![]() 24.11.2009 00:17:24 | |
---|---|
Sami_T: Piti oikein itse kokeilla että voisiko tuossa olla jotain pointtia ja tossa yhdellä keikalla ennen checkia pistin yläpäät kiinni ja huhuilin mikkiin niin kyllä sieltä subbariosastolta sellasta mulinaa tulee. Eikä edes mitenkään hiljaa. Kanavan HPF oli jossain reilusti yli 100 hertsin. Myöhemmin oli pakko vielä kokeilla kitaristin kanssa tämä sama homma niin sitä samaa mulinaa sieltä tuli silloinkin ja vielä huomattavasti enemmän. Mä olen kokeillu ihan samaa, mut hulluna bändikaverit mua sit pitää. Niin järkeilin että jos sen sais sieltä subbasista pois niin tuskin siitä ainakaan mitään haittaa on. Mun järkeilyni päättyi parhaaseen osaamaani kompromissiin laulun subbarivuodon ja saundin välillä. One kind of music only - the good kind | |
![]() 24.11.2009 10:25:47 | |
Aktiivi pikkukamoillahan siinä pitäis sit olla joku prossu, että toimii. Subbarissahan usein on omansa, mutta yläpäät kun tulee suoraan tiskiltä, niin sinne menee sitten koko kaista. Se ei liene järkevää. Eikä digitiskin auxin eq oikein aja jakosuotimen asiaa. Noita QSC:n uusia K-sarjalaisia, kun kuolailin, niin jos oikein tulkitsin, niin niissä taitaa olla prossu sekä subeissa, että yläpäissä. Hoituis näin ollen pikkusetin aux-subi, ilman erillisiä purkkeja. Sori, ei nyt liittynyt Sami-T:n kysymykseen mitenkään, mutta kunhan pohdiskelen. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 24.11.2009 10:29:08 | |
ÄM:Noita QSC:n uusia K-sarjalaisia, kun kuolailin, niin jos oikein tulkitsin, niin niissä taitaa olla prossu sekä subeissa, että yläpäissä. Hoituis näin ollen pikkusetin aux-subi, ilman erillisiä purkkeja. Joo noissa ei taida olla kuin HP-filtterit yläpäissä mutta sillähän tuo kyllä onnistuu. Ei se tästä.. | |
![]() 24.11.2009 12:19:35 | |
Sami_T: Huom! Olet kirjoittamassa yli 889 päivää vanhaan ketjuun! Ei se mitään =) Hehee... Mä nyt oon vähän innostunu tosta aux-sub-touhusta. Piti oikein itse kokeilla että voisiko tuossa olla jotain pointtia ja tossa yhdellä keikalla ennen checkia pistin yläpäät kiinni ja huhuilin mikkiin niin kyllä sieltä subbariosastolta sellasta mulinaa tulee. Eikä edes mitenkään hiljaa. Kanavan HPF oli jossain reilusti yli 100 hertsin. Myöhemmin oli pakko vielä kokeilla kitaristin kanssa tämä sama homma niin sitä samaa mulinaa sieltä tuli silloinkin ja vielä huomattavasti enemmän. Kyllä! Just yhdellä keikalla tuli yläpäitten speakonit vähän myöhässä paikalle ja kokeilin PA:ta muuten, niin aika jyminä subeista lähti SM58:lla tavallisesti mikkiin puhuen... Oon tässä juurikin itse pohtimassa että siirtäisin subbarit auxin taakse. Tai siis pikemminkin jonkun nappulan taakse. Omista miksereistä löytyis molemmista center busit jotka on ollu aika vähällä käytöllä. Kun mä en niinku oikein oivalla miksi sille subbarisyötölle pitäisi olla joku muu säätö kuin on/off? Koska jos ne subbarit on auxin takana ja sen aux-nappulan kääntää johonkin muuhun asentoon kuin siihen missä se on ollut järjestelmää