Teijo K. 04.03.2004 21:37:02 | |
---|
Mutta miten käsityönä voi saada parempaa jälkeä kuin cnc jyrsimellä ja käsin viimeistelemällä? Käsityö kun on hidasta ja virhealtista. En väitä vastaan kun en ole bassoa tehnyt, olen vain utelias. CNC- jyrsin ei tunnista puun syiden ym. yksityiskohtien eroja. Joskus voi huomata vaikkapa kaulapuista kesken kaiken, että tämäpä pitääkin tehdä vähän eri tavalla. Halkaista ja liimailla takaisin yhteen jollain tietyllä tavalla. Kun näkee kuinka paljon sarjatuotantosoittimissa on huonosti sahattuja kauloja juuri noiden koneiden takia niin... Den sanna skönheten är inte ansiktets skönhet.
- Guareschi |
Basismi 04.03.2004 22:26:30 | |
---|
CNC- jyrsin ei tunnista puun syiden ym. yksityiskohtien eroja. Joskus voi huomata vaikkapa kaulapuista kesken kaiken, että tämäpä pitääkin tehdä vähän eri tavalla. Halkaista ja liimailla takaisin yhteen jollain tietyllä tavalla. Aika harvinaista lienee, että tuollaista tarvis tehdä. Samalla lailla vannesahan kanssa touhutessa otetaan se lankku sellaisenaan ja aletaan sahata. Käyttäisin ehdottomasti CNC-konetta jos sellainen olisi, varsinkin bodyn tekoon aivan ehdoton. Kun näkee kuinka paljon sarjatuotantosoittimissa on huonosti sahattuja kauloja juuri noiden koneiden takia niin... Ei ole tullut vastaan. Mutta tuokin johtuu vain siitä että ketään ei kiinnosta käännellä ja väännellä niitä puita, ei sinänsä siitä CNC-koneesta. Ainakin Sadowskyä on syytetty alihankkijoilla CNC-hommien teettämisestä, en nyt muista oliko tuo lopullinen totuus. It's hard to be humble when you're so fucking big! |
Teijo K. 05.03.2004 08:17:45 | |
---|
Ei ole tullut vastaan. Mutta tuokin johtuu vain siitä että ketään ei kiinnosta käännellä ja väännellä niitä puita, ei sinänsä siitä CNC-koneesta. Ainakin Sadowskyä on syytetty alihankkijoilla CNC-hommien teettämisestä, en nyt muista oliko tuo lopullinen totuus. Suurin osahan niistä munsta on sellaisia. Viimeksi katselin Fendereitä. Bäy. :-) Den sanna skönheten är inte ansiktets skönhet.
- Guareschi |
Basismi 05.03.2004 09:15:43 | |
---|
Suurin osahan niistä munsta on sellaisia. Viimeksi katselin Fendereitä. Bäy. :-) Mikä niissä oli vikana? Ei ole tasaisesti flatsawn vaan syyt menee vinottain, vai? Huomaako eroa soundissa kuinka ne syyt menee? It's hard to be humble when you're so fucking big! |
Keny 05.03.2004 09:16:17 | |
---|
Ainakin Sadowskyä on syytetty alihankkijoilla CNC-hommien teettämisestä, en nyt muista oliko tuo lopullinen totuus. Oon kullu samanlaisia juttuja Shadowsky bassoista ja parista muusta isommasta nimestä mut esim.Fodera taitaa edelleen tehä käsin. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Teijo K. 05.03.2004 11:11:36 | |
---|
Mikä niissä oli vikana? Ei ole tasaisesti flatsawn vaan syyt menee vinottain, vai? Huomaako eroa soundissa kuinka ne syyt menee? Soundeissa ei tietenkään, oletkos ihan hassu? Kestävyydessä senkin edestä. Mistäs luulet niiden ropellikaulojen kaikkien tulevan? Den sanna skönheten är inte ansiktets skönhet.
- Guareschi |
Karlsson 05.03.2004 11:15:49 | |
---|
Mistäs luulet niiden ropellikaulojen kaikkien tulevan? Lentokonetehtaalta? "I don’t eat and sleep and crap music!" -Shujaat Hussain Khan |
Soundeissa ei tietenkään, oletkos ihan hassu? Kestävyydessä senkin edestä. Mistäs luulet niiden ropellikaulojen kaikkien tulevan? Mutta eikös puun syyn asennot, tiiviys ynnä muut osatekijät vaikuta soundiin ja eritoten sustainiin ? Jos ei tuolla ole mitään vaikutusta, ihmettelen suurest. Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
Teijo K. 05.03.2004 11:43:16 | |
---|
Mutta eikös puun syyn asennot, tiiviys ynnä muut osatekijät vaikuta soundiin ja eritoten sustainiin ? Jos ei tuolla ole mitään vaikutusta, ihmettelen suurest. No saattaa se vähän, mutta millään en usko että olisi niin paljon, että sitä korva erottaisi. Toisaalta minähän olen tunnettu puu-korvaisuudestani. Lähinnä tuota stabiiliutta tuossa hain. Den sanna skönheten är inte ansiktets skönhet.
- Guareschi |
käki 05.03.2004 11:48:13 | |
---|
No saattaa se vähän, mutta millään en usko että olisi niin paljon, että sitä korva erottaisi. Toisaalta minähän olen tunnettu puu-korvaisuudestani. Lähinnä tuota stabiiliutta tuossa hain. Kaikkien bassonrakentajien haaste(pitäisi olla): miten tehdä basso, jossa ei ole otelaudassa kuolleita kohtia. PerusFendereissä on järjestäen se kuuluisa G-kielen 7. nauha. Mistä tuo johtuu ja miksei sitä saada pois valmistusvaiheessa ? Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
Teijo K. 05.03.2004 11:52:45 | |
---|
Kaikkien bassonrakentajien haaste(pitäisi olla): miten tehdä basso, jossa ei ole otelaudassa kuolleita kohtia. PerusFendereissä on järjestäen se kuuluisa G-kielen 7. nauha. Mistä tuo johtuu ja miksei sitä saada pois valmistusvaiheessa ? Mulla onnistui ihan vahingossa varmaan tuo. Yksi on tuoi 6-kielinen rakenne. Tarpeeksi jykevä kaula, niin ei tule dead spotteja. Den sanna skönheten är inte ansiktets skönhet.
- Guareschi |
käki 05.03.2004 11:57:54 | |
---|
Mulla onnistui ihan vahingossa varmaan tuo. Yksi on tuoi 6-kielinen rakenne. Tarpeeksi jykevä kaula, niin ei tule dead spotteja. Ootko tehny 4-kielisiä ja jos olet miten kävi ? Mulla on myös tällainen "tieteellinen arvio": eripaksuiset kielet antavat kaulaan erilaisen jännitteen, jolloin soitin värähtelee eri tavalla eri seteillä. Voisikohan spotteja eliminoida ostamalla ideaalisetin juuri tiettyyn bassoon ? Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
Teijo K. 05.03.2004 12:08:44 | |
---|
Ootko tehny 4-kielisiä ja jos olet miten kävi ? Mulla on myös tällainen "tieteellinen arvio": eripaksuiset kielet antavat kaulaan erilaisen jännitteen, jolloin soitin värähtelee eri tavalla eri seteillä. Voisikohan spotteja eliminoida ostamalla ideaalisetin juuri tiettyyn bassoon ? Hmm juu. reilu kymmenen, mutta kaikki on maailmalla. Joissakin dead spot on, toisissa ei. Minä kehittelin sellaista teoriaa, että bodyn ja kaulan puiden suhteella pelaten jotenkin. Tein presikkakopion bubingasta, painaa kuin syntikuorma, mutta ei ole dead spotteja. Sitten tein muuten samantyyppisen, mutta mahonkirungolla ja siinäpä dead stoppi on... Den sanna skönheten är inte ansiktets skönhet.
- Guareschi |
Basismi 05.03.2004 13:32:58 | |
---|
Soundeissa ei tietenkään, oletkos ihan hassu? Tuo olikin lähinnä heitto :) Kestävyydessä senkin edestä. Mistäs luulet niiden ropellikaulojen kaikkien tulevan? Yhdestä on kokemusta, siinä syyt tekivät mutkan kesken kaulaa ja toki veti kieroon. Syy lienee lähinnä olemattomassa laadunvalvonnassa kuin CNC:ssä sinänsä. Hain jokin aika sitten puukeskuksesta pätkän vaahteraa kaulaa varten ja paljastuihan se höyläyksen jälkeen kieroon kasvaneeksi. Kai siitä jonkin kirjahyllyn voi tehdä... It's hard to be humble when you're so fucking big! |
Superbeast89 06.03.2004 18:58:54 | |
---|
Saattaa kuulostaa aika urpolta tämä mun kysymys, mutta kysympä kuitenkin: Eli jos tekee itse basson niin mistä asti se tehdään itse eli täytyykö käydä itse kaatamassa puut metsästä vai voiko sen rakentaa esim. vanhasta raadosta? Kun eikö se kuitenkin ole aika hankala rakentaa itse basso joka myös toimii ja soi hyvin? Maiden! Maiden! Maiden!... |
käki 06.03.2004 19:11:32 | |
---|
Saattaa kuulostaa aika urpolta tämä mun kysymys, mutta kysympä kuitenkin: Eli jos tekee itse basson niin mistä asti se tehdään itse eli täytyykö käydä itse kaatamassa puut metsästä vai voiko sen rakentaa esim. vanhasta raadosta? Kun eikö se kuitenkin ole aika hankala rakentaa itse basso joka myös toimii ja soi hyvin? Arva ainakin on melekonen puuseppä, kun noita on enemmänkin tehnyt. Se on sitä käsityötaitoa. Ikaalisissa on soitinrakennusoppilaitoskin. Hankalaa se kai on, mutta haaveena on itsekin joskus vielä piirtää basso omien mieltymysten mukaan. Ja joku kädentaitoinen sen varmaan tulee veistämään, en minä. Free Your Mind And Your Bass Will Follow |