Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittolistoille pääsy
1 2 3
Timo JM
26.08.2009 08:34:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostais tietää onko kukaan saanut koskaan omakustannetta minkään radiokanavan soittolistalle? Onko se edes mahdollista ja millaisia temppuja siihen vaadittais?
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Simo78
26.08.2009 08:49:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää olla Apulanta:-) Eli ei ole mitään tietoa. Kait sen musan pitää olla todella hyvää ja omaperäistä...
 
Pieni rumpalipoika
26.08.2009 09:01:19 (muokattu 26.08.2009 09:02:17)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: Kait sen musan pitää olla todella hyvää ja omaperäistä...
 
Höpö höpö : )
 
Kronikin Tuleen ei saa jäädä makaamaan oli Ylex:n soittolistalla kesällä 2003 about kuukauden. Mitään ihmeellistä promoa emme tehneet, lähetimme vain Himotuimmat-ohjelmaan sen EP:n. Joku sen oli sieltä blokannut ja vienyt soittolistaraatiin.
 
Kieltämättä toi yllätti tuolloin aika tavalla. Minun tiedossa ei olekaan sit muita omakustannehommia Mafian tai Ylex:n historiasta.
 
Missään tapauksessa se ei oo helppoa, tarjontaa on niin helvetisti. Meidän kohdalla voi sanoa käyneen aika kova tuuri.
 
Edit: Lisätäänpä vielä, että biisi oli jollain b- tai c-listalla muistaakseni ja soittokertoja tuli muutama per päivä.
 
Rummut nurin ja nussimaan!
Simo78
26.08.2009 12:30:20 (muokattu 26.08.2009 12:33:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni rumpalipoika: Höpö höpö : )
 
Kronikin Tuleen ei saa jäädä makaamaan oli Ylex:n soittolistalla kesällä 2003 about kuukauden. Mitään ihmeellistä promoa emme tehneet, lähetimme vain Himotuimmat-ohjelmaan sen EP:n. Joku sen oli sieltä blokannut ja vienyt soittolistaraatiin.
 
Kieltämättä toi yllätti tuolloin aika tavalla. Minun tiedossa ei olekaan sit muita omakustannehommia Mafian tai Ylex:n historiasta.
 
Missään tapauksessa se ei oo helppoa, tarjontaa on niin helvetisti. Meidän kohdalla voi sanoa käyneen aika kova tuuri.
 
Edit: Lisätäänpä vielä, että biisi oli jollain b- tai c-listalla muistaakseni ja soittokertoja tuli muutama per päivä.

 
Eli pitää olla huonoa musaa, kun kerta hyvä ja omaperäinen on höpö höpöä:-D. Tai sitten et vaan kehtaa tunnustaa ton biisin olevan hyvä ja omaperäinen? En ole kyseistä biisiä kuullut joten omaa mielipidettäni en voi sanoa..
 
E: Ilmeisestikään ei ihan helposti tavallisten taaperoiden tai edes pienempien levy-yhtiöiden levyt pääse radioon. Ei edes sinne radio "soitetaan muka mitä halutaan" rockiin, missä samat kolme biisiä soi rebeatillä...
 
Pieni rumpalipoika
26.08.2009 22:20:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: Eli pitää olla huonoa musaa, kun kerta hyvä ja omaperäinen on höpö höpöä:-D. Tai sitten et vaan kehtaa tunnustaa ton biisin olevan hyvä ja omaperäinen? En ole kyseistä biisiä kuullut joten omaa mielipidettäni en voi sanoa..
 
Vitsihän tuo oli, mutta tarkoitin jälkimmäistä. Näytti olevan mikserissä toi biisi vielä, joten sieltä voit tsekkailla jos knappaa: http://www.mikseri.net/artists/kronik.16599.php
 
E: Ilmeisestikään ei ihan helposti tavallisten taaperoiden tai edes pienempien levy-yhtiöiden levyt pääse radioon. Ei edes sinne radio "soitetaan muka mitä halutaan" rockiin, missä samat kolme biisiä soi rebeatillä...
 
No tuo noin. Pitkään on jo liikkunut huhuja, että kaupallisten radioiden soittolistalle pääsy vaatii rahaa täällä Suomessakin. Sen tiedän varmaksi, että esim. mainostilaa ostaessa, oli sitten kyseessä radio tai lehti, haastatteluja ja suoria lupauksia näkyvyyteen ja kuuluvuuteen on annettu.
 
Olen kanssa tuota "soitetaan mitä halutaan"-slogania joskus funtsinut. Taitavat pitää niistä kolmesta biisistä sit aika paljon.
 
Rummut nurin ja nussimaan!
Juhani
26.08.2009 22:35:47 (muokattu 26.08.2009 22:40:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni rumpalipoika: Vitsihän tuo oli, mutta tarkoitin jälkimmäistä. Näytti olevan mikserissä toi biisi vielä, joten sieltä voit tsekkailla jos knappaa: http://www.mikseri.net/artists/kronik.16599.php
 
On muuten pieni nostalgiatrippi nämä biisit. :) On näistäkin aikaa vuosia hurahtanut, en tosin tiedä minne.
 
No tuo noin. Pitkään on jo liikkunut huhuja, että kaupallisten radioiden soittolistalle pääsy vaatii rahaa täällä Suomessakin. Sen tiedän varmaksi, että esim. mainostilaa ostaessa, oli sitten kyseessä radio tai lehti, haastatteluja ja suoria lupauksia näkyvyyteen ja kuuluvuuteen on annettu.
 
Olen kanssa tuota "soitetaan mitä halutaan"-slogania joskus funtsinut. Taitavat pitää niistä kolmesta biisistä sit aika paljon.

 
Jos se tarkoittaa et ne haluaa rahaa? "Soitetaan mitä halutaan, et saadaan rahaa, et mainostajat maksaa lalalaaa". Raaka peli.
 
Toisaalta olisi väärin jos se menisi "soitetaan mitä haluatte". Varsinkaan me, kun kuitenkin tarkoitus on soittaa sitä mitä mikä tuo mahdollisimman paljon kuulijoita, ei sinänsä mitään uutta?
Timo JM
26.08.2009 23:42:39 (muokattu 26.08.2009 23:47:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni rumpalipoika: Näytti olevan mikserissä toi biisi vielä, joten sieltä voit tsekkailla jos knappaa: http://www.mikseri.net/artists/kronik.16599.php
 
Itse diggasin aikanaan kovasti "Valveilla" biisiä, ja hienolta kuulostaa vieläkin.
 
Mikäs muuten se legenda oli missä Gene Simmons oli kuulema mennyt aikanaan MTV:n ovesta sisään ja kysynyt, että keneltä täytyy ottaa suihin, että niiden videot alkaa pyörimään.
 
Ajattelin kokeilla samaa taktiikkaa noiden soittolistojen kanssa...
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Jabe
27.08.2009 09:24:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli semmonen biisi kun "Mihin elämäsi käytit" Radio Suomen soittolistalla melkein koko kesän top kympissä pari vuotta sitten (vai oliko se jo kesällä 2006?). Ja se oli siis omakustanne. Sittemmin biisi on julkaistu eri versiona myös levy-yhtiön julkaisemalla albumilla.
 
Ei siinä myöskään mitään erityiskikkailua osaltani ollut. Ihan vaan normaali promojakelu. Paikallisradioihin tein kyllä promokäyntejäkin sen sinkun tiimoilta.
 
Kait ne sinkut radiosoittoon nousee jos musapäälliköt niistä tykkää, ja sitten kuulijat tykkää.
 
Tietenkin on myös hyvä jos se sinkku ja sen saatekirje on ammattimaisen näköisiä. Aika moni omakustannesinkku on ... no, omakustannesinkun näköinen.
 
mandojoe
18.10.2009 19:45:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rahallahan soittolistoille pääsee. Tämä on ollut tiedossa jo pitkään. YLEn kanavat tietenkin erikseen, mutta nekin soittavat pääosin samoja piisejä kuin kaupallisetkin.
 
Tuttu muusikko sai 1500 euron kampanjatarjouksen eräältä kaupalliselta asemalta. Sähköpostin lopussa luvattiin kaksi soittoa/päivä, jos sopimus syntyy.
 
Radio Suomi lienee "reiluin" kanava, joka soittaa silloin tällöin vähän erikoisempaakin musiikkia.
 
Timo JM
09.11.2009 13:48:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen tuli mieleen, että mahtaako radikanaville olla peräti helpompaa soittaa teoston alaista kuin teostovapaata musaa. Eli onko niillä tietyt rutiinit ja kaavakkeet joihin testovapaa matsku aiheuttaisi vain turhaa hämminkiä.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Timo |
kivi
09.11.2009 16:01:09 (muokattu 09.11.2009 16:02:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Sellainen tuli mieleen, että mahtaako radikanaville olla peräti helpompaa soittaa teoston alaista kuin teostovapaata musaa. Eli onko niillä tietyt rutiinit ja kaavakkeet joihin testovapaa matsku aiheuttaisi vain turhaa hämminkiä.
 
On. Sitäpaitsi radio maksaa tekijänoikeuskorvausta kuulijamäärän mukaan, ei sen mukaan mitä levyjä ja montako soi.
 
Ja muistetaan vielä, että kyllä se tekijä on oikeutettu saamaan korvauksen, olipa Teoston asiakas tai ei. Kaikki puheet "teostovapaasta" musiikista on pelkkää silmänkääntötemppua, kauniimpi nimi sille että luvataan tehdä töitä palkatta jos saadaan vastineeksi vaikkapa näkyvyyttä.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Pieni rumpalipoika
09.11.2009 19:57:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: On. Sitäpaitsi radio maksaa tekijänoikeuskorvausta kuulijamäärän mukaan, ei sen mukaan mitä levyjä ja montako soi.
 
Sinänsä sivuseikka, mutta mun muistaakseni YLE maksaa kuulijamäärän mukaan, mutta kaupalliset kanavat maksavat liikevaihtonsa perusteella. Tosin aika käsi kädessähän nuo kuulijamäärät ja liikevaihto pääsääntöisesti varmaankin kulkevat.
 
Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.
 
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
loosah
09.11.2009 23:44:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Ja muistetaan vielä, että kyllä se tekijä on oikeutettu saamaan korvauksen, olipa Teoston asiakas tai ei. Kaikki puheet "teostovapaasta" musiikista on pelkkää silmänkääntötemppua, kauniimpi nimi sille että luvataan tehdä töitä palkatta jos saadaan vastineeksi vaikkapa näkyvyyttä.
 
Ei ihan täyin noin. Tekijä ei tietenkään saa minkäänlaista korvausta soitosta, jos ei ole Teoston jäsen. Esim. TV-kanava maksaa kaikesta käyttämästään musiikista tietyn summan Teostolle. Jos Säveltäjä ei ole Teoston jäsen, eikä ole tehnyt sävellyksestään teosilmoitusta, jakautuu summa tasan kaikkien Teoston jäsenien kesken. Summa on tietysti käytännössä olematon, koska säveltäjiä/sanoittajia/sovittajia on jäseninä niin paljon.
 
"Teostovapaata" musiikkia on myös olemassa. Tarkemmin sanottuna arkistomusiikkia. Tällaista musiikkia käytetään paljon vaikka tv-sarjoissa ja ohjelmissa, radio-ohjelmien taustoina, elokuvissa, mainoksissa jne. Esim. BMG:llä, Universalilla, Extreme-musicilla jne on omat lafkat, jotka tuottavat tällaista "teostovapaata" musiikkia. Tällaisesta musiikista vaikkapa elokuvan tuottaja maksaa yhden lisensointikorvauksen levy-yhtiölle, mutta EI Teoston tallenekorvauksia.
 
GIGO
kivi
10.11.2009 01:18:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah: Ei ihan täyin noin. Tekijä ei tietenkään saa minkäänlaista korvausta soitosta, jos ei ole Teoston jäsen. Esim. TV-kanava maksaa kaikesta käyttämästään musiikista tietyn summan Teostolle. Jos Säveltäjä ei ole Teoston jäsen, eikä ole tehnyt sävellyksestään teosilmoitusta, jakautuu summa tasan kaikkien Teoston jäsenien kesken.
 
Hmm. Silloin kauan sitten (yli 20 vuotta) kun liityin Teoston asiakkaaksi, olin jo tehnyt neljä levytystä joista ainakin osa oli kansainvälisessä jakelussa ja lisensoitu ulkomaille. Ilmoitin ne biisit silloin, ja sain takautuvasti korvauksia muistaakseni jopa kymmenen vuoden ajalta, tai siis olisin saanut jos mulla olisi ollut ensilevytyksestä 10 vuotta, siitä oli ehkä kuusi vuotta. Eli maksoin siihen aikaan ehkä 240 markkaa ja sain saman tien useamman tuhat markkaa takaisin radiosoitto- ja mekanisoimiskorvauksia.
 
Nykyään tuo takautuva korvausaika on tietysti lyhyempi kun pieniä tekijöitä on niin paljon enemmän, siihen aikaan Teoston asiakkuus miellettiin ammattilaisuuden osoitukseksi eikä siihen ryhdytty suinkaan heti jos vähän musiikkia harrasteli, mutta varmasti jotain rahaa saa edelleen vanhoista vedoista.
 
Mä muistan vielä kun Teoston rouva katseli koneelta mun rahakertymää ja yritti olla nauramatta kun mä aprikoin ääneen että "kannattaakohan mun hakeutua asiakkaaksi" ja "saakohan tästä mitään koskaan takaisin". Lopulta laskin setelit tiskiin ja sain kuulla mikä mua odotti. Sitten muakin nauratti. Money for nothing and chicks for free.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
loosah
10.11.2009 10:36:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Hmm. Silloin kauan sitten (yli 20 vuotta) kun liityin Teoston asiakkaaksi, olin jo tehnyt neljä levytystä joista ainakin osa oli kansainvälisessä jakelussa ja lisensoitu ulkomaille. Ilmoitin ne biisit silloin, ja sain takautuvasti korvauksia muistaakseni jopa kymmenen vuoden ajalta, tai siis olisin saanut jos mulla olisi ollut ensilevytyksestä 10 vuotta, siitä oli ehkä kuusi vuotta. Eli maksoin siihen aikaan ehkä 240 markkaa ja sain saman tien useamman tuhat markkaa takaisin radiosoitto- ja mekanisoimiskorvauksia..
 
Mutta... Säveltäjän on turha odottaa, että joku hänen tililleen kilauttaa massia, jos hän ei ole (vaikkapa suomalaisen) Teoston asiakas. Hän ei siis ole oikeutettu tekijänoikeustuloihin, JOS hän ei kuuluu tekijänoikeusjärjestöön, joka niitä hänen puolestaan perii.
 
GIGO
kivi
10.11.2009 12:19:57 (muokattu 10.11.2009 12:21:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah: Mutta... Säveltäjän on turha odottaa, että joku hänen tililleen kilauttaa massia, jos hän ei ole (vaikkapa suomalaisen) Teoston asiakas. Hän ei siis ole oikeutettu tekijänoikeustuloihin, JOS hän ei kuuluu tekijänoikeusjärjestöön, joka niitä hänen puolestaan perii.
 
Ei noinkaan, vaan: hän on oikeutettu, mutta hänellä ei ole kanavaa.
 
Itse asiassa, jos voidaan näyttää että Teostolla olisi monopoli tässä perintätoimessa, sen kassalta pitäisi voida hakea korvauksensa myös niiden jotka eivät ole asiakkaita.
 
Tätä olisikin mielenkiintoista kokeilla.
 
PS. Tästähän puhuttiin aikoinaan paljonkin, että stadionmammutiksi kohottuaan U2 ei ollut enää minkään TO-järjestön asiakas vaan yhtye rakensi oman koneiston maksujen perimiseksi kaikkialta maailmasta. En sitten tiedä, kuinka toimi.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Jabe
10.11.2009 12:22:08 (muokattu 10.11.2009 12:25:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah: Mutta... Säveltäjän on turha odottaa, että joku hänen tililleen kilauttaa massia, jos hän ei ole (vaikkapa suomalaisen) Teoston asiakas. Hän ei siis ole oikeutettu tekijänoikeustuloihin, JOS hän ei kuuluu tekijänoikeusjärjestöön, joka niitä hänen puolestaan perii.
 
Kyllä hän on oikeutettu. Mutta käytännössä toki korvausten periminen itse olisi hankalaa, ellei mahdotonta.
 
Eli sinänsä aikaa joutavaa keskustelua. Jos Timo JM haluat levyn julkaista, niin tottakai rupeat Teoston asiakkaaksi. Tämä on ns. no-brainer.
 
Keskity siihen että teet hyviä biisejä, ja siihen että levytät niitä hyvin. Jos pidät huolta musiikista niin kyllä se musiikki pitää huolta sinusta.
 
edit: Kivi ehtikin todeta tuon ekan pointin ... Ja vielä: ei keskustelu mielestäni sikäli joutavaa ole, että onhan tämmösiä mielenkiintoista pohtia lämpimikseen. Mutta Timo JM:lle vaan noin vinkkinä, että ei kannata liikaa uhrata aikaa tämmösten erikoisuuksien tai jippojen pohtimiseen. Ei ne musantekijää vie eteenpäin. IMHO.
 
hotellikuolio
12.11.2009 01:00:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Avainsana on sopimuslisenssi, tää voi ehkä avata vähän kivelle ym.
http://www.iprinfo.com/page.php?pag … ction=articleDetails&a_id=256&id=20
 
"Sopimuslisenssisääntelyn kautta Teoston kanssa tehty sopimus saa laajennetun vaikutuksen - esimerkiksi Yleisradio saa esittää Teoston kanssa neuvotelluin ehdoin myös sellaisten tekijöiden teoksia, jotka eivät kuulu Teostoon tai vastaavaan ulkomaiseen järjestöön. Nämä Teostoon kuulumattomat tekijät voivat hakea heille kuuluvan korvauksen Teostolta kolmen vuoden kuluessa lähetysvuoden jälkeen.
Toisin kuin Vilanka väittää, korvausten hakeminen ei jää kuolleeksi kirjaimeksi, vaan korvauksia hakevat Teostosta niin koti- kuin ulkomaisetkin oikeudenhaltijat. Sopimuslisenssisäännökset koskevat sellaisia musiikin käyttöalueita, joista teosten käyttäjien on toimitettava yksityiskohtaiset musiikkitiedot. Esimerkiksi Yleisradio raportoi vuosittain Teostolle noin miljoona musiikinesitystapahtumaa, jotka Teosto käsittelee kokonaisuudessaan rahojen täsmällistä tilitystä varten. Yleisradion maksamat korvaukset jaetaan juuri näiden teosten tekijöille."
 
JoKo
12.11.2009 09:03:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen tuli mieleen, että mahtaako radikanaville olla peräti helpompaa soittaa teoston alaista kuin teostovapaata musaa. Eli onko niillä tietyt rutiinit ja kaavakkeet joihin testovapaa matsku aiheuttaisi vain turhaa hämminkiä.
 
Ei mitään väliä. Samat tiedot siihen systeemiin pitää laittaa oli se biisi Teostossa taikka ei.
 
ganesha
23.11.2009 22:12:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Kiinnostais tietää onko kukaan saanut koskaan omakustannetta minkään radiokanavan soittolistalle? Onko se edes mahdollista ja millaisia temppuja siihen vaadittais?
 
Haet esim. ESEKiltä rahaa formaattiradioiden musiikkipäälliköiden lahjontaan...
 
viina. hanuri. ja naiset.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «