Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassolle biisejä aloittelijoille.
1
n4ppul4
09.10.2009 21:10:17 (muokattu 10.10.2009 00:14:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei nuori basisti!
 
Itse olen soittanut bassoa n. 7 kk eli vähän yli puoli vuotta ja olen tullut siihen päätökseen että haluaisin osata soittaa uusia piisejä, mutta en oikein löydä oikeita kappaleita.
 
Kuulostaako tutulta?
 
Itse kun etsin jotain kivaa ja mukavaa piisiä harjoitteluun en oikein löydä sitä riittävän helppoa (että piisi kuulostaisi joltain) ja riittävän haastavaa (että olisi jotain hupia soittaa sitä).
Ainahan voi tehdä omia variaatiota piiseistä, mutta kun ei osaa?
 
Pitemmittä puheitta mennäänpäs asiaan.
No nyt siis aion kerätä tähän nyt kappaleita/bändejä ja sivustoja josta löytyisi parhaat kappaleet aloittelijalle soittaa. Te voisitte siellä päässä lisäillä tähän lisää piisejä/artisteja/sivustoja ja muuta tärkeää ja oleellista.
 
Englanninkieliset:
http://www.bassmasta.net/ Basso tablatuureja vaikka kaikille jakaa.
http://www.ultimate-guitar.com/ Kaiken maailman tablatuureja, myös Guitar Pro nimiseen ohjelmaan tablatuureja.
 
Piisejä joita kannattaa kokeilla:
CCR Varmaan koko tuotanto? -ainakin Bad Moon Raising on todella aloittelijoille.
Metallicalla on myös paljon keskihelppoja / helppoja, pari vaikeaakin sieltä löytyy? suosittelen Enter Sandman :iä
Rage Against The Machine - Killing In The Name -mukava biisi ja kiva soittaa, myös helppo oppia?
 
Turha mennä opettelemaan jotain hirmu vaikeaa passo sooloa, koska jos ei onnistu nii menee vaa into ja jos into lähtee ni sit on kusiset paikat :(. Eli opetelkaa helppoja piisejä ni ei lähe into vaan päinvastoin!
 
Nuo tulivat nyt mieleen, monia piisejä ja kivoja sellaisia kyllä löytyy kun vähän jaksaa etsiä jos ei bändiä tiedä tai jotain.
 
Joo tiedän, tämä lista on nyt vielä vähän suppea, joten te kokeneemmat voisitte vähän avittaa tämän kanssa. Kiitos!
 
PS. yritän päivittää, mutta menen viikoksi lomalle. Jos joku moderaattori / admin tai kuka nyt näitä voi muokata, voisi vähän tuurata jos jaksaa? ainahan voi antaa ihmisten selata kommenteista :D. Tähän loppui tämä essee ::D
 
n4ppul4
09.10.2009 21:11:55 (muokattu 09.10.2009 21:23:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lagasi äskön iha kamalasti nii jouduin säätämään...
 
Benkao
11.10.2009 23:32:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen soitellut kanssa tuon jonkun 7kk passoa ja voisin listailla joitain mukavia renkutettavia biisejä.
 
- Red Hot Chili Peppersin materiaali on paikoitellen aika helppoa ja kauttaaltaan mukavaa soiteltavaa, esim Californication, Dani California, Snow (Hey Oh)
 
- Panteralla on mukavan groovaavia biisejä, esim Domination, Cemetery Gates
 
- Deep Purple, esim Black Night
 
hulluilla on halvat huvit, idiooteilla ilmaset
FuguManiac
12.10.2009 21:59:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Purplen tuotanto on tosiaan aika mukavaa, pelkän bassonkin kanssa sentään jo tunnistaa melodioita... nimittäin itsellä ainakin varsinkin metallipuolella turhauttaa himassa treenatessa se että ei niide biisien basso-osat oo muutaku sellasta tasasta jytinää, eihä sellasta jaksa soittaa yksin kukaa :P
 
baron
13.10.2009 10:54:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevikangsta: Purplen tuotanto on tosiaan aika mukavaa, pelkän bassonkin kanssa sentään jo tunnistaa melodioita... nimittäin itsellä ainakin varsinkin metallipuolella turhauttaa himassa treenatessa se että ei niide biisien basso-osat oo muutaku sellasta tasasta jytinää, eihä sellasta jaksa soittaa yksin kukaa :P
 
Ei varmaan jaksakaan mutta
1. Soita äänitteiden päälle
2. Kokeile myös itsellesi vieraita genrejä. Se on kehittävää ja metallitkin menee sitten paremmin.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lalla
25.10.2009 10:27:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä oon ehtinyt soittaa huikean kuukauden verran. :D Yksi asia joka kuitenkin tuli mieleen, joka voi auttaa muitakin aloittelijoita.
 
Jos sinulla on Windows Media Player asennettuna, niin liitä tietokoneesi RCA piuhalla stereoihin. Soita biisejä (vain mp3:t, iTunesilla voi konvertoida mp3:ksi) Media Playerin kautta, saat hidastettua tai nopeutettua niitä. Auttaa kummasti biisien opiskelussa. Voin kirjoittaa tarkemmat ohjeet tänne mikäli tarpeen.
 
salmari
26.10.2009 11:49:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevikangsta: Purplen tuotanto on tosiaan aika mukavaa, pelkän bassonkin kanssa sentään jo tunnistaa melodioita... nimittäin itsellä ainakin varsinkin metallipuolella turhauttaa himassa treenatessa se että ei niide biisien basso-osat oo muutaku sellasta tasasta jytinää, eihä sellasta jaksa soittaa yksin kukaa :P
 
Itse ainakin soittelen yksin kotona mielummin vanhempaa musiikkia. 50 ja 60 lukujen musiikissa paljon mukavammat basso-kuviot, kuin suurimmassa osassa nyky musiikkia.
 
kokeilkaa vaikka Mamas & Papas california dreaming, kuulostaa pelkästään bassollakin soitettuna hyvältä. Tabit löytyy bassmasta.netistä
 
Toinen vaihtoehto on kehitellä itse kaikkea kivaa, saa juuri sellaista, kuin itse haluaa soittaa. Helposti saa kivan kuuloista musiikkia bassolla tehtyä, vaikka pelkästään yhdestä skaalasta kokeilemalla mikä kuulostaa hyvältä. Tällä luulisi olevan myös musiikin teoriaa kehittävä vaikutus, vaikka ei tiedäkään mitä oikeesti (teoriassa) soittaa :). Helposti huomaa miten ne skaalojen tietyt sävelet sopivat yhteen.
 
Jankku
26.10.2009 23:01:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Deep purple - Space trucking
 
Ja tämä lama-ajan blues minunkin kotona soi!
Seba
14.11.2009 10:15:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vähän genreissä pomppii, niin koita Greendayn biisejä.
Monessa on oikeasti ihan kivoja bassotteluita, ja jos pikkuisen hauskaa haastavuutta tarvitsee, niin esim joku Longwiew on hyvää treeniä.
 
Jermakki
14.11.2009 13:33:15 (muokattu 14.11.2009 13:34:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AC/DC:n biisit on aika helppoja bassolla, voivat tosin olla aika tylsiä.
 
Ja yksittäisistä biiseistä ainakin:
 
Jethro Tull - Aqualung
 
Billy Idol - White Wedding
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «