Aihe: Mikrofoni kuuluu vain monona? | 1 |
---|
|
Laitteisto kokoonpano on seuraava: tietokone, ulkoiinen äänikortti M-Audio mobilepre usb ja kaiuttimet (tietokone tai kotistereot). Alkuun ajatus näistä oli vetää hieman karaoke juttuja. Ongelmana on tosiaan, että mikrofonista(Philips SBC MD650) ääni kuulu vain monona ei stereona. Esim. sähkökitara ja muu musiikki kuuluu normaalisti stereona, ja taas elektro-akustinen kitara kuuluu vain monona. Täytyy sanoa, että itsellä meni pasmat sekaisin. Mikä ihme voi olla pielessä? Vaihdoin mikin kaapelin XLR-liittimillä varustettuun, mutta ei auttanut mitään. Myönnetään että amatööri mikä amatööri olen. Saako ääntä mitenkään mikeistä stereolle, asetukset on normaalisti balansissa oikeen ja vaseman suhteen. ?? |
|
Ei saa jos ei ole stereo mikrofonia. Mutta sinällään jos vedät vain yhtä kitaraa kerralla, niin ihan sama onko sulla mono vai stereo mikki. Jos panorointi on keskellä niin kummastakin kajarista pitäis kuulua. Siis ongelma on siinnä, että vain toisesta kajarista kuuluu? Voisko ratkaisu olla, että sulla on tietokoneessa stereo raita, milloin vain toiseen kanavaan tulee tavaraa? Eli vaihdat monoraidaksi niin kummastakin kajarista alkaa tulemaan ääntä. Tai sitten mä en käsittänyt ongelmaa oikein... |
|
Simo78: Ei saa jos ei ole stereo mikrofonia. Mutta sinällään jos vedät vain yhtä kitaraa kerralla, niin ihan sama onko sulla mono vai stereo mikki. Jos panorointi on keskellä niin kummastakin kajarista pitäis kuulua. Siis ongelma on siinnä, että vain toisesta kajarista kuuluu? Voisko ratkaisu olla, että sulla on tietokoneessa stereo raita, milloin vain toiseen kanavaan tulee tavaraa? Eli vaihdat monoraidaksi niin kummastakin kajarista alkaa tulemaan ääntä. Tai sitten mä en käsittänyt ongelmaa oikein... Oikeastaan siinä se vastaus tuli, kiitos siitä. Eli mikrofoni on mono-mikrofoni, en oo koskaan ennen tiennytkään, että on mono ja stereomikrofoneja. Tuo mono juttu lähinnä häiritsi karaoke touhussa. Onko käyttänössä merkitystä karaokessa onko mono- vai stereomikrofoni? Ja jos haluaisin ostaa stereomikrofonin, millainen sen olisi hyvä olla? vai mennäänkö vain monoa? Kyllä sitä näämä aina jotain uutta oppii:) |
Antti1 23.11.2009 23:49:09 (muokattu 23.11.2009 23:50:51) | |
|
Jos sä äänität yhtä monoäänilähdettä, niin ei ole syytä käyttää stereomikrofonia. Mono kuuluu molemmista kanavista stereossa, joten se välittää kaiken olennaisen. Tietty jotain tilaäänimikityksiä voi sitten napsia vaikka stereona, mutta kovin harvoin se on vielä tolla tasolla tarpeen. E: Niin ja mitä tulee tuohon karaokeen, niin siinä on 150% tapauksista monomikkejä. Suurimmaksi osaksi vielä dynaamisia sellaisia. Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
|
Antti1: Jos sä äänität yhtä monoäänilähdettä, niin ei ole syytä käyttää stereomikrofonia. Mono kuuluu molemmista kanavista stereossa, joten se välittää kaiken olennaisen. Tietty jotain tilaäänimikityksiä voi sitten napsia vaikka stereona, mutta kovin harvoin se on vielä tolla tasolla tarpeen. E: Niin ja mitä tulee tuohon karaokeen, niin siinä on 150% tapauksista monomikkejä. Suurimmaksi osaksi vielä dynaamisia sellaisia. Joo tämä on dynaaminen monomikrofoni:) ilmeisesti kelpaa tälle tasolle:) itselle oli vaan uutta tuo mono ja stereomikrofonit. Tuosta boxista löytyy kyllä phantom virta kondensaattori mikille, mihin tarkoitukseen sitten kondesaattorimikit lähinnä on? Eli tyhmiä kysellään vieläkin? mut jotain uutta pitää opetella tästäkin alasta:) ja tietysi onko merkitystä millaista piuhaa käytän mikissä? XLR-liittimillä? tai plugeilla jne.. |
|
RollingRambler: Joo tämä on dynaaminen monomikrofoni:) ilmeisesti kelpaa tälle tasolle:) Älä nyt siis kuitenkaan vinoiluna ota, en mä sitä tuolla tarkoittanut. Dynaamisia mikrofoneja käytetään ihan minkä tasoisessa tuotannossa ja tekemisessä vaan. Nyt oli kyse lähinnä kontekstista, joskin ilmaisin sen huonosti: kitaroiden äänittelyt, karaokelaulut yms. menee tuollaisella mikillä just niinkuin pitääkin. Tuosta boxista löytyy kyllä phantom virta kondensaattori mikille, mihin tarkoitukseen sitten kondesaattorimikit lähinnä on? Erilaista soundia varten. Joskus niitä käytetään livenäkin, mutta usein ne löytyvät studioista esim. rumpujen overheadeina, laulumikkeinä ja ties missä muussa. Ei niillä sen spesifimpää käyttötarkoitusta ole, kaikkea voi mikittää kaikenlaisilla mikeillä. Ainakin periaatteessa, jossain tulee rakenteellinen kestävyys vaan vastaan äänenpaineen, kolhujen ja ilmavirran suhteen. ja tietysi onko merkitystä millaista piuhaa käytän mikissä? XLR-liittimillä? tai plugeilla jne.. On sillä sikäli väliä, että sun täytyy saada se mikki sopivaan esivahvistimeen kiinni. Aina ei plugilla moinen onnistu, xlr on sikäli turvallisempi valinta. Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
|
Meikäläiselle saa vinoilla ihan vapaasti:) kiitoksia kuitenkin, sain oikeastaan tällä erää vastaukset siihen mitä kaipasinkin.. Tullaan kyseleen taas lisää, kun ostetaan uusia vimpaimia:) |
albert18 25.11.2009 15:53:40 (muokattu 25.11.2009 15:55:08) | |
|
Toisissa äänikorteissa voi kytkeä yhdestä kanavasta monona tulevan mikin kytkeytymään kummallekin stereokanavalle (mm. EMU 0404 USB 2.0). On selkeästi mukavampi monitoreida lauluaan kummallakin korvalla. Eikö kaikista DAW-ohjelmista saa myös tehtyä saman tempun niin halutessaan. A Avoid activities that can
cause damage to your files, your computer or yourself. |
|
albert18: Toisissa äänikorteissa voi kytkeä yhdestä kanavasta monona tulevan mikin kytkeytymään kummallekin stereokanavalle (mm. EMU 0404 USB 2.0). On selkeästi mukavampi monitoreida lauluaan kummallakin korvalla. Myös Mackie Onyx Satellite toimii ihan hyppylangalla insertistä toiseen inputiin. Sinänsä vähän ikävä, että jos pitäis kuitenki kahta kanavaa äänittää yhtäaikaa ja rautamonitorointi kiehtoo... On toisinaan kyllä ikävä Creamware-aikoja mun puuhissani, kun niissä oli ihan mielettömät reititysmahdollisuudet. Mikään systeemi ei pääse lähellekään niiden korttien juttuja tossa erilaisten kuunteluiden yms. järjestämisessä, ikävä kyllä. Eikö kaikista DAW-ohjelmista saa myös tehtyä saman tempun niin halutessaan. A Toivottavasti, muuten mä vaihtaisin välittömästi softaa. Toisaalta kyllä rautamonitorointi olis asiaa, joten sitä suosin suurimmassa osassa tapauksia muutenkin. Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
Kalmo 25.11.2009 21:57:18 (muokattu 25.11.2009 21:58:45) | |
|
Simo78: Ei saa jos ei ole stereo mikrofonia. ... Kyllä stereoäänitykset tehdään yleisimmin kahdella monomikillä, ja laulu äänitetään normaalisti monona. Laulua ei ikinä ikinä ikinä äänitetä stereomikillä. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Simo78 25.11.2009 22:22:06 (muokattu 25.11.2009 22:24:35) | |
|
Kalmo: Kyllä stereoäänitykset tehdään yleisimmin kahdella monomikillä, ja laulu äänitetään normaalisti monona. Laulua ei ikinä ikinä ikinä äänitetä stereomikillä. Näinhän se joo tehdään. Aloittaja nyt hyvinkin selvästi puhui saako yhdestä mikistä stereota, ei kahdesta mikistä. Ja hyvähän se tietää, että on olemassa noita stereomikkejä. Vaikkakaan mä en ole sellaisia juuri missään nähnyt olevan käytössä. |
|
Simo78: Vaikkakaan mä en ole sellaisia juuri missään nähnyt olevan käytössä. Joissain videotuotannoissa saattaa olla harrastelijajengillä aika useinkin moisia käytössä. Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
Seba 26.11.2009 02:05:29 | |
|
mikkijutuista kun ei paljoa ole tietoa, niin lainataan aihetta sen verran että kysytään miksi xlr-jakki -piuha syö ääntä puolet enemmän kuin xlr-xlr vastaava? Kahdessa eri yhteydessä eri mikeillä, mikserillä ja laulukamoilla on tullut tuohon törmättyä ja todettua että jakkipäinen piuha kuuluu n puolet hiljempaa. Siis yksikään laite ei ole ollut sama tapauksissa, eikä piuhakaan. Mistä tuo johtuu? |
|
Seba: Mistä tuo johtuu? Todennäköisin syy mun nähdäkseni on se, ettei ko. laitteissa ole plugia varten mikrofonietusta. Siitä jää siis esivahvistusta uupumaan, kun mikki kytketään suoraan linjatuloon. Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
|
miksi xlr-jakki -piuha syö ääntä puolet enemmän kuin xlr-xlr vastaava? Mistä tuo johtuu? Balansoidun / balansoimattoman signaalin välinen ero on 6 dB. |
Seba 26.11.2009 17:46:43 | |
|
Ok tänks. Selvisi tuokin kun on hämmästyttänyt ja kummastuttanut mihin perustuu moinen. Tuota balansoitua/ei balansoitua epäilin että jotain tekemistä on asian kanssa, mutta en tiennyt että ero on noinkin raju. Onneksi noita ei juuri tarvii käyttäää kun kotona kun ei ole xlr:ää äänikortissa :) |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|