Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikin melodisuuden määrittely
1 2 3
Foxt
16.11.2009 09:33:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten määritellään mikä musiikki on melodisempaa kuin joku toinen?
 
Esim onko dragonforce melodisempaa kuin yleensä iskelmämusiikki
 
Määritelläänkö se kenties, kuinka paljon on nuotteja per tahti?
 
paavi
16.11.2009 10:32:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä tiedä, onko tuohon mitään virallista määrittelyä. Minusta tuota ei pysty yksiselitteisesti määrittämään. Ainakaan se ei ole nuottien määrästä kiinni. Eihän esim. yhden ja saman nuotin sahaaminen 20 kertaa sekunnissa ole kovin melodista, jos sitä kauan jatketaan.
 
Mä lähtisin siitä, mikä kantaa musiikkia ja mikä jää kuulijalle mieleen. Onko se jokin hyräiltävä melodia vai enemmän rytmi? Tai kenties ihan vaan sanat tai soundi.
 
Mielestäni melodisessa kapppaleessa on tunnistettavia melodioita, sävelkulkuja, jotka toistuu kappaleen aikana. Kappale myös mielellään noudattaa jotain perinteistä säveloppia ja menee suurin piirtein yhdessä ja samassa sävellajissa.
 
BMH
Foxt
16.11.2009 13:50:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan tuossa powermetallissa monesti villejä sooloja ja laulu on myös melodista että sitä voi hyräillä esim.
 
Sitten tuossa iskelmämusiikissa ei soolot ole niin mutkikkaita eikä niin paljon nuotteja, mutta laulun lisäksi kuitenkin usein erittäin hyvä hyräiltävä myös.
 
Jos powermetalli sisältää samoja elementtejä lisättynä mutkikkaammilla sooloilla, voiko sitä sanoa melodisemmaksi?
 
Juzzu
16.11.2009 13:56:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Foxt: Jos powermetalli sisältää samoja elementtejä lisättynä mutkikkaammilla sooloilla, voiko sitä sanoa melodisemmaksi?
 
Totta kai. Ja mitä enemmän nuotteja, sitä melodisempaa.
 
Tuomas
16.11.2009 13:58:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On myös muistettava, että melodisuus tarkoittaa sitä, että on oltava mahdollisimman monta melodiaa. Saman melodian toistaminen aiheuttaa monotonisuutta.
 
Parhaan lopputuloksen saa, mikäli aloittaa eri melodiat kappaleen keskeltä jotka lähtevät molempiin suuntiin päättyen ääripäähän. Myös ylös ja alas voi suorittaa sävelkuljetuksen, tämä on ns. hämähäkkilähestyminen.
 
Kirjoituksia:
Ajassa irrallaan.
@ 20.10.2009 / Fiktiivisiä keskusteluja. @ 16.11.2009
SSilver
16.11.2009 14:00:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzzu: Totta kai. Ja mitä enemmän nuotteja, sitä melodisempaa.
 
Joo, ja sitä korkeampi status level on alan piireissä.
 
paavi
16.11.2009 14:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, pitkällisen pohdinnan jälkeen päädyin siihen, että mitä enemmän melodiaa, sitä melodisempaa.
 
BMH
Linnunlaulupuu
16.11.2009 15:04:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomessa melodisuus on särötetty kitara ja iskelmämelodia -voittoyhdistelmä. Toimii joka kerta.
 
"Sitten tuli monia hittejä leijat ehkä suukon antaa saan viimeiseen mieheen"
Hauler
16.11.2009 15:17:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SSilver: Joo, ja sitä korkeampi status level on alan piireissä.
 
Puhumattakaan prestiisistä Internetin keskustelufoorumeilla.
 
Eero Laine
16.11.2009 19:52:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siitä miten ihmiset melodisuudesta puhuu vois päätellä et mitä enemmän musa muistuttaa Beatlesia niin sitä melodisempaa se on.
 
paavi: Joo, pitkällisen pohdinnan jälkeen päädyin siihen, että mitä enemmän melodiaa, sitä melodisempaa.
 
Läpimurto! =D Ongelma on se, että melodian käsite ylipäätään on ainakin näin maallikolle varsin hämärä. En ole itse ainakaan nähnyt mitään kovin eksaktia määritelmää aiheesta.
 
Jucciz
16.11.2009 23:26:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää oon aina ihmetellyt genreä nimeltä "melodinen metalli". Onks se sit tosiaan niin, että muissa metallin alakategorioissa melodiat on kiellettyjä tai niin vähäisessä osassa, että parempi mainita melodinen metalli erikseen?
 
Mä luulin pitkään, että melodia on musiikissa sen verran keskeinen elementti, ettei juuri minkään tyylin eteen tarvittaisi melodinen-etuliitettä korostamaan sitä, että "kahtokee hei poijjaat, meirän mussiikissa on melodioita notta!". Mut toista se on nykyään kun nykymusiikki on mitä on.
 
Mesa/Boogie
17.11.2009 09:06:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mää oon aina ihmetellyt genreä nimeltä "melodinen metalli". Onks se sit tosiaan niin, että muissa metallin alakategorioissa melodiat on kiellettyjä tai niin vähäisessä osassa, että parempi mainita melodinen metalli erikseen?
 
Mun mielestä tässä muutenkin perin huvittavassa keskustelussa kaikkein huvittavinta on toi aloittajan pohdinta "onko metalli melodisempaa kuin iskelmä". Ns. "melodinen metalli" liikkuu harmonian ja melodian osalta hyvin samoissa maastoissa iskelmän kanssa. Saundi- ja komppimaailmat tekevät eron. Löytäisin helposti LP:n verran "melodisia" heavybiisejä Tapani Kansalle suomennettavaksi ja levytettäväksi.
 
jazzmies
17.11.2009 11:10:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ymmärrään melodisuuden yhtä-kahta tahtia pidempänä, ajassa ilmenevänä musiikin elementtinä. Lyhyemmät melodiankatkelmat toimivat rytmiostinatojen tavoin. Melodisuudelle on ominaista horisontaalinen linjakkuus, joka sitoo toistuvat säestyskuviot yhteen saumattomiksi säkeiksi, fraaseiksi tai jopa kappaleenosiksi. Melodisempi musiikki kuin melodiattomampi siis käsittää pidempikestoista ja polveilevampaa sisältöä, ja onnistunutta, koruista riisuttua melodiahahmoa kutsutaan "hyväksi linjaksi".
 
Esimerkiksi jazzstandardi 'All the Things You Are'n' A-osa, ensimmäiset kuustoista tahtia, sisältää vain kaksi kokonaista ja itsessään toimivaa fraasia, jotka voi pilkkoa osafraaseihin tai melodia-aiheisiin. Kahdeksantahtinen B-osa käsittää puolestaan kaksi nelitahtista fraasia. C-osa on kaksitoistatahtinen kokonaisuus. Eli: C-osa on melodisin jakso sekä pituutensa että poleilevuutensa johdosta, A-osa sitten ja B-osa fragmentaarisin. Näin itse asian näen.
 
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
tcitc
17.11.2009 11:59:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mää oon aina ihmetellyt genreä nimeltä "melodinen metalli". Onks se sit tosiaan niin, että muissa metallin alakategorioissa melodiat on kiellettyjä tai niin vähäisessä osassa, että parempi mainita melodinen metalli erikseen?
 
Mä luulin pitkään, että melodia on musiikissa sen verran keskeinen elementti, ettei juuri minkään tyylin eteen tarvittaisi melodinen-etuliitettä korostamaan sitä, että "kahtokee hei poijjaat, meirän mussiikissa on melodioita notta!". Mut toista se on nykyään kun nykymusiikki on mitä on.

 
Vaikka tän pitäis varmaankin olla aikalailla selkeetä niin tässäpä esimerkit.
 
ei-niinkään-melodista metallia:
http://www.myspace.com/thefaminedestroys
 
ja aika kliseinen esimerkki melodisesta metallista:
http://www.myspace.com/nightwish
 
Ihan hyvä se on joskus määritellä sillä melodisuudellakin jotain. Ja en kiellä etteikö kummassakin olisi melodioita mutta kyllähän tuosta eron huomaapi eikös.
 
Amateurs built Titanic, professionals built the ark.
tcitc
17.11.2009 11:59:35 (muokattu 17.11.2009 17:09:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: nääh tuplat
 
Amateurs built Titanic, professionals built the ark.
SSilver
17.11.2009 12:42:30 (muokattu 17.11.2009 12:44:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mää oon aina ihmetellyt genreä nimeltä "melodinen metalli". Onks se sit tosiaan niin, että muissa metallin alakategorioissa melodiat on kiellettyjä tai niin vähäisessä osassa, että parempi mainita melodinen metalli erikseen?
 
Mä luulin pitkään, että melodia on musiikissa sen verran keskeinen elementti, ettei juuri minkään tyylin eteen tarvittaisi melodinen-etuliitettä korostamaan sitä, että "kahtokee hei poijjaat, meirän mussiikissa on melodioita notta!". Mut toista se on nykyään kun nykymusiikki on mitä on.

 
Jossain haastattelussa Danny ihmetteli Lordin euroviisukarsintavoittoa sanomalla muun muassa, että Hard Rock Hallelujah -biisissä ei ole edes melodiaa. Eli hevissä ei ole melodioita. Kyllä minä itseänsä maestro Dannyä kuuntelen näissä asioissa.
 
LesPaul70
17.11.2009 13:17:09 (muokattu 17.11.2009 13:17:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Foxt: Miten määritellään mikä musiikki on melodisempaa kuin joku toinen?
Määritelläänkö se kenties, kuinka paljon on nuotteja per tahti?

 
Ehdottomasti. Ja tällä määritelmällä György Ligetin musiikki on melodisempaa kuin mikään tässä ketjussa tähän mennessä mainituista.
 
Se ei vain kuulosta siltä...
(Pitäisköhän vaihtaa melodisuuden määritelmää?)
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
Epämuusikko
17.11.2009 15:44:24 (muokattu 17.11.2009 15:44:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Auttaisiko aputermi "laulullinen/laulunomainen/laulettava" mitenkään? Ja miten sekään sitten määritellään...
 
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
Foxt
17.11.2009 16:31:59 (muokattu 17.11.2009 16:34:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kuullut perusteluina että kappale sisältäisi villejä melodioita kuten esimerkiksi Dragonforcessa epäilemättä on paljon. Mutta voiko tämä toimia perusteluna että se olisi melodisempaa kuin iskelmämusiikissa vaikkapa Matti ja Teppo?
 
Mielestäni melodisuutta määritellessä ei arvioida sitä määrää, vaan sitä millaiseen arkkitehtuuriin kappale nojautuu, onko se enemmän rytmikeskeistä vai onko se pohjattu melodisiin fraaseihin.
 
Kuitenkin itsekin tulkitsen eri musiikkilajeja melodisemmaksi kuin toisia, mutta voiko enää matin ja tepon jälkeen sanoa dragonforcea melodisemmaksi?
 
Ehkäpä Matti ja Teppo ja Dragonforce ovat samanlaista musiikkia, eli yhtä melodisia?
 
Mika Kangas
17.11.2009 18:16:02 (muokattu 17.11.2009 18:42:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paavi: Enpä tiedä, onko tuohon mitään virallista määrittelyä. Minusta tuota ei pysty yksiselitteisesti määrittämään. Ainakaan se ei ole nuottien määrästä kiinni. Eihän esim. yhden ja saman nuotin sahaaminen 20 kertaa sekunnissa ole kovin melodista, jos sitä kauan jatketaan.
 
Eihän se melodista ole mutta kun siihen lisää toisen niin eikö siinä sitten ole jonkinlainen melodia,vaikkakin alkeellinen?Mistä päästäänkin siihen että kaikki musiikki on melodista kunnes joku tekee sen yhden nuotin biisin :).
 
Mä lähtisin siitä, mikä kantaa musiikkia ja mikä jää kuulijalle mieleen. Onko se jokin hyräiltävä melodia vai enemmän rytmi? Tai kenties ihan vaan sanat tai soundi.
 
Mielestäni melodisessa kapppaleessa on tunnistettavia melodioita, sävelkulkuja, jotka toistuu kappaleen aikana. Kappale myös mielellään noudattaa jotain perinteistä säveloppia ja menee suurin piirtein yhdessä ja samassa sävellajissa.

 
Tämänkin allekirjoitan.Lemmy Kilmister sanoi jossain youtube haastattelussa kysymykseen miten tehdään hitti juuri tuohon tyyliin.Vaikka kertosäe/riffi olisi ärsyttävä niin pääasia että se jää mieleen.Ja näinhän se taitaa olla,hyvänä esimerkkinä Final Countdown,kuka nyt sitä biisiä ei tietäisi.
Max Martin tokaisi kanssa jossain haastattelussa että hitissä tärkeintä on joku tietty koukku joka jää mieleen.Mainitsi esimerkkinä tämän Britney Spearsin ekan hitin One More Time (voin muistaa biisin nimen väärin,en ole tyttelin fani).Siinä alussa on se kohta "tum tum tum" jonka jälkeen alkaa laulu.Siinä oli sen biisin koukku jonka ton haastattelun jälkeen huomasin jääneen biisistä parhaiten mieleen.
 
Mutta mikä olisi melodisuuden määritelmä?Hmmm,enemmän kuin yksi nuotti?
 
edit:Taisi kyllä neiti Spearsin biisin nimi mennä väärin mutta kuitenkin joku sen hitti
 
edit 2:Biisin nimi oli Stronger.Jäi vaivaamaan joten oli pakko kaivaa youtubesta :).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «