Aihe: Pikkusiskoni soitinvalinta!
1 2
seitikki
03.03.2004 10:56:03
Pikkusiskoni aloittaa tässä keväällä harjitusoppilaana
musiikkiopistossa.
Hän ajatteli itsekin jotakin puhallinta, oboeta tai klarinettia..

Mutta nyt on musiikkiopistolla tarjolla vain
pasuuna ja kontrabasso.

Siskoni on viidennellä ja 147cm pitkä..
Kumpaa suosittelisitte?
Itse soitan fagottia, olisi mukava saada sisko samaan
orkesterin riviin parin vuoden päästä,
mutta onko pasuuna kuin vaikea??

-kiitos-
"-Olet viimeinen tikkumakkara!!" -Lillianna
hörhö
03.03.2004 12:24:54 (muokattu 03.03.2004 12:26:56)

No eipä tuo ikä ja pituus noiden soittimien kohdalla kauheammin vaikuta. Kontrabassolla voi nopeammin oppia soittamaan jotain oikeata, mutta ei se pasuunakaan mikään ylivoimainen pitäisi olla. Molemmilla pitäisi myös saada keikkaakin ihan kunnolla sekä klasari-, että kevyen puolelta. Ainakin täällä Kuopiossa on molempien soittimien taitajista huutava pula. Kysy häneltä itseltään, että haluaako soittaa puhallinta vai jousisoitinta. Tosin bassoa on v-mäisempi roudata paikasta toiseen.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Niskamies
04.03.2004 19:19:06
No eipä tuo ikä ja pituus noiden soittimien kohdalla kauheammin vaikuta. Kontrabassolla voi nopeammin oppia soittamaan jotain oikeata, mutta ei se pasuunakaan mikään ylivoimainen pitäisi olla. Molemmilla pitäisi myös saada keikkaakin ihan kunnolla sekä klasari-, että kevyen puolelta. Ainakin täällä Kuopiossa on molempien soittimien taitajista huutava pula. Kysy häneltä itseltään, että haluaako soittaa puhallinta vai jousisoitinta. Tosin bassoa on v-mäisempi roudata paikasta toiseen.

Kontrabasso on kiva soitin, mutta se roudaus on yhtä helvettiä. Pakun kanssa onnistuu, mutta dösässä tai henkilöautossa likimain mahdotonta.
Soita bassoa ja ole uromies!
seitikki
04.03.2004 21:24:52
meillä on paku ja minibussi. tosin pasuunan taisi valita..
mus.opettaja kyseli siskoni pituutta :)
absqua
05.03.2004 06:11:58
Kontrabasso on kiva soitin, mutta se roudaus on yhtä helvettiä. Pakun kanssa onnistuu, mutta dösässä tai henkilöautossa likimain mahdotonta.

Mä liikun kontran kanssa pääasiassa juurikin bussilla tai henkilöautolla. Ei se mahdotonta ole ollenkaan, äläpä liioittele siellä. :-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Karlsson
05.03.2004 08:19:59
Mä liikun kontran kanssa pääasiassa juurikin bussilla tai henkilöautolla. Ei se mahdotonta ole ollenkaan, äläpä liioittele siellä. :-)

Ei mahdotonta juu, mutta ei se nyt pelkkää riemuakaan ole...
"I don’t eat and sleep and crap music!" -Shujaat Hussain Khan
Eddy
05.03.2004 09:55:08
Kontra ehdottomasti! Siisti soitin, äärimmäisen hienoa katseltavaa kun kontraa soitetaan!

Eikä oo hullumman näköistä sekään,kun kyseisellä soittimella lasketaan mäkeä...
Raha ei tee onnelliseksi,ellei sitä ole tarpeeksi.
Niskamies
05.03.2004 10:46:30

Noh, kyllä mäkin joudun menemään kontran kanssa bussilla, ja vielä kantamaan sitä jonkin kilsan verran kouluun. Ja yrittäppä tunkea kontraa johonkin Nissan Micraan, onnistuuko? :) Meillä on tosi Chryslerin Voyager, ja kyllä se sinne mahtuu. Selkä on vaan menny tosi huonoon kuntoon kontran kantamisesta, pitäis varmaan säädellä hihnoja.
funkylord
05.03.2004 11:19:11

No eipä tuo ikä ja pituus noiden soittimien kohdalla kauheammin vaikuta.

Vaikuttaa se.
kontrasta en tiedä, muutenkun että on iso soitin, eikä ihan pikkuset typyt sitä noin vain soitakkaan.

Mutta pasuuna. Varsinkin jos on jazz-pasuuna (muistaakseni tuomosta termiä on käytetty ihan perus vetopasuunasta) ilman mitään härpäkkeitä, niin on seiska veto pikku tytöltä aika hankala. itte kun opettelin pikkusena soittamaan pasuunaa, niin sain venttiilipasuunan (luojankiitos) joten soitto helpottu huomattavasti, koska muistaakseni venttiili korvaa seiska vedon.
PORKKANA!
funkylord
05.03.2004 11:22:02 (muokattu 05.03.2004 11:23:00)

Ja yrittäppä tunkea kontraa johonkin Nissan Micraan, onnistuuko? :)

miun isoveljellä on micra, ja saatiin sinne sujuvasti mahtumaan bassari, rumputelineet, kaks tenoritorvea, tuuba, kaks pasuunaa, ja kaks teline laatikkoa, plus minä ja se veli. noh. sivulle, eikä taakse nähnyt mitään. eli käytettävissä oli vain yks sivu peíli, ja ikkuna auki, josta pysty kurkkii taakse. No onneks ei ollu pitkä matka, mutta meinas micra hyytyä puijon rinteeseen.
PORKKANA!
Karlsson
05.03.2004 11:28:57
Vaikuttaa se.
kontrasta en tiedä, muutenkun että on iso soitin, eikä ihan pikkuset typyt sitä noin vain soitakkaan.

Kyllä vaan soittaa. Ja ihan orkesterimuusikkoina.

Ja bassojahan on useammassa eri koossa, joten tarvitse sellaisella veneenkokoisella täyskokoisella aloittaa.
hörhö
05.03.2004 14:14:51

Ja bassojahan on useammassa eri koossa, joten tarvitse sellaisella veneenkokoisella täyskokoisella aloittaa.

Tuota juuri ajattelinkin.
Karlsson
05.03.2004 14:19:40
Tuota juuri ajattelinkin.

Ja tässä jos saa täsmentää, niin pienin taitaa olla 1/2-koko. Sitä pienempi onkin melkein sitten jo sello...

Yleisin täysikokoista pienmpi on 3/4-koko, jota jazz ynnä muut "ei-klassiset" soittajat suosivat.

Vielä on 7/8-koko, joka on harvinaisempi.
seitikki
05.03.2004 18:04:10
ahhaa....itse asiassa oliski ollu hienomman näköistä
katsella siskoa kontran kanssa...

mutta huomenna sillä on se pasuunatunti.
Niskamies
05.03.2004 20:44:17
Ja tässä jos saa täsmentää, niin pienin taitaa olla 1/2-koko. Sitä pienempi onkin melkein sitten jo sello...

Yleisin täysikokoista pienmpi on 3/4-koko, jota jazz ynnä muut "ei-klassiset" soittajat suosivat.

Vielä on 7/8-koko, joka on harvinaisempi.

Itelläkin on toi 3/4, mutta jos joskus hommaan uuden, niin se on kyllä ehdottomasti 4/4. Ja olen joskus 1/4 bassolla soittanut, ja se ei ole todellakaan mikään sello, iso sekin on.
hörhö
06.03.2004 14:12:40

Eikös Uffe Krokfors soita kokobassolla? Ainakin eilisellä keikalla oli melkoisen jytäkät saundit.
Niskamies
06.03.2004 17:55:34
Eikös Uffe Krokfors soita kokobassolla? Ainakin eilisellä keikalla oli melkoisen jytäkät saundit.

Kyllä 3/4 bassostakin lähtee ihan jytäkät saundit. Itse kun olen vain iso ihminen niin mielummin soitan kokobassolla.
funkylord
06.03.2004 18:43:03

Kuten sanoin. en tiedä ko. soittimesta mitään.
PORKKANA!
seitikki
06.03.2004 20:19:22
Tänään oli tunti, olin mukana katsomas..
Ihan mukava soitin, ajattelin et jos aika riittää
niin rupean samaan tahtiin opettelemaan asiat
kotona siskon soittimella:)
Joo ja ylsi se ihan melki seiskavedon vai mikä olikaan..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)