Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hiljainen puhallin yösoittoon
1
elampen
24.11.2009 15:46:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko olemassa puhallinsoitinta, jota voi soittaa melko vaivattomasti hiljaa? Joskus tekisi öisin mieli soitella muutakin kuin kitaraa.
 
Klarinetti, huuliharppu, trumpetti, nokkahuilu tai gralla eivät tähän tarkoitukseen käy. Shakuhachi on vaikea soitettava. Mistä puhaltimesta lähtisi vaimea ja pehmeä ääni, joka ei kantaudu kerrostalon seinien läpi?
 
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
NeliX4
24.11.2009 16:38:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös soittimen perusidea ole, että siitä kuuluu ääntä. Taitaa siis olla jo periaatteessa mahdoton yhtälö, mutta "silent brass" esim. trumpetti on hyvä ehdokas.
 
heville
24.11.2009 16:55:25 (muokattu 24.11.2009 16:59:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pehmeästä en tiedä, mutta klemmarilla vaimennettu tinapilli on aika hiljainen. Eli tinapillin suukappaleeseen vain tungetaan tavallinen pieni klemmari niin että se ei kuitenkaan tuki reikää liiaksi. Ääni vaimenee, mutta ei muutu pelkäksi pihinäksi. Ehkä kikkaa voi soveltaa nokkahuiluunkin?
 
.
Armando Bugari
24.11.2009 17:55:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elampen: Onko olemassa puhallinsoitinta, jota voi soittaa melko vaivattomasti hiljaa? Joskus tekisi öisin mieli soitella muutakin kuin kitaraa.
 
Klarinetti, huuliharppu, trumpetti, nokkahuilu tai gralla eivät tähän tarkoitukseen käy. Shakuhachi on vaikea soitettava. Mistä puhaltimesta lähtisi vaimea ja pehmeä ääni, joka ei kantaudu kerrostalon seinien läpi?

 
Siis miksei huuliharppu?
 
Klezberg
24.11.2009 18:30:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Digitaalinen puhallin kuulokkeiden kanssa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
elampen
24.11.2009 18:59:22 (muokattu 24.11.2009 19:27:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Eikös soittimen perusidea ole, että siitä kuuluu ääntä. Taitaa siis olla jo periaatteessa mahdoton yhtälö, mutta "silent brass" esim. trumpetti on hyvä ehdokas.
 
Olet ymmärtänyt soittimen perusidean oikein. Siitä, että soitinta voi soittaa hiljaa, ei kuitenkaan automaattisesti seuraa, että sitä ei voi soittaa kovaa. Mutta kaikkia soittimia ei voi soittaa hiljaa. Sellainen on esimerkiksi Madridista äskettäin ostamani oboeitten perheeseen kuuluva gralla,
 
http://ca.wikipedia.org/wiki/Gralla_%28instrument%29
 
Edit
 
Kyseessä on siis gralla seca,
 
http://www.sansluthier.net/international/international/grallas_int.htm
 
Ääninäytteestä voi päätellä sen soveltuvuuden yösoittoon...
 
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
Klezberg
24.11.2009 20:27:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elampen: Mutta kaikkia soittimia ei voi soittaa hiljaa. Sellainen on esimerkiksi Madridista äskettäin ostamani oboeitten perheeseen kuuluva gralla,
 
http://ca.wikipedia.org/wiki/Gralla_%28instrument%29
 
Kyseessä on siis gralla seca,
 
http://www.sansluthier.net/international/international/grallas_int.htm
 
Ääninäytteestä voi päätellä sen soveltuvuuden yösoittoon...

 
Näyttää samantapaiselta kuin zurna http://en.wikipedia.org/wiki/Zurna . Noita on joskus yritetty minulle kaupata kun olen etsinyt herkempisoundisia puhaltimia.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
elampen
24.11.2009 21:09:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Näyttää samantapaiselta kuin zurna http://en.wikipedia.org/wiki/Zurna . Noita on joskus yritetty minulle kaupata kun olen etsinyt herkempisoundisia puhaltimia.
 
Ehkä zurnan ja neyn suhde on samanlainen kuin oboen (gralla) ja klarinetin. Kapea lehti, läpitunkeva ääni.
 
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
Armando Bugari
24.11.2009 21:34:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elampen: Ehkä zurnan ja neyn suhde on samanlainen kuin oboen (gralla) ja klarinetin. Kapea lehti, läpitunkeva ääni.
 
Noillakun harjoittelet päivittäin muutaman vuoden - niin voipi olla, että naapurit on jo ääneen tottuneet - hiljaisia kiekujakin voi jo syntyä ansatsin myötä. Jos ei huuliharppu käy, niin hanki ihan pikkanen haitari - paljettakun vaan vähän raottelet, niin äänikin on hiljainen.
 
Klezberg
24.11.2009 21:40:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Armando Bugari: Noillakun harjoittelet päivittäin muutaman vuoden - niin voipi olla, että naapurit on jo ääneen tottuneet - hiljaisia kiekujakin voi jo syntyä ansatsin myötä. Jos ei huuliharppu käy, niin hanki ihan pikkanen haitari - paljettakun vaan vähän raottelet, niin äänikin on hiljainen.
 
Paitsi jos haitari on huonokuntoinen, jossa palje vuotaa tai kielet ei muuten syty ennenkuin painaa kunnolla.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
24.11.2009 21:44:55 (muokattu 25.11.2009 08:36:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elampen: Ehkä zurnan ja neyn suhde on samanlainen kuin oboen (gralla) ja klarinetin. Kapea lehti, läpitunkeva ääni.
 
Neyssähän ei kai ole lehteä ollenkaan, en ainakaan ole törmännyt ney-nimiseen soittimeen jossa olisi lehti. En ole kyllä onnistunut saamaan kunnolla ääntäkään noista päästä aukon poikki puhallettavista huiluista.
 
Zurnan vastakohdaksi miellän dudukin, tosi leveä kaksoislehdykkä ja ääni kuin ihmisen hyräily.
 
Edit: muttei älyttömän hiljainen sekään. Millaista hiljaisuutta tässä ollaan oikein hakemassa. Eipä klarinetti tai nokkahuilu minusta kovin äänekkäitä ole varsinkaan alarekisterissä. Ylemmäs mentäessä taitaa puhallin kuin puhallin väkisinkin käydä äänekkääksi. Poikkihuilu? Taitaa siitäkin ääntä lähteä kun menee ylemmäs --itse en vielä pääse.
 
Edit2: Dudukin turkkilainen vastine on muuten mey.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
elampen
25.11.2009 12:42:16 (muokattu 25.11.2009 12:46:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huuliharppua pystyy soittamaan melko hiljaa, mutta sen ääni muistuttaa turhan paljon hyttysen ininää, jota kohtaan ihmisellä on luontainen vastenmielisyys - varsinkin öiseen aikaan. Itse en haluaisi kuulla sellaista seinän takaa.
 
Etsin sellaista puhallinta, jota voisi meditatiivisesti soittaa nukkumaan mentyään, kun uni ei vielä tule. Ikään kuin omien ajatusten ja hengityksen jatkeena. Shakuhachin matala rekisteri on lähinnä sitä, mitä tässä haen, ja bamburuo'osta tehty shaku on niin kevyt, että sitä on helppo pidellä (tämän takia haitari on poissa laskuista). Olen vain käsittänyt, että shaku olisi erinomaisen vaativa soitin - vai onko kyse kenties japanilaisesta perfektionismista, jossa kaikki taiteet otetaan niin vakavasti, ettei niitä voi sanoa hallitsevansa edes suunnilleen kuin vasta vähän ennen kuolemaansa?
 
Edit:
 
Mitä luonnonmukaiseen klarinetin soittoon tulee, pari vuotta sitten olin kaverin kanssa autolla matkalla Ranskassa, ja olin ottanut vaivihkaa juuri hankkimani klarinetin mukaan. Kun kaveri meni tupakalle, kaivoin klarinetin esiin ja aloin "soittaa". -Mää luulin et tääl jossain kilju aasi, totesi kaveri autoon palattuaan.
 
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
Armando Bugari
25.11.2009 15:33:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elampen:
....Etsin sellaista puhallinta, jota voisi meditatiivisesti soittaa nukkumaan mentyään, kun uni ei vielä tule. Ikään kuin omien ajatusten ja hengityksen jatkeena.

 
Jos puhallinta kaipaat iltasoittokaveriksi, niin hanki tenorinokkahuilu. Alarekisterissä sillä ei edes voi soittaa kovaa. Tuolla mm. näköjään menossa pilkkahintaan:
http://www.huuto.net/kohteet/thomann-tenorinokkahuilu-ei-hv-/120872053
Tyynyä lisää pään alle, niin soittoasentokin löytyy.
 
Armando Bugari
25.11.2009 22:56:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Armando Bugari: Jos puhallinta kaipaat iltasoittokaveriksi, niin hanki tenorinokkahuilu. Alarekisterissä sillä ei edes voi soittaa kovaa. Tuolla mm. näköjään menossa pilkkahintaan:
http://www.huuto.net/kohteet/thomann-tenorinokkahuilu-ei-hv-/120872053
Tyynyä lisää pään alle, niin soittoasentokin löytyy.

 
Editz: Eipä se ollutkaan "pilkkahintainen" - Thomannilla uusikaan ei maksa paljoa enempää - toimituskulut päälle. Jammun vastaava maksaa lähes satasen.
 
PS. Alttonokkiksella soittelen joskus sohvaperunana - toinen suositeltava on Bb -viritteinen tinapilli. Kaunein sävellaji ja kevyt kannatella - ei mene rikki, jos torkahtaessa matolle tipahtaa:-)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «