Aihe: Pedaalien järjestyskeinot?
1 2 3
jussimus
23.11.2009 22:58:58
Jucciz: Revin! Ison kasan surua. :(

Suorastaan liikuttavaa että olet huolissasi toneni takia. Mutta ei hätää Jukka Poika, soitto soi ja karavaani kulkee!
Kivijalka
23.11.2009 22:59:22
Jucciz: Revin! Ison kasan surua. :(

Rah, rah... Tästä innostuneena taidan järjestää pedaalini värien mukaan! :D
A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
nannne
24.11.2009 22:07:32 (muokattu 24.11.2009 22:07:47)

Kivijalka: Rah, rah... Tästä innostuneena taidan järjestää pedaalini värien mukaan! :D

Hoho! tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus.
HeavyMachinery
25.11.2009 01:10:59

Marzi: Täh? Koon mukaanhan ne kuuluu olla. Kerettiläiset!

Itsehän järjestelen omat pedaalit kuutio tilavuuden mukaan. Koko on siis pohjana mutta määräävin tekiä on tilavuus. Yleensä siis Wahi tulee ekaksi....
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Midrange
25.11.2009 01:21:17
Jucciz: Ei kai pedaalien fyysinen sijoittelu sentään sanele niiden keskinäistä järjestystä signaaliketjussa?

Ei pitäisi ehkä sanoa tätä jottei jucciz menetä yöuniaan mutta itselläni on DOD:n YJM pedaali ihan ensimmäisenä koko signaaliketjussa.
Juicy
25.11.2009 01:25:51

Midrange: Ei pitäisi ehkä sanoa tätä jottei jucciz menetä yöuniaan mutta itselläni on DOD:n YJM pedaali ihan ensimmäisenä koko signaaliketjussa.

Ennen kitaraa? :D
"Kyllähän sitä voi silti vaikka umpihumalassa onkin, kontata sivistyneesti kuin herrasmies."
Midrange
25.11.2009 01:28:59
Juicy: Ennen kitaraa? :D

Nimenomaan. Lääkäri asensi sen vatsalaukkuuni jotta soitostani löytyy varmasti riittävästi outputtia joka tilanteessa
HeavyMachinery
25.11.2009 12:04:51

Midrange: Nimenomaan. Lääkäri asensi sen vatsalaukkuuni jotta soitostani löytyy varmasti riittävästi outputtia joka tilanteessa

Aijaa luulin että käytät sitä plektrana...

Mutta oikeasti asiaan...

Ei sellasta "ihan oikea oppista" tapaa laittaa pedaaleja ole olemassa mutta on olemassa sellaisia ohjenuoria minkä mukaan on hyvä aloittaa.

Wahit ei yleensä tykkää Buffereistä omasta kokemuksesta ainakin laitan Wahin ekaksi.
Dynamiikka voi olla missä vain itse suosin sitä säröjen takana.
Modulaatiot on paras olla säröjen takana jotta ne toimii säröt päälläkin. Itse suosin phase90 ennen säröjä.
Delayt toiseksi viimmeiseksi
Reverbi viimmeisenä.

Taas se että pedaalin on pakko oll True Bypass On fuulaa jos sulla on 10 TBP pedaalia jonossa niin soundi huononee joka tapauksessa vaikka yksikään ei ole päällä. Se että on oikeasti HYVÄLLÄ bufferilla varustettu pedaali välissä parantaa tilannetta. (Bossit ei ole oikesti hyvällä bufferilla varustettuja)
erty
25.11.2009 13:08:33
Taas se että pedaalin on pakko oll True Bypass On fuulaa jos sulla on 10 TBP pedaalia jonossa niin soundi huononee joka tapauksessa vaikka yksikään ei ole päällä. Se että on oikeasti HYVÄLLÄ bufferilla varustettu pedaali välissä parantaa tilannetta. (Bossit ei ole oikesti hyvällä bufferilla varustettuja)

Kyl mä ainakin ottasin sen Bossin sinne väliin jos ois 10 TBP-spedua ketjussa. Ei ne Bossin bufferit nyt niiiiin huonoja ole. :o)
HeavyMachinery
25.11.2009 13:52:39

erty: Kyl mä ainakin ottasin sen Bossin sinne väliin jos ois 10 TBP-spedua ketjussa. Ei ne Bossin bufferit nyt niiiiin huonoja ole. :o)

Ei se nyt NIIN huono ole mutta väliin tuntuu että porukan mielipide on se että ne on hyviä. TOki jos vetää mallintavalla niin eisen niin väliä..
Kiksaus
25.11.2009 13:59:10

HeavyMachinery: Se että on oikeasti HYVÄLLÄ bufferilla varustettu pedaali välissä parantaa tilannetta. (Bossit ei ole oikesti hyvällä bufferilla varustettuja)

Mikä sitten olis sellanen esim. fuzzi, missä onpi hyvä pufferi? Mistä sen muutenkaan tietää pedaalia ostaessa onko hyvä bufferi vai huono? Lukeeko niissä aina päällä "bad buffer" ;-)
"Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history."
Kiinankeisari
25.11.2009 14:26:37
visual soundin parissa pedaalissa on tosi hyvä bufferi, korvinkuultava ero kirkkaudessa ihan kerrostalovolyymillä parin pedaalin laudassa. ainakin niissä vanhoissa tuplapedaaleissa joissa on vielä ne normaalit kytkimet.
My pedal concept is a pedal that will only produce out of tune pentatonic blues bends. The input will be stamped "Strat here" and the other side will say "Connect to Tubescreamer".
McNulty
25.11.2009 15:37:27
Paras keino järjestellä pedaaleja = riittävä määrä laadukasta johtoa ja liittimiä, pedalboardi jossa 3M velcron karvapintaa ja pedaalit joiden pohjassa sitä takiaispintaa.

Saa pedaalit haluamaansa järjestykseen ja johdotukset voi vetää sen mukaan kuin haluaa signaalin kulkevan.

Itselleni asettelussa tärkeintä on laittaa laudan eturiviin ne joita tulee useimmin poljettua, sekä sellaiset pedaalit joissa on esim. tap tempo-painikkeita jne. Takarivissä voi olla sitten niitä "vähemmällä käytöllä" olevia efektejä, joita käyttää satunnaisesti.
I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted.
Ziggy Bubba
25.11.2009 16:21:33 (muokattu 25.11.2009 16:24:59)

HeavyMachinery: Taas se että pedaalin on pakko oll True Bypass On fuulaa jos sulla on 10 TBP pedaalia jonossa niin soundi huononee joka tapauksessa vaikka yksikään ei ole päällä.

Itellä on "ongelmana" just se, että taitavat olla mulla kaikki yksittäisspedut mallia true bypass (paitti delay) - siinä on paha lykkäillä bufferia oikein minnekään... Pari digimasiinaa (XT Live, Boss Space Echo) mulla on vielä efektilenkissä soundia syömässä :P

Oma lenkki menee siis näin (kertokaas jos keksitte parannusehdotuksia): kitara -> EHX Small Stone -> Biyang Tremolo -> Barber Tone Press -kompura -> Voodoo Labs Sparkle Drive -> MI Audio Neo Fuzz -> vahvarin input / FX send -> XTL -> Space Echo -> FX return
The Crookmachine Project
s8na
25.11.2009 16:27:21

Kiksaus: Mikä sitten olis sellanen esim. fuzzi, missä onpi hyvä pufferi? Mistä sen muutenkaan tietää pedaalia ostaessa onko hyvä bufferi vai huono? Lukeeko niissä aina päällä "bad buffer" ;-)

Mulle kehuttiin Mi Audion Boost'n Buffia. Ostin sit semmosen ja hitsin hyvä onki. Kirkastu selvästi ketju 6:lla true bypass spedulla, boostikin on hyvä. Toisaalta uutena maksaa älyttömästi ja sisällä lootassa on 2x2cm piirilevy jossa ehkä 7 komponenttia.
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
erty
25.11.2009 16:36:07
Oma lenkki menee siis näin (kertokaas jos keksitte parannusehdotuksia): kitara -> EHX Small Stone -> Biyang Tremolo -> Barber Tone Press -kompura -> Voodoo Labs Sparkle Drive -> MI Audio Neo Fuzz -> vahvarin input / FX send -> XTL -> Space Echo -> FX return

Mä vaihtasin tremolon ja futsin paikkoja keskenään, muuten pitäisin samana. Tremolo vois toimia paremmin säröjen jälkeen jos niitä käyttää yhdessä. Mut jotkut tykkää toki tremolosta ennen säröjäkin. Ja futsilla saa mukavan tukkosen saundin kun se on ennen od:ta. Mä en oikeen tykkää boostata fuzzia od:lla tai muullakaan.
Ziggy Bubba
25.11.2009 16:45:56

erty: Mä vaihtasin tremolon ja futsin paikkoja keskenään, muuten pitäisin samana. Tremolo vois toimia paremmin säröjen jälkeen jos niitä käyttää yhdessä. Mut jotkut tykkää toki tremolosta ennen säröjäkin. Ja futsilla saa mukavan tukkosen saundin kun se on ennen od:ta. Mä en oikeen tykkää boostata fuzzia od:lla tai muullakaan.

Tremoloa käytän ite lähinnä puhtailla/pikkurosoilla, eli ei tolla niin väliä - vois kyllä koittaa noinkin. Fuzz ja od mulla ei oikeestaan ikinä yhtä aikaa päällä (tuo vaan sopii paremmin pedaalien sijoitteluun). Aiemmin mulla oli nuo purkit kyllä just toisinpäin. Fuzzia tykkään soitella kevyen vahvarin särön päälle, od:ta taas vähän kaikenmoisten ruttujen kanssa.

Itekin siis tykkään pitää fuzzia ennen od:tä jos niitä yhdessä käytän, eli olen siinä mielessä samaa mieltä.
The Crookmachine Project
Midrange
25.11.2009 17:00:38 (muokattu 25.11.2009 18:10:26)
Mulla on GLX:n kopio Bossin kompura/sustainerista. Tulee käytettyä kovilla säröillä nopeasti soitettaessa selkeyttämään signaalia, jonka tuo pedaali hoitaa yllättävän hyvin. Käytän tuota efektilenkissä eli etuasteen jälkeen ja viimeisenä pedaalina ennen pääteastetta.

EDIT: Heavymachineryn kommenttiin viitaten kaikki bossin pedaalit ei tosiaan omaa hyviä buffereita. BF-3 Flanger ei syönyt yhtään soundia mutta Turbo Distortion ja Turbo Overdrive leikkaavat off-moodissakin korkeita taajuksia oikein kunnolla. Sitä en sitten tiedä pitääkö tuosta syyttää huonoa bufferia vai onko se enemmänkin ominaisuus jonka boss on laittanut noihin pedaaleiheinsa. Ehkä kyseiset spedut kuullostavat paremmilta kun korkeita taajuuksia on häivytetty mutta olishan se kiva että ne saisi takaisin kun spedun kytkee pois päältä, mutta ei.
Jii-Gee
26.11.2009 11:13:12

Kiinankeisari: visual soundin parissa pedaalissa on tosi hyvä bufferi, korvinkuultava ero kirkkaudessa ihan kerrostalovolyymillä parin pedaalin laudassa. ainakin niissä vanhoissa tuplapedaaleissa joissa on vielä ne normaalit kytkimet.

Pystykkönä linkittään et mitä malleja tarkoitat?
Ja mitä toi 'normaalit kytkimet' meinaa?
"Pitäiskö bassoa virittää vai pidänkö tehtaan vireessä niin kuullostaa aidommalta." -poppamies-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)