Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Melodyne Editor
1 2 3
myslique
17.11.2009 22:28:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Celemony julkaisi viimeinkin Direct Note Access -melodynen.
 
Ensikokemukeni ovat erittäin positiiviset. Pystyin avaamaan jopa kokonaisen miksauksen ja tutkia sen koostumusta. Valmiin miksauksen ronkkiminen ei sentään ihan transparentisti onnistu, mutta yksittäisiä raitoja tällä pystyy fiksaamaan ja muokkaamaan täysin uudella mahtavuustasolla.
 
Tästä lähtien kitaristienkaan ei tarvitse enää virittää kuin vähän sinne päin. DI-raidan tunetus tuotti ensitestissä virheetöntä jälkeä. Drop-vireessä soitetut kitaravallit saadaan tästä lähtien soimaan entistä timmimmin - nuotin alkukaan ei pääse enää ylävireiseksi ja intonaatio on täydellinen joka nauhalla, kaikilla soittovoimakkuuksilla.
 
Muusikkojen ensimmäiset sanat talkback-puhelussa soiton jälkeen eri vuosikymmeninä:
 
1950: Jälleen kerran täydellinen otto.
1960: Meni ihan hyvin, mutta kokeillaan vaihtoehtoa..
1970: Muuten hyvä mut saisko kitaraan vielä lisää phaseria?
1980: Otetaan pätkä kerrallaan.
1990: Saako tosta?
2000: Tee tosta.
2009: Moikka!
 
Enää puuttuu reaaliaikainen polyfoninen tunetusplugari, niin livebänditkin saavat keikkoja leikkaussaleihin.
 
Mä en haluaisi veloittaa ylimääräistä mutta mun on pakko.
axelsson
18.11.2009 19:48:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uh.
 
Onko se muuten kuinka raskas softa myllylle se uus Melodyne? Eli onko kuinka jouheeta editeeraaminen vai tahmaako pahasti kun siirtelee nuotteja? Luulis ainakin, että vaatii vähän monimutkasempia raksutuksia tommoset algoritmit.
 
Teijo K.
18.11.2009 20:09:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa. En mä sit opettelekaan soittamaan.
 
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Klezberg
18.11.2009 22:09:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Hienoa. En mä sit opettelekaan soittamaan.
 
Aikani melodynella (sillä monofonisella) kokeiltuani minä päätin mieluummin opetella soittamaan. Tai soittaa vaikken osaiskaan, mutten ainakaan säätää tietokoneella yhtään enempää kuin on pakko.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
myslique
18.11.2009 23:55:03 (muokattu 19.11.2009 02:35:56)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedoston avaamiseen kuluu nyt huomattavasti enemmän aikaa kuin monofonisella Melodynellä, mutta editointi on yhtä nopeaa kuin ennenkin.
 
EDIT:
Buginenhan tämä ensimmäinen julkaisu vielä on. VST-plugari harrastaa mulla säännöllistä kaatumatautia, standalone toimii vakaammin.
 
Mitä Antareksen päämajassa nyt ajatellaan, kun yksi saksalainen hullu tiedemies teki mahdottomasta mahdollisen :-).
 
Mä en haluaisi veloittaa ylimääräistä mutta mun on pakko.
Lenoldinho
21.11.2009 18:16:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.celemony.com/cms/index.php?id=demo_editor
 
tuolta voi itse kukin latailla demoa.
Lenoldinho
24.11.2009 16:55:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin vähän tuota demoa. Aika lailla sitä mitä odotinkin. Ei nyt AIVAN tajunnanräjäyttävä (ei onnistunut esim Beatlesin Yesterdayn alun laulun ja kitaran erikseen muokkaaminen) mutta onhan toi nyt aika loistava. Erityisesti kitarat toimii ton kanssa varsin erinomaisesti, varsinkin jos koneella pistää vielä vahvarisimulaation perään. Tossa pari esimerkkiä joita tein akkariluupilla:
 
http://dl.dropbox.com/u/1584883/dyne/dry.wav
 
http://dl.dropbox.com/u/1584883/dyne/dyned%201.wav
 
http://dl.dropbox.com/u/1584883/dyne/dyned%202.wav
 
Eka on siis alkuperäinen luuppi (Logicin kirjastoista) ja noi kaksi seuraavaa Melodynellä muokattuja. Melkein kaikkiin ääniin pääsi käsiksi muita ääniä muuttamatta, tosin soinnuista äänten poistaminen ei tunnu kovin hyvin toimivan millään soittimilla.
Kalmo
25.11.2009 12:53:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lenoldinho: Kokeilin vähän tuota demoa. Aika lailla sitä mitä odotinkin. Ei nyt AIVAN tajunnanräjäyttävä (ei onnistunut esim Beatlesin Yesterdayn alun laulun ja kitaran erikseen muokkaaminen) mutta onhan toi nyt aika loistava.
 
Eihän DNA:lla ole tietääkseni koskaan luvattukaan mitään muuta kuin että se pystyy erottelemaan YHDEN INSTRUMENTIN äänet erilleen (esim. pianosoinnun äänet niin, että soinnun voi vaihtaa toiseksi). Se jo sinällään on tajunnanräjäyttävää, ellei käyttäjä ole kadottanut suhteellisuudentajuaan. Jos se pystyy edes tyydyttävästi erottelemaan eri instrumentteja toisistaan, niin sehän on totaalisen fantastista.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Spiral
25.11.2009 14:29:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esimerkeissä tuota käytetään yleensä akustisiin instrumentteihin.
Mitenkäs esim. särökitarat onnistuu, osaako erotella?
 
Jarno86
25.11.2009 14:56:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskin kovin tarkast onnistuu. Mut jos käyttää esim. kitaramallinnusplugareita niin sillonhan onnistuu. Kun kitara menee joka tapaukses cleanina sisään.
 
Lenoldinho
25.11.2009 19:46:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Eihän DNA:lla ole tietääkseni koskaan luvattukaan mitään muuta kuin että se pystyy erottelemaan YHDEN INSTRUMENTIN äänet erilleen (esim. pianosoinnun äänet niin, että soinnun voi vaihtaa toiseksi). Se jo sinällään on tajunnanräjäyttävää, ellei käyttäjä ole kadottanut suhteellisuudentajuaan. Jos se pystyy edes tyydyttävästi erottelemaan eri instrumentteja toisistaan, niin sehän on totaalisen fantastista.
 
Kyllä jossain demossa oli piano, trumpetti ja rummut ja niitä väänneltiin. Mutta joo onhan toi aik hemmetin loistava. Se erottelu tehään sit tällä: http://www.prosoniq.com/editing-products/sonicworx/
virtalahde
26.11.2009 00:45:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen, joka haluaa masteriin autotunen niin syököön ransu.
 
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
ITTAM
26.11.2009 02:55:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikun vasta masterointivaiheessa! ;-)
 
Matti
 
Sinap
26.11.2009 09:22:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lenoldinho: Kokeilin vähän tuota demoa. Aika lailla sitä mitä odotinkin. Ei nyt AIVAN tajunnanräjäyttävä (ei onnistunut esim Beatlesin Yesterdayn alun laulun ja kitaran erikseen muokkaaminen) mutta onhan toi nyt aika loistava. Erityisesti kitarat toimii ton kanssa varsin erinomaisesti, varsinkin jos koneella pistää vielä vahvarisimulaation perään. Tossa pari esimerkkiä joita tein akkariluupilla:
 
http://dl.dropbox.com/u/1584883/dyne/dry.wav
 
http://dl.dropbox.com/u/1584883/dyne/dyned%201.wav
 
http://dl.dropbox.com/u/1584883/dyne/dyned%202.wav
 
Eka on siis alkuperäinen luuppi (Logicin kirjastoista) ja noi kaksi seuraavaa Melodynellä muokattuja. Melkein kaikkiin ääniin pääsi käsiksi muita ääniä muuttamatta, tosin soinnuista äänten poistaminen ei tunnu kovin hyvin toimivan millään soittimilla.

 
Aika pahasti runtelee atakin. Jos tätä käyttää sähkökitaroihin ennen reamppausta ni luulisi saundin kärsivän. DI saundi kun on dynamiikaltaan aika lähelle tota akkarin dynamiikkaa. Jos vahvarin etuselle menevä tavara on dynaamisesti rupista, ei jälki voi olla kummoista. Jos intonaatiot haittaa ni soitetaa jatkossakin eri kohdat eri vireessä ja mielellään ilman mitää reamppaus kikkailuja.
 
Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
Jarno86
26.11.2009 09:23:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu itsekään en lähtisi sähkökitaroihin tota käyttämään.
 
myslique
26.11.2009 12:35:29 (muokattu 26.11.2009 23:07:24)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarno86: Juu itsekään en lähtisi sähkökitaroihin tota käyttämään.
 
Mä käytin ja sain paikattua intonatio-ongelman kitaristin jo poistuttua talosta.
Toimi riittävän hyvin ja kitaristia ei tarvitse vaivata matkustamaan paikkaamaan yhden sekunnin soittoepätarkkuutta, jonka äänittäjä oli epähuomiossa päästänyt suodattimiensa läpi.
 
Mä en haluaisi veloittaa ylimääräistä mutta mun on pakko.
Jarno86
26.11.2009 12:39:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos toimii niin mikäs siinä :)
 
Pääsee pian itsekin koittamaan.
 
Jarno86
30.11.2009 11:55:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myslique, tarkoititko että sait korjattua jo valmiiksi särötetyt kitarat?
 
Eli tarkoitat että melodyne toimii myös särökitaralle?
 
myslique
30.11.2009 14:43:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarno86: Myslique, tarkoititko että sait korjattua jo valmiiksi särötetyt kitarat?
 
Eli tarkoitat että melodyne toimii myös särökitaralle?

 
Tein yllä mainitun korjauksen DI-raitaan ennen reamppausta.
En ole kokeillut särökitaran korjausta vielä.
 
Mä en haluaisi veloittaa ylimääräistä mutta mun on pakko.
Jarno86
30.11.2009 14:44:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiiiivan!
 
Tuota itsekin meinasin hyödyntää että jatkossa aina normi mikitetyn särökitarasignaalin lisäks ottaa kitarasta myös puhtaan di signaalin omalle raidalleen. Juuri tuohon tarkoitukseen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «