Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: saksofonin opetusta Jyväskylässä + altto/tenori-kysymys.
1
Käsipää
23.11.2009 23:17:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ajatellut toteuttaa mielessäni melko pitkään pyörineen ajatuksen ja alkaa soittaa fonia! Perusasioiden "oikein" oppimiseksi olisi varmaan parasta saada tunteja. Eli mistähän kannattaisi kysellä opettajaa? Tai kenties tältä palstalta jopa löytyy sellainen?
 
Fonia ei vielä ole, mutta suunnittelen sellaisen vuokraamista, tapahtunee ensi kuussa.
 
Niin ja sellainen kysymys, että onko tenorifoni kuinka paljon vaikeampi hallita kuin altto? Isompihan se ainakin on, mutta mitä muuta eroa soittamisessa? Tosin aloitan varmaan joka tapauksessa altolla.
 
Sax-pappa
24.11.2009 09:47:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsipää:
 
Niin ja sellainen kysymys, että onko tenorifoni kuinka paljon vaikeampi hallita kuin altto? Isompihan se ainakin on, mutta mitä muuta eroa soittamisessa? Tosin aloitan varmaan joka tapauksessa altolla.

 
En ole kokenut tenoria vaikeammin hallittavaksi. Koko ja paino tietenkin haittaavat kaikkein pienimpiä soittajia, mutta mielestäni tenorillakin on hyvä aloittaa.
 
Klezberg
24.11.2009 11:17:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tenorilla taitaa olla hieman helpompi saada siedettävä soundi aikaan. Tosin altto lienee siinä suhteessa taas kehittävämpi.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Käsipää
24.11.2009 11:33:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hm... jos näin on asia, täytyy vielä hetki miettiä kummalla sitä aloittaisi. Toi tenoripillin suurempi koko ei tosiaan itseäni haittaa, ja en ole edes varma kumman äänestä pidän enemmän! Heh.
 
sax machine
24.11.2009 12:06:18 (muokattu 24.11.2009 12:08:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Annan soittotunteja Jyväskylässä. Pistä vaikka pikaviestiä jos kiinnostaa niin voidaan sopia asiat.
 
EDIT: Altto on ehkä vireellisesti ja saundillisesti vaativampi mutta on toisaalta myös halvempi ostaa.
 
Klezberg
24.11.2009 12:19:23 (muokattu 24.11.2009 12:19:58)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sax machine:
EDIT: Altto on ehkä vireellisesti ja saundillisesti vaativampi mutta on toisaalta myös halvempi ostaa.

 
Ja helpompi roudata ympäriinsä... Tosin tenorin kanssa lohduttaa ettei sentään ole baritoni.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
sax machine
24.11.2009 15:35:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Ja helpompi roudata ympäriinsä... Tosin tenorin kanssa lohduttaa ettei sentään ole baritoni.
 
Tai basso.
 
NeliX4
24.11.2009 16:39:11 (muokattu 24.11.2009 16:40:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkylord on Jyväskylässä. Kysy JBB:stä tai Ilmavoimien soittokunnasta. Konsa on kanssa ihan hyvä vaihtoehto. Altolla aloittaminen on antoisinta, ihan vaikka ansatsin kannalta.
 
Murgo
25.11.2009 07:26:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Ja helpompi roudata ympäriinsä... Tosin tenorin kanssa lohduttaa ettei sentään ole baritoni.
 
Joo, baritoni on aika työläs raahattava, etenkin kun laukku on wanhanajan "pomminkestävä" malli, laukku+torvi painaa varmaan 15 kg. Toisaalta velipoika lakkasi valittamasta tenorin tilantarpeesta autossa kun uhkasin ottaa seuraavalle reissulle barskan. :) Basso on varmaankin sitten ihan omaa luokkaansa, kontrabassosta puhumattakaan. Voivat olla jo vaikeita mahduttaa henkilöautoon.
 
Kuljetettavuuden kannalta käyrä sopraano olisi kiva, taitaa vain olla aika vaikea soitettava.
 
Mutta kysymykseen: kyllähän tenorista saa nopeammin kuuntelukelpoista ääntä, eli sikäli on ehkä motivaation säilymisen kannalta parempi aloitustorvi. Alton etuina sitten tosiaan halvempi hinta ja (tenoriakin) helpompi kuljetettavuus mutta ääni on alkuun melkoisen korviarepivä ja vireen hallinta työläämpää.
 
Tuntuu että mitä isompi torvi sen helpompi soittaa, siksi tykkäänkin baritonista, tällainen harrastelijakin saa siitä miellyttävän äänen. ;)
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Käsipää
25.11.2009 11:43:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista. Mä alan ehkä kallistua tenorin puoleen jos ei kerta olekkaan alttoa vaikeampi, niin kuin olin kuvitellut. Saispa jo sen fonin :D
 
Sax Machine, laitoin viestiä.
 
PLing
30.11.2009 13:25:01 (muokattu 30.11.2009 13:25:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse aloitin juuri altolla jolla soittelin pari kuukautta ennen tenoriin siirtymistä, en näe mitään konkreettista estettä miksei tenorillakin olisi voinut aloittaa. Itelle vaan tenori "sopii" paljon paremmin kuin alto, se on aika henkilökohtasta jokasella. :)
 
Rumat miehet on muotia.
funkylord
30.11.2009 14:55:39 (muokattu 03.12.2009 15:46:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on soittanut jotain soitinta aikaisemmin, niin altto sopii silloin mainiosti, koska vähintään jonkunlainen virekorva on kerennyt jo muodostumaan. Jos puhtaalta pöydältä lähdetään, ja halutaan myös tuloksia nopeasti, niin tenori on silloin passelein. Jos halutaan tuloksia äärimmäisen nopeasti, niin silloin barska on ehkäpä paras vaihtoehto, tosin en ehkä suosittele sitä siltikään.
Sitä paitsi, jos jonkun asian eteen on tehnyt työtä kovasti, niin sen pienenkin välietapin saavuttaminen tuntuu todella hyvältä.
 
Minusta siltikin altto on paras aloitusfoni tulevaisuuden kannalta, koska usein jos on soittanut paljon tenoria, on vaikea hahmottaa alton virettä tenorin oktaavialan ylittävissä äänissä. Tarkkaa syytä en tähän tiedä.
Sen sijaan alton alaoktaavi on sitä tenorin laulavinta aluetta, jossa usein soitetaan, ja johon myös kirjoitetaan paljon.
 
edit. tämä jälkimmäinen kirjoitus siis hakee sitä yleistä tilannetta, että joutuu jossain vaiheessa harrastustaan soittamaan esim. keikalla molempia torvia, juuri sitä toista mitä on opiskellut enempi. Tai jopa, jos päättää vaihtaa instrumenttia.
 
Minulla itellä ei varsinaista pääinstrumenttia ole, tai jos on, se vaihtelee melkeinpä kuukausittain. Vaihtelevasti jollain torvella pölähtää ja toisella ei.
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Musiikkimasiina
24.12.2009 02:22:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin aloitin aikoinaan altolla, mutta lähinnä sen takia, kun olin vielä pienikokoinen. Altto lähti mukavasti, koska nokkahuilua opin koulun puolesta soittamaan jo aiemmin. Sormitukset ovat mukavan loogiset. Suurimmat ongelmat tänäkin päivänä ovat ansatsissa ja soinnissa, se kuulemma on helpompi oppia tenorilla. Joittenkin soittajien mukaan.
Tarkoituksenani oli joskus vaihtaa tenoriin, mutta se jäi sitten, kun kokeilin sitä tunneilla, eikä tuntunutkaan alttoon tottumisen jälkeen hyvältä.
 
Jos nyt saisin valita, niin aloittaisin varmaankin tenorilla saundien puolesta, ja kun kokoakin jo riittää.
 
Oikea taide on vakavaa puuhaa. Taiteilija ei naura, vaan itkee.
NeliX4
25.12.2009 13:45:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikkimasiina: Suurimmat ongelmat tänäkin päivänä ovat ansatsissa ja soinnissa, se kuulemma on helpompi oppia tenorilla. Joittenkin soittajien mukaan. Tarkoituksenani oli joskus vaihtaa tenoriin, mutta se jäi sitten, kun kokeilin Ei pidä paikkaansa, päinvastoin.
 
Tenorilla pystyy vain soittamaan, vaikka ansatsi tai puhallus on oppimatta kunnolla.
 
Klezberg
25.12.2009 17:55:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Ei pidä paikkaansa, päinvastoin.
 
Tenorilla pystyy vain soittamaan, vaikka ansatsi tai puhallus on oppimatta kunnolla.

 
Näin minäkin sen näen, tenorilla voi saada siedettävämmän äänen vaikkei osaisikaan. Ei sillä ole oikean oppimisen kanssa mitään tekemistä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Käsipää
15.01.2010 20:22:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli päädyin tenoriin (Jupiter), jolla nyt on tullut soiteltua sellaiset puolitoista kuukautta. Soitinvalinta ei ole harmittanut yhtään, eli olen tykännyt kovasti. Tosin altto olisi ainakin helpompi roudata ympäriinsä!
 
Kehitystäkin on mielestäni tullut ihan kivasti siihen nähden mitä olen tässä ehtinyt harjoitella, vaikka siis totta kai mun saundi on ihan karsea ja tulee varmaan vielä olemaankin melko pitkään jne. mutta hauskaa on ollut.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «