aalataur 16.11.2009 19:38:05 (muokattu 16.11.2009 19:38:33) | |
---|
Tonski: No niin asiaa! Sulla on kyllä aina tyylitajua noissa nuottivalinnoissa. Vittuiletko? :D Mitäs tykkäsit mun Star Warsin tunnusmelodiasta Simpsoneiden päälle? Olikse tip tap tip tipetipe täp täp se loppu? Hevikukkoa lainatakseni.. |
hevikukko 16.11.2009 20:37:51 | |
---|
Olikse tip tap tip tipetipe täp täp se loppu? Hevikukkoa lainatakseni.. Sen kun lainaat, mutta muista palauttaa xD Mitäs tähän nyt sanoisi ;) |
Tonski 16.11.2009 21:52:04 | |
---|
aalataur: Vittuiletko? :D Kerran koettaa kehuu niin!! :D Tosissaan musta sun sooloissa on aina niitä semmosia yllättävämpiä nuotteja jotka kuulostaa hyvältä, semmosia mitä en ite keksis. ihku |
Karipiirto 17.11.2009 01:48:13 | |
---|
Kertokaas nyt molemmat mulle että mistä te keksitte noi soolonne? Tuleeko ne kuinka paljon ihan puhtaasti improlla kun meikä on soittanut jo pian kymmenen vuotta mutta mulla toi homma on vielä niin perusjutuis kiinni etten käsitä miten, joillain voi lähteä sooloa soolon perään ilman että sama likki toistuis kertaakaan. Käsittämätöntä menoa molemmilla. :) Kulttuurituottajan tunnistaa iloisesta naamasta ja yli 4 promillen lukemista. |
hevikukko 17.11.2009 06:34:04 | |
---|
Tarkoitat varmaan Tonskia ja Aalataurta? =) Mitäs tähän nyt sanoisi ;) |
aalataur 17.11.2009 15:54:26 (muokattu 17.11.2009 16:15:14) | |
---|
Tonski: Kerran koettaa kehuu niin!! :D Tosissaan musta sun sooloissa on aina niitä semmosia yllättävämpiä nuotteja jotka kuulostaa hyvältä, semmosia mitä en ite keksis. Tästähän tulee kunnon selkääntaputtelu -ketju :D Mutta niin on kyllä äijälläkin (hienon tekniikan lisäksi), esim. uusimmassa soolossa. Ehkä se on siinä että jokaisella pyörii jotain perusjuttuja päässä ja itselle ne kuulostaa tutuilta mutta toiselle tuoreilta? Huomasin jälkeenpäin että käytin 1:1 samaa rytmikuviota (0:13 kohdassa) kuin skaban 7 alussa, koska taustakin oli vähän samantyyppinen alkuosaltaan. Sävelet vaan eri. En nyt tiedä tarkotettiinko hevikukkoa ja tonskia vai mua, mutta omasta puolestani soolo on lähes kokonaan läpisävelletty ja en koskaan soita tyyliin "pari kertaa testailua ja kolmosella purkkiin" vaan pistän taustan luuppaamaan ja testailen siihen 1-2 tunnista eteenpäin erilaisia melodioita ja lickejä. Aina kun joku kuulostaa mielestäni kelvolliselta, painan sen mieleen, toistan seuraavilla kerroilla ja rakennan palasista tavallaan kokonaisuuden. Ne kohdat mihin ei keksi mitään voi sitten heittää jotain peruskamaa. Monet lickit mitä soitan ei esim. ihan heti löydy, vaan joudun treenamaan ne kuntoon nimenomaista sooloa varten (etenkin vaikeuksia löytää sormille ajoissa oikeat paikat, koska mun soitto perustuu näkömuistiin ja ulkoaopetteluun pitkälti, ei otelaudan tuntemukseen). Sitä kautta siinä myös samalla tulee opeteltua tekniikkaa ja kisat kehittää soittajana. Oon sitä mieltä että jos ei yhtään mieti mitä soittaa vaan vetää improvisaationa, niin ei niin paljoa kehitä soittajana koska tulee soitettua vanhoja juttuja jotka osaa jo. En mä oo mikään jazzmuusikko, Nuno Bettencourt on sanonut että hänelle soolo on kappale kappaleen sisällä, eikä sitä pidä mennä muuttelemaan koska se on olennainen osa kappaleen tunnelmaa. Sen takia Nuno vetää livenä 1:1 samat luritukset kuin levyllä. Mun mielestä tuo on järkevä taktiikka rockjohdannaisessa musiikissa, ei oo järkevää pyrkiä soittamaan lonkalta mitään kuolemattomia sooloja. Ei talojakaan rakenneta ilman piirustuksia, arkkitehti sumplii ensin ja sit vasta timpuri alkaa nakuttamaan. Leffoissa käsikirjoitus jne... |
viny 17.11.2009 16:12:17 | |
---|
aalataur:En nyt tiedä tarkotettiinko hevikukkoa ja tonskia vai mua, mutta omasta puolestani soolo on lähes kokonaan läpisävelletty ja en koskaan soita tyyliin "pari kertaa testailua ja kolmosella purkkiin" vaan pistän taustan luuppaamaan ja testailen siihen 1-2 tunnista eteenpäin erilaisia melodioita ja lickejä. ... Ite oon tehny just tolla pari-kertaa-testailua menetelmällä. Ei ihme että ootte kaikki niin pal parempia:( |
aalataur 17.11.2009 16:18:25 | |
---|
viny: Ite oon tehny just tolla pari-kertaa-testailua menetelmällä. Ei ihme että ootte kaikki niin pal parempia:( No jaa.. joillekin se voi toimia. Muistaakseni esim. Jucciz sanoi skaba 177 soolosta, että ei suunnitellut mitenkään vaan veti lonkalta. Mä en vaan pysty tuollaiseen. |
Karipiirto 17.11.2009 16:55:41 | |
---|
hevikukko: Tarkoitat varmaan Tonskia ja Aalataurta? =) No oikeastaan kaikkia kolmea mutta kuuntelin sun vedon vasta kirjoitettuani. Mutta joo selkishän tuo. Olen ite justiin semmonen "kolmosella purkkiin"-mies ettei ole ihme ettei oo koskaan tommosta saanut aikaan. Mutta tuossahan on oikeastaan aika ilmeinen ajatus, jota en vain ole koskaan sitten ottanut käyttöön ja tuolla meiningillähän saa varmasti lickejä talteen sitäkin ajatellen että ne ehkä sitten sopivalla hetkellä tuleekin oikeaan kohtaan selkärangasta. Kiitosta tästä. :) Kulttuurituottajan tunnistaa iloisesta naamasta ja yli 4 promillen lukemista. |
aalataur 17.11.2009 17:13:40 (muokattu 17.11.2009 17:20:33) | |
---|
Oikeestaan kyse on siitä paljonko haluaa panostaa sooloskaboihin. Itsellä ei tällä hetkellä ole oikein muutakaan musiikillista luovaa toimintaa, joten tulee laitettua kaikki paukut sooloskaboihin. Tuo 1-2 tunnin jamittelu on oikeastaan vasta minimi. Ja ja.. mulla on työpöydällä "Lickit" -kansio johon äänitän aina keksimiäni likkejä talteen myöhempää käyttöä varten. Ettei unohdu. Sooloskabaa varten saatan kuunnella kansion sisältöä läpi ja miettiä että mitä niistä voisi soveltaa ko. taustaan. Esim. skaban 7 aloitus ja lopetus mulla oli valmiina, keksin ne joskus kesällä. Olin vaan miettinyt että nämä sopis jonkinlaiseen nopeeseen Hot For Teacher -osastoon. Sit skaban 6 keskivaiheella oleva sweeppiosuus mulla oli kanssa valmiina, se oli sellanen treeni minkä olin keksinyt aiemmin ja sitä pyöritellyt. Kokeilin vaan että sopiskohan tuo tuohon. |
Tonski 17.11.2009 17:33:39 | |
---|
Mulla aika lailla samalla lailla kun aalataurilla, ite yleensä vaan vähän enemmän räkäsen sen vajaassa tunnissa.. Ja aika lailla alkaa samat kuviot pyörii esim. toi seiskaswiippi alkaa olla jo itsellä vähän liikakäytetty. Ainakin koetan jossain määrin pyrkiä siihen että se soolo koettas tulla taustan ehdoilla eikä olis vain samoja lickejä koska siinäkään ei sit tule uutta matskua. aalataur: En mä oo mikään jazzmuusikko... Musta ei vois ikinä tullakaan... Vittu että siinä jos ei oo vaikea musiikkityyli niin ei oo kyllä missään. ihku |
Kyllä sitä voi kehua kaikkia hyvästä suorituksesta. Pupu pois pöksyistä, skaboja kiskomaan, treenaa himassa ku kerkeet ja anna palaa. Näinhän tässä opitaan soittamaan ja joskus o kiva lukea jälkeenpäin näitä. "Tuossa mä en edes osannut Sweepata 4:jää nuottia" jne :D Hehe On tää niin tätä! Ei muuta kun menoksi vaan poijaat... Mitäs tähän nyt sanoisi ;) |
F_Lame 17.11.2009 23:05:51 | |
---|
Siis ei helvetti tähän ambituksen taustaan on vaikee soittaa..hajoon ihan täysin. "When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen |
Tonski 17.11.2009 23:09:37 | |
---|
F_Lame: Siis ei helvetti tähän ambituksen taustaan on vaikee soittaa..hajoon ihan täysin. Siis joo-o! Huomasin ite ihan saman et perkele oli vaikeeta keksii tohon täytettä. ihku |
F_Lame 17.11.2009 23:17:01 | |
---|
Tonski: Siis joo-o! Huomasin ite ihan saman et perkele oli vaikeeta keksii tohon täytettä. Enää ei pärjää pelkällä harmonisella A-mollilla :( "When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen |
Ambitus 17.11.2009 23:29:32 | |
---|
F_Lame: Siis ei helvetti tähän ambituksen taustaan on vaikee soittaa..hajoon ihan täysin. Lol...haastetta elämään ystäväiseni! huomasin itekin saman:D yritin tänään tunnin verran tilutella ja putkenkin kaivoin naftaliinista, mutta ei niin ei...lyydinen dominantti+kokosävelasteikko+muut turhat skaalat tuli käytyä läpi, mutta mikään ei tunnu istuvan...hmmm...katotaan mitä tulee huomenna. Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?! |
Vladi 17.11.2009 23:35:13 | |
---|
Ambitus: Lol...haastetta elämään ystäväiseni! huomasin itekin saman:D yritin tänään tunnin verran tilutella ja putkenkin kaivoin naftaliinista, mutta ei niin ei...lyydinen dominantti+kokosävelasteikko+muut turhat skaalat tuli käytyä läpi, mutta mikään ei tunnu istuvan...hmmm...katotaan mitä tulee huomenna. Meikä sai tänään uuden vahvarin, huomenna vois kans koittaa jotain räpeltää. Mutta oot kyllä ihme taustan tehy, tuntuu ettei keksi oikeen mitään oikeasti hyvänkuuloista vaan enemmänkin yrittää vaan pysyä mukana :D Noh, kattoo jos huomenna irtoais jotain. Kyllä se siitä. |
Ambitus 17.11.2009 23:47:10 | |
---|
Vladi: Meikä sai tänään uuden vahvarin, huomenna vois kans koittaa jotain räpeltää. Mutta oot kyllä ihme taustan tehy, tuntuu ettei keksi oikeen mitään oikeasti hyvänkuuloista vaan enemmänkin yrittää vaan pysyä mukana :D Noh, kattoo jos huomenna irtoais jotain. no mut hei! se on 25bpm hitaampi kuin aalataurin edellinen tausta. Jätkähän veteli siihen oikein iloisia tiluja. Luulis et vähän hitaammallakin taustallakin lähtis?!? Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?! |
F_Lame 18.11.2009 00:39:12 | |
---|
Ambitus: Lol...haastetta elämään ystäväiseni! huomasin itekin saman:D yritin tänään tunnin verran tilutella ja putkenkin kaivoin naftaliinista, mutta ei niin ei...lyydinen dominantti+kokosävelasteikko+muut turhat skaalat tuli käytyä läpi, mutta mikään ei tunnu istuvan...hmmm...katotaan mitä tulee huomenna. Jep, haastettapa hyvinkin :) Nyt sain vihdoin tohon jotain raavittua. Tarvii kyllä huomenna kuunnella tuoreilla korvilla ennen ku uskaltaa julkasta. "When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen |
John Titor 18.11.2009 01:43:20 (muokattu 18.11.2009 01:45:16) | |
---|
Ambitus: Lol...haastetta elämään ystäväiseni! huomasin itekin saman:D yritin tänään tunnin verran tilutella ja putkenkin kaivoin naftaliinista, mutta ei niin ei...lyydinen dominantti+kokosävelasteikko+muut turhat skaalat tuli käytyä läpi, mutta mikään ei tunnu istuvan...hmmm...katotaan mitä tulee huomenna. Kuuntelin paskan läpi, mä lähtisin lähestymään lyydinen dominantti omit 2:lla, testaisin ehkä myös semmosta hybridiskaalaa jossa ois miikkakakkonen, saattais hyvällä maulla saada aika eeviliä saundia. Eli niinku se ois sillon soivina ääninä Bb Cb D E F G Ab Bb. Perus-lyydinen dominanttikin toimii mut sitä kagosta kantsis käyttää vaan lomasävelenä. Lähinnä melodisesti varmaan pelleilis 1 #4 5 7 -äänillä, muu skaalassa vaan tilulikkien takia. Kova tausta, pitäisköhän itekin rutata jotain??? Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti. |