Ben_D 05.03.2004 01:26:54 | |
---|
Onko suosituksia hinta/laatusuhteeltaan hyvästä prosessorista, jossa on samassa kompressori, gate ja limitteri. |
Onko suosituksia hinta/laatusuhteeltaan hyvästä prosessorista, jossa on samassa kompressori, gate ja limitteri. Eikö täällä kukaan käytä räkkilaitteita? |
kivi 05.03.2004 11:53:04 | |
---|
Eikö täällä kukaan käytä räkkilaitteita? Joo, muttei kitarassa:-) Studiotyöskentely-palstalla on puitu kompuroita vaikka kuin. Oletko varma, että tarvitset gaten myös - meinaan, kitaralle sopivampia, musikaalisempia vaihtoehtoja löytyy heti jos gaten jättää pois. Limitteri sen sijaan on jokaisessa kompressorissa, jossa ration säätövaraa on ääretön:1 asti. Vai tahdotko erillisen limitterin samaan ketjuun, kuten joissakin kompuroissa, että voit säätää ensin lievää puristusta ja sitten über-tiiliseinän kamojen suojaksi? Jos kaikki nuo pitää löytyä, ollaan studiolaitteissa. Dbx:ltä löytyy hyviä ja halpoja yleiskompuroita joka tarpeeseen. Jos taas tarvitset kitaralle siloitinta ja kohinanpoistoa samaan, joku HUSH-piirillä varustettu kitarakompura ois varmaan käytökseltään jopa parempi. Tää on vain mun henk koht mielipide, mutta mun mielestäni kitaroiden ja kiipparien siloitteluun sopivat paremmin joko instrumenttikäyttöön tarkoitetut "yksinkertaiset" kompurat, tai sitten optiset kompressorit, joista noita muita funktioita ei sitten oikein löydä. Kuten todettu: "Mut hei, ei laite oo välttämättä huonompi, vaikkei siinä oo kuin kaksi nappia..." |
kulmahiomakone 05.03.2004 14:38:12 (muokattu 05.03.2004 14:38:26) | |
---|
Lillabruurilla on joku dbx, jota yhtenään nykyään lainailen. Se on kätevä. Se on niinkusta stereo, joten kitaralle se tarkoittaa käytännössä sitä, että on kaksi kompressoria. Ensin toisen kanavan läpi ja sitten toisen. Onnistuu tuollainen hellä kompurointi ja sen jälkeen heti perään limitterimeininki, eli juttu, jota Kivi kuvaili. Linjatasostahan tuo tykkää. Jos yrittää pelkällä kitarasignaalilla, niin tulos ei ole kovin hyvä. Älämölöportti on hyvä, varsinkin jos käyttää kohinaisia yksikelaisia, humppareilla ainakaan minä en sitä tarvitse. Mutta mulla on tuo älämölöportti muutenniin erillinen laitos, koska olen huomannut sellaisen käteväksi. Tosin on siinä huonotkin puolensa. Säätämisen kanssa saa olla tarkka. Ja jos eri mikkien ulostuloteho heittelee kovasti, niin porttia saa säätää jatkuvasti. Paras on soittaa kokoajan ja kovaa, silloin ei tarvitse mitään laitoksia kohinan suotoon. "Ilman soitto" on yliarvostettua Lerchemäistä skeidaa. Eihän sitä edes kuule :) Catana sum et nihil humanum a me alienum puto. |
Ben_D 05.03.2004 15:41:51 (muokattu 05.03.2004 15:44:06) | |
---|
Joo, muttei kitarassa:-) Studiotyöskentely-palstalla on puitu kompuroita vaikka kuin. Oletko varma, että tarvitset gaten myös - meinaan, kitaralle sopivampia, musikaalisempia vaihtoehtoja löytyy heti jos gaten jättää pois. Limitteri sen sijaan on jokaisessa kompressorissa, jossa ration säätövaraa on ääretön:1 asti. Vai tahdotko erillisen limitterin samaan ketjuun, kuten joissakin kompuroissa, että voit säätää ensin lievää puristusta ja sitten über-tiiliseinän kamojen suojaksi? Jos kaikki nuo pitää löytyä, ollaan studiolaitteissa. Dbx:ltä löytyy hyviä ja halpoja yleiskompuroita joka tarpeeseen. Jos taas tarvitset kitaralle siloitinta ja kohinanpoistoa samaan, joku HUSH-piirillä varustettu kitarakompura ois varmaan käytökseltään jopa parempi. Tää on vain mun henk koht mielipide, mutta mun mielestäni kitaroiden ja kiipparien siloitteluun sopivat paremmin joko instrumenttikäyttöön tarkoitetut "yksinkertaiset" kompurat, tai sitten optiset kompressorit, joista noita muita funktioita ei sitten oikein löydä. Kuten todettu: "Mut hei, ei laite oo välttämättä huonompi, vaikkei siinä oo kuin kaksi nappia..." Olisko sulla antaa jotain malleja noista vekottimista, joissa on pelkkä kompura? EDIT: DBX:lla näyttäis ainakin olevan malli 160A, hinta vaan esim. Thomannila 466 ;( |
ReBeat 05.03.2004 15:56:51 (muokattu 05.03.2004 15:57:10) | |
---|
Tuo dbx:n 160A on varmaan kyllä harkitsemisen arvoinen. Sama tai aikaisempi malli oli Steve Lukatherin räkissäkin vuosikausia, ellei jopa vieläkin. Tekemällä ei synny musiikkia. |
kivi 05.03.2004 18:06:54 | |
---|
Olisko sulla antaa jotain malleja noista vekottimista, joissa on pelkkä kompura? EDIT: DBX:lla näyttäis ainakin olevan malli 160A, hinta vaan esim. Thomannila 466 ;( Joo, se on hyvä. Samoin räkkiin menevät puoliräkkikokoiset Art Tube Pac (mun oma valintani, putkiaste ja optokompura samassa; keikoille en jaksa viedä mutta studiossa se on aina kiinni) ja sit se Joe Meekin optokompura, mikä on halvempi muttei sisällä putkea. Mä todella tykkään optokompressoreista, jos pitää kompuroida jotain musikaalista, kuten kitaraa, bassoa tai laulua. Siitä Joe Meekistä saa nykyään jonkun muun nimistä versiota, sellaista punaista. En nyt muista, kun on kuumetauti päällä ja päätä särkee, mutta siitä on puhuttu studiotyöskentelyssäkin. Sitten on noi pedaalikompressorit, ja ne on kitaralle yllättävän okei. Jos kohina on ongelmasi, katsele sellaisia, joissa on Hush tai HushII -kohinasalpa. Merkkejä en osaa sanoa, kysy Musamaailma retailista Helsingissä, he osannevat auttaa. Nuo (Hush taitaa olla Rocktronin patentti?) ovat eniten heidän alaansa. Mut mikään ei estä olemasta ihan tyytyväinen vaikka Bossin tai Ibanezin peruskompressoriin. :-) (Noita pedaaleita on muutkin kiinnittäneet räkin sisään, jonkin laitteen luuppiin.) Kotistudiobuumi näkyy maailmalla olevan sitä luokkaa, että halvimmalla taitaa tosiaan lähteä jotkut Dbx:n 166-266-266XL tms. yleiskompurat, joissa siis on "kaikki". Mikä ettei niitä kokeilisi. |
Ben_D 05.03.2004 21:47:07 | |
---|
Jos kohina on ongelmasi, katsele sellaisia, joissa on Hush tai HushII -kohinasalpa. . Kohinasta puheenollen Rocktronilla näyttäis olevan tollanen vekotin kun Hush Super C kohinaa vaimentamaan. |