Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5165 166 167 168 169421 422 423 424 425
Insane Kane
17.11.2009 11:52:59
PurpleCandle: Tuota kaaviota oon just kattonu. Kysymys koski BC Richin alkuperästä kaulamikkiä josta lähtee vain kaksi piuhaa. Tuo vihreä johto puuttuu (punasella ja valkosella ei taida olla merkitystä).

Kannattaa katsoa ennen irrottamista mikä piuha menee minnekkin.
Kolvaa alkuperäisen mikin "hot" tuon duncanin kuvan mustan piuhan paikalle, maa -> vihree + paljas yhdistelmän paikalle.

Mulla kärähti jo pari efektilaitetta kun kolvasin Duncanin piuhat edellistet paikalle. Vihreä paljaan kans maihin bridgen tonen taakse, punanen ja valkonen yhteen ja musta kans toneen.

Ei taatusti kärähdä efektilaitteet vaikka mikin olet röytäen asentanut, se on varma.

Duncanin kaavio on täysin erilainen. Lähinnä tuon vihreän piuhan merkitys on kysymysmerkki kun sitä ei kaulamikissä ole.

Vihreä & paljas ajaa tuon alkuperäisen mikin maadoituksen virkaa.

E: Efektilaitteiden tuhoutuminen on kans mysteeri. Jonkun puoli tuntia ehdin fiilistellä uudella mikilla ja sitten kärähti. Potikan liika kuumeneminen kolvatessa voisi kuulemma aiheuttaa tuon, mutta kolvasin 15W kolvilla eli ei taida olla syynä.

"Tuhnulla" kolvilla tuhotaan huomattavasti enemmän elektroniikkakomponentteja kuin tehokkaalla.
Pikkukolvilla joudut lämmittämään pitemmän aikaa joka aiheuttaa erinäisiä ongelmia esimerkiksi muovin kanssa, jota potikat on liukuradan jalkojen pitimeksi syönyt.
t. joku heebo netistä
PurpleCandle
17.11.2009 12:11:52
Insane Kane: Kannattaa katsoa ennen irrottamista mikä piuha menee minnekkin.
Kolvaa alkuperäisen mikin "hot" tuon duncanin kuvan mustan piuhan paikalle, maa -> vihree + paljas yhdistelmän paikalle.

Näinhän minä sen kolvasin.

Ei taatusti kärähdä efektilaitteet vaikka mikin olet röytäen asentanut, se on varma.

Kyllä vain kärähti. Käsittämätöntä kyllä.

Vihreä & paljas ajaa tuon alkuperäisen mikin maadoituksen virkaa.

"Tuhnulla" kolvilla tuhotaan huomattavasti enemmän elektroniikkakomponentteja kuin tehokkaalla.
Pikkukolvilla joudut lämmittämään pitemmän aikaa joka aiheuttaa erinäisiä ongelmia esimerkiksi muovin kanssa, jota potikat on liukuradan jalkojen pitimeksi syönyt.

Eli voisko tuo olla syy ettei toimi, että potikka menny paskaksi kun tosiaan joutu lämmittään pitempään kun jollain esim 40W kolvilla.
Recpice Finem
Insane Kane
17.11.2009 13:20:57
PurpleCandle: Näinhän minä sen kolvasin.
Kyllä vain kärähti. Käsittämätöntä kyllä.
Eli voisko tuo olla syy ettei toimi, että potikka menny paskaksi kun tosiaan joutu lämmittään pitempään kun jollain esim 40W kolvilla.

Tarkista kitarapiuhat.
t. joku heebo netistä
Mr.Sit.com
17.11.2009 13:45:58
Mr.Sit.com: Auttakaas miestä mäessä (jälleen kerran). Yritän saada tän selkeäksi sekä itselleni että kaikille auttajille.

Mulla on basso.

Siitä lähtee signaali di-boksiin, kunhan sellaisen saan hankittua.

Di-boksista lähtee efektilautaan säröihin (ja bassballiin ja octaaveriin).

Säröistä haluan laittaa signaalin etuasteelle.

Efektilenkistä takaisin lautaan, missä koorukset sun muut.

Efekteistä takaisin nuppiin efektilenkin paluuseen. (ja päättärin kautta kaappiin of course ja jos jotakuta kiinnostaa niin efektoitu signaali nupin di-lähdöstä taas pa:han)

Ja tässä on ongelma (eli ei ole se että omistan basson ja jopa yritän soittaa sitä):

On efektilaudassa vähän ahdasta, ja tähän mennessä on ollut kaikki ennen etuastetta, eli sinne mahtuu se bassosta tuleva johto ja nuppiin menevä johto muttei oikeastaan muuta. Haluaisin siis efektilaudan viereen (tai peräti sisälle jos mahtuu) boksin, missä olisi 8 monojakkia, 4 toisella ja 4 toisella puolella (tai vaikka 2 per sivu kunhan pysyy maassa pystyssä) eli 1. bassosta 2. säröihin, 3. säröistä 4. nuppiin, 5.efektilenkin lähdöstä 6. efekteihin ja 7. efekteistä 8. efektilenkin paluuseen.

Ja tässä kysymys:

Onko tämännäköistä härpäkettä olemassa, jos ei niin riittääkö että hankin metalliboksin ja 8 jakkia ja yhdistän oikealla tavalla? Tarviiko laittaa mitään komponentteja väliin? Kun tietääkseni jokainen tuollainen pinta "kuluttaa" signaalia, ja se ei tässä ole tarkoituksenmukaista. Tietenkin voisin ostaa isomman efektilaudan mutta kun pitäisi se rantiskin (tai ainakin kunnon kaappi) ostaa eikä olisi oikeen siihen rahaa niin voisi yrittää tätä aluksi.

Kiitos ja anteeksi epäselvyyksistä, jos (=kun) niitä vieläkin ilmenee.

Joo no nyt tajusin et voin käyttää ihan tommosia adaptereita missä menee molempiin päihin 6,3mm plugi, ja laittaa ne vaan yhteen jotenkin. Siihen vois sen metalliboksin rakentaa päälle. Jos jollain on parempia ideoita niin antaa tulla :)
Aki
17.11.2009 16:12:59

PurpleCandle: Kyllä vain kärähti. Käsittämätöntä kyllä.

Joo, ei kärähtäny ton takia. On ihan sama miten monta piuhaa kytket kitaran sisällä ja mistä tahansa mihin tahansa, mikään ei kytkentöjen takia voi mennä rikki. Ei kitarassa, ei pedaalissa, ei vahvistimessa, ei kaiuttimessa.

Jos kolivilla lämmittää liian pitkään piuhaa tai mitä tahansa komponentteja, sillä saa helposti piuhat oikosulkuun ja komponentit rikki. Mutta rikot kitaran sisältä mitä tahansa, pedaalit ei siitä voi mennä rikki.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Credence
17.11.2009 23:02:06
sääh, lueskelin nuo haulla löytyneet sivut läpi ja yksi juttu jäi epäselväksi eli pitääkö/kannattaako tuo kitaran pinta hioa aivan sileäksi vai jättää tietty karkeus kun sen aikoo vahata? Osmo-colorit ajattelin heittää pintaan nääs.
Kyllä, arvasitte oikein: saatanastahan minä puhun.
PurpleCandle
18.11.2009 09:45:28
Insane Kane: Tarkista kitarapiuhat.

Millä tavalla kitarapiuhat vaikuttaa asiaan?
Recpice Finem
PurpleCandle
18.11.2009 09:56:07 (muokattu 18.11.2009 10:00:41)
Aki: Joo, ei kärähtäny ton takia. On ihan sama miten monta piuhaa kytket kitaran sisällä ja mistä tahansa mihin tahansa, mikään ei kytkentöjen takia voi mennä rikki. Ei kitarassa, ei pedaalissa, ei vahvistimessa, ei kaiuttimessa.

Jos kolivilla lämmittää liian pitkään piuhaa tai mitä tahansa komponentteja, sillä saa helposti piuhat oikosulkuun ja komponentit rikki. Mutta rikot kitaran sisältä mitä tahansa, pedaalit ei siitä voi mennä rikki.

Joku noi Vampit hajotti. Tiedän ettei sieltä kitaralta pitäis lähteä virtaa joka voi polttaa efektilaitteiden piirejä.
Mikin olin siis kytkeny oikein.
Ja kokeilin kyllä vamppeja toisellakin kitaralla.
Recpice Finem
Aki
18.11.2009 10:29:38 (muokattu 18.11.2009 10:31:46)

Credence: pitääkö/kannattaako tuo kitaran pinta hioa aivan sileäksi vai jättää tietty karkeus kun sen aikoo vahata? Osmo-colorit ajattelin heittää pintaan nääs.

Sileästä tulee nätimpi. Eli 240 hiomapaperi paljaalle puulle, kostealla rätillä karvat pystyyn, taas 240, rätti, 400, rätti, 400... Kunnes rätti ei enää nosta karvoja pystyyn.

Tee Osmolla niin ohuita kerroksia kuin vain saat, rätillä hieroen. Anna kerrosten välillä kuivaa 24h, väliin varovainen teräsvillalla kiillotus, seuraava ohut kerros. Väh 3 kerrosta. Tuolla tavalla oon saanu nätin ja hyväntuntuisen pinnan.

PurpleCandle: Joku noi Vampit hajotti.

Asiat menee joskus rikki. Sille ei voi mitään, eikä se välttämättä johdu mistään ulkoisista tekijöistä.

PurpleCandle: Millä tavalla kitarapiuhat vaikuttaa asiaan?

Sillä tavoin että rikkinäinen piuha ei päästä ääntä läpi. Jos sun pedaalit ei ookaan rikki vaan sun piuha/piuhat.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
PurpleCandle
18.11.2009 11:39:07
Asiat menee joskus rikki. Sille ei voi mitään, eikä se välttämättä johdu mistään ulkoisista tekijöistä.

Sillä tavoin että rikkinäinen piuha ei päästä ääntä läpi. Jos sun pedaalit ei ookaan rikki vaan sun piuha/piuhat.

No piuhoissa ei ole vika :)
Nuo vampit hajos erikseen. Eli ensin V-amp 2 ja luulin että kosahti muista syistä. Kokeilin sitten V-amp X:llä ja samalla tavalla hajosi. Koska näin kävi mikin vaihdon jälkeen niin en enempää ole uskaltanu testailla ilman lisä infoa.
Recpice Finem
EelisHyvarinen
18.11.2009 16:05:29
Kyllä ihminen on tyhmä. Tai ainakin minä olen. Olenko edes ihminen? Ainakin olen huono ihminen. Tapoin Alesis Ampliton -halpisefektin vääränlaiseen ravintoon. Annoin sille aivan epähuomiossa liian suurta jännitettä ja kaiken lisäksi väärällä polariteetilla. Tämän jälkeen vain merkkivalot palavat, ääntä ei kulje läpi. Trim-potikan säätäminen aiheuttaa kauheaa poksuntaa.

Onko mitään tehtävissä vai myynkö suosiolla varaosiksi? :'(
Keep On Rockin' In The Ritala World
päänahka
19.11.2009 11:15:50
fox: Katopa sieltä virransyöttöpuolelta, onko ne edes viittineet laittaa sinne mitään suojaus-varjelus -systeemiä, esim. diodia tjsp. Saattaa olla että selvii diodin ja ehkä jonkun suotokonkan vaihdolla. Yleismittaria kouraan ja mittailemaan.

Vähän epäilen, koska osittain toimii edelleen. Varmaan joku herkempi tikitiki-piiri mennyt, jota ei kannata lähteä vaihtamaan.
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
EelisHyvarinen
19.11.2009 17:47:25
fox: Yleismittaria kouraan ja mittailemaan.

Jos vielä tietäis mitä mittailla :)
Keep On Rockin' In The Ritala World
oiva tumpeloinen
21.11.2009 16:24:51 (muokattu 21.11.2009 16:33:06)
Mitenkäs Speakon kytketään? Siellä on vissiin 1+, 1-, 2+ ja 2- -nastat? Onko jotain normaalia kytkentätapaa, kun ihan yksinkertaisesti pitäisi saada yhdellä kaapelilla yksi kaiutin kiinni? Käytetään 1+ ja 1-, ja jätetään "kakkonen" kokonaan käyttämättä? Vai onko kakkonen ykkönen vai käytetäänkö yleensä kaikki?

Tarkennetaan nyt vielä sen verran, että mun pitäisi siis vaihtaa kaiuttimiin liittimet ja tehdä välikaapelit. Ymmärsinköhän mä oikein, jos olin saavinani irti, että kaiuttimen + laitetaan 1+:aan ja - laitetaan sekä 1-:een, että 2+:aan? Kaapeli tehdään vissiin ihan 1+ ja 1- navoilla?
Juicy
22.11.2009 03:19:30

oiva tumpeloinen: Mitenkäs Speakon kytketään? Siellä on vissiin 1+, 1-, 2+ ja 2- -nastat? Onko jotain normaalia kytkentätapaa, kun ihan yksinkertaisesti pitäisi saada yhdellä kaapelilla yksi kaiutin kiinni? Käytetään 1+ ja 1-, ja jätetään "kakkonen" kokonaan käyttämättä? Vai onko kakkonen ykkönen vai käytetäänkö yleensä kaikki?

Tarkennetaan nyt vielä sen verran, että mun pitäisi siis vaihtaa kaiuttimiin liittimet ja tehdä välikaapelit. Ymmärsinköhän mä oikein, jos olin saavinani irti, että kaiuttimen + laitetaan 1+:aan ja - laitetaan sekä 1-:een, että 2+:aan? Kaapeli tehdään vissiin ihan 1+ ja 1- navoilla?

http://www.allpinouts.org/index.php/Neutrik_Speakon_4_pin
http://www.audiopile.net/Technical_Library/speakon_explained.htm

Jälkimmäisellä sivustolla mainitaan että: If the amplifier or speaker cabinet is equipped with NL4 jacks, and if only 2 of the 4 contact points are being used, generally its Pins 1+ and 1-. HOWEVER: This is not how all are wired. There is no standard for wiring NL4 connectors, although some configurations are more common than others.

Eli sun tapauksessa 2+ ja 2- jää yksinkertaisesti käyttämättä.

Vai onko kakkonen ykkönen

Tähän en ota kantaa. =)
"Kyllähän sitä voi silti vaikka umpihumalassa onkin, kontata sivistyneesti kuin herrasmies."
päänahka
22.11.2009 16:36:18
Pystyykö OrCadilla tai jollain muulla simuloimaan audioelektroniikkaa? Siis että simulointiin pistäisi jännitelähteeksi wavin tms.
Zeeboo
22.11.2009 16:42:04
päänahka: Pystyykö OrCadilla tai jollain muulla simuloimaan audioelektroniikkaa? Siis että simulointiin pistäisi jännitelähteeksi wavin tms.

Matlab:lla pystyy, mutta et vissiin aja takaa ihan tätä...
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
päänahka
22.11.2009 16:46:04
Zeeboo: Matlab:lla pystyy, mutta et vissiin aja takaa ihan tätä...

Niin pystyy, mutta siihen ei sitten saa sitä elektroniikkaa. Eli ideana olisi tutkia miten joku kytkentä toimii jos toimii.
Zeeboo
22.11.2009 17:23:40 (muokattu 22.11.2009 17:24:57)
päänahka: Niin pystyy, mutta siihen ei sitten saa sitä elektroniikkaa. Eli ideana olisi tutkia miten joku kytkentä toimii jos toimii.

Joo, Matlabissa tarteis ensin pähkäillä kytkyn siirtofunktio ja sitten labrailla. Itse tein viisi-alueisesta graafisesta EQ:sta opiskeluaikana DSP-mallin & siihen graafisen käyttöliittymän. Tämä toimi siis äänilähteellä. Analogiamalleja en tällä ole labrannut.

Itse olen käyttänyt MicroSim:iä tai SIMetrix:iä ( http://www.simetrix.co.uk/ ). Tuo SIMetrix on mukavan simppeli käyttää & kotikäyttöön ilmainen. Ääntä ei mene läpi mutta ihan ok simppa. Nämä on vissiin jo ennestään tuttuja?
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)