Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keinokuorma
1 2
terolt
04.07.2008 07:08:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin taannoin Lahden keskusmusiikissa kyselemässä keinokuormista, koska kerrostaloasuntoni nurkassa värjötti siihen aikaan melko vähälle käytölle jäänyt 6505. Myyjä kertoi eioota, ja muutenkin totesimme niitten olevan infernaalisen kalliita. Mutta kertoi vanhemman Lahtelaisen ammattimuusikon rakentavan noita keikkailunsa ohessa, kun kolvi ja komponentit tuntuvat olevan myös lähellä sydäntä. Soitin ja keskustelin.
Komponentit on Jenkeistä kaikki, piirrustukset ovat lähes yhdenvertaiset Kochin kanssa. Kokeilin yhtä tehtyä toiselle suunniteltua kuormaa ja totesin että teepä kuule mulle kanssa!! Helvetin hyvä värkki nauhoittelussa, eikä maksanut sitä neljää hunttia. 4 ohm oli 160e.( osineen ja töineen ) Prosentuaaliset jakit olivat 100/40/15/5/2. Luonnollisesti tuo 2% "hieman" söi dynaamisuutta, mutta kyllä olivat nuo muut jakit todella loistavia.
Todella toimiva värkki sain viimein putkinupinkin kovempaan kotikäyttöön =)
 
Tero
 
ReBeat
13.11.2009 20:41:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyiskö tähän jotain jatkoa tai yleisesti tuoreita kokemuksia keinokuormista. Haluan lueskella.
 
jaripat
13.11.2009 20:47:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhelle kaverille kasasin uraltonen keinokuorma - rakennussarjan. Helppo homma ja tyytyväinenhän tuo lie ollut.
 
koponen
13.11.2009 20:48:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

160€ hyväsoundinen keinokuorma niin ostan heti. Olisikohan edes ääniäytteitä jossain niin ei tarvitsisi ihan sokkona (kuurona) ostaa?
 
I'm endorsed by Marshall
koponen
13.11.2009 20:49:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaripat: Yhelle kaverille kasasin uraltonen keinokuorma - rakennussarjan. Helppo homma ja tyytyväinenhän tuo lie ollut.
 
Sen verran olen 16Ohm versiolla soitellut että en suosittele kenellekään, joka on tarkka soundistaan. Sama tietysti pätee varauksetta kaikkiin _testaamiini_ keinokuormiin.
 
I'm endorsed by Marshall
pekurides
13.11.2009 21:05:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

koponen: 160€ hyväsoundinen keinokuorma niin ostan heti. Olisikohan edes ääniäytteitä jossain niin ei tarvitsisi ihan sokkona (kuurona) ostaa?
 
Jos tuo lähellekkään samaa tasoa kuin KOCH loadbox ja miksei olisi?
 
Niin voin kyllä oikeasti suositella, Kockki täällä oli juurikin himakäytössä 100w mörssärin kanssa ja ei kauhiasti väritellyt saundia.
 
Uraltoneen verrattuna eron huomasi eli ei syönyt samalla tavalla saundia ja soi avoimemmin.
 
eihän tuokaan ihmeitä tee mutta jotain jeesiä kuitenkin ettei pelkkää etussirinää tarvi kuunnella.
 
