Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko musikaalinen rumpuja soittava "feikkaaja" rumpali vai ei?
1 2 3 4 5
msalama
13.11.2009 18:20:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Salud hyvät herrat ja kauniimman rodun edustajat kanssa.
 
Siis meinaan että onhan näihin yleismusikaalisiin vipeltäjiin törmätty, jotka vetää korvapohjalta ihan ookoo sen kummemmin tekniikkaa treenaamatta. Mutta voikos tuommoisia veijareita kutsua rumpaleiksi, vai täytyykö rumpalin aina olla ns. oikea rumpali?
 
Yksi tunnetuimpia esimerkkejä näistä lienee muuten muuan Támas Erdelyi a.k.a. Tommy Ramone. Siis eihän äijä varsinaisesti teknisessä mielessä mitään osaa, mutta aika kovissa tempoissa ja tarkasti Ramoissa mätti kuitenkin. Niin tai sitten vaikka Stevie Wonder, josta täälläkin näköjään justiinsa puhuttiin - sekään mitään rumpuja varsinaisesti _soittaa_ osaa, mutta niin vaan groovaa niin perkeleesti :0
 
Eli auttakaas nyt tyhmää. Onko rumpali rumpali, vaikkei oliskaan? Kyselyikäiset nelikymppiset kitaristit tahtoo tietää :P
 
OPJ1974
13.11.2009 18:36:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

msalama: Salud hyvät herrat ja kauniimman rodun edustajat kanssa.
 
Siis meinaan että onhan näihin yleismusikaalisiin vipeltäjiin törmätty, jotka vetää korvapohjalta ihan ookoo sen kummemmin tekniikkaa treenaamatta. Mutta voikos tuommoisia veijareita kutsua rumpaleiksi, vai täytyykö rumpalin aina olla ns. oikea rumpali?
 
Yksi tunnetuimpia esimerkkejä näistä lienee muuten muuan Támas Erdelyi a.k.a. Tommy Ramone. Siis eihän äijä varsinaisesti teknisessä mielessä mitään osaa, mutta aika kovissa tempoissa ja tarkasti Ramoissa mätti kuitenkin. Niin tai sitten vaikka Stevie Wonder, josta täälläkin näköjään justiinsa puhuttiin - sekään mitään rumpuja varsinaisesti _soittaa_ osaa, mutta niin vaan groovaa niin perkeleesti :0
 
Eli auttakaas nyt tyhmää. Onko rumpali rumpali, vaikkei oliskaan? Kyselyikäiset nelikymppiset kitaristit tahtoo tietää :P

 
Eikös tämä nyt ole vähän niin, että voi soittaa vaikka päällään seisten kulkusillaan, jos vaan kuulostaa hyvältä ja svengaa? Luonnollisestihan se "ammattinimike" tulee sitten sen pääsoittimen mukaan... näin minä sen ainakin näkisin :)
 
Tietty nimikkeen "rumpali" allehan voidaan myös kategorioida erikseen "musiikin mukan fiilistelevät ilma-wannabe-rumpalit", "pöytäännaputtelijat", "harrastelijarumpalit", "puoliammattilaiset" ja "ammattilaiset".
 
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
markkuliini
13.11.2009 19:01:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Termiä 'muusikko' ehdotettu.
 
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
Nolte
13.11.2009 19:40:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainenkin termi kuin 'multi-instrumentalisti' on olemassa. Yksi kaverini nimittää itseään sillä termillä, eikä ihan syyttäkään. "Osaa" soittaa varmaankin suunnilleen mitä tahansa soitinta, mikä eteen kannetaan, mutta ei ole virtuoosi yhdenkään kanssa.
 
Minusta mitään feikkaajia ole olemassakaan. Jos rummutus toimii asiayhteydessä, niin rumpali se silloin on.
 
Tätä en allekirjoita!
msalama
13.11.2009 19:42:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tottapa törähtelette, ja luonnehdinta "muusikko" onkin varmaan se oikea.
 
Hauskaa vaan, että muutamat osaavat sekä olla pääsoittimensa mestareita että, öh, olla osaamatta. Otetaanpas vaikkapa semmoinen aika teknisesti kökkö jäbä nimeltään kun John Lennon - sekään "mitään" osannut, mutta hienosti veti kuitenkin.
 
Niin tai sitten vaikka Neil Young. Aika haisevia sooloja, mutta homma toimii kuin tauti. Niin, tai sitten tosiaan tuo T. Ramone - ei fillin tynkääkään eikä mitään tekniikkaa, mutta paalujuntta oli (yleensä) tiukasti taimissa ja siihen bändiin soittotyyli just eikä melkein.
 
Eli eihän sitä mitään kele osaa tartte mestari ollakseen, häh :D LAHJOJA vaan tarvitsee sitten olla sitäkin enemmän. Ja osaamista just sen verran mikä kulloinkin on tarpeellista, jotta saadaan toteutettua se, mitä halutaan...
 
PS. Niin tai sitten vaikkapa Bowien Ziggy-bändi. Jäbät midn osannu ja veti kuitenkin aivan saatanan uljaasti ;D
 
PPS. Ymmärtänette tietenkin, ettei viljelemäni määre "mitään" tässä tietenkään tarkoita sanatarkasti sitä, mitä sillä yleensä tarkoitetaan :P
 
msalama
13.11.2009 19:48:41 (muokattu 13.11.2009 19:49:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nolte: Jos rummutus toimii asiayhteydessä, niin rumpali se silloin on.
 
Komppaan sinänsä. Mutta entäs yleisellä tasolla, jos nyt hiukan saivarrellaan? Onko esimerkiksi Billy Cobham jotenkin "enemmän" rumpali kuin vaikkapa multi-instrumentalistikaverisi?
 
moderndrummer88
13.11.2009 19:56:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stevie Wonderihan on just hyvä esimerkki. Varmasti ei oo koskaan treenannu mitään tekniikkajuttuja rumpujen soittoon, mutta jumaliste että svengaa kuin hirvi se sen rumpujensoitto.
 
Relaxin' At Camarillo...
Pieni rumpalipoika
13.11.2009 20:00:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta rumpali on rumpali silloin, kun henkilö rumpuja soittaa aktiivisesti. Eli tavallaan sen nimikkeen saa, jos se on pääsoitin tai sitten soittaa kokoonpanossa tai studiossa rumpuja.
 
Onko bändin laulaja, joka soittaa levylleen kaikki instrumentit esimerkiksi laulaja-statuksen lisäksi rumpali, kitaristi ja basisti? Musta ei tietyssä mielessä ole.
Toisaalta jos tämä laulaja soittaa rumpuja jossain toisessa poppoossa, on hän myös rumpali.
 
Tämä siis tällainen mielikuvajuttu.
 
Olen kuullut paria heppua (toinen basisti, toinen laulaja), jotka soittavat rumpuja mielettömän hyvin. Heille rummut olisi varmaankin luontaisin soitin kaikista ja molemmat myös treenaavat soittoa, eivät tekniikkaa, lähinnä soitellen kaikenlaista matskua luurien kanssa. Hämmentävän vittumaisen luontaisesti se homma heiltä käy.
 
Vaikka mulla pääsoitin on pitkään ollut rummut, en mä toisaalta itseäni pidä mitenkään erityisesti rumpalina. Syynä on ehkä se, että rummut ei mulle ole luontaiset vehkeet. Harmoninen lahjakkuus ja käsityskyky ovat mulla merkittävästi paremmat kuin rytmitaju. Joku basso olisi varmaan mulle se kaikista paras soitin. Ainakaan omasta mielestäni edes tajuttomalla treenaamisella en olisi kyennyt kovin korkealle tämän maan rumpaleiden joukossa.
 
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
msalama
13.11.2009 20:01:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: ...että svengaa kuin hirvi se sen rumpujensoitto.
 
Joo. Ja siis Noltehan on ihan oikeessa siinä, että jos se toimii kontekstissaan se rummutus, niin silloin se, joka sitä vetää, on siinä yhteydessä rumpali. Se vaan on jännää, että kuinka helvetin hyvää musaa voi tosiaan tehdä jos osaa, vaikkei varsinaisesti mikään tekninen soittaja olisikaan...
 
Kai ne sanoo sitä musikaalisuudeks sit :P
 
jazzmies
13.11.2009 20:03:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

msalama: Komppaan sinänsä. Mutta entäs yleisellä tasolla, jos nyt hiukan saivarrellaan? Onko esimerkiksi Billy Cobham jotenkin "enemmän" rumpali kuin vaikkapa multi-instrumentalistikaverisi?
 
Billy Cobham on virtuoosi on keskeinen uuden tyylin luoja omassa lajissaan rumpujensoittajan, mutta Steve Wonder ei niinkään, vaan lähinnä ajalleen tyypillisesti svengaava R&B-soittaja. Eli Cobham on enemmän rumpali kuin Wonder. Eri musiikinlajeissa odotukset ovat erilaisia, mitä tulee hyvään rumpujensoittoon. En olisi halunnut kuulla Cobhamia Ramonesissa tai Ramonea Mahavishnun kanssa. Molemmat kammottavia ajatuksia. Luulen toki että Cobham olisi selviytynyt tehtävästään tuurauskeikalla paremmin kuin Ramone. Eri musiikeissa on näet melkoisen erilainen musiikinsisällöllinen vaatimustaso.
 
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
Nolte
13.11.2009 20:09:23 (muokattu 13.11.2009 20:15:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

msalama: Komppaan sinänsä. Mutta entäs yleisellä tasolla, jos nyt hiukan saivarrellaan? Onko esimerkiksi Billy Cobham jotenkin "enemmän" rumpali kuin vaikkapa multi-instrumentalistikaverisi?
 
Ymmärrän pointtisi kyllä, ja on se Cobham todellakin ihan jonkin verran enemmän rumpali, kuin kaverini. :)
 
Itse tuppaan kuitenkin ajattelemaan niin, että jos toimii, niin toimii. Ja jos kerran toimii, niin ei ole feikkaaja, vaan rumpali.
 
EDIT: jos se toimii kontekstissaan se rummutus, niin silloin se, joka sitä vetää, on siinä yhteydessä rumpali.
 
Juuri noin ajattelen, mutta onhan asiassa monta puolta, jos ruvetaan pohtimaan ja saivartelemaan. Ja miksipä ei ruvettaisi...? :)
 
Tätä en allekirjoita!
msalama
13.11.2009 20:10:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni rumpalipoika: Harmoninen lahjakkuus ja käsityskyky ovat mulla merkittävästi paremmat kuin rytmitaju.
 
Mutta silti olet rumpali. Opetusmielessäkö (so. rytmitajun parantaminen), vai ovatko rummut muuten niin kiehtovat?
 
Mulla taas se menee niin, että mulla vahvin on (kai) taimi, vaikka skitta pääsoitin onkin. Ja kakkossoitin onkin sitten rummut, joita tosin en ns. kikkailumielessä kyllä osaa soittaa, koska olen laiska treenaamaan. No joo, joskus kakarana tuli kyllä Pethmanin Anssilta parit tunnit otettua ja paradiddlejä treenattua, mutta siltikin...
 
msalama
13.11.2009 20:13:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Luulen toki että Cobham olisi selviytynyt tehtävästään tuurauskeikalla paremmin kuin Ramone.
 
Rah :D No kyllä joo. Tosin ajatus siitä, että Tommy Ramone pantaisiin tuuraamaan Mahavishnuun, vetoaa kyllä suunnattomasti kieroutuneeseen huumorintajuuni xD
 
Pieni rumpalipoika
13.11.2009 20:42:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

msalama: Mutta silti olet rumpali. Opetusmielessäkö (so. rytmitajun parantaminen), vai ovatko rummut muuten niin kiehtovat?
 
Ei ja ei. Ekat rummut oon saanut jo 9-vuotiaana, mutta aloin soittamaan "vakavammalla" otteella vasta ylä-asteella. Syy on niinkin huvittava, että olin jo suunnitellut bassohommia sellonsoiton lisäksi, mutta yksi hyvä kaveri alkoi soittamaan bassoa ja ajattelin etten mä sit viitti. Hoho. Harmi sinänsä, koska basistina mulla olis todennäköisesti ollut enemmän annettavaa.
 
Sellistihän musta piti tulla ja aika pitkällä sillä tiellä olinkin mut se kaatui motivaatio-ongelmiin lukio-iässä. Osasyynä voi pitää myös rock-elämän houkutuksia.
 
Mitään en kadu, mutta akkarilla pitäisi vielä tämän elämän aikana ottaa leirinuotiot haltuun ja bassolla selviytyä keikkailevaan kokoonpanoon.
 
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
hansakemanelius
13.11.2009 20:46:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

msalama: Ja kakkossoitin onkin sitten rummut, joita tosin en ns. kikkailumielessä kyllä osaa soittaa, koska olen laiska treenaamaan.
 
Kikkailu ei mielestäni ollenkaan ole rumpalille tärkeää vaan bändin soiton kasassa pitäminen. Rumpali on bändin pulssi ja sitten riippuu bändin tyylistä soittaako
peruskomppia vai kikka-kakkosia. Bändissä rumpuja soittava muusikko on rumpali. Huvin vuoksi rumpuja soittava basisti on sitten ehkä rumpuja soittava basisti.
 
Twistkompilla pärjää pitkälle...
msalama
13.11.2009 20:50:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni rumpalipoika: ...mutta akkarilla pitäisi vielä tämän elämän aikana ottaa leirinuotiot haltuun ja bassolla selviytyä keikkailevaan kokoonpanoon.
 
No mutta onhan sulla muusikkoudesta rutiinia kuitenkin, soittohommien luonne tuttu jnpp. Treeniä vaan ja lähtee varmasti...
 
Kailis
13.11.2009 20:57:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä enemmän rumpali on se musikaalinen ei teknisesti taitava kuin täysin lahna rudimenttikone.
 
msalama
13.11.2009 20:59:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hansakemanelius: Kikkailu ei mielestäni ollenkaan ole rumpalille tärkeää vaan bändin soiton kasassa pitäminen.
 
Näinhän se justiinsa perustasolla on, mutta jos / kun mennään vaikkapa jatsiin / fuusioon, niin tarvitaan siinä sitä instrumentin perusosaamistakin kyllä sitten jo ihan toiseen malliin. Siis en sillä sano, ettäkö rokkia jotenkin väheksyisin - kaukana siitä, koska itsekin olen nimenomaan rokkisoittaja, mutta taitotason on vain oltava ikäänkuin riittävä siihen, mitä kulloinkin sitten ollaankaan tekemässä :)
 
Se vain on jännä tuo teknisen osaamisen tarve vrt. hyvä musa. Joissakin tapauksissa kun ei saa hyvää tehtyä jollei osaa soittaa, mutta toisissa taas sitten oikein hyvinkin. Noh, makuasioitakin tietty ja niinpäinpoies...
 
Tai äh siinä kai sen kummempaa ole kuin että hyvä musa on hyvää piste, tehdään sitä sitten vaikka brgl betonimyllyllä :P
 
hansakemanelius
13.11.2009 21:08:59 (muokattu 13.11.2009 22:05:33)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

msalama: Siis en sillä sano, ettäkö rokkia jotenkin väheksyisin - kaukana siitä, koska itsekin olen nimenomaan rokkisoittaja, mutta taitotason on vain oltava ikäänkuin riittävä siihen, mitä kulloinkin sitten ollaankaan tekemässä :)
 
Rumpalin, tai muusikon yleensä, on hyvä tietää rajansa.
Kuulostaa hyvältä kun soittaa sitä mitä osaa. Jos yrittää vetää liian vaikeita juttuja
kuulostaa huonolta.
Jazzia olen harrastanut sen verran vähän etten edes yrittäisi mennä jazzbändiin soittamaan. Sen sijaan uskaltaisin koska vaan yli 30 vuoden pop-rock-soittokokemuksella mennä Hurriganesiin tuuraajaksi :)
 
Twistkompilla pärjää pitkälle...
msalama
13.11.2009 21:24:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Mun mielestä enemmän rumpali on se musikaalinen ei teknisesti taitava kuin täysin lahna rudimenttikone.
 
Kyllä juu. Kukas se olikaan kun Springsteenin bändissä rumpuja soitti joskus kasariaikoina? Tykkää nyt biiseistä eli ei, niin jäbä oli kyllä siltikin aikas liekeissä siihen kamaan vaikkei se mikään metronomi ollutkaan.
 
Niin tai sitten vaikkapa Tony Thompson. Sekään nyt niin hirveen tarkasti ainakaan aina livenä soittanut jos vittupäisellä kikkeliasenteella kuunnellaan, mutta enpä silti usko, että Rodgers-Edwards-parivaljakko kauheesti vähäsvengisempääkään rumpalia olis kyllä hyväksyneet :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «