Aihe: Miksi lähes kaikki miksaajat on ihan paskoja?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
markotetri
23.11.2009 13:43:16
isojussi: Onko tää kakkosbändien kyykyttämien todella noin arka paikka?

Itse en mielestäni ole aiemmin puuttunut tähän "kyykyttämiseen" millään tavalla. Olen siitä itsekin joutunut kärsimään, ei se mikään uusi juttu mulle ole. Samoin olen ollut tilanteessa, jossa joudutaan karsimaan lämppäribändille tarjottuja palveluita resurssipulan takia.

Esim tilanteessa, jossa "kakkosbändi" käyttää pääesiintyjän ääni- ja valotekniikkaa. Supportille se on toki aivan sama, missä välissä roudari käy syömässä tai suihkussa, mutta roudarille ei. Erään työnantajani crew'ssa valomies toimii oman toimen ohella kiertuemanagerina, ja tiedän, että siinä vaiheessa jos jokin siihen hommaan liittyvä tärkeä asia iskee kohdalle (tapahtuu useita kertoja joka keikalla), lämppäri saa valoista aika tasan on-off-palvelun. Valitettavasti.

Tiedän, että tätä tapahtuu myös äänentoistopalveluiden kanssa toimiessa, mutta voin koittaa parantaa asioita vain niiltä osin, kun niille keikkoja teen.

Se, että mulla ei oo lonkalta mielipidettä, minkä verra ylämidlee leikataan grungebändin rumpalin bassarista, ei tarkota, etteikö olis korvia ja silmiä päässä.

Jokaisella meillä on oikeus omaan mielipiteeseen. Meillä on oikeus ilmaista mielipiteemme muille. Siitä huolimatta vähäisinkin _perustelemattoman_ mielipiteen heitto minua tai kollegoitani vastaan saa niskakarvat pystyyn. Varsinkin aamuisin olen tälle kovin herkkä.

Mutta edellä kuvailin erästäkin keikkaa vähän tarkemmin, otapa kantaa.

Lisäesaa pikkasen: Pääartistilla kvartetti plus taustalaulajat, meitä 20 plus neljö taustalaulajaa. Pääartistia luukutettiin sairaalloisen kovaa - varsinkin alapäätä. Hänen kitarstinsa naureskeli keikan jälkeen, ettei sen takia kuullut lähietäisyydellä ollutta 150wattista Mesaansa juuri lainkaan, vaikka se oli täysillä. Monitorointi, kun pelas suht hyvin niin vaikeehan se oli siinä todeta, mutta kun luotettavaa tahoa (ja tätä en tod suosittele epäiltäväks) haastattelin, niin miksaus oli tod poskellaan.

Yleisöä ... arviolta 2500 - 3000???

paikka tod iso teltta

Valitettavasti en voi ottaa kantaa kovin täsmällisellä tasolla, koska annetuilla tiedoilla ei kovin pitkälle pääse...

Joskus käy niin, että näissäkin piireissä törmää henkilöön, jolla on huono päivä. Aina ei vaan lähde. Lisäksi, ammattilaisellekin suuri teltta on hyvin haastava ympäristö miksata. Jos lavan takana tuntui siltä, että alakerta oli suhteettoman isolla, suosittelen tutustumaan akustiikan ja kaiutintekniikan perusteisiin :)

Ajoittain vastaan tulee totaalisia amatöörejä, jotka vaatimattomalla soittajataustalla lähtevät tekemään äänentoistopalvelua, jossa valitettavasti ei ole järjen hiventä. Laitteet saattavat olla kalliitakin, mutta jossakin kohtaa kokonaisuuden hallinnassa mennään metsään ja lujaa. Valitettavasti näitäkin toimijoita löytyy.

Yksi asia mitä en todellakaan usko ja sulata on se, että kukaan laittaa lavalla 150W Mesaa täysille. Varsinkaan kompensoidakseen PA:n botnekorostusta. Veikkaan, että tässä kohtaa on tullut asia- tai ajatusvirhe johonkin kohtaan. Niin, ja jos kyseessä on ammattisoittaja, hän ei laita vahvistintaan lavalla täysille kesken keikan. (Tai siis, olin kyllä hiljattain keikalla, jossa ammattikitaristi laittoi 8W putkocombonsa masterin melkein täysille. Perustellusti.)

Olisi kyllä kiva tietää, kuka oli pääesiintyjä... Helpottaisi suhteuttamista.
Artificiality is normal to the medium.
isojussi
23.11.2009 16:19:00
Kiitos ERITTÄIN asiallisesta vastauksesta.

markotetri: Itse en mielestäni ole aiemmin puuttunut tähän "kyykyttämiseen" millään tavalla. Olen siitä itsekin joutunut kärsimään, ei se mikään uusi juttu mulle ole.

Pitäskö siitä oikeesti avoimesti keskustella? Mä en välttämättä hyväksy nimittäin sellaisen toiminnan etiikkaa.

Samoin olen ollut tilanteessa, jossa joudutaan karsimaan lämppäribändille tarjottuja palveluita resurssipulan takia.

Tää on taas sitten eri juttu - paitsi, tietankin jos lämppärillä on hommasta sopparit.

Esim tilanteessa, jossa "kakkosbändi" käyttää pääesiintyjän ääni- ja valotekniikkaa. Supportille se on toki aivan sama, missä välissä roudari käy syömässä tai suihkussa, mutta roudarille ei. Erään työnantajani crew'ssa valomies toimii oman toimen ohella kiertuemanagerina, ja tiedän, että siinä vaiheessa jos jokin siihen hommaan liittyvä tärkeä asia iskee kohdalle (tapahtuu useita kertoja joka keikalla), lämppäri saa valoista aika tasan on-off-palvelun. Valitettavasti.

Tiedän, että tätä tapahtuu myös äänentoistopalveluiden kanssa toimiessa, mutta voin koittaa parantaa asioita vain niiltä osin, kun niille keikkoja teen.

Joo toki - jos on pitkä veto - mutta nyt oli nelippäivästen festarie yhdestä illasta, kahdesta bändistä, yhteensä kolmesta noin tunnin setistä kyse.

Varsinkin aamuisin olen tälle kovin herkkä.

Ihmisiä tässä ollaan - mähän en koskaan sano, enkä varsinkaan kirjoita vittumaisesti HOHOHOHO!

Valitettavasti en voi ottaa kantaa kovin täsmällisellä tasolla, koska annetuilla tiedoilla ei kovin pitkälle pääse...
Olisi kyllä kiva tietää, kuka oli pääesiintyjä... Helpottaisi suhteuttamista.

Mietin, että "julkaisenko", mutta täähän on kuitenkin arvostelulaji loppupelissä, joten: Työväen Musiikkitapahtuma 2008, Pääesiintyjä Iso D, Äänentoisto ja valot Akun Tehdas. Meillä oli BigBandin kanssa tunnin Elvissetit ennen ja jälkeen neuvoksen.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
23.11.2009 16:21:14
hjunnila: ...Jos ei, niin sulla ei varsinaisesti oo sellaista asiaa, mistä voisit syyttää toisia...

Nelipäiväinen festari ja sama kalusto koko ajan. Eihän me voitu edes käsittää, että pitää erikseen pyytää käyttämään moving headeja.

Niijja siitä saundista - se olis pitäny kuulla.....
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
23.11.2009 16:21:59
eetuss: ...Mutta silti päätit avautua ketjuun jonka otsikko oli basarin miksaaminen???

Älä ny enää siitä jaksa.
aimotuska
23.11.2009 17:25:05 (muokattu 23.11.2009 17:26:15)
isojussi: Nelipäiväinen festari ja sama kalusto koko ajan. Eihän me voitu edes käsittää, että pitää erikseen pyytää käyttämään moving headeja.

Nojoo, alkaa kieltämättä vähän kuulostaa jo vasemmalla kädellä tehdyltä, varsinkin jos siellä valotiskin ääressä kuitenkin sama seppo istui näppäilemässä. Vai oliko se sama jantteri?

Toisaalta, sanokaa vaan jos oon väärässä, järjestävällä osapuolellahan on valta sanoa, mitä vehkeillä tehdään, milloin ja kenen kaa. Jos se ei jollekulle kelpaa, niin sitten se jättää tulematta tai istutaan neukkariin porisemaan asiasta. Däni on todennäköisesti aika pitkälle jalostettu "tuotekokonaisuus" johon olennaisena osana kuuluu nää mainitut movarit. Jos tuote vaatii sen, että kiila liikahtaa vain, kun äijä ite on lavalla, niin sitten se vaan on niin. Mä en sano, että tää olis "oikein" tai "hyvä", vaan ennemminkin pyrin vaan ymmärtään tätä tilannetta. Meidän ympyröissä kun asiat tehdään just päinvastoin. Tosin, kyllä mää -- silloin kun valoja oon tehnyt -- pyrin jättään sen "isoimman paukun" illan myöhempään osioon. Ettei siitä shöystä tulis puisevaa, saman chasen ajamista, vaan että illan edetessä myös valoihin tulis aina jotain uutta.

Tulipa mieleen, ainakin täällä suunnalla on eräs nimeltämainitsematon firma, joka ei varmasti tuo esimerkiksi savukoneen mukana savunestettä, ellei sitä ole erikseen sopparissa mainittu. Eli kaikki lapulle ens kertaa varten.

mähän en koskaan sano, enkä varsinkaan kirjoita vittumaisesti

Eka kerta, kun sulta näin. Oikeesti.
http://picasaweb.google.com/hjunnila/Baah#5381179186100182066
Henri93
23.11.2009 17:48:13

Pitääpä nyt kertoa vähän omaa ajatusmaailmaa. Itelle on itsestään selvä ku festareilla oon talonvalomiehenä, että pääesiintyjä saa ne ns. parhaimmat temput sieltä, mutta ei se tarkota sitä et jollekki tehtäis sit huonot valot. Sitä paitsi ehkä se, että se valoshow ei ollut kovin elävää oli valomiehen näkemys teijän musiikkiin tai ehkä sillä oli vaan ruokatauko menossa parasta aikaa... Mut emmä tiiä onko siinä mitään väärin, että laitetaan se pääesintyjä näytään viel hitusen päälle paremmalta. Sitä paitsi jos bändi haluaa hienon valoshow:n niin palkatkoot itelleensä valomiehen ;).

Tosin kun eräs paikallinen Sex Pistols oli Club Teatrialla Oulussa tossa viimevuonakohan se oli nii siel oli joku mörrikörri lämppäri bändi jonka valomiehelle sanottiin, että et saa käyttää noita liikkuvia etkä stroboja. Et räpsytele noilla par kannuilla menemään :) (ripustettiin n.50 mac 2000). Kaveria pikkusen ketutti siel valotiskin takana. Yhtäkkiä tuli komento meille yläparvelle ku oltiin siel seurantaheittimien ääressä: "Hei onko teillä niissä seurantaheittimissä stroboja". Sitten ku tuli kaverilla biisissä sopiva hetki niin lyötiin kiilan koot täysille ja stroboteltiin ympäri lavaa eestäpäin. Että joskus näinkin. Mut toisaalta jos se lämppäri olis vetäny ultimaalisen valoshow:n niin ei se sex pistolsien touhu ois näyttäny miltään :).

-Hensu
www.valoakansalle.webs.com
stnprkl
23.11.2009 18:11:23
...

Pitäskö siitä oikeesti avoimesti keskustella? Mä en välttämättä hyväksy nimittäin sellaisen toiminnan etiikkaa.

....

Keskustelun aloitus tuosta aiheesta puhtaasti kotimaisella foorumilla on mun mielestä melko turhanpäiväistä. Tollaseen harvemmin sortuu tän maan artistit.

Isojen ulkomaisten produktioiden kanssa tohon törmää aina välillä, itse onneks harvemmin. Nyt kun tarkemmin muistelee niin ei varmaankaan kertaakaan oo tullu tilannetta vastaan et multa tai edustamaltani orkalta olis kielletty jotain tai asetettu rajoituksia PA:n tai valojen käyttöön ilman oikeasti hyvää selitystä.

Tässä maassa kuitenkin pääasiassa pyörii oikeasti hyviä ja mukavia jätkiä näissä hommissa, Turhaan elvistelyyn ja kyykyttämiseen sortuu mun mielestä vain ja ainoastaan semmoset jampat, jotka eivät oo varmoja omista kyvyistään tai ovat muuten vaan epävarmoja omasta osaamisesta että yrittävät väkiste tuoda omaa toteutustaan esille asettamalla muille rajoituksia. Ja kuten sanottu, kotomaassa kotimaisten orkkien/jäbien kanssa toimiessa en oo ikuna edes kuullu moisesta.

Ja sit kun siirrytään noille isommille areenoille niin siinä lämppäribändin kyykyttämisessä ei todellakaan aina ole syyllisenä orkan tekniikka. Semmoistakin meinaan ihan oikeasti tapahtuu tässä maailmassa että pääesiintyvä orkesteri latelee omalle tekniikalleen säännöt siitä mitä lämppäreille saa antaa.

Ja vielä kertaalleen on loppuun mainittava, että minua itseä lämmittelyaktin monitorimiksaajan ominaisuudessa on poikkeuksetta kohdeltu aina hyvin riippumatta maasta tai pääesiintyjän kansallisuudesta. Ja minua kun on kohdeltu hyvin niin pyrin aina itsekkin realiteettien suomissa mahdollisuuksissa antamaan kaiken tuen lämppäribändeille. Aina ei siihen pysty/kerkiä ja siitä pahoittelut.

Ja aika pitkälle näissä kuvioissa pääsee jo ihan silläkin et muistaa käyttäytyä hyvin kaikkia kohtaan. Muutaman kerran oon laittanu lämppäribändin koville ihan puhtaasti siitä syystä että niiltä oli jossain vaiheessa matkaa unohtunu ne peruskäyttäytymissäännöt. Pientä isällistä ohjausta niin kaikki oli taas tyytyväisiä :)

Ja sit mitä tulee tohon sopimuspuoleen niin tuolla ulkomailla operoidessa on oppinu sen että mitään ei saa ilmaseks. Jos siellä keikkapaikalla on esim 8 liikkuvaa lamppua kiinteästi asennettuna niin on paljon mahdollista että niitä saa käyttää vasta kun lyö euroja tiskiin. Joskus esim. festivaaleilla saattaa roikkua katto täys lamppua, mistä pääesiintyjä on oikeasti maksanut käyvän vuokrahinnan ja näinollen on myöskin ainoa joka niitä saa käyttää. Kaikki festivaaleilla oleva kalusto kun ei aina välttämättä ole automaattisesti kaikkien käytössä.

Ja tämä kirjoitus on puhtaasti kokemuksesta tullutta tietoa eikä perustu mihinkään yksittäiseen tapahtumaan vaan yleisiin käytäntöihin mihin tuolla maailmalla on törmännyt.
Viltsu audiokantaja
timus
23.11.2009 18:43:46 (muokattu 23.11.2009 18:51:30)
stnprkl:
Turhaan elvistelyyn ja kyykyttämiseen sortuu mun mielestä vain ja ainoastaan semmoset jampat, jotka eivät oo varmoja omista kyvyistään tai ovat muuten vaan epävarmoja omasta osaamisesta että yrittävät väkiste tuoda omaa toteutustaan esille asettamalla muille rajoituksia.

Tää havainto on kyllä niin totta kuin olla voi. Tuohan pätee usein tekniikkaosastoa laajemmallekin productiossa ja ihan muussakin työmaailmassa.

Ja kevennyksenä; joskus se että liikkuvat eivät liiku on vain positiivista. Kuten Iggy Pop sanoi, liikkuvat valot voi liikuttaa lavan taaksen ja jättää sinne...

Myös stroboihottumaa tai ainakin yliannostusta huomaan välillä omaavani... (hymiö tähän)
"The lyrics don't mean shit to be honest, in my opinion. It's all about the drums" -Larry Mullen Jr (U2).
Marzi
24.11.2009 02:52:42

isojussi: Samaan paskaan sortuvat muuten myös valomiehet!

Tää keskustelu polveilee tosi monentyyppisissä keikoissa jo. Jos soppaan lisätään maailmanstarat, jotka verhoavat koko valokaluston ja lavan jättäen lämppärille muutaman neliön lavan keulasta, niin sulla on tavallaan pointti. Mut ne asiat on sovittu etukäteen. Se, että bändisi on festivaaleilla ilman omaa valomiestä, ei ole sama asia. Mitä isompi produktiossa, sitä tarkemmin pitää asioista sopia. Mainitsemastasi tilaisuudesta en tiedä mitään, enkä kommentoi sitä.

Ite oon festareilla houstatessani ollut joko ohjelmoija vieraileville valomiehille tai jos heillä ei omaa valohahmoa ole olen tehnyt voitavani. Festareilla joka bändi voi olla tavallaan pääesiintyjä, eikä valosettiä tarvitse säästellä. Monesti säästettävät asiat tuo artisti itse, eikä niihin ole silloin muiden lupa kajota. Mutta on toki tapahtumia,(ja päiviä) jotka rakentuvat yhden ison artistin ja parin pienemmän varaan. (vrt noi areenabändit) Silloin usein säästetään se isompi kokemus pääesiintyjälle ja lämppäri saattaa olla taukomusiikin roolissa. Mut näistä tietää myös ne pienemmät artistit yleensä, eikä ne vaadi mitään ihmeellistä. Mikään ei tässä maailmassa ja tällä alalla tule automaattisesti. Saatikka ilmaiseksi. Mut kaikesta pystyy yleensä neuvotella. (varsinkin jos on paalua tarpeeksi)

Mitä tulee rokkikeikkoihin, mun bändien lämppärit ovat saaneet käyttöönsä sen verran valoa, että voivat vetää. Moni lämppärin sisältävä keikka on ollut onneksi paikoissa, joissa talon henkilökunta on voinut hoitaa lämppärin keikan talon kamoilla. Joskus on meininki ollut myös kuvaamasi kaltaisen askeettinen, eli lava on valaistu, eikä siellä tapahdu mitään keikan aikana. Sillä keikalla lämppäri ei muuta edes halunnut, mutta ei olisi ilman kommervenkkejä saanutkaan. Syy siihen oli, että setti rakentui hyvin erikoisista asioista ja oli suunniteltu vain pääesiintyjälle. Eli kiertuekalusto siis kyseessä. Sellainen, jota on suunniteltu, rakennettu, testattu ja ohjelmoitu biisikohtaisesti viikkotolkulla. Toiseksi, lämppärillä oli oma miksaaja ja jonkun verran kalustoa(mm. kaukokaapeli, mikseri, mikit ym.) johon he olivat halunneet rahansa sijoittaa. Eli valojen käytöstä ei olisi tullut korvausta laitteiden vuoralleantajalle, eikä operaattorille. Miksi niitä pitäisi saada ilmaiseksi käyttöön? Lamput kun ovat vielä äänikalustoa nopeammin kuluvaa kamaa. He olisivat halutessaan voinet tuoda valokalustoa omaan käyttöönsä ja sopia asiaankuuluvasta korvauksesta operaattorin kanssa. Eivät kokeneet tarvitsevansa moisia asioita, joten näin ei toimittu. Kyse ei siis ollut lämppärin polkemisesta, vaan sovitusta asiasta.

Esimerkki vielä siitä, kuinka keikka hoituu oikeassa maailmassa, eli ihan perus rokkikentällä. Taannoisella keikalla oli lämppäri, jonka pääesiintyjä halusi itse paikalle. Tilaan oli normaalin, keikkabussin perässä kulkevan valokaluston lisäksi tilattu paikalle ekstraa, joka oli myös lämppäriaktin käytössä. Ja se oli tiedossa kalustoa tilatessa. Heillä oli oma valomies, joka laittoi bändin käyttämiä spesiaalimpia ekstravaloja "talon"setin lisäksi ja luonnollisesti ajoi lämppärin keikan valot. Pääbändin kiertueen normaali valokalusto taas oli käytössä vain pääbändille, hehän siitä maksavatkin. Mainittakoon se, että pääesiintyjän tekniikka, eli meidän crew hoiti lämppärin monitorit ja miksauksen, korvausta vastaan tietty. (+ meikä ohjelmoi talon setin valot kun olin ennemmin koodausvuorossa. :D) Kun asioista osaa sopia, kaikki sujuu helpommin ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Jos ei asioista etukäteen sovi, on aika turha piipittää jälkikäteen intterwepissä. Monen nykybändin lämppääminen on aika hankalaa jos ei sovi asioista kunnolla etukäteen mm. korvamonitorien yms. takia. Kun on ajoissa asialla ja on itse aktiivinen, on lämppäys paljon näppärämpää. Ja monesti se lämppäyshomma vaatii vähän enemmän duunia kuin paikalle ilmestymisen. Festarit on festareita, tarkotan tässä siis nimibändin lämppäämistä paikallisessa rokkiklubissa, sijaitsi se missä hyvänsä. Lämppäreiltä ei sen suurempaa ammattiaitoa kait vaadita kuin ennenkään, mutta aktiivisuutta kyllä. On puhelimet, tekstarit, faxit, e-mailit, Pony Express ja vaikka mitä, mutta silti joillain on vaikeuksia ilmoittaa "hei, olen se ja se siitä ja siitä bändistä. Lämppäämme teitä paikassa äks. Meitä on x-määrä, soitamme tälläisiä soittimia. Tarvitsemme äänentoiston, monitorit ja valoa esiintyäksemme. Meillä on oma miksaaja/lavajätkä/valohahmo. Voitteko ottaa yhteyttä, että voimme sopia yksityiskohdista: nimi, numero, email." Tämä siis olisi kiva saada sen lisäksi, että oma kiertuemanageri kertoo, että meillä on lämppäri siellä ja siellä. Että palloa myös siihen suuntaan. :)

Muistan yhen keikan ysikytluvulla kun pääesiintyjän crew tuli valittamaan meille,(kolmen alta täysi-ikäisen bändille) pikkuisille lämppäreille, kuinka meidän tulisi maksaa kamojen käytöstä ja miksaamisesta ja valoista kun ollaan kuitenkin tavallaan pääbändin kilpailijoita ja kaikkea. Eihän me ymmärretty, että kossupullo mieheen olis voinu olla ratkaisu siinä kohtaa. Keikka vedettiin, tietty niin, että pääbändin backline ja muu valo paitsi etuvalot oli mustan moltonin takana. Meidän backline siinä lavan etuosassa. Järjestäjä kilttinä miehenä otti laskun maksun kontolleen. Oliskohan ollu 200 markkaa. Keikan jälkeen joku yleisöstä sanoi, että oli tullut katsomaan meitä, eikä pääesiintyjää. Kyllä meidän mieltä lämmitti. Osattiin sitä sillonkin.

Korostan vielä, että aina on lämppäreiden kanssa pärjätty ja hommat hoidettu just niinkun on sovittu. Ja usein monta asiaa tehty vaikkei olisi sovittukaan. Vanha virsi pätee tässäkin "jos ootte nastoja, teille ollaan nastoja". Kaikilta ei voi edellyttää esim teknistä tietoa joka asiasta. Mut jos ei osaa ilmoittaa itsestään mitään, siitä ei voi syyttää kuin itseään. Teknikot ei osaa lukea ajatuksia, ainakaan matkojen päästä. Kohtuuden asialla oon siis molemmin puolin. Mainittakoon vielä se, että meidän lämppärit on kaikki olleet levytyssopimuksen saaneita bändejä,(lähinnä tienaamassa näkyvyyttä isomman artistin yleisöstä) eli mistään vasta-alkajista ei ole kyse. Lähinnä toi ilmoituspula ym. jutut on olleet sellaisten lämppäreiden ongelma, joista ei sitten tullutkaan lämppäreitä. :)
Tarpeeksi on liian vähän.
duane
24.11.2009 07:45:54
Ja eikös tuolla maailman festareilla oo varsinkin valojen suhteen sellainen meininki, että mikäli omaa valo/äänihahmoa ei oo, niin oletusarvoisesti toteutus tuppaa olemaan luokkaa etuvalot/liu'ut ylös. Kiertuemanageri voi toki käydä keskusteleen FOHvastaavan kanssa, ja pienellä "voitelulla" saattaa hyväkin show toteutua ilman omaakin hahmoa. Siis sellainen pieni kultainen kädenpuristus ja toteamus "Make us sound/look good" toimii palveluavaimena oman tekniikkahenkilöstön puuttuessa.
katellaan...
isojussi
24.11.2009 11:55:42
Kiitos äärimmäisen asiallisista vastineista.

Tosiaan sen ymmärrän, että pääesiintyjää vedetään isommalla äänenpaineella ja komiammalla valoshöyllä, mut ei se tossa tapahtumassa oo aiemmin ihan tommosta oo ollu. Monenlaisella kokoonpanolla on niissä geimeissä vedetty ja ennenkin saatu kunnon miksaus ja liikettä valoihin. Ja kun se sama kattaus on siä koko ajan.
NeliX4
24.11.2009 15:28:56
Pitäähän niitä paskoja keikkojakin olla, että hyvät tuntuisi joltain. Jos/kun jollain harrastelijapoppoolla on lämppärinä, jossa kerrankin on hyvät kamat, niin vituttaahan se jos niitä ei pääse käyttämään. Mitä enemmän keikkoja tekee, niin alkaa olla ihan sama miltä se keikka tuntuu, kunhan tilaaja on tyytyväinen ja palkka tulee. Soittajia on erilaisia ja mitä enemmän "fiilis soittaja" on tottunut kermaperseilyyn, niin sitä vähemmän sille kuuluisi maksaa. Sitten, kun solisti ei enää kuule itseään niin että esitys kärsii, alkaa olla vitutuksen aihetta.

Itse olen kanssa paikkakunnan isojen firmojen kunnon kamoilla ollut lämppäribändin soittajan roolissa silloin tällöin ja äänenpaineessa jne. ollaan kyllä säästetty ihan suosiolla pääesiintyjää varten. Mitään ongelmaa ei ole tullut vastaan, mikä kossupullolla ja kohteliaasti pyytämällä ei selviäisi. Yleensä pääesiintyjän kohdalla jengi on niin tuubassa jo, että ihan sama vaikka olisi pahvi-Kaija tai pahvi-Ressu siellä laulajan paikalla, kunhan on. Yleensä ongelma on, että "iso" esiintyjä tulee milloin haluaa ja muutenkin touhu on ihme (fanitus)pelleilyä.

Iso D:n keikalla en yhtään ihmettelekään josko siellä säästetään lämppärin esityksessä, kun siinä pääshowssakaan ei juuri hienojen valojen & basson lisäksi mitään erityistä ole - paitsi ehkä taustalaulajattaret ;)
eetuss
24.11.2009 18:03:57

Marzi: Tsekeissä oli kerran sellanen festarikokemus, että valot ei ollu päällä lainkaan keikan aikana. Ei ollu tosin kellään muullakaan, jotka veti päivänvalossa, että säästöä se kai sekin sitten. :D

Joo, ja pohjoisessakaan ei juhannuksena tarvita valoja.. Siinä sitä sitten paksun ukkospilvirintaman alla ihmettelivät että miksi bändi ei näy..
Ei se tästä..
Teijo K.
24.11.2009 21:38:04

eetuss: Joo, ja pohjoisessakaan ei juhannuksena tarvita valoja.. Siinä sitä sitten paksun ukkospilvirintaman alla ihmettelivät että miksi bändi ei näy..

Paksun ukkospilvirintaman aikana on pari muutakin ihmeteltävää asiaa kuin se että näkyykö bändi vai ei.
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
eetuss
24.11.2009 22:42:25

Teijo K.: Paksun ukkospilvirintaman aikana on pari muutakin ihmeteltävää asiaa kuin se että näkyykö bändi vai ei.

No joo ja kyllä siinä ihmeteltiinkin vaikka mitä sinä juhannuksena.
Ei se tästä..
isojussi
24.11.2009 22:58:13
NeliX4:Iso D:n keikalla en yhtään ihmettelekään josko siellä säästetään lämppärin esityksessä, kun siinä pääshowssakaan ei juuri hienojen valojen & basson lisäksi mitään erityistä ole - paitsi ehkä taustalaulajattaret ;)

HOHO - yks muusikkokaverini totes just sillä keikalla Neuvoksen vedon aikana, että "Tollai mekin Jussi isona tehdään; myydään ittemme keikalle ja pannaan kolme mimmiä bikineissä laulamaan!"
Simo78
24.11.2009 23:16:06
Ihan nyt asiaan liittymätön kommentti Dannystä. On se saatana ihmemies, kun se ajaa omilla kuvillaan varustetulla bussilla(yhteen vaiheeseen harva se päivä tuli kyseinen laitoksen ohi ajeltua) ja ilmeisesti saa ihan hyvin rahaa keikoistaan ja 2000-luvulla on julkaissut kokonaisen yhden albumin:-D.
rintapek
25.11.2009 01:00:17

Simo78: On se saatana ihmemies,

On se. Vissiin ekana kotomaassa hokas "show:n". Tai ainakin sit toteutti gogogirleineen, valoineen päivineen. Aikamieskuoron kanssa teki kultalevyn ihan tällä vuosituhannella, vaik molemmat on sitä entistä tai mennyttä aikaa.

Ei tartte tykätä, mut paska esiintyjä- paska miksaaja- yhdistelmällä ny vaan ei synny esityskelpoista show:a. Täs kotomaassa tuota D-pakettia useimmat voi vain kadehtia.
One kind of music only - the good kind
NeliX4
25.11.2009 14:37:07
... ja elvis on kuollut :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)