viritettäessä niin jakopiste heilahtaa jonnekin ihan muualle missä sen pitäisi olla ja järjestelmän vire kusaisee aika iloisesti. Eikös. Ainoa huomion arvoinen juttu tossa center/mono bussissa on että kun virität PA:n esim CD:llä niin alapäätä tulee muutama (3 vai 6) dB ylimääräistä kanavien summautumisen vuoksi. Monesti kun CD:ille masterointivaiheessa vedetään alapäät monoksi. Auxista kääntämällä voi jättää subeja vähän pienemmälle. Onko tästä sitten esim stereo kiippareissa mitään vaikutusta on toinen asia:-) Itse vedän tyytyväisenä Aux subeilla aina kun mahdollista. Bändihommissa selkeyttää kummasti. Toinen missä tämä systeemi loistaa on erilaiset seminaarit missä puhetta ja esityksiä läppäriltä tms. Puheet vain yläpäihin ja sitten toimitusjohtajan powerpointiin vähän respektiä subien kanssa:-) | |
![]() 19.12.2009 08:27:21 (muokattu 19.12.2009 08:29:28) | |
Sori, kysymys meni vahingossa väärään paikkaan | |
![]() 26.01.2010 16:02:06 | |
ÄM: Aktiivi pikkukamoillahan siinä pitäis sit olla joku prossu, että toimii. Subbarissahan usein on omansa, mutta yläpäät kun tulee suoraan tiskiltä, niin sinne menee sitten koko kaista. Se ei liene järkevää. Eikä digitiskin auxin eq oikein aja jakosuotimen asiaa. Sori, ei nyt liittynyt Sami-T:n kysymykseen mitenkään, mutta kunhan pohdiskelen. Kaipa tota pitää ny kokeilla ihan ajan kanssa, siis tota subit auxista digitiskiä jakarina käyttäen. Ko ittellä kans pikkuaktiivit, subin oma jakari sinänsä ihan toimiva, mut jakotaajuus sais olla alempana. Tota ei-niin-kovin-musikaalista laulumikkimölinää puskee subista ulos ja kanavasta jos sitä liikaa leikkaa, ni alkaapi kuulua laulusaundissa. Jonny Cäshistä jää se Cäsh pois. Noi meitin yläkaapit kumminkin toistaa ihan kiltisti n. 70hertsiin, niin main-kanavaan sit vaan digitiskin leikkurit kohdalleen. Jammustasi en muista, mut tos meikäläisen behkun digilelussa on erillisen 6db/okt hpffän lisäksi kanavan täysparametriset kytkettävissä joko shelving tai hpf/lpf max 18db/okt, ni periaatteessa pitäis pystyä leikkaamaan botnerasite yläkaapeista laulusaundin kummemmin kärsimättä. Sähkörummut (+ basso, jos vedetään mikserin läpi) sit mainin lisäksi auxiin tai väylään jos heittää noi korjaimet toisinpäin ja siit signaali subeille. Ko olen tos miettiny erillisjakarin/prossun hankintaa, mut en kovasti kaipaa lisää leluja säädettäväksi. Toinen harkintavaihtoehto ois päivittää subit pikkiriikkisen järeämpiin, mis oma jakari ois säädettävissä vähän alemmaksi, mut ei sekään o kivaa, koska noi nykyiset piisaa meille vallan mainiosti ja on näppärät kanniskella. Ilman subeja taas sähkärit jää niin aneemisiksi, et ei tu kesää, mut toisaalta tuntuu turhalta viedä lauluja ja akkaria subin läpi, kun ei niitä sieltä ole kumminkaan tarkoitus toistaa. Kunhan saan kunnolla kokeiltua, niin kertoilen tuonnempana kui kävi. One kind of music only - the good kind | |
![]() 26.01.2010 18:58:35 | |
rintapek: Kaipa tota pitää ny kokeilla ihan ajan kanssa, siis tota subit auxista digitiskiä jakarina käyttäen. Ko ittellä kans pikkuaktiivit, subin oma jakari sinänsä ihan toimiva, mut jakotaajuus sais olla alempana. Tota ei-niin-kovin-musikaalista laulumikkimölinää puskee subista ulos ja kanavasta jos sitä liikaa leikkaa, ni alkaapi kuulua laulusaundissa. Jonny Cäshistä jää se Cäsh pois. Noi meitin yläkaapit kumminkin toistaa ihan kiltisti n. 70hertsiin, niin main-kanavaan sit vaan digitiskin leikkurit kohdalleen. Jammustasi en muista, mut tos meikäläisen behkun digilelussa on erillisen 6db/okt hpffän lisäksi kanavan täysparametriset kytkettävissä joko shelving tai hpf/lpf max 18db/okt, ni periaatteessa pitäis pystyä leikkaamaan botnerasite yläkaapeista laulusaundin kummemmin kärsimättä. Sähkörummut (+ basso, jos vedetään mikserin läpi) sit mainin lisäksi auxiin tai väylään jos heittää noi korjaimet toisinpäin ja siit signaali subeille. Ko olen tos miettiny erillisjakarin/prossun hankintaa, mut en kovasti kaipaa lisää leluja säädettäväksi. Toinen harkintavaihtoehto ois päivittää subit pikkiriikkisen järeämpiin, mis oma jakari ois säädettävissä vähän alemmaksi, mut ei sekään o kivaa, koska noi nykyiset piisaa meille vallan mainiosti ja on näppärät kanniskella. Ilman subeja taas sähkärit jää niin aneemisiksi, et ei tu kesää, mut toisaalta tuntuu turhalta viedä lauluja ja akkaria subin läpi, kun ei niitä sieltä ole kumminkaan tarkoitus toistaa. Kunhan saan kunnolla kokeiltua, niin kertoilen tuonnempana kui kävi. No kerroppa joo, miten käy. Mitkäs yläpäät sulla olikaan ja subi? Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 26.01.2010 19:05:10 | |
ÄM: No kerroppa joo, miten käy. Mitkäs yläpäät sulla olikaan ja subi? 2xrcf310a + 2xdbtech sub12 Jos ois torstai toivoa täynnä, eli jäis reeneissä vähän aikaa meikäläisen empiirisille organoleptisille kokeiluille. One kind of music only - the good kind | |
![]() 28.01.2010 23:32:36 | |
Itse asiassa ei lainkaan hullumpi juttu. Reenikämppä ny on semmoinen betonikuuio, et eipä tuolla testaamalla kovasti viisastu, mut sanotaan näin, et ei tuolla saundit ny ainakaan huonontuneet. itse asiassa laulumikkien subbarikomotus lähti ko kuppa töölöstä. Tuntuis myös siltä, et subit ois ikäänkuin napakammat. Kyl mä jatkan testailua. Niin, semmoinen viritys mulla tossa siis ny oli/on, et behkun digilelusta 16 ekaa kanavaa on bändin sisääntulot. 16 seraavan kanavan inputteina sit on auxit ja 8 väylää. Sähkärit (ja kaikki muukin)omasta kanavastaan semmoisenaan masterväylään. Siellä sit alapääleikkuri ja piuhat yläkaapeille. Sähkärit (ja muut mitä subiin kaipaa) sit masterin lisäksi auxiin, (joilla siis on omat masterinsa kanavilla 17- 20) siellä sit yläpääleikkuri ja väylää pitkin ikiomiin ulostuloihinsa subeille.Kyl tuo ihan kivasti tos tuntuu jakosuotimen virkaa hoitavan. Plussaa on se, et mikkikanavista pysty loucuttia laskemaan reippaasti alas, ei tu sitä komotusta, eikä me lasta pesuveden mukana. Käytännön kannalta isompi plussa hommassa on ny siinä, et yläpäiden ja alapäiden balanssia voipi hienosäätää miksuttimesta, ei tartte käydä ämyrien takana ruuvailemassa. Mukavinta tietty se, et ei tartte käydä kaupassa ostamassa hyvän saundin purkkeja hoitamaan tota hommaa. Ois vaan pitäny testailla jo aiemmin. Kuka myis halvalla hyvää aikaa? One kind of music only - the good kind | |
![]() 29.01.2010 10:38:47 | |
rintapek: Itse asiassa ei lainkaan hullumpi juttu. Reenikämppä ny on semmoinen betonikuuio, et eipä tuolla testaamalla kovasti viisastu, mut sanotaan näin, et ei tuolla saundit ny ainakaan huonontuneet. itse asiassa laulumikkien subbarikomotus lähti ko kuppa töölöstä. Tuntuis myös siltä, et subit ois ikäänkuin napakammat. Kyl mä jatkan testailua. Niin, semmoinen viritys mulla tossa siis ny oli/on, et behkun digilelusta 16 ekaa kanavaa on bändin sisääntulot. 16 seraavan kanavan inputteina sit on auxit ja 8 väylää. Sähkärit (ja kaikki muukin)omasta kanavastaan semmoisenaan masterväylään. Siellä sit alapääleikkuri ja piuhat yläkaapeille. Sähkärit (ja muut mitä subiin kaipaa) sit masterin lisäksi auxiin, (joilla siis on omat masterinsa kanavilla 17- 20) siellä sit yläpääleikkuri ja väylää pitkin ikiomiin ulostuloihinsa subeille.Kyl tuo ihan kivasti tos tuntuu jakosuotimen virkaa hoitavan. Plussaa on se, et mikkikanavista pysty loucuttia laskemaan reippaasti alas, ei tu sitä komotusta, eikä me lasta pesuveden mukana. Käytännön kannalta isompi plussa hommassa on ny siinä, et yläpäiden ja alapäiden balanssia voipi hienosäätää miksuttimesta, ei tartte käydä ämyrien takana ruuvailemassa. Mukavinta tietty se, et ei tartte käydä kaupassa ostamassa hyvän saundin purkkeja hoitamaan tota hommaa. Ois vaan pitäny testailla jo aiemmin. Kuka myis halvalla hyvää aikaa? No täytyy munkin kai sit kokeilla, jos joskus muka on aikaa, kasatessa pikacheckin aikana oikein tehdä tieteellistä tutkimustakin. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 29.01.2010 10:52:16 | |
ÄM: No täytyy munkin kai sit kokeilla, jos joskus muka on aikaa, kasatessa pikacheckin aikana oikein tehdä tieteellistä tutkimustakin. Hanki sinäkin sähkörummut. Pistää virvelin haikkapolkimen taakse, ni tsekin aikana on vasen käsi vapaana. ;-) One kind of music only - the good kind | |
![]() 29.01.2010 11:36:32 | |
Rundeilla ja oman bändin setissä aux-sub onnistuu hyvin. Sillä saa siivottua matalia kyllä. Festareilla homma on osoittautunut aika hankalaksi. Sub-kaiuttimien taso vaihtelee käyttäjästä riippuen. Jos suppaset ovat lineaarisesti samassa tasossa kokoaluekaiuttimien kanssa, puhutaan nolla tasosta. Usein se taso on kuitenkin plussaa. Paljonko, riippuu asiakkaasta ja virittäjästä. 0 ... +20 välille se yleensä asettuu. Tästä valitusta tasosta seuraa AINA jakopisteen muutos. Jos taso on nolla, jakopiste löytyy juuri siitä pisteestä kuin DSP:n näytössä lukee. Nostettaessa suppasten tasoa, jakopiste nousee kätännössä aina ylemmäs. Jakopiste muodostuu siihen pisteeseen, jossa pääkaiuttimesta ja sub-kaiuttimesta tulee yhtä lujaa. Tämä mainitsemani "nolla" on siis todettu, mitattu taso, ei DSP:n näytön antama lukema. Täma jakopiste pitää saada saapumaan samanaikaisesti sekä pääkaiuttimesta että sub-kaiuttimesta jotta signaalit summautuvat. Tämä saadaan aikaiseksi yleensä vaihemittauksilla. Nyt jos me "mielivaltaisesti heittelemme" auxeja auki, me emme tiedä välttämättä tätä tasoa ja siitä seuraavaa jakopistettä. Hyvissä kaiutinjärjestelmissä tämä ei yleensä ole ongelma, koska pääkaiuttimen ja sub-kaiuttimen vaihevasteet ovat toistensa kaltaiset tällä alueella. MUTTA valitettavan usein näin ei ole. Kokonaan oma tarinansa on sitten tämä isolle alueelle tehty taajuuksien päällekkäisyys. Sen aiheen osalta päätän kuitenkin nyt täältä tähän. Virityksen aikana mitattaessa ja kuunneltaessa pitää löytää vakiotaso aux-signalille. Ja tämä taso pitää säilyttää läpi keikan. Vain näin voidaan olla varmoja, että emme ole keksineet taajuusriippuvaita ekvalisaattoria, johon meillä ei ole järkevää säätömahdollisuutta. Mikserin HPF on usein 18 dB/oct. Olkoon se niin nyt tässä esimerkissä. Taajuudeksi valikoituu 100:ssa Hz miksaajan päätöksellä. Tässä sadassa hertsissä signaalia on vaimennettu kolme desibeliä ja tästä oktaavi alas 50 Hz se on vaimettu alkuperäisestä tämän kolme ja luvatut 18 lisää, yhteensä siis vaimennusta on 21 dB. Ja PA:n virityksessä on päädytty sub-tasoon +20 (tämä ei ole todellakaan suositus, vaan laskuesimerkki). Olemme siis onnistuneet vaimentamaan vaikkapa tätä esimerkkimme kanavaa kokonaisen desibelin 50 hertsin taajuudella. Tämä laskuesimerkki on siis tavalliselle PA:lle. AUX-suppasella tämä vaimennus on enemmän, kun tämä kyseinen kanava ei sinne auxin kautta mene! | |
![]() 29.01.2010 16:30:45 | |
rintapek: Hanki sinäkin sähkörummut. Pistää virvelin haikkapolkimen taakse, ni tsekin aikana on vasen käsi vapaana. ;-) Löytyy kyllä, mutta ei nyt millään pahalla, mutta n. viiden keikan testailun jälkeen, olen vetänyt pienimmätkin nurkat akustisilla; ei oo vaan mun juttu. Tosin aivo on aina välillä mukana (esim. mikserin bd-kanavan insertistä aivon basaripadin tuloon, aivon mono-outista uuteen kanavaan ja VOT, saadaan tarvittaessa humoristista disco-lisää, basarisoundiin). Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 31.01.2010 11:44:06 | |
Eilen viimeks törmäsin sellaiseen tilanteeseen että oli aktiivisetti jossa 18" sub/15" yläpää yhdet per puoli. PA oli viritetty niin kuin yleensäkin silloin kun subbariosastolla on vajetta, yläpäitä oli vaimennettu noin 10db:tä ja subtaso oli nollassa. Levymusiikilla soi hyvin, ei siinä mitään mutta ongelmat alkoivat siinä vaiheessa kun alettiin tsekkailla lauluja. Hirveä brummihan siellä oli vastassa het kun liukua vähän raotti vaikka sataleikkurit tietystikin oli päällä. Onneks oli tuoreessa muistissa Reiskan laskuesimerkki, HPF siis toimii niinkuin lupaa vain siinä tapauksessa että MOLEMMAT, sekä ala- että yläpää on säädetty nollatasolle. | |
![]() 31.01.2010 22:39:19 (muokattu 31.01.2010 22:42:18) | |
Reiska: Sub-kaiuttimien taso vaihtelee käyttäjästä riippuen. Jos suppaset ovat lineaarisesti samassa tasossa kokoaluekaiuttimien kanssa, puhutaan nolla tasosta. Usein se taso on kuitenkin plussaa. Paljonko, riippuu asiakkaasta ja virittäjästä. 0 ... +20 välille se yleensä asettuu. Tästä valitusta tasosta seuraa AINA jakopisteen muutos... _ Nyt jos me "mielivaltaisesti heittelemme" auxeja auki, me emme tiedä välttämättä tätä tasoa ja siitä seuraavaa jakopistettä... Kiitos. Tuossa meikäläisellekin ajattelemisen aihetta. Toisaalta, jos lukemani ymmärsin oikein, niin meikäläisellä on joka tapauksessa yhtäläiset mahdollisuudet ruuvata jakopiste poskelleen, joten ei taida olla suurta eroa sillä, teenkö sen ruuvaamalla auxia vai ämyrivahvistimien volumepotikoita. Osumatarkkuuteni on kumminkin luokkaa fifty- siksty. Viime testauksesta jäi semmoinen näppituntuma, että subuttelu auxista antaisi enemmän anteeksi näitä harrastehumppaajan hölmöilyjä. En osaa sanoa onko kyseessä aistihavainto vai psykoakustiikkaa, mutta jos tiedän, että laulumikkien subivuodon älämölön saa tuolla konstilla eliminoitua, niin minulla on yksi murhe vähemmän, oli asialla käytännön merkitystä tai ei. Olettaen tietysti, että tuosta ei seuraa isompia ongelmia sitten muualla. Sitä en osaa edes arvata mikä merkitys efektipaluukanavilla on tuon älämölön suhteen, mutta jos jos mikkivuoto kuivana ei subissa kuulosta hyvältä, niin tuskin reverbihöystö sitä parantaa? Joka tapauksessa aux- subuttelussa efektipaluun reitti subille on poikki, joten en taida asialla päätäni vaivata. Virityksen aikana mitattaessa ja kuunneltaessa pitää löytää vakiotaso aux-signalille. Ja tämä taso pitää säilyttää läpi keikan. Vain näin voidaan olla varmoja, että emme ole keksineet taajuusriippuvaita ekvalisaattoria, johon meillä ei ole järkevää säätömahdollisuutta. Hmmm. Tuossa sitten taitaa olla se ongelma. Stressiklubini seuraava keikka taitaapi olla häät, ja niissä sapluuna monasti on semmoinen, että ensimmäiset puolituntia saapi soittaa jokseenkin haitaripartiovolumeilla, kun taas loppuillasta volumea saa/täytyy olla reippaasti enemmän. Muussa tapauksessa väki lähtee ennen aikojaan jatkoille, pilaamaan korvansa johonkin yökerhoon. Eli en voi vakioida yhtikäs mitään, vaan koko pienen kattauksen volaa täytyy voida lisätä/vähentää mieluiten siten, että ylä- ja alakerran sopivaksi katsomani balanssi ei mene vielä enemmän poskelleen. En välittäisi sinänsä hyvästä ideasta tuon vuoksi luopua, joten pitänee testata toisin. Katkaisen main- reitit kanavista 1-16 ja ohjaan ne sen sijaan postfaderina + - 0dB panorointia seuraten väyläpariin 7&8, eli kanavapariin 31&32. Siellä botneleikkaus ja reititys varsinaiseen masteriin, niin saan ulostulot main L&R- liittimiin. Varsinaisen masterin liuku nollakohtaan, sillähän tuossa ei nyt pelata, vaan lauluämyrien master on kanavapari 31&32. Subia kaipaavat soittopelit sitten vastaavasti väyläpariin 5&6, eli kanavapariin 29&30. siellä hicutti ja siitä botne omaan ulostuloonsa. Kun sopiva sekoitussuhde, eli botnetaso löytyy, niin kytkee kanavaparit grupiksi, jolloin kattauksen volume tottelee yhtä liukua. Sitä en osaa edes arvata kuinka optimaalisesti tuo kanavapari toisiaan seuraa, mutta olettaisin, että pysyvät kumminkin samalla hehtaarilla. Tapojeni vastaisesti täytyy nyt vissiin naputella muutama tsekkibiisi säkäriällin muistiin, niin pääsee irtautumaan rumpujakkaralta sinne salin puolelle kuulemaan kunnolla. (Epäilemättä jatkamme jäsen ÄM:n kanssa hedelmällisiä keskustelujamme sähköpannuista joskus vaik mehulasin äärellä, mutta emme tässä ketjussa. ;-) One kind of music only - the good kind | |
![]() 06.02.2010 14:23:19 | |
Joo, useimmiten mahdollisuudet on fifty-sixty. Mutta jos älämölö vähenee aux-subilla, niin silloinhan sinä olet jäljillä. Pat Brownia vapaasti lainaten: "Äänentoistossa harvoin pääsee täysin oikeaan, mutta kannattaa kuitenkin valita se vähiten huono vaihtoehto!" | |
![]() 06.02.2010 21:19:01 | |
Reiska: Pat Brownia vapaasti lainaten: "Äänentoistossa harvoin pääsee täysin oikeaan, mutta kannattaa kuitenkin valita se vähiten huono vaihtoehto!" Joskus sitä vaan kuunnellaan mieluummin huonemoodeja kuin tiputetaan bändiltä munat pois (naismuusikoita mitenkään väheksymättä). turkulainen | |
![]() 09.02.2010 22:04:38 | |
miffe: Joskus sitä vaan kuunnellaan mieluummin huonemoodeja kuin tiputetaan bändiltä munat pois (naismuusikoita mitenkään väheksymättä). Miten tää liittyy aux subiin? Miten tää liittyy mihinkään? Ja miten tää kommentti edistää tätä keskustelua? Miten voi olla että vaikka mä käyn täällä harvoin niin mä aina poistun verenpaine punaisella ja lupaan itselleni että en tuu tänne pitkään aikaan. Ei tääkään mun kommentti edistä tätä asiaa mitenkään mutta kerro meille nyt mitä tää sun länsi-suomalainen audioviisaus tarkoittaa käytännössä? | |
![]() 10.02.2010 09:57:31 (muokattu 10.02.2010 09:58:14) | |
villekauhanen: Miten tää liittyy aux subiin? Miten tää liittyy mihinkään? Ja miten tää kommentti edistää tätä keskustelua? Miten voi olla että vaikka mä käyn täällä harvoin niin mä aina poistun verenpaine punaisella ja lupaan itselleni että en tuu tänne pitkään aikaan. Ei tääkään mun kommentti edistä tätä asiaa mitenkään mutta kerro meille nyt mitä tää sun länsi-suomalainen audioviisaus tarkoittaa käytännössä? Tuota samaa olen ihmetellyt jo jonkin ajan. Luulin, että näsäviisaat turkulaiset roudarit huuhtoutuivat Aurajoen mukana iäisyyteen samoihin aikoihin kun Sound Housekin. Olen elänyt ilmeisen vahvassa harhauskossa. Hups. Eukon tunnukset, mutta olkoon. Pauli | |
![]() 10.02.2010 10:24:17 | |
Rocklady: Tuota samaa olen ihmetellyt jo jonkin ajan. Luulin, että näsäviisaat turkulaiset roudarit huuhtoutuivat Aurajoen mukana iäisyyteen samoihin aikoihin kun Sound Housekin. Olen elänyt ilmeisen vahvassa harhauskossa. Mun teoria on se, että kun kentällä kukaan ei jaksa pätemistä kuunnella, sit se pitää suorittaa täällä. "Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)