They see me rollin, they hatin.
harryk
13.11.2009 21:12:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kokeillut kaikkia perinteisiä tehonpudotuskeinoja mukaanlukien perinteinen putkien puolitus, perinteinen mastervolume, PPIMV (=Post Phase Inverter Master Volume eli vaiheenkääntöputken jälkeinen mastervolume) jne, mutta jutut ovat kehittyneet myös tällä rintamalla. Perinteisen keinokuorman voi korvata uudemmalla tekniikalla jota kutsutaan eri piireissä eri nimillä kuten power scaling, vvr jne. Siinä idea on säätää vahvistimen putkien anodijännitteitä ja sitäkautta päätetehoa dynaamisesti vahvistimen virtalähteeseen liitetyllä säätöpiirillä. Moni väittää, että se on paras keksintö kitaravahvistimissa pitkään aikaan tehonsäädön alueella. Olen itse laittanut VVR:n (Variable Voltage Reduction/Regulator) moneen putkivahvistimeen hyvällä menestyksellä. Esimerkin VVR:n vaikutuksesta voi käydä kuuntelemassa kotisivuillani www.bluetone.fi ja siellä Bluetone Plexi Lead, josta löytyy saundiklipit VVR:n eri asennoissa. VVR-piiri ei ole signaalitiellä pilaamassa putkisaundia ja sillä päästään tarvittaessa aina "bedroom-levelille" asti. Harry
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia vaativille soittajille www.bluetone.fi
Satu ja Tuija
13.11.2009 21:16:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovissa vaimennuksissa (himassa jne) oon huomannut parhaimmaksi Weberin Mass 100:n. Ja oikeestaan vähän pienemmissäkin jarrutteluissa. Kaikessa oikeestaan.
Siis se ihan perus:
http://www.custom-sounds.com/epages … Products/1121/SubProducts/1121-0001
Tosin se "low range" on paskempi mut ei oo pakko käyttää, kun se rankempi range on kotiinkin sopiva.
 
Jlummaan kans verrattiin treeniksellä sitä Massia Hot Platen kanssa ja kyllä Weber kuulosti luonnollisemmalta. THD muoviselta. Vähän sama vaivas mielestäni TAD Silenceriä.
Weberin kaksialueinen Mass 150 taas oli sieltä jostain välistä...söi alapäätä. Enkä muutenkaan pidä siitä monialueisuudesta. Kaks mul kerkes niitä olemaan.
 
Mut joku parjattu geinokuorma voi pelittää sit ihan kivasti jonku toisen vahvarin kans...who knows...Tyhmän kallista kokeilua.
Ite tykkään siitä linkin Massista.
:)
 
TGP:n korkinhaistattelijat hehkuttaa nyt tätä, kun muut on jo käyny tylsiks ja taviksiks: (Faustine Phantom)
http://www.faustineamps.com/phantom.html
 
Ultimate Attenuatorin reamppuaskin niitti mainetta:
http://www.ultimateattenuator.com/
Eri konsepti ainakin. EVH:kin tais jotain vastaavaa käyttää jossain vaiheessa ruskeaan nuottiin.
 
Emmä tiä.
 
ReBeat
13.11.2009 21:37:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.custom-sounds.com/epages … Products/1121/SubProducts/1121-0001
 
Kätevästi saa muuten valita tuolla custom soundsin sivuilla että haluaako impedanssiltaan 50 vai 100 wattisen version :)
 
TGP:n korkinhaistattelijat hehkuttaa nyt tätä, kun muut on jo käyny tylsiks ja taviksiks: (Faustine Phantom)
http://www.faustineamps.com/phantom.html

 
799 dollaria... joo, tolla pitäis alkaa saamaan jotain vastinetta jo. Khm, täytyy jättää ehkä vielä mietintään.
 
Janne19691
14.11.2009 09:05:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen myös aika monipuolisesti kokeillut eri vaimennusvaihtoehtoja (pre master, post master, power scaling, muutama attenuatoria Koch, Weber, THD). Pari asiaaa on ainakin tullut selväksi: Kaikki muuttaa soundia ja se mikä toimii yhdelle ei välttämättä toimi toiselle (pätee sekä ihmisiin että vahvistimiin).
 
Soppaa hämmentää se tosiasia että eri mastereita on puoli tusinaa, power scalingin voi toteuttaa muutamilla eri tavoilla ja attenuatoreita on tusinoittain. No ottaahan siitä selvää jos on rahaa, aikaa ja innostusta.
 
Aiheesta vois kirjoittaa kirjan (ehkä joku on sen jo tehnyt) mutta omat kokemukset on puhuneet attenuatorin puolesta toistaiseksi. Power scaling luultavasti voi kuulostaa hyvältä kun se rakennetaan pienitehoiseen vahvistimeen. Tällöin käytettäisiin suht pieniä vaimennuksia. 100 W NMV Marshallista hyvä soundi kerrostalo voluumilla? -> tämän voi mielestäni unohtaa power scalinginillä, kokeilitukin on. Hyvällä keinokuormalla se taas onnistuu mielestäni paljon paremmin. Mä näkisin powerscalinigin soundillisesti "vain" yhtenä uutena master volume-vaihtoehtona.
 
Perinteiset masterit toimii vahvistimissa joissa soundi luodaan pääasiassa etuasteessa ja vahvistimen suunnittelussa on alusta asti ollut se ajatus että vahvistimesta tulee MV vahvistin. Laita MV vahvistimeen jossa se ei alunperin ole ollut. Esim. Marshall Superlead tai AC30 -> ei toimi ainakaan mulla. Taas hyvä keinokuorma toimii mielestäni paremmin.
 
Rule #1: There are no rules.
koponen
14.11.2009 09:47:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jlummaa: Esim. Marshall Superlead tai AC30 -> ei toimi ainakaan mulla. Taas hyvä keinokuorma toimii mielestäni paremmin.
 
Mikä testaamistasi keinokuormista oli mielestäsi paras SLP:n kanssa?
 
I'm endorsed by Marshall
jumara
14.11.2009 10:23:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään kokemuksia Weberin MiniMass:ista - keinokuormalle olisi täälläkin silloin tällöin käyttöä ja toi olisi perheellisen massitilanteeseen hyvin sopiva... ;-)
 
Mites noi keinokuormien wattisuositukset? Tulisiko noihin suhtautua niinkuin kaiuttimien vastaaviin, eli mielellään vähän enemmän tehonkestoa kuin mitä vahvistimen ilmoitetaan tuottavan?
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
Broadcaster
14.11.2009 10:27:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Onko kellään kokemuksia Weberin MiniMass:ista - keinokuormalle olisi täälläkin silloin tällöin käyttöä ja toi olisi perheellisen massitilanteeseen hyvin sopiva... ;-)
 
Mites noi keinokuormien wattisuositukset? Tulisiko noihin suhtautua niinkuin kaiuttimien vastaaviin, eli mielellään vähän enemmän tehonkestoa kuin mitä vahvistimen ilmoitetaan tuottavan?

 
Mulla on MiniMass 50W, ihan tyytyväinen olen siihen hintaansa nähden. Suositus on se, että keinokuorman tehonkesto olisi puolet enemmän. Jos vahvistin on 50W, niin kuorman pitäisi olla 100W. Nämä on ehkä enemmän tällaisia ohjeellisia. Mä soitan esim. 40W Vibrolux Reverbin kanssa tolla MiniMassilla. Olen vielä Weberiltä varmistanut, että homma on OK.
 
Janne19691
14.11.2009 10:40:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

koponen: Mikä testaamistasi keinokuormista oli mielestäsi paras SLP:n kanssa?
 
Weber 100 W Mass on luonnollisin ja orgaanisin mitä olen toistaiseksi kokeillut (niinkuin Satu ja Tuija tuossa totesi). THD Hot Plate säilyttää yläpään pikkusen paremmin mutta on taas muovisen olonen ja eikä niin dynaaminen verrattuna Weberiin. Kuvittelisin sen ihan sen kaiuttimen puhekelan ansioksi mikä Weberissä on sisällä.
 
Tehonkestosta sen verran että mun Superbass tuuttaa 150 W piikkitehoa ja Weber on toistaiseksi kestäny noin tunnin soittelun (kerrostalo vaimennuksella). Weberin pintalämpötila on tuon jälkeen semmoinen ettei juuri koskea voi. Treeneihin tai keikalle en lähtis ilman lisäheadroomia.
 
Rule #1: There are no rules.
svilo
14.11.2009 10:50:42 (muokattu 14.11.2009 10:51:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita MV vahvistimeen jossa se ei alunperin ole ollut. Esim. Marshall Superlead tai AC30 -> ei toimi ainakaan mulla.
 
Kyllä MV joka on laitettu NMV vahvistimeen toimii (Marshall) ainakin mulla, mutta se onkin itse laittamani.... Tosin mikään noista Marshalleista ei ole kotikäytössä, vaan normi keikkakäytössä.
 
/sv
 
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
harryk
14.11.2009 11:31:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki perinteiset keinokuormat rasittavat päätettä täysillä ajettaessa pääteputkia aika rankasti ja lyhentävät siten niiden elinikää. Hyvän särösaundin nimissä sen voi tietysti hyväksyä jos on varaa uusia putkia riittävän usein. Mosfet-pohjaiset tehonsäätöratkaisut kuten VVR, Power Scaling jne. eivät kuormita pääteputkia smalla tavalla ja ne toimivat mielestäni hyvin aina 50 W tehoisiin vahvistimiin asti. Olen samaa mieltä siitä, että ei ole paljon järkeä yrittää tiputtaa 100 W Marshallin tehoja sillä makuuhuonetasolle asti. VVR voidaan laittaa useammallakin tavalla säätämään joko pelkästään pääteputkia tai pääteputkia ja vaiheenkääntäjää tai sitten koko vahvistinta. Jokaisella em. vaihtoehdolla saadaan erilainen lopputulos saundillisesti. Tähän asti olen itse pitänyt parhaimpana pelkkien pääteputkien skaalaamista niissä vahvistimissa mihin olen VVR:n laittanut (5-6 kpl).
 
Jos vahvistin on sellainen jossa suurin osa crunch-/särösaundeista syntyy etuasteessa (esim. Soldano SLO100), en laittaisi VVR:ää siihen. Jos halutaan saada päätesärö aikaan pienemmällä teholla/äänenpaineella esim. Marshall 18W:ssa tai Plexi Leadissa (50W versio), kannattaa VVR tai vastaava mielestäni laittaa siihen. Oma haasteensa ovat uuden polven ahtaasti piirilevylle rakennetut koneet, joihin pitää saada VVR-modi mahtumaan järkevällä tavalla. Laitan itse nykyään VVR:n omiin vahvareihini aina kun em. kriteerit täyttyvät. Harry
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia vaativille soittajille www.bluetone.fi
terolt
14.11.2009 18:20:10 (muokattu 14.11.2009 18:21:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmoinen kysymys että:
Utriaisen Ollin tekemä keinokuorma on mulla 100W ja 8Ohm. Ja taas tuo mun 6505 kaappihan on 16ohm, ostettavassa nupissa ( 120W ) on kyllä lähtöjä kaikille ohmeille; tsekkaa takapaneeli:
 
http://www.music123.com/Koch-Powert … r-Amp-Head-481082-i1173882.Music123
 
Synkkaako noi nyt ihan normaalisti yhdessä? ( Olen vähän yksinkertainen...)
 
-Tero
 
Kaikki mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti.
ReBeat
14.11.2009 18:29:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni maailmanhistorian alkuaikoina annettiin suositus että vahvistimen kaiutinulostulossa, keinokuormassa ja kaapissa tulisi kaikissa olla "sama impedanssi". Esim. 8 -->8 --> 8.
 
terolt
14.11.2009 18:51:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No voihan nyt hanuri sentään...No kyllähän se järkeen käy jos luvut ei täsmää. Toivottavasti tuleva rakkinen toimii kuitenkin jollakin lailla bedroom volillakin
 
Kaikki mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti.
terolt
16.12.2009 13:03:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Up. Kaappi on menossa vaihtoon. Kaappi on 8 ohmia ja nuppi myös. Koch on kuitenkin 120w ja keinokuormassa seisoo että 100w. Kestääkö vehkeet?
 
-Tero
 
Kaikki mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «