Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5166 167 168 169 170421 422 423 424 425
päänahka
22.11.2009 17:27:35
Zeeboo: Joo, Matlabissa tarteis ensin pähkäillä kytkyn siirtofunktio ja sitten labrailla. Itse tein viisi-alueisesta graafisesta EQ:sta opiskeluaikana DSP-mallin & siihen graafisen käyttöliittymän. Tämä toimi siis äänilähteellä. Analogiamalleja en tällä ole labrannut.

Itse olen käyttänyt MicroSim:iä tai SIMetrix:iä ( http://www.simetrix.co.uk/ ). Tuo SIMetrix on mukavan simppeli käyttää & kotikäyttöön ilmainen. Ääntä ei mene läpi mutta ihan ok simppa. Nämä on vissiin jo ennestään tuttuja?

En tunne. OrCadia oon lähinnä käyttänyt.
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
Aki
22.11.2009 20:50:00

Ilmaisella 5Spicellä oon mallinnellut pienempiä kytkiksiä. Näyttää kuvaajassa haluamasi asiat, kuten taajuustoisto jne.

http://www.5spice.com/
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Zeeboo
22.11.2009 21:14:46
Aki: Ilmaisella 5Spicellä oon mallinnellut pienempiä kytkiksiä. Näyttää kuvaajassa haluamasi asiat, kuten taajuustoisto jne.

MicroSim:iin saa putkimallit, kuis tähän?
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
päänahka
22.11.2009 21:20:33
Aki: Ilmaisella 5Spicellä oon mallinnellut pienempiä kytkiksiä. Näyttää kuvaajassa haluamasi asiat, kuten taajuustoisto jne.

Siis tuohonko voi syöttää lähtöön wavia?
Aki
22.11.2009 22:43:18

päänahka: Siis tuohonko voi syöttää lähtöön wavia?

Ei kai, mutta hätiköidysti kuvittelin taajuustoistokäyrän riittävän. Ei ilmeisesti riitä.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Sirgtr
23.11.2009 08:40:07
Midisax projektia varten tarvitsisin apua seuraavaan: Tarkoitus on ensinäkin varustaa vanhan mutta soivan fonin näppäimet mikrokytkimillä, joista edelleen saatavilla jännitetiedoilla ohjataan logiikkaa, josta edelleen saadaan midi-viestit. Fonin C# soi ilman minkään nappulan painamista ja muutenkin tarkoitus on, että "note on" toimisi aina ja vain silloin kun foni soi . Tätä varten tarkoitus on fonin sisään asennetavalla elektriteettimikrofonilla ja siihen liitetyllä voiceswitch-laitteella ohjata cmos piirien enable nastaa. Eli kun fonista töräytetään ääni, voiceswitchistä saadaan looginen high esim +5V ja kun ei töräytetä niin vastaavasti looginen low eli hyvin lähellä 0 V. Vielä pitäisi switchin toimia niin, että taustamelu ei aiheuta "on" kytkentää, ehkä asiaa helpottaa se, että fonin sisällä ääni on yleensä hyvin voimakas. Käyttöjännite esim. 9 V. Löytyisikö elektroniikkaguruilta kytkistä ?
päänahka
23.11.2009 14:41:52
Aki: Ei kai, mutta hätiköidysti kuvittelin taajuustoistokäyrän riittävän. Ei ilmeisesti riitä.

Niin no, kyllähän se johonkin riittää. Olisi vain helpompi katsoa suoraan mitä äänisignaalille tapahtuu sen kulkiessa kytkennän läpi.
Sax-pappa
23.11.2009 15:22:05 (muokattu 23.11.2009 15:22:23)
Sirgtr: Midisax projektia varten tarvitsisin apua seuraavaan: Tarkoitus on ensinäkin varustaa vanhan mutta soivan fonin näppäimet mikrokytkimillä, joista edelleen saatavilla jännitetiedoilla ohjataan logiikkaa, josta edelleen saadaan midi-viestit. Fonin C# soi ilman minkään nappulan painamista ja muutenkin tarkoitus on, että "note on" toimisi aina ja vain silloin kun foni soi . Tätä varten tarkoitus on fonin sisään asennetavalla elektriteettimikrofonilla ja siihen liitetyllä voiceswitch-laitteella ohjata cmos piirien enable nastaa. Eli kun fonista töräytetään ääni, voiceswitchistä saadaan looginen high esim +5V ja kun ei töräytetä niin vastaavasti looginen low eli hyvin lähellä 0 V. Vielä pitäisi switchin toimia niin, että taustamelu ei aiheuta "on" kytkentää, ehkä asiaa helpottaa se, että fonin sisällä ääni on yleensä hyvin voimakas. Käyttöjännite esim. 9 V. Löytyisikö elektroniikkaguruilta kytkistä ?

Ei nyt valmista kytkistä ole esittää, mutta googlaapa Voice operated switch tai Voice activated switch. Kyllä löytyy.
Zeeboo
23.11.2009 16:50:57 (muokattu 23.11.2009 16:52:22)
PurpleCandle: Palauduin takas tälle palstalle kysymyksieni kans.
Mulla hajosi kolme efektilaitetta mysteerisesti ja alkuun luulin että kitaranmikinvaihto ja vikakytkennät oli syynä.
Mulla on samoissa jatkojohdoissa aika paljon laitteita kiinni ja mietin, että syynä voisi olla alijännite. Löytyyköhän kotikäyttöön mitään alijännitesuojia? Googlesta hain ja löysin suojia vain autoihin.
Ja onko V-amppeihin myytävänä varaosia ja kannattaako alkaa korjaamaan?

Äkkiä väittäisin, että joku muu kuin alijännite ne laitteet on särkenyt. Jos näin olisi, niin tuntuisi jokseenkin riskaabelilta käyttää paristoja efektien virtalähteinä, niissäkin kun tuo jännite tuppaa käyttäessä tippumaan.

Jos ne laitteet ovat ottaneet sähkönsä verkkolaitteilta (omilta virtalähteiltään), niin tuskin ne ovat kuormittaneet verkkoa niin paljon, että jännite siinä jatkojohdon päässä olisi fataalisti tippunut. Ja jos olisi, niin verkkosulake olisi tullut tiensä päähän. 4A sulakkeen takaa pitäisi löytyä 920VA ja 10A sulakkeen takaa 2,3kVA, wattejakin liki saman verran, joten enpä tuohon alijännitteeseen oikein usko. Ei kai sulla NIIN montaa laitetta siinä efektiketjussa ole...
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
PurpleCandle
23.11.2009 17:03:54 (muokattu 23.11.2009 17:38:07)
Zeeboo: Äkkiä väittäisin, että joku muu kuin alijännite ne laitteet on särkenyt. Jos näin olisi, niin tuntuisi jokseenkin riskaabelilta käyttää paristoja efektien virtalähteinä, niissäkin kun tuo jännite tuppaa käyttäessä tippumaan.

Jos ne laitteet ovat ottaneet sähkönsä verkkolaitteilta (omilta virtalähteiltään), niin tuskin ne ovat kuormittaneet verkkoa niin paljon, että jännite siinä jatkojohdon päässä olisi fataalisti tippunut. Ja jos olisi, niin verkkosulake olisi tullut tiensä päähän. 4A sulakkeen takaa pitäisi löytyä 920VA ja 10A sulakkeen takaa 2,3kVA, wattejakin liki saman verran, joten enpä tuohon alijännitteeseen oikein usko. Ei kai sulla NIIN montaa laitetta siinä efektiketjussa ole...

Efektilaitteet jotka hajosi oli 2 V-amppia ja Zoomin bassoefekti. Ja hajosivat eriaikaan.
V-amp 2 hajosi kun olin puolisen tuntia soittanu uudella kitaramikillä viikko sitten ja vaihdoin V-amp X:ään ja se hajosi heti. Perjantaina kokeilin Zoomin bassopedaalilla ja sekin hajosi heti.

E: Mulla on samoissa jatkojohdoissa tietokone, aktiivikajarit, ulkoinen kovalevy, näyttö, valaistusta, kasiraituri.. ym.
Recpice Finem
päänahka
23.11.2009 18:28:44
PurpleCandle: Efektilaitteet jotka hajosi oli 2 V-amppia ja Zoomin bassoefekti. Ja hajosivat eriaikaan.
V-amp 2 hajosi kun olin puolisen tuntia soittanu uudella kitaramikillä viikko sitten ja vaihdoin V-amp X:ään ja se hajosi heti. Perjantaina kokeilin Zoomin bassopedaalilla ja sekin hajosi heti.

E: Mulla on samoissa jatkojohdoissa tietokone, aktiivikajarit, ulkoinen kovalevy, näyttö, valaistusta, kasiraituri.. ym.

Tuossa tapauksessa voisi ennemminkin jotain jännitepiikkiä epäillä kuin alijännitettä.
PurpleCandle
23.11.2009 18:37:54
päänahka: Tuossa tapauksessa voisi ennemminkin jotain jännitepiikkiä epäillä kuin alijännitettä.

Eli tuo laitteiden määrä samassa pistokkeessa voi tehdä virtapiikkejä?
Recpice Finem
päänahka
23.11.2009 18:46:25
PurpleCandle: Eli tuo laitteiden määrä samassa pistokkeessa voi tehdä virtapiikkejä?

Jännitepiikkejä. Ei välttämättä laitteiden määrä, mutta mm. erilaiset digitaalivehkeet ja hakkurivirtalähteet voivat sitä tehdä.
PurpleCandle
23.11.2009 18:51:40
päänahka: Jännitepiikkejä. Ei välttämättä laitteiden määrä, mutta mm. erilaiset digitaalivehkeet ja hakkurivirtalähteet voivat sitä tehdä.

Tyhmä kysymys? Mikä on hakkurivirtalähde?
Recpice Finem
jopasoli
23.11.2009 18:52:37
PurpleCandle: Tyhmä kysymys? Mikä on hakkurivirtalähde?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hakkuri
Tämä ei ole provoa.
s151669
23.11.2009 21:15:33

PurpleCandle: E: Mulla on samoissa jatkojohdoissa tietokone, aktiivikajarit, ulkoinen kovalevy, näyttö, valaistusta, kasiraituri.. ym.

Ettei nyt vaan olisi käynyt vanhanaikaiset. Nimittäin, jos tietokoneen kytkee maadoittamattomaan pistorasiaan, kelluupi sen runko 115V jännitteessä. Jos sitten efektivehkeet maadoittuvat jotain muuta kautta, niin tuo 115V on käytännössä noiden sisääntulossa -> jotain todennäköisesti kypsyy.
Antikitarasankari
Zeeboo
23.11.2009 22:33:02
s151669: Ettei nyt vaan olisi käynyt vanhanaikaiset. Nimittäin, jos tietokoneen kytkee maadoittamattomaan pistorasiaan, kelluupi sen runko 115V jännitteessä. Jos sitten efektivehkeet maadoittuvat jotain muuta kautta, niin tuo 115V on käytännössä noiden sisääntulossa -> jotain todennäköisesti kypsyy.

Jotain tällaista voisi epäillä. Mutta tuo alijännite... Tokkopa.
päänahka
24.11.2009 01:38:40
s151669: Ettei nyt vaan olisi käynyt vanhanaikaiset. Nimittäin, jos tietokoneen kytkee maadoittamattomaan pistorasiaan, kelluupi sen runko 115V jännitteessä. Jos sitten efektivehkeet maadoittuvat jotain muuta kautta, niin tuo 115V on käytännössä noiden sisääntulossa -> jotain todennäköisesti kypsyy.

Ei se tietokoneen oleminen samassa pistorasiassa vielä mitään tee. Ja miten se 115 volttia muutenkaan sinne efektilaitteeseen päätyisi muuten kuin transienttina, jos vaikka hiplailee tietokonetta ja kitaraa samaan aikaan?
Zeeboo
24.11.2009 09:54:45
päänahka: Ei se tietokoneen oleminen samassa pistorasiassa vielä mitään tee. Ja miten se 115 volttia muutenkaan sinne efektilaitteeseen päätyisi muuten kuin transienttina, jos vaikka hiplailee tietokonetta ja kitaraa samaan aikaan?

Tosaalta, miksipä ei. Jos tuo V-amp on kytketty tietsikan audiotuloon epäsymmetrisellä narulla, niin silloin mun käsittääkseni efektilootan signaalimaakin tässä skenaariossa on jännitteellinen. Kohtuu komeet hurinat kyllä pitäisi kuulua...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)