Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nuppi/päätevahvistin?
1 2
jussi1976
18.11.2009 10:02:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli, kysynpä viisaammilta;
Onko kukaan kokeillut, kuka osaisi vinkata, että kun käytetään Rocktronin Voodu-Valvea etuasteena, kannattaako pitäytyä Marshallin räkkipäätevahvistimessa, vai toimiiko tavallinen Marshallin nuppi samassa tarkoituksessa YHTÄ hyvin?
 
Onko näillä eroja?
 
Kiitän.
 
zuppermuhle
18.11.2009 10:38:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ömm. Voodu valven voit kytkeä periaatteessa kumpaan tahansa. Parhaiten varmaan toimii räkkipäätteellä tai Marshall nupin efektiloopista sisään.
 
Soittoa: http://www.mikseri.net/artists/veri_heavynsooloprojektit.65005.php
jussi1976
18.11.2009 10:55:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kun mä olen miettiny sitä, että ostaisin Mode Four - nupin ja kaapin. 350 wattia on aika messevä määrä ja toi alapää on tossa Marsussa hyvä. LIsäksi Nuppia voisi käyttää ilman Vooduakin. Sen tiedän, että Marshallin esim. 9005 - putkipääte on varsin hyvä peli, mutta kysyin just siksi, että toimiiko saundeiltaan nuppi yhtä hyvin kuin pääte? Ellei toimi, annan olla. Kertoilkaa?
 
aristoteles666
18.11.2009 11:05:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

toimii samalla tavalla
 
jussi1976
18.11.2009 11:27:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK. Kiitos.
Olen nimittäin huomannut, että mm. Fenderin vahvistimet eivät toimi yhtä hyvin etuasteiden ja pedaalien kanssa kuin Marshall. Tarkoitan saundia. Vaikka Fendereissä ON todella hyvä puhdas, ne eivät - siis minusta - tunnu toimivan yhtä hyvin purkkien ja etusten kanssa kuin Marshall. Saundi Marsuissa tuntuu olevan näissä tapauksissa jotenkin luonnollisempi. Eri mieltä tietysti voi olla, mutta tää on mun käsitykseni, johon olen testausten jälkeen päätynyt. Fender - ja kyllä vähn mm. Peaveyn Classic myös - tuntuvat vähän jäykähköiltä, kun taas Marshall taipuu paremmin. Mielipiteitä?
 
HeavyMachinery
18.11.2009 11:58:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: OK. Kiitos.
Olen nimittäin huomannut, että mm. Fenderin vahvistimet eivät toimi yhtä hyvin etuasteiden ja pedaalien kanssa kuin Marshall. Tarkoitan saundia. Vaikka Fendereissä ON todella hyvä puhdas, ne eivät - siis minusta - tunnu toimivan yhtä hyvin purkkien ja etusten kanssa kuin Marshall. Saundi Marsuissa tuntuu olevan näissä tapauksissa jotenkin luonnollisempi. Eri mieltä tietysti voi olla, mutta tää on mun käsitykseni, johon olen testausten jälkeen päätynyt. Fender - ja kyllä vähn mm. Peaveyn Classic myös - tuntuvat vähän jäykähköiltä, kun taas Marshall taipuu paremmin. Mielipiteitä?

 
Ota huomioon se että sinun pitää kytkeä se VoodooValve sen nupin PÄÄTE puolelle saadaksesi se toimiimaan samoin kuin räkkipääte. Muuten sinulla on kaksi Pre amppia peräkkäin eikä se koskaan ole oikein nasta juttu....
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
zuppermuhle
18.11.2009 12:04:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos et ole vielä ostanut kumpaakaan marsua kannattaa ostaa suosiolla se putkipääte. Nuo mode fourit ovat kuitenkin omilta soundeiltaan mitä ovat niin siitä ei niin paljoa hyötyä ole että saa ilman etuastetta kiinni.
 
Jälleenmyyntiarvokin varmaan räkkipäätteessä pysyy paremmin.
 
Soittoa: http://www.mikseri.net/artists/veri_heavynsooloprojektit.65005.php
jussi1976
18.11.2009 12:04:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, ymmärsin sen. Toi saundikysymys vain nupin ja putkipäätteen välillä kiinnosti.
Kukas muuten tietää Mode Fourista enemmän?
 
Exhausted
18.11.2009 12:11:57 (muokattu 18.11.2009 12:12:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai olet tietoinen siitä, että Mode Four on transistorivahvistin? Tai saattaa olla myös hybridi, mutta päätteessä siis putkia ei ole. Tuo 350 wattia trankkutehoa vastaa hyvälaatuisessa äänenvoimakkuudessa osapuilleen 100 putkiwattia. Trankkupäätteet ylimitoitetaan siksi, ettei ne kuulosta hyvältä ollessaan täysillä. Putkivahvistimissa homma onkin täysin toisinpäin.
 
Hanok
18.11.2009 12:17:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oikein ymmärrä miksi kannattaisi ostaa nuppi, jos tiedät kuitenkin käyttäväsi erillistä etuastetta. Lisäksi Mode Four on hybridivahvistin, jossa on trankkupääte. Itse ainakin pitäisin putkipäätettä ehdottomasti parempana valintana.
jussi1976
18.11.2009 12:22:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se syy oli just siinä, mitä kerroin ylempänä, eli se, etä voin käyttää sitä MF;ää sitten ihan pelkästään suoraan, ilman etustakin. Mut sori, en tiennyt, että ero trankkutehoilla vs. putkeen on noin iso! Olisin ilman muuta kuvitellut, että 350 wattia hybridistä on enemmän kuin 100w täysputkena. Kiitän tiedosta.
 
No, eli siis pitäydyn putkipäätteessä. Tällä ajattelumallilla tosin kysyn, että käykö tarkoitukseen sitten joku Marshallin 100 täysputkinuppi, vai otanko ihan vain sen tavallisen räkkiversion putkipäätteestä? Noita ei nimittäin meinaa löytyä kovin helposti 2x50 wattia tai 2x100w Marsun putkipäätteitä.
 
Deranged
18.11.2009 12:23:57 (muokattu 18.11.2009 12:24:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Joo, ymmärsin sen. Toi saundikysymys vain nupin ja putkipäätteen välillä kiinnosti.
Kukas muuten tietää Mode Fourista enemmän?

 
Testasin tuota Kuopion DLX:ssä (joka oli tuolloin vielä Viiking Musiikki) sen ilmestymisen aikoihin ja pidin itse kovasti. Kaikkeen raskaampaan metallimättöön sopii täydellisesti.
 
Vähän myöhemmin olin Biohazardin keikalla Jyväskylässä, ja toinen Biohazardin lämppäreistä veti Mode Fourilla, soundi oli murskaava, jylhä ja selkeä.
 
VooduValve toiminee Mode Fourin kanssa hyvin, kun Voodun kytkee luuppiin ja laittaa patcheista etuasteen pois päältä.
 
spacemonkeyevolution
18.11.2009 12:25:14 (muokattu 18.11.2009 12:29:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näen kyllä mitä kirjoittaja hakee (ehkä) takaa. Kärjistäen, miksi ostaa 1000 eurolla putkipääte, jos 1000 eurolla saa putkinupin, jonka efektiloopin kautta saa päätettä ajettua haluamallaan etuasteella? Samalla saat kuitenkin nupissa sen oman etuasteen, josta voi olla iloa silloin kun erillinen etunen hyytyy tai muuten vaan sieltä saattaa löytyä kivoja soundeja.
 
Nojoo, putkipäätteet ovat yleensä kaksikanavaisia, joten se tietysti jää hyödyntämättä nupilla, mutta jos jo tietää ettei semmoista ominaisuutta tarvitse... Itse tarvitsen, joten erillinen pääte jo siksi (myös toki soundinsa puolesta), mutta muuten ajatuksena tuo on mielenkiintoinen, miksi siis ostaa putkipääte?
jussi1976
18.11.2009 12:33:32 (muokattu 18.11.2009 12:38:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, näin.
 
Eli;
 
Keskeinen ajatus on siis se, että saisin käyttää sekä voodu-valvea etusena ja Marsun 50w tai 100w täysputkinuppia (kävi selväksi että se on parempi kai, en tosin koskaan tarvitse varmaankaan täyttä tehoa, vain korkeintaan n.60% koko arsenaalista) päätteenä luupin kautta. Kaappina on Marsun 1960 stereo yläkaappi, kokoa 4X12"
 
Eikös MF ole hybridi?
 
Sitten sitä samaa Marsua voisi käyttää myös ILMAN voodua, eli sitten sen Marsun eteen tuppaisin Wahin, Proco RAT-särön, Delayn, Choruksen ja Flangerin. Näin paketissa olisi kai oikeastaan kaikki, mitä irti saa, ja vielä käytännössä samalla rahalla.
 
Tää oli se syy, miksi kysyin, voiko sitä nuppia käyttää samaan tapaan kuin räkkimallista putkipäätevahvistinta ja että pysyykö saundi samana.
 
Miikathebest
18.11.2009 12:36:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spacemonkeyevolution: Näen kyllä mitä kirjoittaja hakee (ehkä) takaa. Kärjistäen, miksi ostaa 1000 eurolla putkipääte, jos 1000 eurolla saa putkinupin, jonka efektiloopin kautta saa päätettä ajettua haluamallaan etuasteella? Samalla saat kuitenkin nupissa sen oman etuasteen, josta voi olla iloa silloin kun erillinen etunen hyytyy tai muuten vaan sieltä saattaa löytyä kivoja soundeja.
 
Nojoo, putkipäätteet ovat yleensä kaksikanavaisia, joten se tietysti jää hyödyntämättä nupilla, mutta jos jo tietää ettei semmoista ominaisuutta tarvitse... Itse tarvitsen, joten erillinen pääte jo siksi (myös toki soundinsa puolesta), mutta muuten ajatuksena tuo on mielenkiintoinen, miksi siis ostaa putkipääte?

 
Stereopäättäri tarvitsee myös kaksi kaappia.
 
Voi myös olla että tajuaa kuinka turha ja hankala se erillinen multietunen on kunnollisen putkinupin kanssa.
 
Liikaa säröä!
Mr. Speed
18.11.2009 12:37:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Kyllä, näin.
 
Eli;
 
Keskeinen ajatus on siis se, että saisin käyttää sekä voodu-valvea etusena ja Marsun 50w tai 100w täysputkinuppia (kävi selväksi että se on parempi) päätteenä luupin kautta. Kaappina on Marsun 1960 stereo yläkaappi, kokoa 4X12"
 
Sitten sitä samaa Marsua voisi käyttää myös ILMAN voodua, eli sitten sen Marsun eteen tuppaisin Wahin, Proco RAT-särön, Delayn, Choruksen ja Flangerin. Näin paketissa olisi kai oikeastaan kaikki, mitä irti saa, ja vielä käytännössä samalla rahalla.
 
Tää oli se syy, miksi kysyin, voiko sitä nuppia käyttää samaan tapaan kuin räkkimallista putkipäätevahvistinta ja että pysyykö saundi samana.

 
Tähän sanoisin sitten, että osta käytetty JCM 800. Niitä löytyy torilta melkein koko ajan, tulee halvemmaksi kuin Mode Four uutena (JCM 800 on muuten tonnin uutena), ja syö pedaaleita tosi hyvin!
 
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
baba o riley
18.11.2009 12:41:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Kai olet tietoinen siitä, että Mode Four on transistorivahvistin? Tai saattaa olla myös hybridi, mutta päätteessä siis putkia ei ole. Tuo 350 wattia trankkutehoa vastaa hyvälaatuisessa äänenvoimakkuudessa osapuilleen 100 putkiwattia. Trankkupäätteet ylimitoitetaan siksi, ettei ne kuulosta hyvältä ollessaan täysillä. Putkivahvistimissa homma onkin täysin toisinpäin.
 
what a load of crap. watti on watti ja silla siisti. 100w putkivehe voi tuottaa 130+ wattia päätesäröllä, mutta watti on silti watti. piste
 
eli: putkiwatteja ei ole olemassa
 
jussi1976
18.11.2009 12:43:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota, mulla on ollut kerran sellainen Marshallin stereoyläkaappi, 4x12 tuumaa, jossa oli kaksi sisääntuloa, eli stereomahdollisuus. En tiedä, oliko viritys alkuperäinen, mutta sellainen se ostettaessa oli ja pelasi kyllä ruton hienosti.
 
Exhausted
18.11.2009 12:45:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baba o riley: what a load of crap. watti on watti ja silla siisti. 100w putkivehe voi tuottaa 130+ wattia päätesäröllä, mutta watti on silti watti. piste
 
eli: putkiwatteja ei ole olemassa

 
Tiedän. Tuossa Mode Fourissa vaan ei voi käyttää kaikkia 350 wattia hyödyllisesti. Oletin että edellisen viestini loppuosa olisi selvittänyt tämän.
 
jussi1976
18.11.2009 12:46:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baba o riley: what a load of crap. watti on watti ja silla siisti. 100w putkivehe voi tuottaa 130+ wattia päätesäröllä, mutta watti on silti watti. piste
 
eli: putkiwatteja ei ole olemassa

 
Tuota, en nyt mitenkään ala kukkoilemaan, mutta minäkin olen kyllä kuullut, että putkiwatilla ja trankkuwatilla on jotain eroa. Ainakin kun testattiin mm. 50 watin trankkuvahvaria ja 30 watin putkea, niin se putki oli kyllä äänekkäämpi. En minä tiedä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «