on sitten se, että rumpali ite pärjää pienemmällä energialla, eikä kalvot oo kuopilla, kapulat sahajauhona eikä pellit halki parin kolmen treenikerran jälkeen, keikalla sitte voi paalata kovaa, jos siltä tuntuu eikä "fiilikseen" muuten pääse.
Soundiin vielä, että rumpujen virittäminen, kunnon kalvot ja ehkä siihen kalvon päälle vielä demppirengas (deadringer) niin eiköhän niillä pärjää. Ja peltiarsenaali sen soittotilan mukaan, jos ei muuten balanssi säily...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «