Aihe: Kompressorien ja kaikujen aika-arvojen laskeminen | |
---|
|
Termos, muistelen lukeneeni eräästä keskusteluketjusta, taisi olla herra Kivi asialla, että kappaleen temmon perusteeella voidaan laskea aika-arvot kompuralle ja kaiuille. Mitenköhän tämä tehdään? On vielä vähän muutenkin hukassa kompuran käyttö, ymmärrän kyllä aika-arvojen merkityksen, mutta tuntuu menevän vain vähän sinne päin.. |
|
smuli: Termos, muistelen lukeneeni eräästä keskusteluketjusta, taisi olla herra Kivi asialla, että kappaleen temmon perusteeella voidaan laskea aika-arvot kompuralle ja kaiuille. Mitenköhän tämä tehdään? On vielä vähän muutenkin hukassa kompuran käyttö, ymmärrän kyllä aika-arvojen merkityksen, mutta tuntuu menevän vain vähän sinne päin.. Unohda se laskeminen ja kuuntele. Delayt saa melkein kaikilla plugareilla tempoon, kaiun pre-delayn (jos haluat) voit laskea jollain ziljoonasta netistä löytyvällä tempo/bpm-laskukoneella ja mitä kompuroihin tulee, sä et aika-arvoja laskemalla pääse puusta pitkään. Kompura on liian monimutkainen asia puristettavaksi yhteen laskutoimitukseen. Ei auta muuta kuin kuunnella ja kokeilla, nyrkkisääntönä: Sitten kun tuntuu hyvältä, se on hyvä. Release-ajoille vaikka rummuilla ja masterissa voi antaa sellaisen yleisen epämääräisen ohjenuoran että mitä nopeampi tempo, sitä nopeampi release todennäköisesti toimii. Sitten taas, Ringon rummutusta kompressoitiin aina melko pitkillä release-arvoilla. Jotkut miksaajat ei käytä masterissa alle 300ms releaseja. Jotkut taas käyttää vain alle 150ms. |
|
hulio: Unohda se laskeminen ja kuuntele. Delayt saa melkein kaikilla plugareilla tempoon, kaiun pre-delayn (jos haluat) voit laskea jollain ziljoonasta netistä löytyvällä tempo/bpm-laskukoneella ja mitä kompuroihin tulee, sä et aika-arvoja laskemalla pääse puusta pitkään. Kompura on liian monimutkainen asia puristettavaksi yhteen laskutoimitukseen. Ei auta muuta kuin kuunnella ja kokeilla, nyrkkisääntönä: Sitten kun tuntuu hyvältä, se on hyvä. Release-ajoille vaikka rummuilla ja masterissa voi antaa sellaisen yleisen epämääräisen ohjenuoran että mitä nopeampi tempo, sitä nopeampi release todennäköisesti toimii. Sitten taas, Ringon rummutusta kompressoitiin aina melko pitkillä release-arvoilla. Jotkut miksaajat ei käytä masterissa alle 300ms releaseja. Jotkut taas käyttää vain alle 150ms. Meni vähän sanat sekaisin. Tarkoitin siis reverbiä eli kaiuntaa enkä kaikua. Mutta näin arvelin asian olevan, että ei oikoteitä ole. Korviinkaan kun ei pysty ostamaan mitään lisäosia... Sitten kun on 10 000 tuntia treenannut niin pitäis olla mestari. Näin on joku viisas sanonut. |
|
smuli: Meni vähän sanat sekaisin. Tarkoitin siis reverbiä eli kaiuntaa enkä kaikua. Mutta näin arvelin asian olevan, että ei oikoteitä ole. Korviinkaan kun ei pysty ostamaan mitään lisäosia... Sitten kun on 10 000 tuntia treenannut niin pitäis olla mestari. Näin on joku viisas sanonut. Kaiun temposynkkaamisessa ei oo oikein mitään mieltä. Siis reverbin. Se kun ei tee mitään rytmistä asiaa, toisinkuin delayt ja kompurat. Väännä sen verran että tuntuu hyvältä ja ota sitten varoiksi ihan vähän takaspäin. Noin niinkuin kärjistettynä. "Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies |
|
smuli: Termos, muistelen lukeneeni eräästä keskusteluketjusta, taisi olla herra Kivi asialla, että kappaleen temmon perusteeella voidaan laskea aika-arvot kompuralle ja kaiuille. Mitenköhän tämä tehdään? On vielä vähän muutenkin hukassa kompuran käyttö, ymmärrän kyllä aika-arvojen merkityksen, mutta tuntuu menevän vain vähän sinne päin.. Öh, tempon yksikköhän on bpm, eli beats per minute. Beat on yleisimmin neljäsosanuotti ellei toisin ole kerrottu. Tästähän nämä saat laskettua: yhden iskun kesto esim 120bpm tempolla on 60s / 120 iskua = 0,5s / 1 isku = 500ms Jos haluat väkertää 1/8 nuotin mittaisen delayn on se yo. tempolla 250ms. Yläastematikalla ja funktiolaskimella pärjää pitkälle ja muutaman kerran kun olet tuon laskenut niin osaat suurinpiirtein arvioida nuottien pituudet ilman calculusta. Kuten yllä tuumailtiin tarkoille arvoille on harvemmin käyttöä. Tärkeämpää on olla hajulla missä suuruusluokissa nuottien kestot liikkuu noin suurinpiirtein niin saa hiukan nopeutettua korvakuulolata työskentelyä. |
koopop 10.11.2009 18:10:02 (muokattu 10.11.2009 18:11:10) | |
|
Ja kaiken lisäksi täytyy muistaa, että mitä enemmän kompressoi, sitä kuuluvammiksi (joskus pidemmiksi) kaiun hännät tulevat. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Niinkuin Hulio sanoi, laskutoimitukset sikseen ja kuuntelemaan. Esim. geitatusta kaiusta on miljoona tempocharttia millisekunteineen, helpointa on kuitenkin pistää kaikuun gate ja säätää se korvalla niin että toimii halutusti. Kompressoreita on nykyään saatavilla niin monia erilaisia, ettei niiden keskinäiset millisekuntiajat merkitse juuri mitään. Toisen 50ms kuulostaa samalta kun toisen 200ms, tärkeintä on se haluttu lopputulos. |
|
Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ja toinen oleellinen asia on, ettei kompressoida ihan vaan kompressoimisen riemusta, vaan sille tarvii olla jokin syy - ja niistä syistä monikaan ei liity mitenkään biisin tempoon. |
|
Tuoltapa nuo voi äkkiä ja helposti itse luntata: http://web.forret.com/tools/bpm_tempo.asp?bpm=145&beat=4&base=4 |
AoA 19.11.2009 16:25:00 | |
|
Kompurasta kyllä kuulee kun laittaa kunnolla puremaan että mitä arvoja kannattaa käyttää, mikä taas riippuu siitä mitä hakee, ja mitä kompressoi. |
|
Krrhhmm, pakkohan se nyt on jonkun mainita, että kyllä sen reverbin pre-delayn arvo on ihan fiksua laskea just eikä melkein kohdilleen, jos tykkää käyttää sitä ns. slap-back- efektinä. Lenny Kravitz, anyone? http://www.youtube.com/watch?v=SNUICUKOmso Ei se haittaa, setä korjaa... |
rok 19.11.2009 20:46:21 | |
|
Lenny Kravitz, anyone? http://www.youtube.com/watch?v=SNUICUKOmso Eiköhään ton efektin saavuta helpommin ihan vaan biisin tempoon taimattua delayta käyttämällä. "Markalla saa markan tavaran" |
|
rok: Eiköhään ton efektin saavuta helpommin ihan vaan biisin tempoon taimattua delayta käyttämällä. Krrhhmmm, ei. Ei paljon auta delayttaa kuivaa soundia. Fiilishän tulee siitä huonekaiusta, joka alkaa 1/8 iskun jälkeen. Ei siitä delay-iskusta, joka alkaa 1/8 iskun jälkeen. Ei se haittaa, setä korjaa... |
|
PwrChordAccent: Krrhhmm, pakkohan se nyt on jonkun mainita, että kyllä sen reverbin pre-delayn arvo on ihan fiksua laskea just eikä melkein kohdilleen, jos tykkää käyttää sitä ns. slap-back- efektinä. Kaiun predelaystahan ei ole tuossa kyse. Predelay tarkoittaa aikaa ennen reverbin syttymistä. Tuossa on vain viive ja sitten yksi toisto. Siis delayn kuningaslaji, slap back echo. Eikä sitä tarvitse toden totta laskea "just kohdilleen" - sehän voi olla esimerkikis noin kahdeksasosan tai triolin perässä - tai mitä tahansa siltä väliltä tai niiden liepeiltä. Tai jotain muuta. Siis fiilispohjalta... perinteisestihän tuota on säädetty potikalla jossa ei ole tuollaisia eksakteja numeerisia arvoja. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
varakeef: Kaiun predelaystahan ei ole tuossa kyse. Predelay tarkoittaa aikaa ennen reverbin syttymistä. Tuossa on vain viive ja sitten yksi toisto. Siis delayn kuningaslaji, slap back echo. Eikä sitä tarvitse toden totta laskea "just kohdilleen" - sehän voi olla esimerkikis noin kahdeksasosan tai triolin perässä - tai mitä tahansa siltä väliltä tai niiden liepeiltä. Tai jotain muuta. Siis fiilispohjalta... perinteisestihän tuota on säädetty potikalla jossa ei ole tuollaisia eksakteja numeerisia arvoja. Ihanaa vääntöä :-D Itse olen kuitenkin kuulevinani tuossa toistoäänessä erittäin lyhyen huonekaiun, jonka takia luule(i)n tuossa käytetyn nimenomaan erittäin lyhyttä kaikua isolla predelaylla. Samaa kikkaa olen useasti käyttänyt Uad:n Plate 140:lla, kaiunta-aika minimiin ja predelay maksimeille (oliskohan ollut 250ms luokkaa). Oli kummin oli, hieno ja biisiin sopiva kikka. Ei se haittaa, setä korjaa... |
rok 19.11.2009 23:27:30 | |
|
Tai sitten homma on duunattu jollain nauhakaikumulaattorilla, jossa sekaan saa blendattua myös jousikaikua? Anyways hienolta kuulostaa kyllä. "Markalla saa markan tavaran" |
kivi 20.11.2009 04:51:35 (muokattu 20.11.2009 12:43:03) | |
|
varakeef: Eikä sitä tarvitse toden totta laskea "just kohdilleen" - sehän voi olla esimerkikis noin kahdeksasosan tai triolin perässä - tai mitä tahansa siltä väliltä tai niiden liepeiltä. Tai jotain muuta. Siis fiilispohjalta... perinteisestihän tuota on säädetty potikalla jossa ei ole tuollaisia eksakteja numeerisia arvoja. Joo tai ei. Mun nähdäkseni se nyt vaan on niin että tarkalleen taimattu delay tai kaiku (tai kompressori tai mikä vaan - kompressoreista suurin osa ei edes sovellu tarkkaan taimattaviksi) on eri efekti kuin jotain sinnepäin. Siinä on oikeasti iso ero, mutta tietysti voi olla että jos haetaan tavallista kaiku- tai delayefektiä on hyväkin laittaa se johonkin muualle kuin tarkkaan arvoon, jolloin se kuuluu vähemmälläkin. Erinomainen esimerkki tarkasti taimauksesta on REMin "What's the Frequency Kenneth?" -kappaleen trioleina menevä kitaratremolo. Sitä on paha saada menemään korvalla oikein, laskemalla menee mainiosti. Mutta nää on näitä... on vaikea sanoa onko niistä oikeasti hyötyä. Mä luulen kuulevani hyödyn varsinkin silloin kun laitteita käytetään rytmin tukemiseen, ja pääseväni joskus nopeammin tulokseen laskemalla kuin säätämällä, mutta se voi olla muistakin muuttujista kiinni. |
|
Sitähän minä tarkoitin... voi laskea, muttei tarvitse. Eikös Kennetissä ollut tarkka tremolo - ja kuudestoistaosia? Tällainen mielikuva minulla. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
Rumpujen delayssä tuo laskeminen voi olla aika tärkeä juttu. esim. juuri edellämainitulla Lenny K:lla tuppaa olemaan useissa biiseissä rummuissa delay. Voisin ainakin kuvitella että itse efekti kuulostaa korvaan periaatteessa samalta riippumatta siitä onko se tarkasti timessä vai ei, mutta siihen varsinaiseen rytmiikkaan sillä voi olla melko iso vaikutus. Eli epätarkka "slap back" voi pilata sen rytmisen fiiliksen kokonaan, ja toisaalta tarkasti laskettuna se tukee sitä. Laitetaan ensin kaikki täysille. Katsotaan sitten täytyykö jotain laittaa pienemmälle. |
|
Groovi: Rumpujen delayssä tuo laskeminen voi olla aika tärkeä juttu. esim. juuri edellämainitulla Lenny K:lla tuppaa olemaan useissa biiseissä rummuissa delay. Voisin ainakin kuvitella että itse efekti kuulostaa korvaan periaatteessa samalta riippumatta siitä onko se tarkasti timessä vai ei, mutta siihen varsinaiseen rytmiikkaan sillä voi olla melko iso vaikutus. Eli epätarkka "slap back" voi pilata sen rytmisen fiiliksen kokonaan, ja toisaalta tarkasti laskettuna se tukee sitä. Mun mielestä just ton takia se rumpudilsa pitää kuunnella, eikä laitattaa sitä tarkan temmon mukaan. Mä en ainakaan diggaa liian tarkasta dilsasta, alkaa groove kärsimään. No, kukin tavallaan. "kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?" |
|
Ja minähän tulen muutenkin luomukoulusta. Minkäs tempon mukaan dilsan lasket, kun tempo biisin alussa on jotain muuta kuin lopussa ja potikassa ei ole kuin nimeättömiä viivoja... http://www.vintage-guitars.se/1970s … Roland_Space_Echo_RE-150_034743.jpg "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|