Aihe: Multiefektiä Marshalille
1 2 3 4 5
Väsykäsi
13.10.2009 22:53:42
Waurio_: Vieläkö te jatkatte

Jatkakaa vain täälläkin kelpaa lomaviihde. Niin ja on meinaan hyviä voin makusia poppareita. *roush roush*
Änd rimember onli alternatiiv pikkin or i vil strankel juu!
doctrine
14.10.2009 00:57:05 (muokattu 14.10.2009 01:20:30)

Landola59: Kellä on kokemuksia Marshallin kanssa multiefektipedaaleista? - aloitusviesti. Onko?

Mulla on Marsun MG100HDFX ja BOSSin ME-50. Ihan toimiva yhdistelmä.

Tosin, tilasin juuri uuden vahvistimen, ja toivon että tää BOSS jää työttömäksi.

Editoiraans hiaman:
Pääasiassa soitan ilman efektiä, ehkä vähän kaikua Marsusta, se on yllättävän hyvä. Sooloon tyrkkäsen nykyään ehkä BOSSista tubescreamerin ja delayta aavistuksen, toisiin biiseihin käytän Marsun omia efektejä ja toisiin BOSSin. En itsekään aina tiedä että kumpaa mihinkin (Marsun pedaalissa kun ei ole ledivaloja, vi**u). Joskus menee jalat sekasin polkimia polkiessa niin, että BOSS menee viritintilaan ja taas ihmetellään että mitäs hittoa nyt tapahtu kun ei kuulu mitään..

Eniten käytössä lienee BOSSin keinukytkin volumeboostina, tubescreamer tulee kivasti kakkosena. Kuulostaa aika kököltä yksin soitettuna mutta sooloissa bändin kanssa toimii ku junan vessa. Marsusta saa yksinään ihan mukiinmenevät soundit kun yksinään soittelee, siinä kun on niitä efektejä (ja ilmankin niitä), mutta se MG:n ominaissoundi on aika ponneton ja hukkuu bändin alle, tai enemmänkin luo vain äänimattoa sinne sekaan, jonka huomaa sitten kun lopettaa soittamisen. stygenä MG:n oma 4x12". soolot on pakko korostaa tubescreamerilla. tai sitten laittaa törkeän kovalle (lempparivaihtoehto) ;)

Uudessa vahvarissa tarkoituksella pari särökanavaa, saa laitettua soundit kohilleen eikä tarvi steppailla miljoonan polkimen päällä. Kitarasta vain toinen mikki ja yhtä poljinta, ahhh.. se se vasta olisikin herkkua. Ja jos ei, niin sitten siinä lienee efektiluuppi leadikanavalle erikseen, ainakin näin ymmärsin - ja taas riittää vain yksi poljin = kanavanvaihtopoljin. Kusen kyllä hunajaa jos tää homma tulee menemän juurikin näin kun on tarkotus...
http://www.payloadband.info/
fox
14.10.2009 02:08:28

Trendkeel: Efekti on lähes poikkeuksetta mauste tai kuorrute. Sä lähdet kokoamaan reseptiä pelkästä efektistä, ei siitä toimivasta perussaundista. Sinänsä varmaan "ihan kiva" idea, etenkin kun kyseessä on monta efektiä yhdessä laatikossa halvalla.

Efektit eivät missään nimessä paranna huonoa saundia. Hyvällä maulla efektit ovat ihan toimiva valinta.

Hyvinkin pitkälti juuri noin. Vielä oikeestaan täytyisi ottaa huomioon, vaikka se on moneen kertaan jo ehdottomasti kielletty, sellainen seikka että nuo vahvistinmallinnokset, riippumatta siitä, mistä purnukasta ne tuotetaan, tarvitsis mieluusti hyvän & vähän "värittömän" vahvistimen, mitä täällä on monet toki jo murehtineet, turhaankin. (Pahoittelen, että edellä tuli epähuomiossa mainittua sana "hyvä")
Jos se multipurnukan vahvistinmallinnos olisi täydellinen, niin eipähän sitten myytäis mitään muuta kuin mallintavia vahvistimia tahi multiefektejä, eikö?
Eli siinä missä huonolla perussoundilla ei tule efekteistä parannusta, ei myöskään huonolla perussoundilla tuotetusta "Higain USA modern powercrunch" mallinnoksesta tule sen kummempaa. Ei se sitä itse "asiaa" muuksi muuta.
Pahoittelut, etten voinut mieluisempaa kommenttia kirjoittaa. Ja juu, Marshallin kanssa sopii oikein hyvin Voxin Tonelab, tai Bossin multiloota. Tai Zoom. Käytettynä voit tsekkailla josko löytyisi vaikka Rolandin GE-6 -efektiä, mutta se taas on sen verran vanhaa tekniikkaa, että mallinnokset puuttuu. Tuosta vahvarista "ulospäin", jos tarvitsis vaikka esmerkiks mikseriin tms. kytkeä, voi vaikka lisäksi laittaa sellasen DI-boksin jossa on kaappimallinnus.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Trendkeel
14.10.2009 15:16:20
Ja ehkä varovaisesti ehdotan jotain multihaerpakevahvistinta eli mallintavaa. Esimerkiksi PhiiWin Vypyr on jees mallintavaksi ja siinä on monipuolisesti säädettävät perusefektit. 15-wattista saa johonkin satkun pintaan Euroopasta, tuolla hinnalla saa justjust käytetyn multiefektin. Lähinnä siksi ehdotan tätä, koska tuommoinen vehjes on oikeastaan joka osa-alueella parempi verrattuna "Marshallin" irvikuvaan.
Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. -Antti1
pietari-poika
15.10.2009 19:30:57
fox: Hyvinkin pitkälti juuri noin. Vielä oikeestaan täytyisi ottaa huomioon, vaikka se on moneen kertaan jo ehdottomasti kielletty, sellainen seikka että nuo vahvistinmallinnokset, riippumatta siitä, mistä purnukasta ne tuotetaan, tarvitsis mieluusti hyvän & vähän "värittömän" vahvistimen, mitä täällä on monet toki jo murehtineet, turhaankin. (Pahoittelen, että edellä tuli epähuomiossa mainittua sana "hyvä")
Jos se multipurnukan vahvistinmallinnos olisi täydellinen, niin eipähän sitten myytäis mitään muuta kuin mallintavia vahvistimia tahi multiefektejä, eikö?
Eli siinä missä huonolla perussoundilla ei tule efekteistä parannusta, ei myöskään huonolla perussoundilla tuotetusta "Higain USA modern powercrunch" mallinnoksesta tule sen kummempaa. Ei se sitä itse "asiaa" muuksi muuta.

Tähän liittyen, olen itse sillä kannalla, että multiefektistä kannattaa laittaa vahvistinmallinnos päälle vain jos, a) multiefekti on kytketty kitaravahvistimen päätteeseen b) multiefekti on kytketty esim. pa:han, kuulokkeisiin, tietokoneeseen... ..., koska vahvistimessa, johon multsari kytkettäisiin on itsessään jo "vahvistinmallinnos", koska se on siis oikea vahvistin. Jos tällöin multsarista laitetaan siihen päälle vielä toinen vahvistinmallinnos niin huikea soundillinen sekasotku on taattu. Eli siis toi mahdollisimman vähän väritön vahvistin on sitten juuri kotistereot tai kuulokkeet tms.

Mulla on nyt muljuttiminan Vox Tonelab ST ja Line kutosen Pocketpod ja olen niillä pääasiassa soittanut vain kuulokkeisiin/kaiuttimiin, vaikka multa tollanen "rolandin irvikuva 70-luvulta"-vahvarikin löytyy huoneen nurkasta.
Trifon
16.10.2009 16:47:20
Landola59: Ilmeisesti multiefekti ei tarkoitakkaan kaikenlaisia ääniefektejä.

Saat multa puoli ilmaiseksi vanhan Korg AX1-multiefektin. Siitä saa säröjä, kaikuja, viiveitä, chorus-efektejä, sun muita vähän oudompia efektejä. On kaksi nappia joilla vaihdellaan soundeja ja poljin, jota voi käyttää esim. wah-wah efektissä. Viritinkin siinä on.

Ei ole tosiaankaan mikään "huippu"multiefekti, vaan lähinnä halpa lelu. Mutta jonkun tämmöisen tai vastaavan kanssa voisit ehkä vähän tutustua kitaran perusefekteihin, ja siihen miten ne toimii. Eikä ole paljoa rahaa kiinni.

Uskon että soundaa "ihan hyvältä" sun Marshallin kanssa.
tender.insanity
16.10.2009 20:36:53
Kyllä se vahvarin oma soundi on tärkeä. Mullakin noita multimuljuttimia ollut useita tässä vuosien aikana ja parit vahvarit käyneet kääntymässä myös.

Boss GT sarja jäänyt eniten käyttöön. Marshallin MG100 oli valitettavasti mulla joskus, ja GT-8:n kanssa tulos oli pelkkää paskaa. Niin 4CM:llä (neljän piuhan viritys) kuin suoraan inputtiin.

Pitkään soittelin multipaavoilla suoraan linjaan ja aktiivikajareista ulos, jolloin tykkäsin. Sitten menin hommaamaan käytettynä omaan budjettiini sopivan vahvarin (Randall RG100SC, 2x12"), jonka omaan soundiin tykästyin. Sitten lykkäsin GT-8:n 4CM:llä kylkeen, ja vieläkään ei ole kaduttanut vahvarihankinta.

Randall on valovuoden edellä MG100:aa, vaikka ei mikään huippu olekaan. Itse tykkään.

Ja tosiaan, kokemusta on viidestä eri Zoomista, Tonelabista, parista Boss GT:stä, parista Digitechistä yms.

Ja asiaan. Myy marsu pois ja tilalle vaikka joku Cube tai Voxin mallintava.
lukeman
17.10.2009 01:34:11
Landola59: Kellä on kokemuksia Marshallin kanssa multiefektipedaaleista? Marshall g30r on siis combo ja siihen pitäisi keksiä jonkinlaista härpäkettä. Suositelkaapas max 200 seuron multiefektejä, mielellään siinä 140 euron paikkehilla.

Komppailen Bossin GT-sarjalaisia. GT-3 on itellä käytössä. Aika perusvarmoja laitteita. Kaiut ja modulaatioefektit toimii ok.
Myynnissä hyväkuntoinen Blade R3 91. "Kiire"!
GrooverMan
25.11.2009 15:31:56

Osta se tonelab vaan, se on hyvä laite, mutta multiefekti se ei varsinaisesti ole.

Ihan mielenkiinnosta, miks Tonelab ST ei ole varsinaisesti multiefekti? Kitaraa oon soittanut pitkään, mutta tää puoli aika pimennossa.
Never Odd Or Even
HeavyMachinery
26.11.2009 10:49:25 (muokattu 26.11.2009 10:50:10)

GrooverMan: Ihan mielenkiinnosta, miks Tonelab ST ei ole varsinaisesti multiefekti? Kitaraa oon soittanut pitkään, mutta tää puoli aika pimennossa.

Itse miellän POD:n ja Tonelabin kaltaiset Pre-ampeiksi jossa on Efektit. Multiefektit on itselleni G-major , intellifex, Me-50

Lyhyesti jos on mallinnoksia -> pre amp
Vain efektejä ->multi FX

Piristipäs tämän ketjun lukeminen aamua. Aloittajan menttaliteetti oli kyllä uskomaton
" mulla ois haava kädessä , laitetaas kipsi ! "

Prosetuaalisesti kuinka paljon soitossanne on jotain efektiä ? Itsellä varmaan noin 30% pintaan.
90% efektistä on Delay 50% on chorus

Jos aloittajalle jotain suosittelisin niin Boss ME-50 on ainakin helppo säätää ja muutenkin yksin kertainen käyttää.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
JuSu
26.11.2009 10:55:13
HeavyMachinery:

Prosetuaalisesti kuinka paljon soitossanne on jotain efektiä ?

Prosentuaalisesti on paha arvioida, mutta

-Puhtaissa mulla on revebiä. Joskus harvoin delayta, tremoloa ja/tai chorusta.
-Komppisäröt kuivana, joskus pikkurosoissa tremoloa
-Leadeissa delay

Hyvin vähäistä on efektien käyttö loppupeleissä. Perussoundeilla mennään pitkälle.

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)