Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vaihtaminen kapeampaan kaulaan?
1 2
jussi1976
19.11.2009 22:54:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysäisen teiltä, miten olette tottuneet seuraavaan;
 
Mulla oli just yksi kitara, jonka myin, ja jossa oli kaulan kielilukkojen kohdalta 43mm leveä kaula (Ibanez Jem) ja nyt mulla on toinen (MM EVH) jossa on samasta kohtaa 41mm.
 
Kysymys; Miten teillä on mennyt totutteleminen kapeampaan kaulaan, kun olette vaihtaneet leveämmästä kapeampaan tai päinvastoin? Käteni ovat tosin aika isot.
 
kimurantti1
19.11.2009 23:02:37 (muokattu 19.11.2009 23:16:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kiitoksia siitä Jemistä - vaihdoin paksummat kielet ja nostin vähän korkeammalle. Toimii oikein hyvin. :-D
 
Mulle itselleni ei kaulalla ole juurikaan väliä. Melkein sama minkä muotoinen se on, kunhan se ei ole aivan älyttömän leveä ja paksu. Melkeinpä kaikkiin normaalikokoisiin kauloihin tottuu, ja jos soitto ihan oikeasti luistaa, niin kyllä se luistaa melkein millä tahansa kaulalla. Näin siis mun mielestäni, ja kuten varmaan näit kauppoja tehdessä, niin mä olen lyhyt jamppa mistä johtuen mulla on myös oikeasti aika lyhyet nakit.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Jankku
19.11.2009 23:07:39 (muokattu 19.11.2009 23:09:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helppo yhtyä Kimuun. Eipä ole vielä soitinta tullut vastaan jolla en olisi pystynyt vetään :) Tosin Noista Ibanezin ihan ohkaisimmista kauloista en pidä, niistä tulee mulla ainakin peukalon lihas kipeäksi jos kauan joutuu soittamaan ;)
 
Mutta näin pääpiirteittäin kaikkeen on totuttu, mullakin noita kitaroita muutama on, jossa jokaisessa omanlaisensa kaulaprofiili. Päivän ku on soitellu ei huomaa enaa mitään ihmellistä.
 
Ja tämä lama-ajan blues minunkin kotona soi!
jussi1976
19.11.2009 23:20:46 (muokattu 19.11.2009 23:25:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kimu; Ja saundaa kuten pitää? Toivottavasti pidät siitä hyvää huolta, se on hyvä kitara ;o) Piru, sullahan olikin Musari kanssa, en tajunnut kysyä sulta suoraan!
 
Ok. Hyvä. Toi EVH on siitä mielenkiintoinen, että sen pitäisi kai vähän hillitä tota tiluttamishimoa ja pistää soittamaan sinänsä.
Tossa EVH:ssa on kyllä muuten kai paras kaulaprofiili, mihin ikinä koskaan olen törmännyt. Se istuu paremmin kuin hanska! Se on jotain ihan ylimaallista. Se on juuri kämmenpohjaan sopiva ja helpposoittoinen ja vaivaton.
 
laakeri
20.11.2009 00:44:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäisessä kitarassani taisi olla 41 millinen otelauta , ja avosointujen sormittaminen oli vähän hakemista. Tuskailin, kun sointuotteet kusivat, vaikka olin soittanut jo pari vuotta. Ostin taannoin kitaran 43-millisellä otelaudalla, ja johan alkoivat otteet napsahtaa kohdalleen. Uudessa kepissä on tosin myös eri radius ja paksumpi kaula, joten syytä voi ehkä osittain hakea niistäkin.
 
jussi1976
20.11.2009 01:03:56 (muokattu 20.11.2009 01:05:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli aikoinaan Jussi Ala-Kuhan tekemä Brian May - mallin kitara, jossa oli 41mm kaula ja vielä lyhyempi kaula kuin tuossa EVH:ssa. Se jako JAK:ssa taisi olla sama kuin Fender Jaguarissa, eli se kaikkein lyhin mahdollinen. Eikö se ole? Anyway soitin sillä pitkän aikaa, homma meni tosi hyvin, sitten vaihdoin tuohon Jemiin. Totuin siihen sitten kun otelauta ja jako oli paljon isompi. Nyt pitäisi päästä takaisin isommasta pienempään. Tuo lyhyempi jako sinänsä on käteeni paljon helpompi soittaa.
 
Hevitytteli
20.11.2009 12:28:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on paljon helpompi soittaa jos kitarassa on ohut kaula, minulla kun on niin pienet kädet. Jacksonit ovat ainakin sopivia minulle. Kerran ostin kakkoskitaraksi esp/ltd f-250:n mutta siinä oli paksu kaula ja se oli muutenkin aika painava, niin tuli nopsaa vaihdettua sekin Jacksoniin.
 
Jos luulet olevasi liian pieni vaikuttamaan asioihin, yritä nukkua suljetussa huoneessa, jossa on moskiitto.
jussi1976
20.11.2009 15:40:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevitytteli; Kuinkas leveä kaula sulla siinä sun kitarassa on otelauta lavan - tai siis kielilukkojen - jos sulla sellaiset on - kohdalta?
 
Hevitytteli
20.11.2009 16:51:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Hevitytteli; Kuinkas leveä kaula sulla siinä sun kitarassa on otelauta lavan - tai siis kielilukkojen - jos sulla sellaiset on - kohdalta?
 
Öhöm, jos oikein mittasin niin noin 40mm.
 
Jos luulet olevasi liian pieni vaikuttamaan asioihin, yritä nukkua suljetussa huoneessa, jossa on moskiitto.
pietari-poika
20.11.2009 16:58:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevitytteli: Öhöm, jos oikein mittasin niin noin 40mm.
 
n. ei riitä. Skeban merkillä ja mallilla googlaamalla löytynee oikeat specsit.
 
Hevitytteli
20.11.2009 17:07:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pietari-poika: n. ei riitä. Skeban merkillä ja mallilla googlaamalla löytynee oikeat specsit.
 
En oikein löydä tuosta Jacksonista mitään tietoja tai sitten en osaa vaan ehtiä. Minulla on siis Jacksonin professional king v std. Olisi kiva jos joku löytäisi siitä tietoa ja linkittäisi tänne.
 
Jos luulet olevasi liian pieni vaikuttamaan asioihin, yritä nukkua suljetussa huoneessa, jossa on moskiitto.
Johann Onn
20.11.2009 18:49:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jacksonin professional king v std.
 
Näistä se alempi ? http://audiozone.dk/cm/displayimage.php?album=62&pos=19
 
Paksuus 1. nauhalta 19mm ja leveys, noin 43mm. (1 11/16'' = 42,86mm - jos oikein laskin.)
 
Vertailun vuoksi, oman (vm. 1987) Ibanez 540S vastaavat:
1. nauhalta - leveys 43mm ja "paksuus" 17mm.
 
B-tone-flat
20.11.2009 19:18:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle ei ole ikinä tuottanut vaikeuksia kaulan leveys mutta paksuus on ongelma. Esin usa std strato on aivan mahdoton soitettava pidemmän päälle. Ellei sitten satu olemaan jostain syystä ohutkaulainen yksilö.
 
Mä pystyn myös soittamaan kepillä kun kepillä tarvittaessa mutta en niin (hyvin) välttämättä kun omalla.
 
Mullakin on ns ykköskeppinä EVH Wolfgang ja siinä on paras kaula mun käteen mitä olen ikinä kokeillut. Täytyy vaan muistaa että nauhat ja niiden kunto vaikuttaa yllättävän paljon soittotatsiin ja siihen miten kaulasta pitää kiinni.
 
This is what you want, This is what you get!
Hevitytteli
20.11.2009 19:35:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johann Onn: Näistä se alempi ? http://audiozone.dk/cm/displayimage.php?album=62&pos=19
 
Paksuus 1. nauhalta 19mm ja leveys, noin 43mm. (1 11/16'' = 42,86mm - jos oikein laskin.)
 
Vertailun vuoksi, oman (vm. 1987) Ibanez 540S vastaavat:
1. nauhalta - leveys 43mm ja "paksuus" 17mm.

 
Siinähän se =) Joskus soittelin kaverin kitaralla: http://www.thomann.de/fi/esp_nv_std_bks.htm
 
Tuolla oli todella hyvä soittaa kun kaula oli niin kapea ja ohut (kitara on muuten myynnissä täällä torilla jos joku on kiinnostunut). Jos joku näkee jostakin tarkat tiedot mitosita, kertokaahan.
 
Jos luulet olevasi liian pieni vaikuttamaan asioihin, yritä nukkua suljetussa huoneessa, jossa on moskiitto.
jussi1976
20.11.2009 21:12:11 (muokattu 20.11.2009 21:13:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-Tone;
 
Ainakin mun mielestä EVH-skebat on ollut AINA ihan tolkuttoman hienoja soitettavia. On musaria, Charvelia, ja Peaveytä. Aina sopii handuun kuin unelma. Pitäiskö perustaa kerho? ;o) Toi Music Man EVH on kyllä ihan älyttömän hyvä. Peaveyn versio on kanssa, mutta jotenkin toi Music Manin kaulaversio kevyine v-profiileineen on ihan ässä. Ei jumankekka tästä kaula enää parane... kai? En tosin ole kokeillut uutta EVH-mallia, sehän maksaa 2499;- Thomannilla. Vanhempaa Peaveyn EVH-mallia olen testannut, samoin Jemejä, JS-Malleja, ja oikeastaan kaikkia muita malleja, joita signature - hommat edustaa. Mutta EVH on tosi yleispätevä. Liittyy kai siihen psykologisesti, että Eddie on oman arvonsa tietävä, se osaa olla vaativa, härski ja tunteva. Kovin moni jannu maailmassa ei voi puhaltaa pilliin jos joku ISO kitarafirma mokaa tuotannossaan ja/tai valinnoissaan ja kyykistyy sen mukaan. EVH voi.
Kun kuitenkin olen monia EVH-kitaroita testannut, ei niistä ole radikaaleja laatueroja löytynyt. Ne ovat suht hinta/laatusuhteeltaan kunnossa. Virheprosentti on ehkä 10-15%. Eli sadasta parin tonnin kitarasta ehkä kymmenen tai viisitoista ei ole hintansa arvoisia. Vaikea sanoa.
 
pietari-poika
20.11.2009 21:56:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevitytteli: Siinähän se =) Joskus soittelin kaverin kitaralla: http://www.thomann.de/fi/esp_nv_std_bks.htm
 
Tuolla oli todella hyvä soittaa kun kaula oli niin kapea ja ohut (kitara on muuten myynnissä täällä torilla jos joku on kiinnostunut). Jos joku näkee jostakin tarkat tiedot mitosita, kertokaahan.

 
Puhutko nyt satulan leveydestä (e-kielien etäisyydestä) vai itse kaulan paksuudesta?
 
jussi1976
20.11.2009 22:00:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kysyin otelaudan leveyttä. Kielistä viis.
 
MoreK
20.11.2009 22:20:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jankku: Mutta näin pääpiirteittäin kaikkeen on totuttu, mullakin noita kitaroita muutama on, jossa jokaisessa omanlaisensa kaulaprofiili. Päivän ku on soitellu ei huomaa enaa mitään ihmellistä.
 
Sama täällä. Erilaisia kitaroita on soitettu vuosien varrella, akustisia ja sähköisiä, ja kaikkiin uusiin kaulaprofiileihin olen tottunut päivässä/parissa. Nykyiset seitsemän kitaraani ovat kaikki erilaisia kaulaltaan, enkä soittaessa mitään eroa enää huomaa.
 
No, ehkä se on tuo Telecaster Bajan jykevä V, mistä tulee paras tunnelma :)
 
Peku911
20.11.2009 22:32:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis vastaukseni aloitukseen..
 
Eli mulla on kitaroina hyvin erityypin kaulat omistavat kitarat. Eli Ltd EC-400 ja Gibson 57 customi. Gibassa on todella paksu kaula, mutta silti välillä soitan kummallakin samalla kertaa ja ei ole mitään ongelmia vaihtaa paksusta ohueen..
 
Jännin juttu on ehkä se, että ohuella kaulalla pystyy todellakin soittamaan nopeammin ja se on ehkä se suurin ero, mutta muuta "ongelmaa" ei kyllä tuossa hommassa ole.
 
Peku911
20.11.2009 22:32:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis vastaukseni aloitukseen..
 
Eli mulla on kitaroina hyvin erityypin kaulat omistavat kitarat. Eli Ltd EC-400 ja Gibson 57 customi. Gibassa on todella paksu kaula, mutta silti välillä soitan kummallakin samalla kertaa ja ei ole mitään ongelmia vaihtaa paksusta ohueen..
 
Jännin juttu on ehkä se, että ohuella kaulalla pystyy todellakin soittamaan nopeammin ja se on ehkä se suurin ero, mutta muuta "ongelmaa" ei kyllä tuossa hommassa ole.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «