Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelma midin toistossa - "hang" nuotit
1
minimuro
14.11.2009 15:22:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, eli ongelma on sellainen että nauhoittamani midi-datan toistossa jotkut nuotit jäävät soimaan. Ns. "hanging notes" ilmiö siis.
 
Softa/laitteisto kokoonpano:
-Mac OS X 10.5.8
-Cubase LE 4
-Yamaha MM8 syntikka
-ESU 1808 audio interface
 
MM8 kytketty 1808:iin MIDI-piuhoilla näin:
MM8 Midi out --> ESU1808 Midi in
ESU1808 Midi out --> MM8 Midi in
 
Luon siis Cubasessa MIDI-raidan ja laitan output routingiin MM8:n (jonka olen lisännyt Cubaseen MIDI device managerin kautta. Sitten nauhoitus päälle ja soittelen midit raidalle. Kaikki sujuu hyvin ja midi-data tulee raidalle juuri sellaisena kuin olen sen soittanut. Mutta kun laitan raidan soimaan niin joissain satunnaisissa kohdissa jotkut nuotit jäävät soimaan vaikka esim. Key editorissa tarkasteltuna kyseisten nuottien pituudet näkyvät oikein.
 
Mielenkiintoista on se, että jos käytän MM8:n sijasta softainstrumenttia, HalionOnea, ja teen siis samanlaisen nauhoittelun, niin midi-data tallentuu tässäkin tapauksessa oikein mutta myös toistaminen sujuu ilman "hang" nuotteja.
 
Eli voisi veikata että MM8:n suhteen on jotain ongelmaa. Vai missaanko nyt jotain oleellista?
 
Kiitos!
 
Soolokitaristi
15.11.2009 02:16:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulla saattaa olla esim. "snap midi parts to bars" - toiminto tai jokin muu toiminto päällä, mikä estää esim. pedaalin off painalluksen välittymisen koneelta eteenpäin. Paljon riippuu käytätkö pedaalia vai et?
 
Kumiankka
15.11.2009 06:03:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile uudestaan jos uusi otto onnistuu. Voi yrittää myös editorilla pelastaa jos on hyvä pätkä. Katsele dataa jos on ikkuna jossa näkyy rivi kerrallaan
 
Hyvätkin softat ja koneetkin välillä tekee tuollaista
 
minimuro
15.11.2009 15:50:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soolokitaristi: Sulla saattaa olla esim. "snap midi parts to bars" - toiminto tai jokin muu toiminto päällä, mikä estää esim. pedaalin off painalluksen välittymisen koneelta eteenpäin. Paljon riippuu käytätkö pedaalia vai et?
 
Tuo toiminto on kyllä päällä, mutta en käytä pedaalia. Täytyy kokeilla ottamalla täppä tuosta kohdasta pois.
 
Huomasin, että ongelma toistuu usein myös tiettyjen ja samojen nuottien kohdalla. Tällaisessa tapauksessa korjailu onnistuu varmaankin säätämällä ongelmanuottia käsin. Mutta kovin montaa nuottia ei käsin viitsisi säätää.
 
JPQ
15.11.2009 16:53:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minimuro: Jees, eli ongelma on sellainen että nauhoittamani midi-datan toistossa jotkut nuotit jäävät soimaan. Ns. "hanging notes" ilmiö siis.
 
Softa/laitteisto kokoonpano:
-Mac OS X 10.5.8
-Cubase LE 4
-Yamaha MM8 syntikka
-ESU 1808 audio interface
 
MM8 kytketty 1808:iin MIDI-piuhoilla näin:
MM8 Midi out --> ESU1808 Midi in
ESU1808 Midi out --> MM8 Midi in
 
Luon siis Cubasessa MIDI-raidan ja laitan output routingiin MM8:n (jonka olen lisännyt Cubaseen MIDI device managerin kautta. Sitten nauhoitus päälle ja soittelen midit raidalle. Kaikki sujuu hyvin ja midi-data tulee raidalle juuri sellaisena kuin olen sen soittanut. Mutta kun laitan raidan soimaan niin joissain satunnaisissa kohdissa jotkut nuotit jäävät soimaan vaikka esim. Key editorissa tarkasteltuna kyseisten nuottien pituudet näkyvät oikein.
 
Mielenkiintoista on se, että jos käytän MM8:n sijasta softainstrumenttia, HalionOnea, ja teen siis samanlaisen nauhoittelun, niin midi-data tallentuu tässäkin tapauksessa oikein mutta myös toistaminen sujuu ilman "hang" nuotteja.
 
Eli voisi veikata että MM8:n suhteen on jotain ongelmaa. Vai missaanko nyt jotain oleellista?
 
Kiitos!

 
Tämä ikävä kyllä tulee mieleen mullekin mutta myös kaapelien laatu ehkä. ja itselläni tr rack nikotteleepi soundien siirrossa vallan toisella midi interfacellani mutta taas yamahan s30 midi ohjaus kävi kokeessa ihan okoosti.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
minimuro
15.11.2009 18:22:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Tämä ikävä kyllä tulee mieleen mullekin mutta myös kaapelien laatu ehkä. ja itselläni tr rack nikotteleepi soundien siirrossa vallan toisella midi interfacellani mutta taas yamahan s30 midi ohjaus kävi kokeessa ihan okoosti.
 
Josta tulikin mieleen, että mulla on aika pitkät MIDI-piuhat, about 10 metriä kumpikin. Laadusta en tarkkaan tiedä. Mutta varmaan semmoset perusjohdot kun eivät olleet kovin kalliitkaan.
 
Toinen vaihtoehto olis USB mutta näkyy senkin kanssa olevan kaikenlaista ongelmaa (esim. ajureiden kanssa) mitä olen googlettanut.
 
JPQ
15.11.2009 21:36:14 (muokattu 15.11.2009 21:36:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minimuro: Josta tulikin mieleen, että mulla on aika pitkät MIDI-piuhat, about 10 metriä kumpikin. Laadusta en tarkkaan tiedä. Mutta varmaan semmoset perusjohdot kun eivät olleet kovin kalliitkaan.
 
Toinen vaihtoehto olis USB mutta näkyy senkin kanssa olevan kaikenlaista ongelmaa (esim. ajureiden kanssa) mitä olen googlettanut.

 
Suomesta ainakin paha saada muuta (tuntuis jos et tee itse) ja 10metriä ei vielä ole mitta eikä mikään maksimi pika googletuksella kuitenkin kait 15metriä per johto. ps. viittaan laadulla siihen että hyväkin voi ruveta joskus pätkimään ja tehdä virhettä dataan joka kulkee. Tietänet miten koskettimien painamis tieto välittyy.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
aanipaja
15.11.2009 23:59:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tuli myös mieleen mahdollinen viallinen/huonolaatuinen midikaapeli. Sellainen voi tehdä tosi ihmeellisiä virheitä dataan. Just esim. pedaali päälle, vaikket olisi sitä käyttänytkään.
 
Canttori
18.11.2009 09:44:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pedaalin lisäksi voi olla että note off ei tule perille (midissähän ei ole eri mittaisia nuotteja). Eli oisko tässäkin kyse tuosta kaapelihommasta, 10 metriä voi olla aika pitkä midille.
 
"Muista muuttaa Poincaré-invariantti aktio yleisesti kovariantiksi ennen mitään rouhintaa!"
minimuro
18.11.2009 12:21:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Canttori: Pedaalin lisäksi voi olla että note off ei tule perille (midissähän ei ole eri mittaisia nuotteja). Eli oisko tässäkin kyse tuosta kaapelihommasta, 10 metriä voi olla aika pitkä midille.
 
Täytynee testata tuotakin kun vaan saan aikaiseksi. Tällä hetkellä on pakko käyttää pidempiä piuhoja.
 
Voikohan tämä olla koneen tehoista kiinni? Cubasen metronomi myös temppuilee ajoittain jäämällä hitusen jälkeen raidoista. Tähän ei sitten auta muu kuin Cubasen käynnistäminen uudelleen. Jotenkin tuntuis että vääntö loppuu. Mutta toisaalta, Cubasen laitevaatimukset kyllä täyttyy enkä mitään massiivisia projekteja ole tähän mennessä pyöritellyt.
 
Canttori
18.11.2009 14:10:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Voikohan tämä olla koneen tehoista kiinni? Cubasen metronomi myös temppuilee ajoittain jäämällä hitusen jälkeen raidoista.

 
Voiha tässä olla jotakin koneen tehojen/asetustenkin kanssa. Sellainen tuli mieleen, että itselläni on joskus ollut sellaista ongelmaa, että pysäyttäessä toiston ei kone lähetä kaikkia note offeja vaan joku syna saattaa jäädä soimaan. Joskus jollakin ohjelmalla myös looppien loppuihin jäi nuotit roikkumaan. Ei kyllä mitään muistikuvaa millä sen sillon sain kuntoon.
 
"Muista muuttaa Poincaré-invariantti aktio yleisesti kovariantiksi ennen mitään rouhintaa!"
minimuro
18.11.2009 20:40:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Canttori: Voiha tässä olla jotakin koneen tehojen/asetustenkin kanssa. Sellainen tuli mieleen, että itselläni on joskus ollut sellaista ongelmaa, että pysäyttäessä toiston ei kone lähetä kaikkia note offeja vaan joku syna saattaa jäädä soimaan. Joskus jollakin ohjelmalla myös looppien loppuihin jäi nuotit roikkumaan. Ei kyllä mitään muistikuvaa millä sen sillon sain kuntoon.
 
Koitas nyt muistella :) Tuota soimaan jäämistä pysäyttäessä ilmenee mulla myös. Tapahtuiko toi sulla juuri Cubasessa?
 
Canttori
22.11.2009 15:02:44 (muokattu 22.11.2009 15:06:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minimuro: Koitas nyt muistella :) Tuota soimaan jäämistä pysäyttäessä ilmenee mulla myös. Tapahtuiko toi sulla juuri Cubasessa?
 
Eiku Sonarin kutosessa. Pari asiaa varmaan tein, eli asensin midiadapterin ajurit uusiksi ja vaihdoin toiseen usbiporttiin.
 
Muoks. Tämä vika oli tosiaan vain Edirolin XXYYZZZ usb midiportissa, muut midiportit toimi normaalisti.
 
"Muista muuttaa Poincaré-invariantti aktio yleisesti kovariantiksi ennen mitään rouhintaa!"
olazabal
24.11.2009 10:14:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus vastaavia ongelmia voi seurata midi active sensing -tominnosta. Silloin midiä lähettävä vehje lähettää ns. "keep alive" -viestejä sellaista vauhtia että vastaanottava laite ei pysy perässä ja sekoilee.
 
Mulla oli tämä ongelma jonkun m-audion kiipparin ja motif es rackin kanssa - niitä ei vain saanut mitenkään toimimaan yhdessä kunnolla, paitsi kierrättämällä midi-signaalin tietokoneen kautta joka filtteröi active sensingit pois.
 
Eli kannattaa katsoa manuaalista, että lähettääkö tuo interface active sensingiä, ja että saako sen kytkettyä pois päältä (siis active sensing toiminnon, ei itse interfacen hehehe).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «