Aihe: minkälaiset kielet alasviritetyllä kitaralla soittamiseen
1 2 3 4 5 6 7
Jucciz
16.11.2009 20:55:09 (muokattu 16.11.2009 20:57:21)
bonecrusher: Niin ne on ne siunkin suosimat Dean Markleyt D'Addarion valmistamia. Ilmeisesti tasalaatuisen paskoja ovatten siis.

Kerrohan nyt mikä niistä tekee "paskoja"? Onko sulle kenties jäänyt pahempia traumoja jostain teini-iän hevikuvioista kun ruoskit sitä Performer-sarjan Jacksoniasi ja D'Addarion 9-42 setistä napsahti e-kieli poikki? Toisaalta aika turha kai kysyä, kun jokainen huomaa kommenteistasi ja "käytöksestäsi" että teinivuosien angstaus on edelleen kovasti preesenssissä.

On se kumma kun D'Addarion kielet kuitenkin kelpaavat monille ja soitto soi niilläkin. Mainiten nyt mm. Al DiMeola, Andy Summers, Brian Setzer, Frank Gambale, Greg Howe, Jimmy Vivino, Joe Satriani, John Frusciante, John Scofield, Lee Ritenour, Mark Knopfler, Neal Schon, Pat Metheny, Peter Frampton, Richie Kotzen, Robben Ford, Robert Cray...

Ilmeisesti kyseiset artistit eivät vaan vielä ole tajunneet kuinka PASKOISTA kielistä on oikeasti kyse. Ehkä siun Jucciz täytyy valistaa heitä absoluuttisella totuudella, jookos?

Heh, en mä ole eläessäni ostanut kuin 11-settiä, eikä silloinkaan kielten katkeaminen (kuten nykyäänkään) ollut koskaan ongelma: EXL-sarjan D'Addariot vaan paskoittuivat mulla ennätysajassa ja siksi ne olivat, ihan sananmukaisesti, mun mielestä tosi paskat kielet. Jos Blue Steelit ovatkin saman valmistajan, ovat ne selkeästi valmistettu eri menetelmällä ja/tai materiaalista kuin EXL:t, koska ne kestävät mulla paljon paremmin käyttöä ja pysyvät kirkkampisoundisena. Ehkä D'Addariolla on parempiakin kieliä kuin EXL:t (jollakulla kokemuksia?), mutta ei oikeastaan kiinnosta tällä haavaa, kun olen löytänyt itselleni sopivan setin, jossa hinta ja laatu kohtaavat - ja noita on kaapissa vielä pariksi-kolmeksi vuodeksi ainakin varastot.

Eiköhän me suht saman verran molemmat angstata, eri päivinä vaan ja eri aiheista. Et niinku padat ja kattilat, Tero hyvä. ;)
msm40
16.11.2009 21:09:42
Jucciz: Heh, en mä ole eläessäni ostanut kuin 11-settiä, eikä silloinkaan kielten katkeaminen (kuten nykyäänkään) ollut koskaan ongelma: EXL-sarjan D'Addariot vaan paskoittuivat mulla ennätysajassa ja siksi ne olivat, ihan sananmukaisesti, mun mielestä tosi paskat kielet. Jos Blue Steelit ovatkin saman valmistajan, ovat ne selkeästi valmistettu eri menetelmällä ja/tai materiaalista kuin EXL:t, koska ne kestävät mulla paljon paremmin käyttöä ja pysyvät kirkkampisoundisena. Ehkä D'Addariolla on parempiakin kieliä kuin EXL:t (jollakulla kokemuksia?), mutta ei oikeastaan kiinnosta tällä haavaa, kun olen löytänyt itselleni sopivan setin, jossa hinta ja laatu kohtaavat - ja noita on kaapissa vielä pariksi-kolmeksi vuodeksi ainakin varastot.

Eiköhän me suht saman verran molemmat angstata, eri päivinä vaan ja eri aiheista. Et niinku padat ja kattilat, Tero hyvä. ;)

Toi on kyllä totta että Tattaariot paskottuu nopeammin, siitä syystä ite läksin muille apajille. Vääntöön en ota kantaa, korkeintaan heitän lisää löylyä..
All you really need is a Tele... For now..
aristoteles666
16.11.2009 21:16:50

kyllä mä vaihdan kielet aina keikalle ja sen jälkeen ne onkin niin entiset että voi niillä kotona soitella mutta se uusien kielten soundi on jo mennyt ja kielet on jo väsyneet, ja sama tapahtuu ihan merkistä riippumatta.
Larzes
16.11.2009 21:22:00 (muokattu 16.11.2009 21:22:46)
Mitä kielisettiä suosittelisitte drop c -vireelle? (25,5" skaala) 10-52 oli vähän löysä, olisiko 11-54 olisi hyvä? Mitä itse käytätte?

Vähän vertailua, nyt e -vireessä, kielet 10-46 Ernie Ballit.
Paskaa soittoa jo vuodesta 2008
Traditional
16.11.2009 21:27:05
Tää on taas tämä soitinomistajien.net....
"For we who grew up tall and proud, In the shadow of the mushroom cloud"
Mr. Speed
16.11.2009 21:37:20
Larzes: Mitä kielisettiä suosittelisitte drop c -vireelle? (25,5" skaala) 10-52 oli vähän löysä, olisiko 11-54 olisi hyvä? Mitä itse käytätte?

Vähän vertailua, nyt e -vireessä, kielet 10-46 Ernie Ballit.

Se mikä tuntuu hyvältä? Itellä 10-56 D-vireessä. Ihan on omista mieltymyksistä kiinni tuo.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Marzi
16.11.2009 21:46:30

Pakko kommentoida, et kummallinen väite, että kitarataiteilija lopettaisi kielistään välittämisen koska maksaa jollekin siitä, että ne vaihdetaan hänen puolestaan. Kyllä se on edelleenkin taiteilija itse, joka päättää mitä hänen kitaroihinsa laitetaan. Vähän sama asia, että kitaristi lopettaisi soundistaan välittämisen palkkaamalla backlinerin.

Miettikää omalle kohdalle: oisko teille se ja sama mitä kieliä kitaroissanne on jos joku muu vaihtaa ne ja ne on halpoja/ilmaisia? Ja vaikka keikka-arsenaalissa on 3-6 sähkökitaraa, pari akkaria, baritoni ja pari-kolme seiskakielistä, muuttaako sekään tilannetta kuitenkaan valinnan osalta toiseksi. Olettaen, että kyse ei oo rahasta. (Moisen arsenaalin kielitys ei oo ilmaista kuitenkaan, saatikka henkilö, joka asian tekee.)
Tarpeeksi on liian vähän.
kitaristi 95
16.11.2009 21:51:40

okei eli käytän siis nikkelipäälysteisiä round wound kieliä eli niitten soundi kyllä varmaan eroaa teräksestä
Mikä vikana kun ketään koulussa ei kiinnosta soittaminen
Mr. Speed
16.11.2009 21:52:08
Marzi: Pakko kommentoida, et kummallinen väite, että kitarataiteilija lopettaisi kielistään välittämisen koska maksaa jollekin siitä, että ne vaihdetaan hänen puolestaan. Kyllä se on edelleenkin taiteilija itse, joka päättää mitä hänen kitaroihinsa laitetaan. Vähän sama asia, että kitaristi lopettaisi soundistaan välittämisen palkkaamalla backlinerin.

Miettikää omalle kohdalle: oisko teille se ja sama mitä kieliä kitaroissanne on jos joku muu vaihtaa ne ja ne on halpoja/ilmaisia? Ja vaikka keikka-arsenaalissa on 3-6 sähkökitaraa, pari akkaria, baritoni ja pari-kolme seiskakielistä, muuttaako sekään tilannetta kuitenkaan valinnan osalta toiseksi. Olettaen, että kyse ei oo rahasta. (Moisen arsenaalin kielitys ei oo ilmaista kuitenkaan, saatikka henkilö, joka asian tekee.)

Niin kauan ku soittotuntuma on hyvä, niin mitäs se maailmanluokan artisti välittää? Ei se soundi nyt niin oleellisesti kielten vaihdolla muutu, ainakaan livetilanteessa.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Marzi
16.11.2009 22:08:40 (muokattu 16.11.2009 22:23:05)

Kivijalka: Kyllä. Vastaan ei vielä ole niin "huonoja" kieliä tullut että soitot olisivat jääneet soittamatta.

Edit:

Ja minusta tuntuu että ne oikeat kitarataiteilijat eivät ole alunperinkään hakeneet saundejaan kielillä, vaan soittotaidolla.

Basopuolella kieliä on tosi erilaisia. Toiset repii tottumattomalta sormenpäät ja toiset on kuin kumia. Kitarankielissäkin on paljon eroja, ihan siis rakenne- ja materiaalitasolla. Laadun lisäksi. Esim. Halpiskitaroissa saattaa olla tehdaskielinä ihan mitä sattuu, toisilla merkkikieliä, toisilla vinkuintialaista paukkulankaa. Kaikissa kielissä voi olla huonoja eriä, mut silti mieluummin maksaisi kielensä itse ottais diilin jälkimmäiseltä kielituottajalta.

Ite muuten käytän Dadaarioita, (eri jutuissa 11-setistä 13-settiin) niitten hyvä puoli on se, että niitä löytyy yleensä joka paikasta, ei maksa maltaita ja on toimineet yhtä hyvin omassa käytössä kuin kalliimmat ns. "superkielet". Mulle kielen toimiva käyttöikä on kuitenkin vaan suunnilleen soundcheck+yks keikka, sen jälkeen niillä voi kyllä treenata niin kauan kun ovat soivassa kunnossa. Eli keikalle aina uudet kielet, niin ei tarvi jännittää niiden kestoa.

Btw, mulle tuo merkki ei sinänsä oo mikään tärkeä asia, eli whatever works, works for me. Kuhan laatu ja hinta on asiallisia ja saatavuus hyvä. Ja noita Dadaarioitahan saa. Kokeilin joskus DR:iä kun kaverit kehui, mut sain kolmesta ostamastani setistä paksuimpia kieliä poikki turhan nopeassa tahdissa, mitä ei edellisen merkin kanssa tapahtunut koskaan. Vaihdoin siksi takaisin tuttuihin turvallisiin. Ihan noi tosi peruskieliä, mut kuten sanoit, ei sitä soundia niillä haeta. (paitti akkarihommissa messinkikielet on kyl paremmat soundiltaan kun teräksiset, mut se on makuasian lisäksi ihan toinen juttu :D)

E: Soittotuntuma unohtu tosta aiemmin mainita, siinäkin on eroja. Jos toiset on sitä mieltä, että punomaton g-kieli on paskan soundin syy, niin mikäs mä oon vastaan väittämään. Whatever works. Toiset tarvii venyvämpiä kieliä kun toiset. Mut mun mielestä on hassua väittää, että merkillä ei ole väliä jos saa asiat ilmaseksi ja joku muu huolehtii niistä. Joku muu jonka palkan vielä itse maksaa. Mä tiedän aika monta eri soittimien soittajaa, joille ei oo kelvannut diilit vaikka ois ollu saman laatuista, just samantyylistä ja saman hintaistakin asiaa kuin millä muutenkin vetäisi tarjolla. Tiedän myös monta hahmoa, joilla on diilejä siellä täällä ja niistä yhdellekään ei oo todellakaan ihan sama millä ne vetää vaikka onkin sponssattua/todella asevelihintaista kamaa käytössä. Mut on toki niitäkin, joille se on se ja sama, kunhan vehkeet pelaa ja perse heiluu. Mut ei voi yleistää, kaikilla on omat intressinsä näissä jutuissa.
Tarpeeksi on liian vähän.
koponen
16.11.2009 22:52:17 (muokattu 16.11.2009 22:58:57)
bonecrusher: Yksi hyvä syy on esim. saatavuus. Toisekseen, D'Addario yhtenä maailman suurimmista kielivalmistajista omaa kehittyneimmät tuotantovälineet ja sitä myötä tuottavat kovasti tasalaatuisia settejä, myös muille merkeille kuin itselleen. Toisin kuin vaikka nyky-DR.

Kompit. D'Addariot on hiton hyviä kieliä, enkä kyllä keksi ainuttakaan perusteltua syytä niitten dissaamiseen. Itse kyllä käytän Elixiriä (lieneekö jopa D'Addarion valmistama?), mutta jos en käyttäisi, niin palaisin oitis takaisin D'Addarioon. Muttaonhan se niin, että monet merkit soundaa ja tuntuu erilaisilta ja jokaiselle onneksi löytyy se oma suosikkimerkki. Vaikka loppupeleissä olisikin sitten samaa tavaraa eri paketissa :)

Ja sen verran vielä ketjun aihetta sivuten, että valitettavasti 052 kielessä on meikäläisen tatsille liian paksu punos. 050 tuntuu sensijaan vielä oikeinkin luontevalta. Löysyydessä en noitten kielien välillä ole huomannut radikaaleja eroja.
I'm endorsed by Marshall
aristoteles666
16.11.2009 23:00:21

paksumpaankin tottuu
Jucciz
16.11.2009 23:05:32
aristoteles666: paksumpaankin tottuu

Allekirjoitusainesta. Sellaisenaan.
teline
17.11.2009 00:43:05
bonecrusher: Ilmeisesti kyseiset artistit eivät vaan vielä ole tajunneet kuinka PASKOISTA kielistä on oikeasti kyse. Ehkä siun Jucciz täytyy valistaa heitä absoluuttisella totuudella, jookos?

Preach it! +++++++++
http://www.riemurasia.net/rasiatube/view.php?id=22619
Klapp
17.11.2009 00:59:31
Ehkä D'Addariolla on parempiakin kieliä kuin EXL:t (jollakulla kokemuksia?)

Chromes on musta tosi hyvä setti akselilla jass-setzerjass. Kauan etsin kauan kuljin polkuja muitten hiottujen, jotka oli aina liiankin kanssa tuhnuja (jopa suuret ja mahtavat Thomastikit), mut D'addarion mainitussa setissä oli joku ekstraviba kohdallaan. Mut sit mä siirryin takaisin räminäkieliin ja myönnettäköön, että d'addario ei kuulu myöskään minun suosikkeihini. Fiilis on kaikessa sen tehtaan omaan merkkiin liittyvässä musta ihan perseestä. Huipuinta on se baarijakkara, mitä niissä pahvibokseissa mainostetaan. Että osta hirmu läjä kieliä, saat jakkaran. Tai kahvimukin.

Mulla on sitäpaitsi jo jakkara, ja kahvikin aina espressoa.

Blue Steeleillä mennään täälläkin nyt. Niitten bassopuoli on ihan omaa luokkaansa. Ei silleen pomppaa rämäti-rämäti esille, vaan on aivan oikein erityisen tasapainossa ohkastempien narujen kanssa. Ja onhan se soundi jotenkin vaan tosi toppen. Sanois ruottalainen.
"Tahdikkuus ja pidättyväisyys ovat aivan paikallaan ihmisten kanssa rupatellessa, mutta ei pidä kierrellä ja kaarrella, kun on kysymys musiikista." -David Mitchell: Pilvikartasto
h.e.k.a
17.11.2009 08:41:10
bonecrusher: Niin ne on ne siunkin suosimat Dean Markleyt D'Addarion valmistamia. Ilmeisesti tasalaatuisen paskoja ovatten siis.

Tämän myyntiotsikon nähdessäni luulin jo että tästä suivaantuneena Jucciz pisti kielensä myyntiin...

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=368984

No joo, itse käytin D'Addarion kielejä ensimmäiset vuodet, jonka jälkeen on tullut pitäydyttyä toistakymmentä vuotta Ernie Ballin tuotteissa tämän(kin) aiheen tiimoilta. Kerran sitten jouduin turvautumaan D'Addarion settiin, ja ero oli huomattava, varsinkin bendeissä huomasi selkeän eron. En tiedä oliko ostamani setti "maanantaikappale" tms, mutta en vain saanut noita toimimaan halutulla tavalla. Toki kyseessä on tottumiskysymys, ja soundieroihin en tässä lähde ollenkaan ottamaan kantaa, mutta nykyään kyllä varmistan, että EB:n settejä löytyy tarpeeksi kitaralaukusta...
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
JoeHans
17.11.2009 09:29:14
Heitänpäs omat sentit tähän threadiin. D'addarioista itsellä sen verran kokemusta, että nylonkielet toimivat taannoin akustisessa hyvin, MUTTA.. odotas kun erehdyin testaamaan sähkispuolella saman lafkan kieliä. Tuloksena oli se, että 4 viikon aikana kuudesta kielestä katkesi 5. Ernie Balleilla olen nyt tyytyväisesti soitellut useamman vuoden.
dropD
17.11.2009 09:49:56

Miä oon kans näitä outoja, jotka käyttää ja tykkää d'addarion kielistä. Joskus ollut GHSää, ernie ballia ja DRää, mutta aina palautunut d'addarioon. En oo kieliä kyllä saanu katkottua viimeiseen 15 vuoteen...
vain banjo puuttuu...
doctrine
17.11.2009 10:02:29 (muokattu 17.11.2009 10:06:48)

Antti1: Siksi mä käytänkin vaan halvimpia perusok-settejä nykyään..

testasinpa ihan piruuttain tilata Thomannilta niitä alta euron valuesettejä. kait niistä vaihtokieliksi edes on kielen katketessa, saa nähdä. jos yllättää niin on kyllä pirun halpa, ja jos taas ei niin eipä mennyt paljoa hukkaan :)

edit:
Muuten menee Dean Markleyn nikkelipäällysteiset 09-42 :) Blue Steel on vähän jotenkin jäykempi mun näpeille, vai kuvittelenkohan mä vain..
http://www.payloadband.info/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)