Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänittelin rummuilla lörölöötä
1
Velli
19.11.2009 03:08:41 (muokattu 22.11.2009 13:19:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli otsikko kertoo kaiken. Ekaa pätkää ei ole käsitelty yhtään mitenkään. Lörölöö-äänimerkin jälkeen tulee toista pätkää, jota yritin muka nohevana miksata, mutta huonommalta se (mun mielestä) kuulostaa kuin eka pätkä :). Ekassa ääninäytteessä (jonka äänitin itse asiassa toisena) on kyllä ovari hieman eri kohdassa kuin jälkimmäisessä. Demppasin myös tomeja aavistuksen verran enemmän ensimmäiseen näytteeseen. Tiedä sitten miten paljon nuo seikat vaikuttivat siihen, että ekassa pätkässä soundit ovat jotenkin avoimemmat (ainakin mun korvaan).
 
Kalustona oli seuraavanlaisia romuja:
 
Pöntöt: Yamaha Maple Custom 22",12",16" (oma kuvassa näkyvä tumman vihreä laatikosto)
Virveli: samaa sarjaa 14"x6,5" (jossa kalvo vuodelta -97 :D)
Pellit: Sabian AA Regular Hihat 14", Paiste 3000 20" ride ja A Custom Fast Crash 18"
 
Rumpuihin hain rokkivirettä. Tomikalvot olivat suht löysällä (clear emperor), basarikalvo todella löysällä (clear PS3) ja virveli medium-vireessä (coated amb.). Tomeja demppasin kohtuudella ja virveliä ihan perskeleesti. Demppinä toimi perinteinen jesari ja pari palaa talouspaperiakin tuli kalvoihin lyötyä. Pellit nostin vuotojen minimoimiseksi niin korkealle, että niitä sai lyödä kädet suorina. En tiedä miten paljon se äänityksessä loppujen lopuksi auttoi, mutta mielenkiintoista akrobatiaa oli peltien kolaaminen.
 
mikkeinä oli:
 
BD: AKG D112
Virveli: Shure SM57
Pikkutomi: Shure SM57
Lattiatomi: AKG D112
Ovari: AKG C1000S
Tilamikki: AKG C1000S
 
Tilana oli meikäläisen olohuone, joka toimii siis samalla treenikämppänä. Sain vasta nyt aikaiseksi pystyttää setin ympärille usemman kuin yhden mikin. Eipä nuo audiointernaamat tosin ole tuossa pöydällä puoltatoista vuotta kauempaa vielä ehtineet pölyyntyä :D.
 
Ai niin ja linkkiäkin pitäisi laittaa:
 
http://www.students.oamk.fi/~m7lihe00/Loroloo.mp3
 
Soittelin molemmat pätkät biisien päälle, mutta en jaksanut laittaa biisiä taustalle kuin toiseen pätkään (siihenkin hyvin hiljaiselle). Kumpaakin rallia sain reenailla ruhtinaalliset puoli tuntia ennen kuin kovalevy pantiin pyörimään. Klikin kanssa soitin viimeksi öbaut puoli vuotta sitten ja sen kyllä huomaa! Biisit päätynevät jonkin sortin demolle joskus (kaverin tekemiä veisuja ovat).
 
edit. Niin ja pointtina siis koko postaukselle oli herättää keskustelua mistäpä muusta kuin Yamaha-rummuista äänitystilanteessa. Eli minkälaisia kokemuksia porukalla on jammuista äänityskäytössä? Recording Customeja mainostetaan aina maailman äänitetyimpinä pönttöinä. Silti monet pitävät niitä vaisuina ja pliisuina, mitä en voi ymmärtää kun kuuntelen niitä levyjä, joilla RC:t pauhaavat. Eihän niistä pöntöt enää paljon rokimmaksi muutu!
 
Muistakin sarjoista olisi mukava kuulla kokemuksia/ääninäytteitä studiotilanteista. Etenkin mua kiinnostaisi kuulla OAK:eilla tehtyjä ääninäytteitä (mieluusti suht raakoja näytteitä, eli ei miljoonan prosessorin läpikäyneitä). Haluaisin kuulla kuulostavatko ne nauhalla yhtä kovilta ja kolkoilta kuin livenä.
 
Rockster
19.11.2009 10:25:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varsin mukavat ja orgaanisen kuuloiset pannut. Nuo Maple Customit toimivat näköjään äänitettyinä ja vähän käsiteltyinä yhtä hyvin kuin livenäkin.
 
OAKit ovat kyllä äänitettyinäkin vähän kovan kuuloiset ja varsinkin basari. Siitä ei oikein saa kuin kovaa napsua irti. Sitä en kyllä äänityskäyttöön suosittele. Sen sijaan vaikkapa Tammiset tomit ja vaahterainen basari voisivat olla kova sana. Tai koivuinen basari voisi toimia myöskin.
 
Mulla saattaisi olla OAKeista jotain äänitettyä ja käsittelemätöntä raitaa olemassa. Pitää kysyä vanhan bändin kitaristilta...
 
Recording Customeista ei ole vielä hajua mihinkään suuntaan, kun setti on vasta tullut mulle ja kalvoina toimivat vuoden -80 ensiasennuskalvot. Pitää päivittää ne ensin uusiin ja kertoa sitten kokemuksia.
 
Niin ja hyvin mielenkiintoinen topic ja pätevää soittoa Velliltä :)
 
"Leuka maassa kohti uusia pettymyksiä."
Guido
19.11.2009 17:00:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä pieni pätkä RC-settiä, virveli taisi olla Supra. Basari 20x16, tomit 10x9 ja 14x12.
Mitään efektejä ei ole käytetty. Studiossa äänitetty, isossa soittotilassa.
http://koti.phnet.fi/eerohard/rumpua/RC_patka.mp3
 
Simbe
19.11.2009 21:54:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guido: Tässä pieni pätkä RC-settiä, virveli taisi olla Supra. Basari 20x16, tomit 10x9 ja 14x12.
Mitään efektejä ei ole käytetty. Studiossa äänitetty, isossa soittotilassa.
http://koti.phnet.fi/eerohard/rumpua/RC_patka.mp3

 
Fantastista! Ihan ku kotona.
 
Onko sinulla Yamaha rummut? Käy täällä.
Velli
20.11.2009 15:26:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rockster:
OAKit ovat kyllä äänitettyinäkin vähän kovan kuuloiset ja varsinkin basari. Siitä ei oikein saa kuin kovaa napsua irti. Sitä en kyllä äänityskäyttöön suosittele. Sen sijaan vaikkapa Tammiset tomit ja vaahterainen basari voisivat olla kova sana. Tai koivuinen basari voisi toimia myöskin.
 
Mulla saattaisi olla OAKeista jotain äänitettyä ja käsittelemätöntä raitaa olemassa. Pitää kysyä vanhan bändin kitaristilta...

 
Näin vähän epäilinkin. Mutta olisi silti kiva kuulla clippiä, mikäli saat jostain haalittua.
 
Guido: Tässä pieni pätkä RC-settiä, virveli taisi olla Supra. Basari 20x16, tomit 10x9 ja 14x12.
Mitään efektejä ei ole käytetty. Studiossa äänitetty, isossa soittotilassa.
http://koti.phnet.fi/eerohard/rumpua/RC_patka.mp3

 
Samalla tavalla luonnollisen kuuloinen soundi kun tuossa mun pätkässä. Basarisoundi on kivan kiinteä ja napakka. Virveli myös hyvä ja pikkutomi ihan jees. Lattiatomi on ehkä jotenkin vähän epämääräisen kuuloinen (sointia hitusen liikaa?).
 
Walnut
20.11.2009 18:02:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luonnollisen kuuloiset soundit. Yamahat tunnetusti tämähtää jykevästi, kuten tuollakin videolla, itsellänikin on Yamahat. Symbaalit olivat myös hyvän kuuloiset, ja soittokin rullasi kuin tehtaan upouusi liukuhihna. :D Kivan kuuloista.
 
Kailis
20.11.2009 18:04:36 (muokattu 20.11.2009 18:06:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kivan kuuloista rock-pannuttelua. Bonham-filli on aina plussaa. Saanko kysyä mikset postannut tätä "Pistäkää ääninäytettä soitostanne 2" topiciin? Jos tarkoitus on esitellä noiden pannujen soundieroja (näin taitaa olla) olis otsikkoon voinut vähän panostaa. Tukkapöllyä =D
 
Guido
20.11.2009 19:15:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi mun postaama pätkä ei ole omaa soittoa, mutta RC:t on omat. Supra ja pellit (K) olivat rumpalin. Olin tossa projektissa äänittäjänä.
 
Velli
20.11.2009 19:56:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Kivan kuuloista rock-pannuttelua. Bonham-filli on aina plussaa. Saanko kysyä mikset postannut tätä "Pistäkää ääninäytettä soitostanne 2" topiciin? Jos tarkoitus on esitellä noiden pannujen soundieroja (näin taitaa olla) olis otsikkoon voinut vähän panostaa. Tukkapöllyä =D
 
Bonham/Paice-filli on rockfilleistä parhain :)!
 
Juu, otsikkoon olisi voinut ehkä panostaa vähän enemmän, mutta tuo oli paras mihin klo 4 aamulla kykenin ;). Lähinnä tarkoitus oli kaivaa esiin ääninäytteitä nimen omaan Yamaha-rummuista, eikä niinkään soittotaitojen esittelypätkiä. Sen vuoksi löin tämän kamapalstalle enkä ääninäytepuolelle. Mua siis kiinnostaa miltä erilaiset Yamahat kuulostavat äänitettyinä.
 
Simbe
21.11.2009 14:13:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Lähinnä tarkoitus oli kaivaa esiin ääninäytteitä nimen omaan Yamaha-rummuista, eikä niinkään soittotaitojen esittelypätkiä...
 
Hyvä, sillä mäkin olin eilen kännissä. Tässä seiskari-jamahoita. Ei muokkailuja.
 
http://www.students.tut.fi/~simola3/audio/RC1979.mp3
 
Onko sinulla Yamaha rummut? Käy täällä.
Velli
21.11.2009 14:54:58 (muokattu 21.11.2009 15:01:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simbe: Tässä seiskari-jamahoita. Ei muokkailuja.
 
http://www.students.tut.fi/~simola3/audio/RC1979.mp3

 
Siis 70-luvun jammuja ei 7000-sarjan :)? Tuosta linkistä päätellen siis 9000-sarjan pöntöt. Basari kuulostaa tosi hienolta. Tomit kuulostavat myös kivalta (70-luvun hengessä), mutta virveli on jotenkin ohuen kuuloinen. Mikä virveli tuossa oli?
 
edit. Itse asiassa tuo pikkutomi on ihan perkuleen hyvän kuuloinen! Minkä kokoinen se on ja millä kalvolla (veikkaan coated ambassadoria)?
 
Simbe
21.11.2009 15:13:06 (muokattu 21.11.2009 15:15:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Siis 70-luvun jammuja ei 7000-sarjan :)? Tuosta linkistä päätellen siis 9000-sarjan pöntöt. Basari kuulostaa tosi hienolta. Tomit kuulostavat myös kivalta (70-luvun hengessä), mutta virveli on jotenkin ohuen kuuloinen. Mikä virveli tuossa oli?
 
edit. Itse asiassa tuo pikkutomi on ihan perkuleen hyvän kuuloinen! Minkä kokoinen se on ja millä kalvolla (veikkaan coated ambassadoria)?

 
Joo, 9000-sarjaa se on, vaikka linkkiin laitoinkin RC. Virveli on 6,5" supra, mutta siihen oli jäänyt puolivahingossa lo-cut päälle äänitysvaiheessa. Sen vire on myös humppakeikkailun lomassa kavunnut ihan naurettavan ylös. Myös haitsusta oli lo-cut päällä, mutta sehän nyt on vaan tarpeen. Muuten kaikki on äänitetty au naturel övärit mukaan lukien, ilman EQ:ta ja kompuroita ja miksattu läjään AKG:n luureilla in the box, joten alapää voi olla tukossa kaiuttimilla kuunnellen. Kaiuttimet jäi sattuneesta syystä roudaamatta yöllä.
 
Tomi on 12"x8" ja kalvona Modern Vintage medium. Kaikissa rummuissa oli muuten ihan kammottava vire, virveli ja tomit eivät meinanneet syttyä, mutta ei ollut viritysavaintakaan mukana joten so not.
 
Onko sinulla Yamaha rummut? Käy täällä.
Velli
21.11.2009 15:53:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simbe: Joo, 9000-sarjaa se on, vaikka linkkiin laitoinkin RC. Virveli on 6,5" supra, mutta siihen oli jäänyt puolivahingossa lo-cut päälle äänitysvaiheessa. Sen vire on myös humppakeikkailun lomassa kavunnut ihan naurettavan ylös. Myös haitsusta oli lo-cut päällä, mutta sehän nyt on vaan tarpeen. Muuten kaikki on äänitetty au naturel övärit mukaan lukien, ilman EQ:ta ja kompuroita ja miksattu läjään AKG:n luureilla in the box, joten alapää voi olla tukossa kaiuttimilla kuunnellen. Kaiuttimet jäi sattuneesta syystä roudaamatta yöllä.
 
Tomi on 12"x8" ja kalvona Modern Vintage medium. Kaikissa rummuissa oli muuten ihan kammottava vire, virveli ja tomit eivät meinanneet syttyä, mutta ei ollut viritysavaintakaan mukana joten so not.

 
Lo cutin ja korkean vireen vuoksi se supra sitten varmaan kuulostikin niin ohuelta. Tuota pikkutomia ei tarvikaan virittää, se on hyvä juuri noin :). Mahtavan luonnollinen 70-lukua henkivä soundi! Lattiatomille voisi ehkä vähän jotain tehdä. Minkä kokoinen basari sulla oli tuossa ja millä ja miten mikitit? Se kuulostaa mun mielestä hyvältä.
 
Simbe
21.11.2009 16:36:12 (muokattu 23.11.2009 20:10:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Lo cutin ja korkean vireen vuoksi se supra sitten varmaan kuulostikin niin ohuelta. Tuota pikkutomia ei tarvikaan virittää, se on hyvä juuri noin :). Mahtavan luonnollinen 70-lukua henkivä soundi! Lattiatomille voisi ehkä vähän jotain tehdä. Minkä kokoinen basari sulla oli tuossa ja millä ja miten mikitit? Se kuulostaa mun mielestä hyvältä.
 
Yamaha 9000E/EA:
14"x20" bd, Sennheiser e602 II mikkireiässä kohti huopanuijaa, 12" Yamaha pahvikartio BSS DI-boksiin. "Subkickin" osuus soundista ehkä 15%, 602 oli aika jytky yksinäänkin.
8"x12" tt, Audio Technica ATM25
14"x14" ft, AKG D112
6,5"x14" sd, lm-402, sm57 top, beta 58 bottom. Alamikkiä ei oo juur tässä raotettukaan. Lo-cut.
overhead 2x akg 451b
hihat, shure beta 98 d/s, lo cut
Tomeissa puuvanteet.
 
Pellit 19" K dark crash, 18" K dark crash medium thin brilliant, 22" K medium dark ride , 70's 15" A bottom + 80's K dark crash thin top -haitsuhybridi.
 
Etusina Studer 970.
 
Itse tykkään tomeissa enemmän just lattiatomin vähän epämääräisemmästä ja "liikkuvasta" soinnista, varsinkin kun ottaa vähän vannetta mukaan. Mikin kyllä vaihtaisin.
 
Onko sinulla Yamaha rummut? Käy täällä.
Kailis
21.11.2009 17:35:46 (muokattu 21.11.2009 17:38:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simbe: Hyvä, sillä mäkin olin eilen kännissä. Tässä seiskari-jamahoita. Ei muokkailuja.
 
http://www.students.tut.fi/~simola3/audio/RC1979.mp3

 
Siis eikö ole prosessoitu mitenkään? Unbelievable!
 
Simbe
21.11.2009 17:39:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Siis eikö ole prosessoitu mitenkään? Unbelieveble.
 
Ei mitenkään, vain valittu mikit ja sijoittelut suht kohdilleen. Tilamikki tosta puuttuu, en jaksanut sellaista enää askarrella.
 
Onko sinulla Yamaha rummut? Käy täällä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «