Aihe: Slap kuulumaan livenä ja treeneissä | 1 |
---|
|
Parissa biisissä tulee soittaessa kohtia, joissa kitaristit hillitsee itsensä ja bassolla tulee slap-soolo/osio. Mitenköhän bassosoundin saisi kätevästi vaihtumaan nopeasti släppiä tukevammaksi? Varmaankin jollain pedaalilla hoituisi mutta millä ja miten? Olen koittanut käyttää EBS Valve driveä volumeboostin aikaansaamiseksi, mutta tähän tarkoitukseen sopii varmasti joku muu pedaali paremmin, vai kuinka? |
|
Valkyrian: Parissa biisissä tulee soittaessa kohtia, joissa kitaristit hillitsee itsensä ja bassolla tulee slap-soolo/osio. Mitenköhän bassosoundin saisi kätevästi vaihtumaan nopeasti släppiä tukevammaksi? Varmaankin jollain pedaalilla hoituisi mutta millä ja miten? Olen koittanut käyttää EBS Valve driveä volumeboostin aikaansaamiseksi, mutta tähän tarkoitukseen sopii varmasti joku muu pedaali paremmin, vai kuinka? Kompressori toimii tähän probleemiin loistavasti. Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. |
|
Mä käytän tähän tarkoitukseen Sansampin Bass Driverin kolmipaikkaista versiota. Oon "ohjelmoinu" siihen yhen "kanavan" slappikäyttöön. Hilppasen volumea ylös ja hienoista pehmennystä ja treblen säätö silleen, että slap ja pop on keskenään balanssissa. Laite kompressoi luontaisesti melko sopivasti soundia tällöin. Kuitenkin sellanen lämpö ja läheisyys jää.. Omaa sydäntä on lähellä nimenomaan presarista irtoava släppisoundi. Se pitää mummielestä botnen ja tukee edelleen biisiä edes kohtuullisesti, eikä haiskahda sellaselta olemattomien taitojensa kanssa briljeeraamiselta. Kompressoria en omista, luultavasti se on oikea tapa, mutta en siitä mitään tiedä. Kipu lisää kiimaa |
mr.bungle 12.11.2009 16:52:59 (muokattu 12.11.2009 16:54:52) | |
|
Valkyrian: Parissa biisissä tulee soittaessa kohtia, joissa kitaristit hillitsee itsensä ja bassolla tulee slap-soolo/osio. Mitenköhän bassosoundin saisi kätevästi vaihtumaan nopeasti släppiä tukevammaksi? Varmaankin jollain pedaalilla hoituisi mutta millä ja miten? Mä oon huomannut että joissakin bassoissa släppisaundi yksinkertaisesti istuu saumattomasti muiden soittotyylien oheen. Joissakin bassoissa ei: joko tulee liian hiljaa, liian lujaa, ja/tai atakki on liian erottuva. Tatsilla / laitteilla ongelmaa saa vain lakaistua maton alle. "Helpoin" ratkaisu on siis basso joka soveltuu hyvin eri soittotyyleihin. Edit: yks aiemmin omistamani basso joka oli tässä hyvä oli ihan perus Fender Jazz Bass. bassolla hanuriin |
bize 12.11.2009 18:22:52 | |
|
mr.bungle: Mä oon huomannut että joissakin bassoissa släppisaundi yksinkertaisesti istuu saumattomasti muiden soittotyylien oheen. Joissakin bassoissa ei: joko tulee liian hiljaa, liian lujaa, ja/tai atakki on liian erottuva. Tatsilla / laitteilla ongelmaa saa vain lakaistua maton alle. "Helpoin" ratkaisu on siis basso joka soveltuu hyvin eri soittotyyleihin. Edit: yks aiemmin omistamani basso joka oli tässä hyvä oli ihan perus Fender Jazz Bass. Samat kokemukset tuosta asiasta, tosin olen soittanut / omistanut myös jazzeja, joilla homma ei toiminut yhtä hyvin. Voi johtua myös esim. vääristä säädöistä omalle tatsille. |
|
Helpoin ratkaisu omassa käytössä on polkaista vahvistimen (GK mb500) kanavanvaihtopedaalilla buustattu kanava soolon ajksi päälle. "Bass sings Bles-sings" |
molder 12.11.2009 22:12:22 (muokattu 12.11.2009 22:17:19) | |
|
Valkyrian: Parissa biisissä tulee soittaessa kohtia, joissa kitaristit hillitsee itsensä ja bassolla tulee slap-soolo/osio.? Kokonaisuus ratkaisee. Vaihdat ne vuoden vanhat, tahnaiset kielet ny ekaks ja kunnon hyvät karheet round-woundit tilalle ;-). http://funkychops.com/best-slap-bass-guitar-strings.htm Siitä lähtee ja jo ihan omasta tatsista tietty aluks ja sitä rataa. Minä komppaan tuota Mr.Bunglen jazzari-mallin bassoa jo heti kärkeen ehdottomasti. Paras ratkaisu varmaan. Sitten hyvä kompura-limitteri josta pistää ulostulo leveliä vähän normi volaa isommalle. Kompuroista on juttua muilla keskustelu-alueilla vaikka huru mykket. "The SOUND of VOLUME" |
|
mr.bungle: Mä oon huomannut että joissakin bassoissa släppisaundi yksinkertaisesti istuu saumattomasti muiden soittotyylien oheen. Joissakin bassoissa ei: joko tulee liian hiljaa, liian lujaa, ja/tai atakki on liian erottuva. Tatsilla / laitteilla ongelmaa saa vain lakaistua maton alle. Sellainen huomio tuosta asiasta on tullut tehtyä, että tuo ongelma liittyy aika paljon mikkeihin. Yleensä hyväksi bassosoundiksi mielletään sellainen suhteellisen middletön soundi. Släpätessä kuitenkin on tervettä olla mukana sitä 1kHz:n ympärillä olevaa kolinaa, sillä se tuo siihen itse slapin atakkiin leveyttä. Monet basistit tuntuu olettavan, että se hyvä soundi löytyy korostamalla pelkkää yli 5kHz:n yläkertaa ja alakertaa, mutta kovin kovasti korostamalla basso alkaa muistuttaa lähinnä jotakin perkussiivista sointinta. Varsinkin joidenkin aktiivimikkien keskialue on päässyt pettämään monesti epämääräisellä kuopatulla middlellä. Niistä ei tahdo saada kaivettua sen takia tasapainosta släppisoundia. Aktiivimikeissä on vielä monesti aika rajut yläkerrat ja kun se toisto menee niinkin korkealle, peittää se yläkerta nipsumisellaan lopun atakin alleen. Kompurointi toki auttaa vähän, mutta sekään ei kuitenkaan monesti selkeytä sitä soitettavaa ääntä. Ne perinteiset Fenderin kolinabassot ja muut vastaavat onkin siksi oikein hyviä släpättäviä, kun ne eroittelee sopivasti sillä kolisevalla keskialueellaan. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
|
http://www.youtube.com/watch?v=21LI9Destlo&feature=related Kertokaapa m.netin bassogurut, että mitä vaaditaan näin loistavaan peukutussaundiin? Omasta Ibanezista ei meinaa saada hyvää släppisaundia millään. Samaa ongelmaa on myös kuin ketjun aloittajalla eli släpit hukkuvat ihmeellisesti, jos soittaa niitä kesken normaalin soiton. Yleensä tulee soitettua tasaisella EQ:lla middle hieman boostattuna. Kai se sitten on jazzari joskus hommattava. Basisti on lyömäsoitin. |
|
Tämähän threadi kantoi hedelmää. Kiitos kaikille vastanneille, tuosta on apua jo kovasti näin ensi hätään. Täytynee kokeilla kompuroita ja fenderin presari tai jazzari onkin ollut jo pitempään hankinnassa. |
|
Valkyrian: Tämähän threadi kantoi hedelmää. Kiitos kaikille vastanneille, tuosta on apua jo kovasti näin ensi hätään. Täytynee kokeilla kompuroita ja fenderin presari tai jazzari onkin ollut jo pitempään hankinnassa. Kandee tsiigailla jatsareita. Taino, presari on kans hyvä, mutta jos ainoaks bassoks niin ite ottaisin jatsarin. Nyt on passiivipresari ja aktiivi P/J- jasso ja noilla skulaa shittiä kun shittiä. Kamat kusee, ei ihmiset. |
chief 13.11.2009 01:27:33 (muokattu 13.11.2009 01:31:11) | |
|
Mun kokemuksen mukaan basson merkillä ei sinänsä ole niin kauheesti väliä vaikkakin tosin Jazzbasso-tyyppinen kirves on luontaisesti melko tasapainoinen ja sopii hyvin myös slappiin. Hyvä kompura auttaa myös asiaa mutta mun mielestä myös omaa soittotekniikkaa pitäs kehittää niin että sekä slappijutut että normaali näppäilysoitto onnistuisi suunnilleen samalla voimakkuudella. Toki kompressori tai pelkkä boosteri auttaa asiaa mutta mielestäni pelkästään siitä ei kannata lähteä ongelmaa selvittämään. Tässä on melko hyvä pätkä ton släppihomman haltuunottoon. Toi koko homma on useassa osassa tuolla juutuubin uumenissa. http://www.youtube.com/watch?v=AC5eS72U8gQ&feature=related E: Unohdin mainita että mun mielestä basson kielet kantsii olla suht matalalla niin toi slappihomma helpottuu. Esim. Tolla Millerillä taitaa olla melko matalalla kielet ja muutenkin hyvin säädetty basso. "It's the ear, not the gear. " |
|
Tässä vielä lisää oppimateiaalia. Kuten näkyy niin kyllä se on miehestä kiinni eikä bassosta... http://www.youtube.com/watch?v=dPR3p0xmZgM "It's the ear, not the gear. " |
|
Toi peukkulyseo on niin kova! Aika äijä peukuttamaan on toi Kela. |
molder 13.11.2009 11:57:12 (muokattu 13.11.2009 18:37:13) | |
|
Carpenter: http://www.youtube.com/watch?v=21LI9Destlo&feature=related Kertokaapa m.netin bassogurut, että mitä vaaditaan näin loistavaan peukutussaundiin? Kai se sitten on jazzari joskus hommattava. Esim. näin: Kunnon uudet kielet. Työkseen slappaavat vaihtaa kielet joka viikko ( tai joka päivä).Hyvä jazz-basso(säädetty). Hyvä kompura, hyvä pre-amp, kunnon TEHOKAS styrkkari ja pari peukkuiskun kestävää 4x10 kaappia.Middlet täysille, Signaali jaetaan suoraan p.a.:han tai äänityspöytään (kompura-limitterin ja pre-ampin jälkeen.)Hyvä tekniikka ja isopeukkunen soittaja ; kaverina rytmissä pysyvä napakka rumpali joka ei sekoile basarin kanssa. Tällaisen linkin joskus joku laittoi tuonne.Thanks hänelle. Äänenlaatu ei paras mahdollinen: http://www.youtube.com/watch?v=ipjTvRe7-Zg&feature=related "The SOUND of VOLUME" |
|
molder: pari peukkuiskun kestävää 4x15 kaappia. Tarkoitit varmaankin 4x10" kaappeja...? |
|
himppe: Tarkoitit varmaankin 4x10" kaappeja...? Joo näin tarkoitin. 4x10". Ja jos ois 4 x 15" niin semmosia sitten kans :) "The SOUND of VOLUME" |
|
Fender Jazz Bass, Dáddario Nickel Round Wound, Hartke Bass Attack, sopivilla säädöillä. Näillä lähtee. Bassonsoiton salat on nopeat jalat! |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|