Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kotistudiota
1
Jorpse
17.11.2009 16:44:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kokeillu kaikenlaisia menetelmiä kotona nauhoittaa kitaroita, mutta perinteistä vahvistin-mikki-mikseri-kone yhdistelmää en.
 
Tähän haluaisnkin vähän opastusta; eli millasta mikkiä ootte käyttäneet? jonki verran studiossa ollaan käytetty 57:aa.. muita en oikein sitte tiiä, mutta käsittääkseni se on ihan suht suosittu mikki.
Sitte tarviiko mitää poksia laittaa siihen väliin, vai meneekö ihan suoraan mikseriin jne.?
 
No sitte toinen kysymys liittyy masterointiin, eli millasia ohjelmia ois käyettäviä, jotka ois kotihommiin käypiä. Nauhotan Cubase SX3 lla, ainakin tähän asti ollu ihan hyvä.
 
Mun kotisivuilla on raakeleita joistaki biiseistä, ja ne on nauhotettu Behringerin V-amp 2 lla, rummut on EzDrummeria.
 
Eli siis jotain uutta ja parempaa laatua haluaisin, vinkkejä!?
 
kiitos. :)
 
Kailis
17.11.2009 16:57:35 (muokattu 17.11.2009 17:15:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en todellakaan diggaa tän tyylin musiikkia mutta tää on IHAN_VITUN_KOVAA!!!
Eli älä vaihda kamoja, äläkä varsinkaan pilaa näitä millään örinälaululla. Sä oot mun uus idoli. Saatana että joku yksin väsää tällaista himassa ja kaikki se paska mitä julkaistaan. Keep up the good work!
Ja siis selvinpäin ilman sarkasmin häivääkään.
 
EDIT
 
Pamautin plussan kun piristit harmaata arkea =D
 
Niq
17.11.2009 18:15:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Mä en todellakaan diggaa tän tyylin musiikkia mutta tää on IHAN_VITUN_KOVAA!!!
 
Veitpä Kailis sanat suustani. Todella ässämeininkiä, älä muuta mitään. :)
 
"An amateur practices until he gets it right. A pro practices until he can't get it wrong."
Jorpse
17.11.2009 20:38:12 (muokattu 17.11.2009 21:06:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vai että sitä mieltä on pojat! :D
odotin kyllä ihan toisenlaista palautetta, mutta tämäkin käy, ja myös piristää!!
 
No mutta entä jos ees jotain uutta, anyone..?
 
Ees bassoja?
 
gatehill
17.11.2009 21:42:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan meno on kohdallaan. Bassoa hieman kaipailin kun jäi himan tyhjäksi toi alarekisteri.
 
En ole kovinkaan suuri POD tai V-Amp fani. Vaikka kitarat kuulostaa ihan kivoilta niin ei ne hyvin äänitettyä kitaraa peittoa. Mutta parempien saundien saavuttamiseksi saatat tarvita aika paljon uusia laitteita.
 
Mitä miksaamiseen ja masterointiin tulee niin Cubase toimii hyvin miksaamiseen. Henkilökohtaisesti en pidä Cubasen käyttöliittymästä mutta toiminnassa ei ole mitään moitittavaa. Masterointi taas on ihan oma taiteenlajinsa. Demoja voi hyvin "masteroida" itse kotona vaikka pelkällä limitterillä. Jos haluaa kaupallisesti julkaista biisejä niin kannattaa useimmiten lähettää biisit ammattilaisen masteroitavaksi.
 
Onko kiire vai tehdäänkö tietokoneella?
Jorpse
17.11.2009 22:12:15 (muokattu 17.11.2009 22:13:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gatehill: Tosiaan meno on kohdallaan. Bassoa hieman kaipailin kun jäi himan tyhjäksi toi alarekisteri.
 
En ole kovinkaan suuri POD tai V-Amp fani. Vaikka kitarat kuulostaa ihan kivoilta niin ei ne hyvin äänitettyä kitaraa peittoa. Mutta parempien saundien saavuttamiseksi saatat tarvita aika paljon uusia laitteita.
 
Mitä miksaamiseen ja masterointiin tulee niin Cubase toimii hyvin miksaamiseen. Henkilökohtaisesti en pidä Cubasen käyttöliittymästä mutta toiminnassa ei ole mitään moitittavaa. Masterointi taas on ihan oma taiteenlajinsa. Demoja voi hyvin "masteroida" itse kotona vaikka pelkällä limitterillä. Jos haluaa kaupallisesti julkaista biisejä niin kannattaa useimmiten lähettää biisit ammattilaisen masteroitavaksi.

 
Mää oon tavallaan jumittunu siihen v-amppiin ku se on jo monta vuotta mulla ollu, ja ihan kohtuullisia demonauhojaki sillä saa. Mutta haluaisin ottaa askeleen eteenpäin, ja tavallaan oonki ku hommasin putkinupin ja kaapin.
Löytyy multa myös IK multimedian Amplitube Metal, joka toimii plugarina. siinä on jos jonkinmoista säätöä, mutta en jotain syystä oo löytä itelle sopivaa.. lisäksi ostin tuohon perus ezDrummeriin sen DFH lisäosan.
 
Konerummut saa olla, ja bassonki voi vetää suoraan, mutta kitaroihin kaipais vähä ammattimaisempaa otetta. Ja oppia miksaamaan ja masteroimaan jotenkin.
 
Kailis
17.11.2009 22:33:25 (muokattu 17.11.2009 22:36:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos jonkinmoista säätöä, mutta en jotain syystä oo löytä itelle sopivaa.
 
Tää on mun mielestä hieno ja terve piirre; luotat omiin korviisi ja tunnet tyylisi, etkä yritä väkisin ängetä "vaik kitarpleieris tää sai hirvee hyvät arvostelut". Tsori, annan ammattimaisemmille mielipiteille ja "oikeille" vinkeille tilaa =D
 
kuulostaa ihan kivoilta niin ei ne hyvin äänitettyä kitaraa peittoa.
 
Mä oon hölmö. Mun mielestä tuossa demossa on helvetin hyvät kitarasoundit.
 
Conrad Lant
17.11.2009 23:05:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten yllä on jo sanottu noi skittasaundit on tuollaisenaan täydelliset. Todella hienoa meininkiä muutenkin. Nyt vain oikea rumpali ja David Vincentin viemäri messiin niin homma on ns. siinä.
 
No one prayed for Sodom
Kalmo
18.11.2009 00:06:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skittasoundit ovat minunkin mielestäni messevät, ja soittopuoli myös.
Millä olet tehnyt rummut? Onko bassoa ollenkaan? Niitä parantamalla nämä raidat nousisivat uudelle tasolle. Nyt kuuluu vain hontelo rummunnapse kitaraseinän takaa. Koko juttu kuulostaa melkein siltä, kuin kitaristi soittaisi metronomin kanssa.
Ei mitään vaikutelmaa bändistä.
 
Basso kehiin ja kitaravallista reilusti alataajuuksia pois (kaikki 150-180 hz kieppeiltä alaspäin) niin että basson, kun se tulee, saa kuulumaan ja basarin myös.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Jorpse
18.11.2009 14:00:57 (muokattu 18.11.2009 14:03:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Skittasoundit ovat minunkin mielestäni messevät, ja soittopuoli myös.
Millä olet tehnyt rummut? Onko bassoa ollenkaan? Niitä parantamalla nämä raidat nousisivat uudelle tasolle. Nyt kuuluu vain hontelo rummunnapse kitaraseinän takaa. Koko juttu kuulostaa melkein siltä, kuin kitaristi soittaisi metronomin kanssa.
Ei mitään vaikutelmaa bändistä.
 
Basso kehiin ja kitaravallista reilusti alataajuuksia pois (kaikki 150-180 hz kieppeiltä alaspäin) niin että basson, kun se tulee, saa kuulumaan ja basarin myös.

 
Mää oon tehny ne rummut tähän asti sillä perus Toontrackin EzDrummerin setillä. Kompit oon tehny hiirellä, eli ei oo valmiita käytetty. En oo vielä julkassu biisejä joissa on käytettynä sitä DFH-lisäosaa.
Tuohon aikaan ku nuo biisit on tuonne laitettu niin mulla ei ollu bassoa, joten ei ole. Nyt on kuitenki 5-kielinen ostettu ja ois jossaki vaiheessa tarkotus niitä laittaa sekaan, ja kokeilla samalla tuota miksausta.
 
Mikä nauhotus ohjelma ois sellanen jonka sais "helposti" (heh..) ja toimis hyvin? Tuntuu että tuo Cubase SX3 alkaa vähä tökkimään joistaki kohtaa.
 
Kalmo
18.11.2009 23:20:31 (muokattu 18.11.2009 23:21:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noita VST:tä joilla saa varsin aidon kuuloiset bassot aikaiseksi. Eiväthän ne toki kunnolla äänitettyä aitoa päihitä.
 
Ei sellaista softaa olekaan, joka ei tökkisi jostain kohtaa. Lataile demoja ja testaile.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Kailis
19.11.2009 00:41:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko Sonar? Tuntuu jotenkin nykyään että pitäis rakentaa pöytäkone vartavasten tuohon musan tekoon kun ei nää läppärit viitsi. Plugarit imee voimat.
 
Jorpse
19.11.2009 05:10:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Oisko Sonar? Tuntuu jotenkin nykyään että pitäis rakentaa pöytäkone vartavasten tuohon musan tekoon kun ei nää läppärit viitsi. Plugarit imee voimat.
 
Sitä vois kokeilla. Itelläki on läppäri ja tehot ei taho riittää ku käyttää vaikka sitä amplitube metallia. Tahtoo alkaa rätistä jos bufferi ei oo tarpeeks iso, ja loppupeleissä ei oo kauheen kiva soittaa ku ääni tulee vähä jälessä..
 
Ajattelin vaihtaa iMac iin tai MacBoock Pro: hon, luulis asian kummallakin korjaantuvan?
 
Cathi777
21.11.2009 19:59:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jorpse: Sitä vois kokeilla. Itelläki on läppäri ja tehot ei taho riittää ku käyttää vaikka sitä amplitube metallia. Tahtoo alkaa rätistä jos bufferi ei oo tarpeeks iso, ja loppupeleissä ei oo kauheen kiva soittaa ku ääni tulee vähä jälessä..
 
Ajattelin vaihtaa iMac iin tai MacBoock Pro: hon, luulis asian kummallakin korjaantuvan?

 
Jos olet hyvin oppinut käyttämään tuota Cubasea niin ei se jälki nyt mitenkään parane sekvensseriä vaihtamalla. Sehän on vain se ohjelma, jolla nauhoitus tehdään. Jos jotain uusia juttuja siihen haluaa lisää niin päivittää sitten, vaikka tuoreempaan versioon Cubasesta, mutta en itse näe mitään järkeä siinä, että vaihtaa sekvensseriä jos sitä nykyistä osaa hyvin jo käyttää. Koska uuteen vaihtaessa menee sitten taas turkasen paljon aikaa siihen, että opettelee sitä uutta ohjelmaa käyttämään, vaikka senkin ajan voisi käyttää uusien biisien nauhoittamiseen.
 
Only pop music can break my heart...
JPQ
22.11.2009 04:42:25 (muokattu 22.11.2009 04:43:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cathi777: Jos olet hyvin oppinut käyttämään tuota Cubasea niin ei se jälki nyt mitenkään parane sekvensseriä vaihtamalla. Sehän on vain se ohjelma, jolla nauhoitus tehdään. Jos jotain uusia juttuja siihen haluaa lisää niin päivittää sitten, vaikka tuoreempaan versioon Cubasesta, mutta en itse näe mitään järkeä siinä, että vaihtaa sekvensseriä jos sitä nykyistä osaa hyvin jo käyttää. Koska uuteen vaihtaessa menee sitten taas turkasen paljon aikaa siihen, että opettelee sitä uutta ohjelmaa käyttämään, vaikka senkin ajan voisi käyttää uusien biisien nauhoittamiseen.
 
Enpä minäkään jollei ole tosi pätevää syytä kuten itselläni oli Sonaria ostaessa käyttämäni (tässä epäolenniasta) sisälsi inhoja bugeja ja jne. ja tiedän että käytännössä kuollut projekti ja vieläpä vikaa ei saanut tekijä (tai siis projektin jatkaja)toisinnettua. ja myös että plugari tuki uupui ja orkesterikirjastoista erityisesti innostuin tosin eipä ne tuolla alustalla muutenkaan toimisi... lyhyesti vaihtoon harvoin syytä ja omat kummastukset Cubasen kanssa (äänikortin mukana olleela kevyellä puuhannut) ovat nekin puoliksi mennyttä ja toinenkin asia varmaan jos joku selittäisi vaikka kolmannen kanssa ohjekirjan ohjeistus ei toiminut vasta netti ohjeet...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Jorpse
22.11.2009 10:17:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitänee varmaan sitte päivittää tuo cubase ainakin uudempaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «