Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kontrabasson mikitys
1
Saija-94
27.10.2009 20:21:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millainen olisi paras systeemi mikittää kontrabasso? Olisiko kellään mitään kotikonsteja ym.? :) Millasia kamppeita pitäs hommata ym. kertokaa kaikkia kokemuksia!
 
Kallekorvola
27.10.2009 21:17:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Studioon, vai liveen?
 
Studiossa laajakalvokonkalla jostain tallan korkeudelta, ja puolen metrin päästä, sekä toisella mikillä (esim. pienikalvoinen konkka) jostain otelaudan tienoilta vähän yläpäätä mukaan. Näin siis jos vuoto ei ole este... Jos on...:
 
Livenä esim. mikki vaahtomuoviin käärittynä jonnekin tallan jalkojen väliin, ja runkoa kohti.
 
Tallamikki voi myös olla hyvä lisä, mut monesti se soundi on niissä vähän kyseenalainen. Ilmeisesti niiden asentaminen bassoon on aikamoista tarkkuustyötä, ja voi mennä helposti pieleen, ja sitten soundi kärsii...
 
JudeJude
27.10.2009 21:24:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen omaa soittoa äänittäessä ottanut konkalla puolen metrin päästä, ja sitten lisäksi piezoa ihan pikkuisen tuomaan atakkia jos sitä tarvitsee lisää. Aika paljon riippuu myös millaista kamaa tekee, joskus pelkkä piezokin (jos bassossa on sellainen) toimii, mutta se ei sitten kuulosta niin kontralta vaan joltain vähän muulta. Mitä sitten hakeekin, kannattaa kokeilla erilaisia vaihtoehtoja.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Teijo K.
27.10.2009 21:43:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimeäänityksissä otettiin Röden K2sella noin 50-60cm tallan edestä. Aikaisemmin ollut aina erillinen mikki otelaudan luona, mutta nyt jätettiin pois kun toi putkimikki otti niin hyvin yläpäitä kuitenkin.
 
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
_teemu_
27.10.2009 23:07:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu todella paljon myös kielistä,bassosta,trimmistä,soittotyylistä jne.
 
JukkaPena
29.10.2009 17:17:23 (muokattu 29.10.2009 17:22:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Studiossa oon luottanu äänimiehen ammattitaitoon. Yleensä useampi kondensaattorimikki, josta toinen otelaudalle ja toinen kopalle. Usein myös kiinteenä asennuksena oleva piezomikki on äänitetty, jos sieltä haluu jotai pierua tai narinaa talteen.
 
Keikoil ja bänditreeneissä käytän kontran tallaan asennettua Fishman Full Circle-järjestelmää, joka on käytännös säädettävä talla, jonka matalien kielien puoleisessa säätöruuvissa on piezoelementti. Bassocombon DI-ulostulon kautta äänimies on saanu siitä tarvitsemansa signaalin PA:han.
 
Jos haluut toimivalla tavalla mikittää kontran, niin piezo on mun mielestä paras tapa. Näihin oon ainakin ite ollu tyytyväinen
http://www.fishman.com/products/details.asp?id=17
http://www.fishman.com/products/details.asp?id=10
Ensimmäinen on kiintee ja jälkimmäinen irrotettava järjestelmä. Hinnat on siinä 180-300 eur kieppeil.
 
"Kotikonsteja":
http://fittell.id.au/piezo/
Tsekkaa myös Google ja YouTube hakusanoil "How To Make a Piezo Pickup".
 
"Se tekee siitä sen..."
Saija-94
14.11.2009 17:55:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos todella paljon kaikille hyvistä vinkeistä!
 
anapena
15.11.2009 01:19:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaverilla on B-Band-mikkisysteemi ja preamppi omassaan. Ihan käyttökelpoisen kuuloinen. Studio-hommissa kannattaa tosin viritellä lisäksi esimerkiksi isokalvonen konkka f-aukon eteen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «