Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Eb-vire
1 2
Bruuno
28.07.2009 22:20:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haku ei taas tuota, miten menee Eb vire? Miten se eroaa normista? Entäs Dropped D:stä? Kiiiitos.
 
oiva tumpeloinen
28.07.2009 22:53:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eb-vire on jokainen kieli viritetty puoli sävelaskelta alaspäin. Drop-D on taas kuin E-vire, mutta paksuin E on viritetty D:ksi.
 
Mad-Mike
02.10.2009 15:11:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse pidän tuosta Eb-vireestä eniten. Se sopii hard-rockin soittoon todella hyvin ja ei estä soittamasta myöskään normaalivireessä olevia biisejä (tosin joissakin kappaleissa ongelmia tuottaa jos esim paksuin E-kieli soitetaan vapaana esim. Metallican Creeping Deathin riffi) mutta tälläisiä biisejä olen yleensä soittanut Eb-vireellä tai sitten en soita niitä ollenkaan.
 
-Ei se nopeus vaan se taito-
strophe
03.10.2009 16:32:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siitä se lähtee. Ensin viritetään puoli sävelaskelta alaspäin ja muutaman vuoden kuluttua löytää kitaransa dropped-K-vireestä.
 
Sitä paitsi kyllähän capon avulla voi soittaa mitä tahansa biisiä, joka menee korkeammasta virityksestä.
 
~Volyymi korvaa puuttuvan taidon~ www.mikseri.net/sapiska
Numb
03.10.2009 16:35:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

strophe: Sitä paitsi kyllähän capon avulla voi soittaa mitä tahansa biisiä, joka menee korkeammasta virityksestä.
 
Sitäpaitti soundi muuttuu capon kanssa. Yhtä biisiä olen tuossa väsännyt johon päätyi capo 5. nauhalle, vaikka samat soinnut voisi vetää avona ihan perussoinnuillakin. Mutta ei vaan kuulosta yhtään samalle.
 
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
Carpenter
04.10.2009 03:58:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eb vireen idea on, että samat kuluneet jutut ja sointukierrot kuulostavat hieman erilaisilta, kun normivireellä. Itse en näe siinä mitään muuta ideaa.
 
Basisti on lyömäsoitin.
jannu
04.10.2009 06:09:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Carpenter: Eb vireen idea on, että samat kuluneet jutut ja sointukierrot kuulostavat hieman erilaisilta, kun normivireellä. Itse en näe siinä mitään muuta ideaa.
 
Noh, minkä tahansa vireen, tai vaikka capon käytön hyöty mun mielestä löytyy esim. siitä että saa otettua ihan eri tavalla vapaana soivat kielet messiin. Ihan eri tavalla soi soinnut harmonisesti, kun ottaa vapaita kieliä hyväksikäyttäen kuin vaikkapa barreina. Sointukäännökset helpottuvat myös, jos voi biisin sävellajin mukaan pelata vireellä.
 
ballfish
05.10.2009 23:39:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Carpenter: Eb vireen idea on, että samat kuluneet jutut ja sointukierrot kuulostavat hieman erilaisilta, kun normivireellä. Itse en näe siinä mitään muuta ideaa.
 
Tuntuma siinä on eri, ja kieli soi vapaammin. Soundi on myös vähän munakkaampi mun korvaan. Harva sitä kai soittaa sen takia että kuluneet jutut kuulostaisivat erilaisilta :o
 
"Vaikka ajatus 170 euron pitsasta Simpeleellä, kera omien PA-kamojen, eräänä maanantaina houkuttelee, tämä ilmoitus kuulunee torille." -moderaattori
spade
06.10.2009 08:26:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yks syy kans käyttää Eb-virettä on jos tyllää käyttää vähän paksumpia kielisettiä.
 
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas
itsy
06.10.2009 09:04:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spade: yks syy kans käyttää Eb-virettä on jos tyllää käyttää vähän paksumpia kielisettiä.
 
Tai kenties toisinpäin, jos tykkää käyttää Eb-virettä niin sen takia käyttää paksumpaa kielisettiä? :) Kukin tavallaan.
 
pian on taas villatakki aika,villa sukka menot alkaa! jee! - Jippu
Mad-Mike
06.10.2009 10:46:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Izzy: Tai kenties toisinpäin, jos tykkää käyttää Eb-virettä niin sen takia käyttää paksumpaa kielisettiä? :) Kukin tavallaan.
 
Itselläni käytössä ollut aina 010-sarja (10-46) ja hyvin on toiminut Eb-vireen kanssa.
 
-Ei se nopeus vaan se taito-
strophe
17.10.2009 09:51:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Izzy: Tai kenties toisinpäin, jos tykkää käyttää Eb-virettä niin sen takia käyttää paksumpaa kielisettiä? :) Kukin tavallaan.
 
Itse aikanaan suhtauduin nyrpeästi vireen tiputtamiseen, mutta kyllä täytyy sanoa, että alavire tuo mukanaan ihan toisenlaista rouheutta sointuihin. Ainakin minun mielestäni. Totta kai rajansa kaikella, mutta ainakin oman kitarani drop-C on harvinaisen mukava. Sopii myös äänialalleni hyvin, sillä G2 ja G#2 menevät melko näppärästi laululla ja stemmaavat C-mollissa harvinaisen hyvin. Ja mitä capoon tulee, niin joo, kyllähän se klangia muuttaa, muttei sitä faktaa, että kaiken VOI soittaa. :) Mielestäni hyvä apuväline, jota kannattaa käyttää säästeliäästi.
 
Kyllä vireen vaihtaminen on bändijutuissa aika usein laulupoliittinen kysymys. Etenkin, jos vedetään kovereita. Vedämme tämäniltaisella keikalla Bad Religionin Punk Rock Songin, jota piti transponoida kaksi sävelaskelta alemmas. Perskules, kun punksällit laulavat korkealta. Sinänsä yllättävää.
 
~Volyymi korvaa puuttuvan taidon~ www.mikseri.net/sapiska
Seba
17.10.2009 10:57:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Carpenter: Eb vireen idea on, että samat kuluneet jutut ja sointukierrot kuulostavat hieman erilaisilta, kun normivireellä. Itse en näe siinä mitään muuta ideaa.
 
No ei aivan :)
Sitä normikuuntelija edes tajua että kuulostaako erilaiselta :)
 
Omalla kohdalla aikoinaan siirryttiin Eb vireeseen koska ei päästy monissa biiseissä laulussa tarpeeksi ylös, ja tuo helpottaa amatöörilaulajia ns. rutosti.
 
Nyt kun meillä on hyvä tyttölaulaja niin palattiin normivireeseen ettei hänen tarvitse mennä liian alas, niin oikeastaan vasta huomasi sen tatsieron soittamisessa.
Normivire paksuilla kielillä onkin paljon raskaampi soittaa, ja tietenkin eron huomaa kuunnellessakin kun samoja biisejä mitä on 3 vuotta soitettu laskettuna, vedetäänkin nyt perusvireessä.
 
Kyllä soittotatsi on kivempi lasketussa vireessä, mutta vaihdoin sitten ohkasemmat kielet passoon korjaamaan asiaa :)
 
Mad-Mike
02.11.2009 11:41:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eb-tuning: Itselläni käytössä ollut aina 010-sarja (10-46) ja hyvin on toiminut Eb-vireen kanssa.
 
Pakko korjata tämä mitä aiemmin sanoin. Eli tänään kuulin eräältä henkilöltä suosituksen että laittaa ennemmin 10-52 kielet jos soittaa matalammalla vireellä 10-sarjalla. Ja toden totta, sehän vaikuttaa ja tästä eteenpäin päättänytkin että käytän aina 10-52 sarjaa.
 
Oppia ikä kaikki :D
 
-Ei se nopeus vaan se taito-
Einherjar
04.11.2009 15:05:39 (muokattu 04.11.2009 15:06:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin... Sinänsä sitä settiä ei tarvitse paksuntaa, mikäli se toimii (ei rämise, jne.).
Itsellä on aika rouhea komppaustatsi ja tykkään soittaa jäykillä alakielillä. Siitä hyvästä omaan kitaraan on vakiintunut vähitellen 7-kielisen alakertaa muistuttava kielisetti. Tällä hetkellä siellä on kiinni 10-70 -setti punotulla g-kielellä ja vireenä siis Eb. E-vireellä menee jo vähän liian tiukaksi, mutta tuolla virellä toimii minulle.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
strophe
04.11.2009 19:50:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Niin... Sinänsä sitä settiä ei tarvitse paksuntaa, mikäli se toimii (ei rämise, jne.).
Itsellä on aika rouhea komppaustatsi ja tykkään soittaa jäykillä alakielillä. Siitä hyvästä omaan kitaraan on vakiintunut vähitellen 7-kielisen alakertaa muistuttava kielisetti. Tällä hetkellä siellä on kiinni 10-70 -setti punotulla g-kielellä ja vireenä siis Eb. E-vireellä menee jo vähän liian tiukaksi, mutta tuolla virellä toimii minulle.

 
10-70? No huh huh! Ajattelitko kiinnittää laivan laituriin vai mitä? Tuohan on sama kuin että yrittäisi näppäillä lyhtytolppaa... Minkälainen tatsi noissa on?
 
~Volyymi korvaa puuttuvan taidon~ www.mikseri.net/sapiska
TheMurno
04.11.2009 20:14:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Niin... Sinänsä sitä settiä ei tarvitse paksuntaa, mikäli se toimii (ei rämise, jne.).
Itsellä on aika rouhea komppaustatsi ja tykkään soittaa jäykillä alakielillä. Siitä hyvästä omaan kitaraan on vakiintunut vähitellen 7-kielisen alakertaa muistuttava kielisetti. Tällä hetkellä siellä on kiinni 10-70 -setti punotulla g-kielellä ja vireenä siis Eb. E-vireellä menee jo vähän liian tiukaksi, mutta tuolla virellä toimii minulle.

 
Ootsä Zakk Wylde?
 
Rock out with your cock out!
Einherjar
05.11.2009 01:31:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

strophe: Minkälainen tatsi noissa on?
 
Ei se niin jäykkä ole, mitä siitä luulisi. Soundi pysyy vähän selkeämpänä, kun ei ole niin hirveästi ylimääräisiä räminöitä. Vertailukohtana voisi käyttää sitä eroa, mikä on bassolla ja kitaralla soitetulla powerchordilla. Ei se ero toki niin rankka kuitenkaan ole, mutta sinnepäin mennään...
Atakki selkenee ja lyhenee vähän ja esim. sahatessa saa nuotista hieman paremman selon. Voimaa toki joutuu käyttämään vähän enemmän ja ainakin minä käyttelen suosiolla jäykempiä plektroja (2mm big stubby).
Tuo punottu g-kieli on toki semmoinen verme, jolla ei paljon venytellä sävelaskelta pidemmälle. Muutenkin tuo venyttely on toki hankalampaa, mutta eipä minulla ole tapana ollut hirveästi venyttelyä harrastaa ;)
 
Ei ole tässä nyt mitään kevyempää kielisettiä kohdalla, niin varmaan samplea ei hirveästi hyödytä laittaa moisesta...
 
Ootsä Zakk Wylde?
 
Ei kun Les Claypool. Hämäykseksi väitän vain soittavani kuusikielistä kitarata. X)
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Jokapaikanapina
13.11.2009 15:56:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mukavempi tatsi ja pääsyynä helpompi laulaa niitä korkeempia biisejä.
 
Bald Anus
15.11.2009 23:43:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Carpenter: Eb vireen idea on, että samat kuluneet jutut ja sointukierrot kuulostavat hieman erilaisilta, kun normivireellä. Itse en näe siinä mitään muuta ideaa.
 
Kenties kapean äänialan omaaville laulajille helpotus? Hyvin monimerkityksinen juttu nuo alavireet.
 
"Showbisneshän on tämmöstä illuusiota!" ~Tomi Krutsin kaadettuaan rumpusetin viimeisen biisin jälkeen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «