Mäkrö: Oli treeniksellä todella karmiva hetki, kun soiton katkettua alkoi kaiuttimesta kuulua säröytynyt "auttakaa! auttakaaaaa!!!"-huuto. Meni kyllä joka jamppa vähän vakavaksi siinä, sen verran pelottavalta se kuulosti. Syypää on ilmeisesti lähellä sijaitseva leffateatteri, jonka ääniraidat tuppaavat kuulumaan vahvistimista. Syytä tähän tiedä en. Kummitus se oli. Nehän kommunikoi radioaalloin ja säröytynyt styrkkari riittää vahvistamaan äänen kuuluville. :D Meinasin joskus yömyöhällä saada slaagin kun äänittelin treenikämpällä kitararaitoja ja yhtäkkiä tarkkaamon kajareista (joissa oli styrkkari just tietty kuuntelussa) kuuluu puhetta. Jesus kun pelästyin. Just säädin keskittyneenä jotakin juttua. Muutenkin treenis on kunnon kummitustalo, narisee ja poksuu itsekseen. Tarpeeksi on liian vähän. |
munkero 14.11.2009 22:29:56 | |
---|
Itse kerran jopa nauhoitin näitä ääniä. Kitarasta volumet nollaan, mutta eipä tullutkaan hiljaista... http://users.metropolia.fi/~aleksijm/ryss%C3%A4radio.mp3 Mielenkiintoista tästä tekee se että kyseinen pätkä on Pod X3:lla nauhoitettu, eikös näitä yleensä tule vaan putkipelien kanssa? Vai onko Line 6 vienyt mallinnuksen ihan uudelle tasolle? Mä tunnen sen jo kasvavan - GAS:in sisälläin. |
Väsykäsi 14.11.2009 23:09:17 | |
---|
munkero: Itse kerran jopa nauhoitin näitä ääniä. Kitarasta volumet nollaan, mutta eipä tullutkaan hiljaista... http://users.metropolia.fi/~aleksijm/ryss%C3%A4radio.mp3 Mielenkiintoista tästä tekee se että kyseinen pätkä on Pod X3:lla nauhoitettu, eikös näitä yleensä tule vaan putkipelien kanssa? Vai onko Line 6 vienyt mallinnuksen ihan uudelle tasolle? Alussa mainittiin Tokai. =O "elämänhalu katoaa bläkkistä kuunnellessa", "kusi nousee päähän jazzia soittaessa", "vitutus nousee muusikoiden.nettiä lueskellessa", "tilin saldo kasvaa humppaa soittaessa" yms yms. |
Klezberg 15.11.2009 10:48:18 (muokattu 15.11.2009 10:53:07) | |
---|
Tekninen selitys ilmiölle on amplitudimodulaatio (AM), eli että radiolähetyksessä on ääni koodattuna lähetyksen voimakkuuden vaihteluna. Kun tämmöinen lähetys tasasuuntautuu vahvistimessa yms. se kuullaan äänenä. AM:ää käytetään lähinnä lyhyillä, keskipitkillä ja pitkillä aalloilla. Suomessakin ennen radiolähetykset tulivat AM:nä keskipitkillä ja pitkillä aalloilla (mm. Lahti). Samaten la-puhelimet toimivat AM:llä. Lahdessa pystyi ennen kuuntelemaan radiota vaikka lipputangon vaijerista. Nykyiset yleisradiolähetyksemme lähetetään taajuusmodulaatiolla (FM) jossa tämmöistä ilmiötä ei helpolla esiinny. Edit: Ilmiö on sukua sille miten kännykän lähetys saattaa kuulua vahvistimista ropinana. TDMA-kännykkä lähettää lyhyitä purskeita, t.s lähetys menee päälle ja pois nopeassa tahdissa. Tämä kuuluu sitten vahvistimesta, muttei puhe (koska on koodattu biteiksi eikä lähetyksen voimakkuuteen). huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
oksatboys 15.11.2009 17:48:11 | |
---|
Minun DIY fuzzfactori ottaa vastaan aron poikien laulua ja jutustelua. Mielestäni vain positiivinen omaisuus. Lisää härötyskerrointa entisestään. |