Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Halvemmat Mesat ja clean-kanavan kohina
1 2
Pluto
17.11.2009 11:38:19 (muokattu 17.11.2009 11:38:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin hieman keventää mieltä pienen avautumisen/keskustelunavauksen muodossa.
 
Hankin tuossa kesällä nimittäin käytettynä Mesan F-sarjan combon. Nyt heti kärkeen puolustuksen puheenvuoro: Tiedän, että monien mielestä F-sarjalaiset ovat hirveän kuuloisia sirinäpurkkeja. Itse kuitenkin pidän vahvistimen soundista kovasti, vaikkakaan kotisoittoon siitä ei missään tapauksessa ole. Jos särökanavan volume on alle kello yhdeksän, on soundi aika kehno mutta meteli jo melkoinen. Bändin kanssa F kuitenkin toimii kuin unelma. Soundi leikkaa läpi ja kuulostaa omiin korviini mainiolta.
 
Kuitenkin yksi asia ottaa aivoon. Vahvistin olisi muuten meikäläiselle koko lailla täydellinen, mutta puhdas kanava pitää aikamoista taustakohinaa vähänkin isommilla volumeilla. Eihän se bändin kanssa kuulu, mutta pilaa tunnelmaa yksin soittaessa tai nauhoittaessa.
 
Saman ilmiön olen huomannut paitsi kaikissa muissakin F-sarjalaisissa, myös Mesan Expresseissä. Olenko ainoa, jonka mielestä on anteeksiantamatonta myydä USA:ssa tehtyä, karvan alle 2000 euron vahvistinta (puhutaan nyt vaikka niistä 1x12 comboista) suhisevalla clean-kanavalla, kun alle puoleen hintaan saa halvemmissa maissa tehtyjä, ihan hyvän kuuloisia kohinattomia vahvistimia? Itse en ikinä ostaisi tuollaista uuden hinnalla ihan vaan jo periaatteesta.
 
Olisi myös mielenkiintoista kuulla, josko ongelmaan sittenkin olisi olemassa jonkinlainen ratkaisu. Putkia olen vaihdellut kuin viimeistä päivää, eikä siitä merkittävää apua ole ollut. Jostain jenkkifoorumilta muistelen lukeneeni, että joku olisi modannut (vaihtanut pari komponenttia) omasta Mesastaan ja päässyt kohinasta eroon sillä keinolla. Toki vahvistimen soundikin varmaan muuttuu siinä samalla.
 
Ajatuksia, ehdotuksia, kiitos, anteeksi?
 
Dillon, you son of a bitch!
Grugi
17.11.2009 11:44:21 (muokattu 17.11.2009 11:45:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites Noise gate/Hum debugger tai jokin vastaava härpäke?
 
http://reviews.harmony-central.com/ … /Electro-Harmonix/Hum+Debugger/10/1
 
SDMF
aristoteles666
17.11.2009 12:53:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en ole noita kokeillut mutta kieltämättä outoa suunnittelua jos puhdas kanava suhisee psljon.
 
Shredator
17.11.2009 13:05:05 (muokattu 17.11.2009 13:06:37)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pluto:
Saman ilmiön olen huomannut paitsi kaikissa muissakin F-sarjalaisissa, myös Mesan Expresseissä.

 
Itsekin olen törmännyt vastaavanlaiseen, jopa kalliimmissa Mesoissa. Oma Mk IV:kin pitää taustakohinaa, jos presence-namiska on yli 8:n. F-sarjalaisissa presence-säädintä ei tainnut olla? Minkälaista se kohina on tarkalleen? Voi olla, että jokin on rikki.
 
Muuten Mesat on ollu mun kokemuksen mukaan poikkeuksellisen hiljaisia vahvistimia, lukuun ottamatta studio-sarjan tuotteita, jotka oli herkkiä kohinalle, feedbackille ja poimivat jopa radiolähetyksiä!
 
"Tärkeintä on se, ettei tee musiikissa lainkaan virheitä."
Insane Kane
17.11.2009 13:12:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole mitään rikki, ominaisuus on...
Tai sitten todella yleinen vika.
Totta se on randalli joltakulta lainannu hiukan skemaa väärin ja patentoinu kohisevan möykkäkoneen.
 
Mulla nuppi, todella hyvä lead-soundi ja tatsi on tosi kiva isolla...
Ei sirkuta, liekö F-30 combon soundeja sitten ne.. en tiä.
 
t. joku heebo netistä
Juicy
17.11.2009 13:19:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten mä en muista mitään isompia kohinoita kuulleeni omani clean-kanavalla? Pitääpä tarkistaa jossain välissä.
 
"Kyllähän sitä voi silti vaikka umpihumalassa onkin, kontata sivistyneesti kuin herrasmies."
jannek
17.11.2009 13:32:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjesta
Mullon f50 nuppi, ja en ole moista ongelmaa kliini-kanavalla huomannut. Master volumen potikka kyllä pitäisi vaihtaa erilaiseksi, kun ei tarvi ku hieman hipaista niin meno on jo liian kovaa kotiolosuhteissa soittaessa :)
 
------------
Juicy
17.11.2009 13:42:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannek: Morjesta
Mullon f50 nuppi, ja en ole moista ongelmaa kliini-kanavalla huomannut. Master volumen potikka kyllä pitäisi vaihtaa erilaiseksi, kun ei tarvi ku hieman hipaista niin meno on jo liian kovaa kotiolosuhteissa soittaessa :)

 
Sama homma mullakin, siinä klo 8.30 - 9:n välillä se hyppää aika paljon. Mun 120-wattisessa Savagessakin toimii paremmin volat, ne tohtii pyöräyttää puoleenväliin ilman äkillisiä räjähtämisiä. =)
 
"Kyllähän sitä voi silti vaikka umpihumalassa onkin, kontata sivistyneesti kuin herrasmies."
kimurantti1
17.11.2009 15:27:51 (muokattu 17.11.2009 15:29:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen nyt pari vuotta kuunnellut treenikämpällä sekä muutamaan otteeseen äänittänyt F-30 -nuppia, eikä puhtaalla kanavalla ole ollut minkäänlaisia kohinoita. Tosi hiljainen nuppi verrattuna moneen muuhun. Siispä mulle tuo, kuulostaa enemmän vialta kuin ominaisuudelta. Oletteko kokeilleet vaihtaa putkia?
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Pluto
17.11.2009 15:31:49 (muokattu 17.11.2009 15:32:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Mä olen nyt pari vuotta kuunnellut treenikämpällä sekä muutamaan otteeseen äänittänyt F-30 -nuppia, eikä puhtaalla kanavalla ole ollut minkäänlaisia kohinoita. Tosi hiljainen nuppi verrattuna moneen muuhun. Siispä mulle tuo, kuulostaa enemmän vialta kuin ominaisuudelta. Oletteko kokeilleet vaihtaa putkia?
 
Okei, ilmeisesti tuo vaihteleekin yksilön mukaan. Itse olen tähän mennessä törmännyt vain kohinaa pitäviin F-sarjalaisiin, ja oletin sen ominaisuudeksi. Tällaista puhuttiin myös tuolla boogie boardin puolella.
 
Mutta sehän tarkoittaa vain sitä, että ratkaisun pitäisi myös löytyä. Kiinnostaisi kuulla teiltä, joiden Äffät eivät suhise, että millaista putkea kone mahtaa sisältää?
 
Niin ja itse olen tosiaan eri putkia kokeillut ahkeraan.
 
Dillon, you son of a bitch!
Exhausted
18.11.2009 11:59:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakin on F-30-combo, joka kohisee melko härskisti. Olen sen uudesta saakka omistanut ja kerran vaihtanut putket, eikä mitään muutosta tälle kohinalle tapahtunut, muulle rätinälle ja paukkeelle ja varsinaiselle saundille kylläkin :)
 
Pluto
14.12.2009 15:00:14 (muokattu 14.12.2009 15:04:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostetaanpa ylös.
 
Jotkut kyselivät, että minkälainen se kohina oikein onkaan. No, äänitin pikaisesti pienen pätkän sitä: http://maihinnousu.net/s/?song_id=6283
 
Aika hiljainen näyte tuli, ja kuulokkeilla varmaan erottuu parhaiten. Lähinnä kuitenkin kiinnostaa, että mikäli kyseessä on enemmänkin vika kuin ominaisuus, osaisiko joku vahvistinkorjaaja ehkä auttaa mahdollisen ongelmakohdan paikallistamisessa ja kenties korjatakin sen?
 
Jos soittaa erittäin hiljaa, kohina ei kuulu juuri lainkaan. Bändin kanssa se ei myöskään pääse häiritsemään. Ongelmana ovatkin sellaiset tilanteet, jossa kotona haluaisi avata volumea vähän enemmän, tahi äänittää. Harmittaa, että sinänsä pieni ongelma aiheuttaa stressiä, kun vahvistin on muuten oikeastaan juuri passeli.
 
Dillon, you son of a bitch!
Jouni74
14.12.2009 17:13:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi mennä hieman sivuun, mutta hieman samanlainen kohina lähti omasta Nomadin nupista joka kanavalla, mutta johtuikin (viisaammat opetti..) ns. maalenkistä eli muutamat pedaalini olivat kiinni verkkovirrassa, jolloin kaksi verkkovirtalaitetta (spedut ja nuppi) on yhtaikaa käytössä ja yhdistetty audiopiuhalla = kohinaa.
Nyt ei kohise, mutta pattereita menee, kun tuppaa piuhat unohtumaan purkkeihin...
 
Pluto: Nostetaanpa ylös.
 
Jotkut kyselivät, että minkälainen se kohina oikein onkaan. No, äänitin pikaisesti pienen pätkän sitä: http://maihinnousu.net/s/?song_id=6283
 
Aika hiljainen näyte tuli, ja kuulokkeilla varmaan erottuu parhaiten. Lähinnä kuitenkin kiinnostaa, että mikäli kyseessä on enemmänkin vika kuin ominaisuus, osaisiko joku vahvistinkorjaaja ehkä auttaa mahdollisen ongelmakohdan paikallistamisessa ja kenties korjatakin sen?
 
Jos soittaa erittäin hiljaa, kohina ei kuulu juuri lainkaan. Bändin kanssa se ei myöskään pääse häiritsemään. Ongelmana ovatkin sellaiset tilanteet, jossa kotona haluaisi avata volumea vähän enemmän, tahi äänittää. Harmittaa, että sinänsä pieni ongelma aiheuttaa stressiä, kun vahvistin on muuten oikeastaan juuri passeli.
 
ONLY HARD IS HARD ENOUGH -The Grammers
Exhausted
14.12.2009 18:03:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jouni74: Voi mennä hieman sivuun, mutta hieman samanlainen kohina lähti omasta Nomadin nupista joka kanavalla, mutta johtuikin (viisaammat opetti..) ns. maalenkistä eli muutamat pedaalini olivat kiinni verkkovirrassa, jolloin kaksi verkkovirtalaitetta (spedut ja nuppi) on yhtaikaa käytössä ja yhdistetty audiopiuhalla = kohinaa.
Nyt ei kohise, mutta pattereita menee, kun tuppaa piuhat unohtumaan purkkeihin...

 
Mun F-30 kyllä kohisee vaikkei siinä olis mitään kiinni :)
 
Juicy
14.12.2009 18:06:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Mun F-30 kyllä kohisee vaikkei siinä olis mitään kiinni :)
 
Kaappiakaan? =)
 
"Kyllähän sitä voi silti vaikka umpihumalassa onkin, kontata sivistyneesti kuin herrasmies."
Exhausted
14.12.2009 18:12:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Kaappiakaan? =)
 
Juu, ei tarvi kaappia kun combossa on oma kaiutin :)
 
jussi1976
14.12.2009 18:19:19 (muokattu 14.12.2009 18:25:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä kohinaportti laitetaan efektien ja kitaran päätteeksi. Pieni hauska modifikaatio jota suosittelen kaikille; Katkaiskaa piuhat etuasteen ja päätteen välillä liikkeessä, siihen kiinni kullatut liittimet, ja väliin HUSH-noisegate - ja vain HUSH. Ei varmana pihise sekuntiakaan sen jälkeen. Hushin voi laittaa myös päätteen ja kajarien väliin. Saatte panna vaikka 150 efektiä väliin ja kaikki kybällä, eika tunnu missään. Ja siis nimenomaan HUSHin kallein malli. Tää EI tosin käy kaikkiin vahvistinmalleihin, koska nykyään piuhoja ei ole käytössä paljoakaan, vaan vain ns. lautaa. Se on halpaa ja luotettavaa, mutta vaikeasti modattavissa. Piuhaa on tosin AINA päätteen ja kaiuttimen välissä, so...
 
Toi Mesa kyllä kohisee aika helkkaristi, mutta ainakin mun modauksella kohina stoppaa jonkun verran...
 
Pluto
14.12.2009 18:34:05 (muokattu 14.12.2009 18:35:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Mun F-30 kyllä kohisee vaikkei siinä olis mitään kiinni :)
 
Juu, sama tilanne siis minullakin tuon ongelman kanssa. Loopissa ei ole mitään, pelkkä kitara kiinni (ja ilman sitä myös), putkia on vaihdeltu, lukuisissa eri kiinteistöissä kokeiltu ja aina suhisee. Eli uskallan sanoa kohinan tulevan itse vahvistimisesta.
 
Noise gate toki poistaisi kohinan kun ei soita, mutta mieluummin hävittäisin ongelman ihan kokonaan, mikäli se vain on mahdollista.
 
Dillon, you son of a bitch!
jussi1976
14.12.2009 18:44:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsekkaa em. ratkaisu.
 
Antti1
14.12.2009 18:46:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Tsekkaa em. ratkaisu.
 
Hush ei poista kohinaa, se on vain kohinasalpa kuitenkin. Kaikenlisäksi syö soundia vähänkään kovemmilla asetuksilla.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «