Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Rummut: sähkörummut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: MegaDrum MIDI Triggeri
1
29
26.11.2009 20:08:29 (muokattu 26.11.2009 20:08:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.
 
Onkos palstan sähkörummuttelijat tietoisia kyseisestä vempeleestä?
Lisää tietoa: http://www.megadrum.info/content/introduction
 
On DIY toimintaan perustuva MIDI I/O moduuli. Verrattavissa Roland TMC-6:een tai Alesis Trigger I/O:hon. Paitsi että siinä on enemmän inputteja, portaaton haitsu, tuki kolmealueisille symbaaleille (Roland ja Yamaha) yms.
 
Modulin ominaisuudet ja potentiaali, sekä hinta houkuttivat niin paljon, että päätin testata, ja tilasin tuollaisen reilu viikko takaperin ja olen sitä tällä viikolla säädellyt, mutta en ole löytynyt haluamiani säätöjä omalla padikattauksella.
 
Nyt kyselisinkin, että onko täällä sellaisia VST -harrastajia, jotka mahdollisesti haluaisivat testata kyseistä laitetta oman setuppinsa kanssa. Moduli on myynnissä torilla: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=371225
 
Ota yhteyttä jos kiinnostus heräsi.
 
anttipi
05.12.2009 02:38:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostaisi tietää tarkemmin, minkälaisia ongelmia eteen tuli. Olen suunnitellut sähkörumpusettiä, jossa soundit tulisivat BDF2:sta ja välissä olisi MegaDrum. Pelkään kuitenkin, että juuri tuo sopivien asetusten löytäminen MegaDrumissa on ylivoimaista MIDI-noviisille.
 
Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
29
07.12.2009 09:20:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleinen ongelma on, että mesh kalvo padit tahtoo "käydä liian kuumina", eli gainia ei saa modulista säädettyä riittävän alas. Homman pystyy kyllä korjaamaan tekemällä jännitteenjakajat väliin. Olisin itse näin tehnytkin, mutta kun oli muitakin ongelmia mm. haitsukontrollerin (FD-8) kanssa, niin ei riittänyt kärsivällisyys. Varsinkin kun ton TD12 kanssa homma toimii niin hyvin.
 
Yamahan padien kolmialueisuuden sain kyllä toimimaan ja jos jaksaa värkätä, niin kyllä ton varmasti sais toimiin oikein hyvin muutenkin.
 
anttipi
07.12.2009 11:30:38 (muokattu 07.12.2009 11:32:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisin itse näin tehnytkin, mutta kun oli muitakin ongelmia mm. haitsukontrollerin (FD-8) kanssa, niin ei riittänyt kärsivällisyys.
 
Juuri tuon kontrollerin olin ajatellut hankkia. Säätäminen oli siis FD-8:n osalta hankalaa vaiko peräti mahdotonta? Olen kyllä valmis uhraamaan aikaa ja hermoja säätämiselle. Samplet tulisivat BFD2:sta, jossa ainakin on hyvin yksityiskohtainen haikkasäätö, mutta tietty toi miditriggeröinti pitäisi saada toimimaan ensin.
 
Mesh-kalvollinen setti olisi mullakin hankinnassa. Ts. säätövara ei Megadrumissa "kuumuusongelman" suhteen tahdo riittää (threshold, sensitivity, gain)? Käsittääkseni kuitenkin suurimmalla osalla Megadrum-käyttäjistä on juuri mesh-setti ja esim. Vdrumin foorumeilla värkkiä kovasti kehutaan.
 
Ainoa budjettiini sopiva realistinen vaihtoehto olisi Alesis Trigger IO (jossa käsittääkseni threshold-säätöä ei saa säädettyä edes nollaan asti), mutta sen kylkiäiseksi tarvisin sitten taas eTriggerin kolmialuepädeille.
 
Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
29
07.12.2009 13:08:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anttipi: Juuri tuon kontrollerin olin ajatellut hankkia. Säätäminen oli siis FD-8:n osalta hankalaa vaiko peräti mahdotonta? Olen kyllä valmis uhraamaan aikaa ja hermoja säätämiselle. Samplet tulisivat BFD2:sta, jossa ainakin on hyvin yksityiskohtainen haikkasäätö, mutta tietty toi miditriggeröinti pitäisi saada toimimaan ensin.
 
Tuolla MegaDrum:in kotisivulla on foorumi, mistä kannattaa etsiä ja kysellä neuvoja. Dimitri vastailee sinne päivittäin. Jotain juttua tosta FD-8 löysin, mutta ymmärrykseni mukaan sitä ei oikein oltu saatu toimimaan MegaDrumin kanssa. Voin olla väärässäkin.
 
Mesh-kalvollinen setti olisi mullakin hankinnassa. Ts. säätövara ei Megadrumissa "kuumuusongelman" suhteen tahdo riittää (threshold, sensitivity, gain)? Käsittääkseni kuitenkin suurimmalla osalla Megadrum-käyttäjistä on juuri mesh-setti ja esim. Vdrumin foorumeilla värkkiä kovasti kehutaan.
 
Kyllähän ton saa toimimaan jännitteen jakajilla (käytännössä tarvitaan pari jakkia ja pari säätövastusta / jakaja) niinkuin sanoin. Näin uskon monen tehneenkin.
 
Ainoa budjettiini sopiva realistinen vaihtoehto olisi Alesis Trigger IO (jossa käsittääkseni threshold-säätöä ei saa säädettyä edes nollaan asti), mutta sen kylkiäiseksi tarvisin sitten taas eTriggerin kolmialuepädeille.
 
Itse en edes harkinnut ton hankkimista. On niin paljon köykäisemmät ominaisuudet. MegaDrum:issa viehätti sen huikea potentiaali. Kolmialueiset symbaalit, suuri määrä inputteja yms.
 
Harmi kun kerkesin myydä ton jo. Olisit saanu edullisesti testiin. Eipä toi kyllä suoraan tilattunakaan oo ku alle 200€. Tai tietenkin jos itse kolvailet, niin ei sitäkään.
 
anttipi
07.12.2009 13:13:46 (muokattu 07.12.2009 13:14:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dmitri lupasi alustavasti sellaisen tehdä viikossa, ja tosiaan alle 200 euron jäisi postikuluineen.
 
Itse en yhtään luota kolvaustaitoihini, ja täytyisi varmaan ottaa selvää noista jännitteenjakajistakin (en äkkiseltään tajua niistä mitään). Olisikohan jonkinlainen jännitteenjakosysteemi mahdollista lisätä jo rakennusvaiheessa sinne boksin sisään? Ehkä kysymys kuulostaa tyhmältä, mutta mulla tosiaan on toi elektroniikkatietämys täysin lapsenkengissä.
 
Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
29
07.12.2009 13:57:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anttipi: Dmitri lupasi alustavasti sellaisen tehdä viikossa, ja tosiaan alle 200 euron jäisi postikuluineen.
 
Itse en yhtään luota kolvaustaitoihini, ja täytyisi varmaan ottaa selvää noista jännitteenjakajistakin (en äkkiseltään tajua niistä mitään). Olisikohan jonkinlainen jännitteenjakosysteemi mahdollista lisätä jo rakennusvaiheessa sinne boksin sisään? Ehkä kysymys kuulostaa tyhmältä, mutta mulla tosiaan on toi elektroniikkatietämys täysin lapsenkengissä.

 
Eipä se tietämys itsellänikään mitään priimaa ole. Siellä foorumilla kannattaa hakea esim. "voltage divider", niin löytyy tietoutta. Kannattaa kysyä Dimitriltä josko tuo onnistuisi rakennusvaiheessa. Pääsisi varmasti helpoimmalla. Tai sitten pyydät yhden sellaisen "ulkoisen" malliksi mukaan. Käsittääkseni tuo jännitteen jako onnistuisi myös padin päässä jotenkin vastuksella piezon ja jakin väliin.
 
anttipi
07.12.2009 14:48:49 (muokattu 07.12.2009 15:08:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

29: Eipä se tietämys itsellänikään mitään priimaa ole. Siellä foorumilla kannattaa hakea esim. "voltage divider", niin löytyy tietoutta. Kannattaa kysyä Dimitriltä josko tuo onnistuisi rakennusvaiheessa. Pääsisi varmasti helpoimmalla. Tai sitten pyydät yhden sellaisen "ulkoisen" malliksi mukaan. Käsittääkseni tuo jännitteen jako onnistuisi myös padin päässä jotenkin vastuksella piezon ja jakin väliin.
 
Piezo/piezolle ilmeisesti toimii myös vastus Megadrumin päähän jakin ja piirilevyn väliin. Tämä lienee siistein ratkaisu ja kaiken järjen mukaan myös kolvinoviisin toteutettavissa. Ja kahdelle Yamahan piezo/switch-symbaalille voinen (sähkömiesveljeni suosiollisella avustuksella) tarvittaessa tehdä tuollaiset ulkoiset jakajat.
 
Tuosta FD-8:sta ymmärsin, että hyppyjohtimet täytyy olla kytketty tietyllä tavalla. Sen enempää en sitten ymmärräkään (esim. vaativatko eri haitsut eri hyppyjohdinkytkennät), mutta jospa Dmitri voisi kolvata johtimet valmiiksi FD-8:lle sopivaan konfiguraatioon.
 
Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
anttipi
05.01.2010 23:04:27 (muokattu 06.01.2010 00:40:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaan nyt tähän omakohtainen kokemus, että 50 kohm trimmeripotikoilla saa helposti säädettyä liian kuumat mesh-pädit Megadrumille sopivalle tasolle. Näin Megadrumin saa toimimaan käytännössä minkä pädien kanssa tahansa.
 
Megadrumin haitsukontrolleriksi olen muuten väsäämässä hall-anturilla ja magneetilla varustettua ratkaisua tavalliseen haitsutelineeseen. Kustantaa vain muutaman hassun euron ja on noviisinkin (lue: allekirjoittaneen) toteutettavissa. Tässä videossa on demonstroitu kontrollerin portaattomuutta: http://www.youtube.com/watch?v=PwB2mv8wIWY
 
Tästä on kirjoiteltu Vdrumsin ja Megadrumin foorumeilla, ja voin raportoida tänne omista kokemuksistani sitten kun saan tarvikkeet. Ongelmana näissä DIY-jutuissa tietysti aina on, että kustannukset kohoavat, kun joutuu etsimään sopivia komponentteja, mutta hall-anturit maksavat onneksi pari euroa ja magneetit saman verran.
 
"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
ile.
15.06.2010 14:27:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anttipi: Laitetaan nyt tähän omakohtainen kokemus, että 50 kohm trimmeripotikoilla saa helposti säädettyä liian kuumat mesh-pädit Megadrumille sopivalle tasolle. Näin Megadrumin saa toimimaan käytännössä minkä pädien kanssa tahansa.
 
Itse olen päätymässä tuohon samaan ratkaisuun. Tällä hetkellä on vasta akustiset rummut, joihin pitäisi siis hankkia piezot, mesh-kalvot, tuo moduuli, hihat-kontrolleri ainakin.
 
Laitoitko itse nuo potikat siis dmitrin väsäämään moduuliin jälkeenpäin, minnekäs päin sijoitit?
 
Onko kaikki muuten sujunut tuon laitteen kanssa hyvin?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «