Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarajazziin tutustuminen, vinkkejä?
1
Heka123
21.11.2009 20:04:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tässä alkanut jazzin soitto kiinnostaa hieman, onhan se hienoa musaa. Mutta mistä lähteä liikkeelle? Olen kyllä hieman treenaillut Autumn Leaves standardia, mutta oisiko teillä tiedossa jotain melko helppoja ja hyvänkuuloisia kitarajazz kappaleita? En siis pyri jazzmuusikoksi, haluaisin vain ottaa pientä tuntumaa tähän salaperäiseen musiikkityyliin, joten kysympä täältä apua ennenkuin lähden väärään suuntaan jazzissa.
 
Lasketaanko viina musiikkitarvikkeeksi? - kassper Musiikkimakuni on outo, mutta itsehän olen täysin normaali
Sergei Fallinen
21.11.2009 20:14:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuolla on etusivul parikin ketjua kitarajazzista ja edellisil varmaan tusina:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=55
 
Grant Green, Charlie Christian, Joe Pass, Django jne kannattaa kuunnella huolella läpi niin saa kuvan siitä, mitä kitarajazz voi olla. Kappaleistahan noi vanhat (ei-bop) stankut on just aika iisei
 
jra
21.11.2009 20:15:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli vuosi pari sitten linkeissä hyvä sivu, jossa oli kymmeniä tai satoja jazz-standardien pohjia ja sointumerkit niihin. Niiden pohjalta oli mukava tällaisen täysin jazzamatöörinkin fiilistellä ja opetella mitä mihinkin voi soittaa. Tähän hätään en löytänyt ko. sivua, mutta jos jollain se on tiedossa, niin varmaan olisi ainakin osaksi se mitä haetaan? Yritän vielä itse etsia jos saan mieleen mikä ja missä oli.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Heka123
21.11.2009 20:23:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Mulla oli vuosi pari sitten linkeissä hyvä sivu, jossa oli kymmeniä tai satoja jazz-standardien pohjia ja sointumerkit niihin. Niiden pohjalta oli mukava tällaisen täysin jazzamatöörinkin fiilistellä ja opetella mitä mihinkin voi soittaa. Tähän hätään en löytänyt ko. sivua, mutta jos jollain se on tiedossa, niin varmaan olisi ainakin osaksi se mitä haetaan? Yritän vielä itse etsia jos saan mieleen mikä ja missä oli.
 
Jos sivu löytyisi, oisin todella kiitollinen. Mutta vielä ois sellainen kysymys, että eroaako "jazzsoinnut" normaaleista soinnuista mitenkään? Että jos esim. on sointuna Am, soitetaanko se niinkuin normaali Am vai eroaako se jotenkin?
 
Lasketaanko viina musiikkitarvikkeeksi? - kassper Musiikkimakuni on outo, mutta itsehän olen täysin normaali
Juuleppi
21.11.2009 20:26:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää sivu oli mulla kirjanmerkeissä: http://www.hvar.komerce.cz/fakebook/index.htm Voisko olla mitä haettiin?
 
M.A.C.H.O. #19 "Don't disturb my friend, he's dead tired." | Ei helv..ei saatn! Käsi missä?!?
MadMatt
21.11.2009 20:29:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on vielä parempi siivu:
 
http://www.cs.hmc.edu/~keller/jazz.html
 
SBA
Juuleppi
21.11.2009 20:30:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heka123: Jos sivu löytyisi, oisin todella kiitollinen. Mutta vielä ois sellainen kysymys, että eroaako "jazzsoinnut" normaaleista soinnuista mitenkään? Että jos esim. on sointuna Am, soitetaanko se niinkuin normaali Am vai eroaako se jotenkin?
 
Samoja ne soinnut on joka genressä. Kantsii vaan opetella teoria sointujen muodostuksesta. Sllä pääsee pitkälle eikä tarvi olla kahlaamassa jostain kirjasta, että miten se ja se sointu nyt otettiinkaan. Käännökset on myös hyvä opetella jos halutaan erilaista sävyä.
 
M.A.C.H.O. #19 "Don't disturb my friend, he's dead tired." | Ei helv..ei saatn! Käsi missä?!?
jra
21.11.2009 20:39:52 (muokattu 21.11.2009 20:46:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyi tuo sivu jota tuossa yllä muistelin:
 
http://www.ralphpatt.com/
 
E: Teoriapuolta tuolla on vain vähän, ja biiseitä simppelit sointulaput, mutta backing trackseissä on hyvä valikoima noita yleisimpiä kitarajazz-standardeja.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Zeeboo
21.11.2009 21:14:46 (muokattu 21.11.2009 21:15:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Löytyi tuo sivu jota tuossa yllä muistelin:
 
http://www.ralphpatt.com/
 
E: Teoriapuolta tuolla on vain vähän, ja biiseitä simppelit sointulaput, mutta backing trackseissä on hyvä valikoima noita yleisimpiä kitarajazz-standardeja.

 
Hyvä linkki tämäkin. Tuohon kun hommaa kaveriksi Real Bookit 1,2 & 3 ( http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/238317 ), niin sattuu soinnutkin kohdilleen. Vol 1:lläkin soittelee jo pitkään. Tuolla aikaisemmin annetussa Fake Book - linkissä olevissa nuoteissa on joissain vedetty vähän suotta mutkia suoraksi. Real Bookeissa kaikki biisit ovat merkattu "as played by", eli niille löytyy sellaisenaan joku levyvastine. Auttaa fraseerauksen etc bongailussa.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Sammo
23.11.2009 15:14:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennenkuin joku ehtii ehdotella Mick Goodrickin "Advancing Guitaristin" hankkimista, omasta kokemuksesta mua on eniten auttanut ja vienyt eteenpäin (oikeita opettajia ei lasketa) Jimmy Brunon "No Nonsense Jazz Guitar" DVD ja Ted Greenen kirjat (Chord Chemistry ja varsinkin Modern Chord Progressions).
 
Jimmy Bruno opettaa todella hienon, loogisen ja musikaalisen (mun mielestä nerokkaan) tavan hallita otelautaa ja sitä kautta ottaa jazzin soittamista haltuun maalaisjärjen ja melodioitten kautta.
 
Ted Greenen kirjoista taas oppii about kaikki soinnut (CC) sekä hienoa äänenkuljetusta pääosin ii-V-I ympäristössä. Ted Greenen koti-/tribuuttisivuilla ( www.tedgreene.com ) on paljon opetusmateriaalia. Mun mielestä on sääli että Greene ei ehtinyt julkaista missään omaa "systematic voicings" järjestelmää, mutta siitäkin löytyy paljon materiaalia tuolta.
 
Plus mestareiden kuuntelua, transkriptioita, mestareiden kuuntelua, teoriaa ja mestareiden kuuntelua. Heh.
 
"Where are we going, and why am I in this handbasket?"
vasili
23.11.2009 18:06:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mestareiden kuuntelua, transkriptioita, mestareiden kuuntelua, teoriaa ja mestareiden kuuntelua. Heh.
 
Tuossa on oikeastaan kaikki oleellisin. Yritä löytää sellaista jazzmusiikkia mikä kuulostaa sulle hyvältä. Ja kuuntele ehdottomasti muitakin kuin kitaristeja. Plokkaile hyviä sooloja.
 
Toinen puoli onkin sitten tuo teoria. Sanon tähän heti sen, että mitä paremmin hallitset kitaran otelaudan, sen helpompaa teorian ymmärtäminen on ja sitä enemmän pystyt hyötymään teoriatietämyksestäsi. Loppujen lopuksi tässä on pelkästään visuaalisesta hahmottamisesta kyse: aluksi yksittäisten sävelien nimeämistä otelaudalta, pikkuhiljaa eri intervallien, sointujen, asteikkojen jne. hahmottamista ympäri otelautaa. Kitaristi joutuu joiltain osin tekemään hahmottamisen eteen enemmän työtä kuin pianistit.
 
Plokkaa, opettele ja analysoi joku hyvältä kuulostava soolo mielummin kuin luet kaikki mahdolliset alan opukset läpi.
 
calf
23.11.2009 19:43:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä merkittävä levy, jolta saa jazz-meininkiä soittoon:
http://www.amazon.co.uk/Genius-Elec … tar-Charlie-Christian/dp/B000056EV1
 
There are no wrong notes
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «