Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Improvisointi ja korva
1
Ianuarius
26.11.2009 11:33:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua kiinnostais, että miten lähteä kehittään sävelkorvaa improvisaatiota ajatellen. Oon tässä nyt jonkin aikaa treenaillut silleen hitaasti soittamista ja vähän kuulostellen ja miettien, että mitä aina soitan seuraavaksi, mutta kovin hidasta tämä homma tosiaankin on.
 
Miten te paremman sävelkorvan omaavat yleensä käytätte sitä hyödyksi improvisoidessanne? Kuunteletteko missä asteikon sävelessä olette ja monesko sävel on se mihin tahdotte siirtyä vai kuunteletteko pikemminkin ainoastaan sitä etäisyyttä näiden kahden sävelen välillä, esim. että nyt pitäisi hypätä kvartin verran alaspäin että pääsen halutun kuuloiseen säveleen?
 
Lisäksi mua kiinnostaisi että miten paljon tollaista asteikkotietämystä just improvisoidessa tarvitaan. Ajatteletteko te, että "soitan nyt tätä skaalaa" vai jotenkin ennemin, että "haluan nyt tän kuulosii nuotteja tähän"?
 
The master of sleep picking
JamesHetfield
26.11.2009 12:03:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

January: Mua kiinnostais, että miten lähteä kehittään sävelkorvaa improvisaatiota ajatellen. Oon tässä nyt jonkin aikaa treenaillut silleen hitaasti soittamista ja vähän kuulostellen ja miettien, että mitä aina soitan seuraavaksi, mutta kovin hidasta tämä homma tosiaankin on.
 
Miten te paremman sävelkorvan omaavat yleensä käytätte sitä hyödyksi improvisoidessanne? Kuunteletteko missä asteikon sävelessä olette ja monesko sävel on se mihin tahdotte siirtyä vai kuunteletteko pikemminkin ainoastaan sitä etäisyyttä näiden kahden sävelen välillä, esim. että nyt pitäisi hypätä kvartin verran alaspäin että pääsen halutun kuuloiseen säveleen?
 
Lisäksi mua kiinnostaisi että miten paljon tollaista asteikkotietämystä just improvisoidessa tarvitaan. Ajatteletteko te, että "soitan nyt tätä skaalaa" vai jotenkin ennemin, että "haluan nyt tän kuulosii nuotteja tähän"?

 
Itellä pyörii mielessä se että minkä asteen sointu siellä tautalla soi, sitä voi koittaa jotenkin merkkailla siinä omassa soolossaan. varsinkin jos taustalla oleva sointu on modaalinen lainasointu...
 
Enemmän teen niin että mietin sitä asteikon säveltä missä olen ja mihin haluan päästä, enkä sitä intervallia... (tää siis tohon toisen kappaleen kysymyksiin)
 
Ja aika pitkälti noin sitä miettii siinä soittaessaan juurikin, että "nyt haluan sen ja sen sävelen tämän soinnun päälle, koska se kuulostaa hyvältä" :)
 
www.myspace.com/relapsecontrolfin www.myspace.com/mutterimusic www.myspace.com/tipna http://www.myspace.com/damagingfallout
vox10
26.11.2009 12:10:33 (muokattu 26.11.2009 12:12:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni ei voi improvisoida hyvin lennosta jos miettii mikä intervalli sopisi tähän hyvin.Sen kaiken pitää tulla selkäytimestä aikaisempien kokeilujen ,havaintojen perusteella.
 
Fiiliksellä siis ,mutta sellaisella fiiliksellä mihen sisältyy paljon työtä ,tietoa ja kokemusta.
 
Asteikot opetellaan sen vuoksi että tiedetään mistä ne "hyvät" äänet löytyvät. asteikot sinänsä ei ole itseisarvo :)
 
Sammo
26.11.2009 12:16:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua on auttanut korvaamattomasti Jimmy Brunon ""No Nonsense Jazz Guitar" DVD:n opit muuallakin kuin jazzin soitossa. Bruno opettaa siinä ensin duuriskaalalle 6 sormitusta, joissa taustalla on idea että oktaavin sormitus alkaa joko keskisormella tai pikkurillillä, eli käytännössä oktaavilla on vain kaksi erilaista sormitusta ja koko kaulan voi hahmottaa näiden kautta. Tästä seuraa myös mukava ominaisuus että (suurin osa) muista duuriskaalan äänistä "voidaan" soittaa vain kahdella sormella. Näiden kahden sormituksen "sisällä" aletaan kehittää sormi/korva -koordinaatiota. Arpeggiot on myös helppo hallita noiden sormitusten sisällä. Ja edellinen on hallussa, voi alkaa tuoda kromatiikkaa sekaan hallitusti ääni kerrallaan.
 
Tuon kanssa joutuu tekemään tietenkin sekä mekaanista että ajatustyötä mutta verrattuna mun vanhaan seitsemän (tai 12) sormituksen metodiin verrattuna tuo on vienyt mun soittoa eteenpäin todella paljon just tuon "play what you hear" osalta.

Tiedän että mahdollisuuksien rajoittaminen, skaalat ja sormitukset (ja jopa Jimmy Bruno) on jossain määrin täälläkin kirosanoja, mutta kannattaa tuota ainakin kokeilla.
 
TJEU: pätkä tuosta edellämainitusta videosta löytyy teitenkin juutuubista: http://www.youtube.com/watch?v=8DYTsdPQF4U
 
"Where are we going, and why am I in this handbasket?"
Ianuarius
26.11.2009 14:33:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oho, harvinaista! Heti ensimmäisenä kolme asiallista vastausta. :D
 
Kiitos paljon avuista.
 
The master of sleep picking
JamesHetfield
26.11.2009 14:39:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

January: Oho, harvinaista! Heti ensimmäisenä kolme asiallista vastausta. :D
 
Kiitos paljon avuista.

 
Sitä sattuu paremmissakin piireissä näkljään.:D
 
www.myspace.com/relapsecontrolfin www.myspace.com/mutterimusic www.myspace.com/tipna http://www.myspace.com/damagingfallout
Tonski
26.11.2009 14:42:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JamesHetfield: Enemmän teen niin että mietin sitä asteikon säveltä missä olen ja mihin haluan päästä, enkä sitä intervallia... (tää siis tohon toisen kappaleen kysymyksiin)
 
Tää on musta tosi hyvä että miettii, millasia jännityksiä voi luoda sille että korva ikään kun "vaatii" sen seuraavan nuotin olevan just se, mihin halutaan päätyä. Ja tietty taustaa kanssa käyttää hyväksi, ite ainakin meen sillä periaatteella että jos taustan päälle sooloa soittaa eikä käytä taustan harmonioita/rytmiikoita hyväkseen niin on ihan sama soittaa ilman. :D
 
ihku
Ianuarius
26.11.2009 16:06:54 (muokattu 26.11.2009 16:07:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten toi alla oleva sointu sit vaikuttaa siihen miten soittaa?
 
Tai jos sointukulku menee vaikka I - I - IV - V, esim. G - G - C - D (mitä kokeilin näin aluksi), niin mitä sinne sit alkaa heittelemään? Jonku C-duurin kohalla sävel F kuulostaa taas väärältä ja jos D-duuri-soinnun aikana alkaa pistään C#-säveltä, niin sekään ei oikein sovi sinne.
 
Onko mulla jääny joku kriittinen FAQ lukematta? :D Oon nimittäin aikasemminki miettiny tätä, mut en oo löytäny vastausta.
 
The master of sleep picking
Tonski
26.11.2009 16:39:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

January: Miten toi alla oleva sointu sit vaikuttaa siihen miten soittaa?
 
Tai jos sointukulku menee vaikka I - I - IV - V, esim. G - G - C - D (mitä kokeilin näin aluksi), niin mitä sinne sit alkaa heittelemään? Jonku C-duurin kohalla sävel F kuulostaa taas väärältä ja jos D-duuri-soinnun aikana alkaa pistään C#-säveltä, niin sekään ei oikein sovi sinne.
 
Onko mulla jääny joku kriittinen FAQ lukematta? :D Oon nimittäin aikasemminki miettiny tätä, mut en oo löytäny vastausta.

 
Mitäs säveliä niihin sointuihin oikeen kuuluu? G-H-D, C-E-G ja D-F#-A. Mulle ainakin kuulostaa tosi hyvältä jos soinnun vaihtuessa just sille iskulle soittaa soinnun terssin, vaikka G - C vaihdoksessa soitat sille iskulle E-nuotin. Ja toi kun näyttäs menevän G-duurissa niin sekin F#-nuotti kuuluu sinne, eli kaikki menee ihan G-ympäristössä "sisällä". Nää teoriajututhan on kuitenkin vaan jotain apuvälineitä homman sisäistämiseen, silleen pitäs soittaa että mikä kuulostaa oikeelta ja tuntuu sopivan omasta mielestä siihen taustaan.
 
Jos selitän itekin väärin tai muuta niin korjatkaa ihmeessä.
 
ihku
Snapo
26.11.2009 16:59:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

January: Miten toi alla oleva sointu sit vaikuttaa siihen miten soittaa?
 
Tai jos sointukulku menee vaikka I - I - IV - V, esim. G - G - C - D (mitä kokeilin näin aluksi), niin mitä sinne sit alkaa heittelemään? Jonku C-duurin kohalla sävel F kuulostaa taas väärältä ja jos D-duuri-soinnun aikana alkaa pistään C#-säveltä, niin sekään ei oikein sovi sinne.
 
Onko mulla jääny joku kriittinen FAQ lukematta? :D Oon nimittäin aikasemminki miettiny tätä, mut en oo löytäny vastausta.

 
Käytännössä kvartteja tulisi välttää kohdeääninä, C:n päälle äffä ei oikeen toimi. Kuuluuhan se C-duurin säveliin, mutta siinä ei ole minkäänlaista varausta. Jos pidetään tuo tausta mielessä ja yritetään soittaa sen ehdoilla sooloa, kuulijalle voi tulla kuva että mennäänkin G-> G7, sillä F on p7 G:lle. Sointujen arpeggioista kannattaa lähteä liikkeelle, sillä nämä auttavat hahmottamaan aika paljon sointujen rakentumista. Sinne väliin sitten heittelee asteikon ääniä ja yrittää miettiä ja kokeilla purkauksia tuottavia melodiakulkuja. Jos näillä alkuun pääsisi
 
Economy on köyhille.
JamesHetfield
26.11.2009 17:00:18 (muokattu 26.11.2009 17:02:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Tää on musta tosi hyvä että miettii, millasia jännityksiä voi luoda sille että korva ikään kun "vaatii" sen seuraavan nuotin olevan just se, mihin halutaan päätyä. Ja tietty taustaa kanssa käyttää hyväksi, ite ainakin meen sillä periaatteella että jos taustan päälle sooloa soittaa eikä käytä taustan harmonioita/rytmiikoita hyväkseen niin on ihan sama soittaa ilman. :D
 
Joo, hyvin täydennetty, juuri tätä tarkoitin mutta en löytänyt yhtä osuvia sanoja! :)
 
January; toi I - IV - V - I on tosiaan hyvin peruskulku, ja sillä on hyvä lähteekin liikkeelle.
 
Jos nyt mentäis vaikka E-mollissa (samat sävelet kuin G-duurissa) ja kierto olis Em - G - D - A , (myös suht yleinen esim. radiossa soivissa biiseissä) niin siinä tuo A(-duuri) luo doorisen fiiliksen tuohon kiertoon soinnun sisältävän C#:n ansiosta... Varsinkin siis tuon C#:n soittaisin siis tuon A-soinnun päälle, koska juuri se erottaa doorisen moodin luonnollisesta mollista johon koko muu kierto kuuluu...
 
Jos koko kierto menisi luonnollisen mollin mukaan niin tuo A pitäis soittaa mollina, jolloin skaalaan kuuluisi C eikä C#... jos soitat koko kierron ajan luonnollista mollia (eli A-soinnun aikanakin c-nuotin etkä c#:ää, niin kuulostaa aika hirveältä, ellet osaa fraseerata sitä helvetin hyvin imo) :)
 
E: voi helvetti kun en osaa selittää mitään selkeesti.:D
 
www.myspace.com/relapsecontrolfin www.myspace.com/mutterimusic www.myspace.com/tipna http://www.myspace.com/damagingfallout
Tonski
26.11.2009 17:16:24 (muokattu 26.11.2009 18:05:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snapo: Sointujen arpeggioista kannattaa lähteä liikkeelle, sillä nämä auttavat hahmottamaan aika paljon sointujen rakentumista.
 
Tämä! Ei siis tarkota että sweeppaat ton sointukierron 16-osatrioleina, vaan katot mistä asemista ja minkälaisilla sormituksilla/käännöksillä/kieliryhmillä ne saa otettua ja miten helposti, ja millasen soundin milläkin saa taustaan nähden. Lisäks rytmityksiä ja arpeggion sävelten soittojärjestyksiä kannattaa muunnella.
 
Pistä se sointu soimaan ja kokeile mitkä sävelet kuulostaa hyvältä sen päälle, tai sit tee kahen soinnun kierto ja koeta saada ihan parilla soinnulla se vaihdos kuulostamaan mah musikaaliselta. ( c ) Jucciz
 
E:
Jonku C-duurin kohalla sävel F kuulostaa taas väärältä ja jos D-duuri-soinnun aikana alkaa pistään C#-säveltä, niin sekään ei oikein sovi sinne.
 
Tämä vielä.. Sekin vaikuttaa miten sä sitä säveltä käytät, esim. G:lle mentäessä F toimii musta lomasävelenä ihan hyvin. D-duuri taas on G:lle viides aste, eli sille tulis dominanttiseiska, vaatii pienen septimin (jos nyt oikein oletin et G-duurissa mennään), ja C# ei kuulu siihen G-duuriin.
 
ihku
pietari-poika
26.11.2009 22:07:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos improta pitää niin mä yleensä selvitän sävellajin jotenkin ja sitten vaan mäiskin menemään miettimättä monennenko asteen sointu on menossa tai mitä säveltä juuri silloin soitan. Vaatii ehkä hieman tietoa taustasta etukäteen, miltä se kuulostaa, onko jossain kohdassa jokin "oudompi" sointu tms.
 
Ja metsään ei mene usein.
 
Jaqqi1991
26.11.2009 23:59:55 (muokattu 27.11.2009 00:23:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä kirjoituksia edellä. Itse suosittelen tekemään yhden soinnun vampin (ja myöhemmin pidemmänkin) ja laulamaan/hyräilemään/viheltämään ensin jonkun fraasin ja sen jälkeen etsimään sen kitaralla. Tuo helpottaa sitä, että löytää kitaralla sen mitä mielessä on ja vähentää mahdollisesti samojen vanhojen sormimuistiin jääneiden likkien toistamista. Aluksi tämä on todella hidasta ja vaikeaa, mutta helpottuu kyllä harjoituksen myötä..
 
Toinen hyvä keino on ns. "Stop Chorus" soitto. Eli soitat jonkin sointukierron ja sen jälkeen improat saman kierron läpi ilman taustaa niin, että soitosta kokoajan kuulee sointuvaihdokset. Noita sointuvaihdosten kuuluvuutta voi toki treenata tautankin kanssa, mutta (mielestäni) ilman taustaa kuulee helpommin onko soitto pelkkästään samaa jankkaamista taustasta riippumatta vai seuraako se oikeasti sointuja.
 
We may be humans, but we're still animals
Snapo
27.11.2009 00:16:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaqqi1991: Toinen hyvä keino on ns. "Stop Chorus" soitto. Eli soitat jonkin sointukierron ja sen jälkeen improat saman kierron läpi ilman taustaa niin, että soitosta kokoajan kuulee sointuvaihdokset. Noita sointuvaihdosten kuuluvuutta voi toki treenata tautankin kanssa, mutta (mielestäni) ilman taustaa kuulee helpommin onko soitto pelkkästään samaa jankkaamista taustasta riippumatta vai seuraako se oikeasti sointuja.
 
Tähän liittyen tuosta vähän Martsia: http://video.google.com/videoplay?d … 5TqIomC-AbDjM3iDA&q=marty+friedman#
 
Economy on köyhille.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «