HeavyMachinery 12.11.2009 12:40:02 | |
---|
oiva tumpeloinen: Kuinka paljon sulla oikeasti on käsityksiä hevimedelisoundeista? Siis niistä moderneista, mitä on käytetty sitten Dion aikojen jälkeen? Olet kyllä pyörinyt studioissa pyörittämässä nappejakin käsittääkseni, mutta se ei välttämättä vielä kerro kaikkea. Musta jotenkin tuntuu, että sulla ei ole ihan kaikesta käsitystä siinä. Esim. tietyntyyppisten vahvareiden boostaaminen saattaa aiheuttaa kohinoita. Eikä siinä paljon auta silloin sanoa, että käännä säröä pienemmälle, jos soundi on muuten todella hyvä, mutta se kohisee. Se soundi kuitenkin muuttuu samalla, kun vähennät sitä gainia. Sä et kuitenkaan varmasti ole sanomaan kenellekään, mikä on sopiva määrä gainia. Mitä ne kohinat ei kyllä aina edes tolkuttomasti tarvitse. Eikä siinä, mä olen ehdottomasti sun kanssa samaa mieltä, että ensimmäisenä signaaliketju kuntoon. Mutta kun aina se ei yksinkertaisesti riitä. Tai sitten meillä tosiaan on erilainen käsitys sopivasta kohinatasosta. Epäilen tosin sitä. Loppuun vielä, että sillä käytettävällä gatella tai vastaavalla on myös todella paljon väliä. Toiset portit tosiaan leikkaa tavaran huonosti ja siitä saadaan sitä epämusikaalisuutta. Toiset taas tekee sen huomattavasti siedettävämmin. Noisegate vs noise supressor on myös sitten eri asia. Olen samaa mieltä Oivan kanssa siitä ettei Juzzicen käsitys moderneista medaljonki soundeista ole yltänyt vielä 2000 luvulle vaan on jääyt sinne eläkäläisten oikein vahvistimien oikesti soittamaan aikakauteen. Metalli soundi on paljon muutakin kuin vitusti gainia. Nyky ajan kohinan poistoon suunnitellut ISP desimatorit tekee sen mitä lupaa ja oikeasti vitun hyvin vielä. Meidän toinen kitaristi käyttä sellaista ihan vaan sen takia että kahden nupin + noin 8U räkki tavaran kanssa ei voi välttyä maa luupielta. Tarvii itse olla tyytyväinen että ei ole pahasti vielä noita ongelmia tullut. molemmilla meistä on piuhat laadukkaat.. evindeceä , referenceä jne jne. Se vain ei aina riitä. Ja ainahan voi vittuilla että että mihin tarvii niin paljon laitteita. Tuohon voi vain vastata että mihin bluesin soitossa tarvii 6 kieltä ? Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
Confidentum 12.11.2009 14:34:52 | |
---|
HeavyMachinery: Noisegate vs noise supressor on myös sitten eri asia. Ja ainahan voi vittuilla että että mihin tarvii niin paljon laitteita. Tuohon voi vain vastata että mihin bluesin soitossa tarvii 6 kieltä ? "The farther one gets from the pentatonic scale, the farther one gets from the money" ja "There's no money above the fifth fret" Näillä on menty ja aina tullaan menemään ;) Munkkilatinaa sano mummo nuoteista |
hapan 12.11.2009 14:36:36 | |
---|
Confidentum: "The farther one gets from the pentatonic scale, the farther one gets from the money" ja "There's no money above the fifth fret" Näillä on menty ja aina tullaan menemään ;) And it's alla about money! |
Confidentum 12.11.2009 14:44:44 | |
---|
hapan: And it's alla about money! Isoisä opetti aikoinaan opetti, että "Poika meille iso rosentti ja muille pieni rosentti" Munkkilatinaa sano mummo nuoteista |
Confidentum: Isoisä opetti aikoinaan opetti, että "Poika meille iso rosentti ja muille pieni rosentti" EDIT: Oli kyllä tämä ihan liian offtopic, sorry, se vaan lipsahti, väistyn taustalle Munkkilatinaa sano mummo nuoteista |
Jucciz 12.11.2009 15:14:12 (muokattu 12.11.2009 15:23:28) | |
---|
Jeps, terveisiä 50-luvulta. Mut mistä se kohina ja pörinä sitten tulee jos ei siitä, että on "vitusti gainia"? Tuntus kyllä, että sit on jo maadoitukset tai joku muu juttu pielessä. Vaikka en ole sen enempää blues- kuin hevimieskään, tuo bluesvertaus oli kyllä kuin suoraan hevimiehen suusta. ;) |
krk 12.11.2009 15:25:38 | |
---|
|
Ambitus 12.11.2009 16:16:31 | |
---|
Jucciz: Jeps, terveisiä 50-luvulta. Mut mistä se kohina ja pörinä sitten tulee jos ei siitä, että on "vitusti gainia"? Tuntus kyllä, että sit on jo maadoitukset tai joku muu juttu pielessä. Vaikka en ole sen enempää blues- kuin hevimieskään, tuo bluesvertaus oli kyllä kuin suoraan hevimiehen suusta. ;) Mä käytän aina särösoundeissa gatea, oli mikä oli. Välillä gainia on vitusti, välillä vielä enemmän ja kaikki kamat on runkattu vimpan päälle, ettei pitäis kohista ja hummata, mutta kyl sitä aina välillä törmää kaikkeen kummallisuuksiin matkan varrella. Ei siinä tartte mennä kuin vähän paksumpi sähkönousu kamojen vierestä tai yläpuolella on himpparilliset halogeenit tai jotain vastaavaa, niin aina lähtee kamat huutaa. Gate on erittäin hyvä työkalu oikein käytettynä ja se voi olla päällä vaikkei mikään brummaiskaan. Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?! |
Mandarax 12.11.2009 16:17:39 | |
---|
krk: Tenorillakin eli neljällä kielellä kyllä pärjäilee: http://www.tonyspage.com/tinygrimes.htm Ja minkälaista turhamaisuutta on pitää niin montaa sormea vasemmassa kädessään..! Eikös Lester P:llekin riittänyt kaksi! Nips naps fiskarsit käyttöön pojat! Yritän pitää polkimet minimissään, mutta tarvitsisin noise gaten ja virittimen. Aloittajalle: Mitenkäs sitten vaikkapa G-Major (ykkönen tai kakkonen)? Varsinkin jos on toisinaan tarvetta myös satunnaisille kaiuille tahi delaylle sun muille, niin ei ainakaan tuollainen G-Major käytettynä tulisi hirmu paljoa laadukasta noisegatea ja viritintä tyyriimmäksi. Pieni räkkivehje pysyisi myös pois jaloista kokonaan. En kylläkään tiedä kuinka näppärää tuota on ilman MIDIä ohjailla... Ja vielä sitä offaria.... Se on muuten hupaisa homma, että tuo noise gate taitaa olla niitä ainoita polkusimia kun joutuu anteeksipyydellen perustelemaan omat tarpeensa, ennen kuin saa luvan kysyä neuvoja tai suosituksia. Kysymyksensä lopuksi olisikin aina parasta kertoa miten on aikonut päästä eroon tuosta pahasta tavastaan. "Mä olen Keijo ja mä olen noise gaten käyttäjä. Mä oon nyt pari vuotta käyttänyt jatkuvasti ja joka treeneissä ja keikoilla - tai oikeestaan siitä asti kun ostin ton highgain vaffarin..." Ja sitten pyydetään anteeksi koko bändiltä ja mielellään myös mahdolliselta yleisöltä ja liitytään tukiryhmään. Ei tää ole nyt niin vakavaa pojjaat..! Yks soittaa banjoa, yksi viheltelee sieraimillaan ja yksi käyttää noise gatea. Musiikillista itsensä ilmaisua yhtä kaikki nääs! I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx- |
Jucciz 12.11.2009 17:03:22 | |
---|
Ambitus: Mä käytän aina särösoundeissa gatea, oli mikä oli. Välillä gainia on vitusti, välillä vielä enemmän ja kaikki kamat on runkattu vimpan päälle, ettei pitäis kohista ja hummata, mutta kyl sitä aina välillä törmää kaikkeen kummallisuuksiin matkan varrella. Ei siinä tartte mennä kuin vähän paksumpi sähkönousu kamojen vierestä tai yläpuolella on himpparilliset halogeenit tai jotain vastaavaa, niin aina lähtee kamat huutaa. Gate on erittäin hyvä työkalu oikein käytettynä ja se voi olla päällä vaikkei mikään brummaiskaan. Joo, noi omasta laitteistosta riippumattomat häiriönaiheuttajat on kyllä inhottava juttu. Mulla on tähän mennessä ollut yksi keikkapaikka (Galax, Turku), jossa oikeasti oli ihan käsisttämätön brummi "talon puolesta" kun kitarakamat laittoi päälle - kahdesta eri kerrasta kokemusta, molemmilla kertaa täsmälleen samat oireet. Missään muualla ei täsmälleen sama setup ole pitänyt niin kauheaa hurinaa. En tosin tiedä, mihin väliin siellä olisi pitänyt noise gate tai vastaava tyrkätä, jotta oltaisiin päästy siedettävään lopputulokseen. Ilmeisesti siellä on sähköt vedetty aivan päin haitaria, en mä oikein muuta keksinyt. |
Väsykäsi 12.11.2009 17:16:58 | |
---|
Jucciz: Joo, noi omasta laitteistosta riippumattomat häiriönaiheuttajat on kyllä inhottava juttu. Mulla on tähän mennessä ollut yksi keikkapaikka (Galax, Turku), jossa oikeasti oli ihan käsisttämätön brummi "talon puolesta" kun kitarakamat laittoi päälle - kahdesta eri kerrasta kokemusta, molemmilla kertaa täsmälleen samat oireet. Missään muualla ei täsmälleen sama setup ole pitänyt niin kauheaa hurinaa. En tosin tiedä, mihin väliin siellä olisi pitänyt noise gate tai vastaava tyrkätä, jotta oltaisiin päästy siedettävään lopputulokseen. Ilmeisesti siellä on sähköt vedetty aivan päin haitaria, en mä oikein muuta keksinyt. Kai sun pitäis nyt se tietää että tosimiehet sijoittaa noise gaten jo sähköpääkeskukseen. Joka muuten toimii hyvänä multsarina, löytyy killswitchejä vaikka muille jakaa yms. "elämänhalu katoaa bläkkistä kuunnellessa", "kusi nousee päähän jazzia soittaessa", "vitutus nousee muusikoiden.nettiä lueskellessa", "tilin saldo kasvaa humppaa soittaessa" yms yms. |
erty 12.11.2009 17:24:50 | |
---|
Väsykäsi95: Kai sun pitäis nyt se tietää että tosimiehet sijoittaa noise gaten jo sähköpääkeskukseen. Joka muuten toimii hyvänä multsarina, löytyy killswitchejä vaikka muille jakaa yms. Tosimies ottaa oman keskuksen mukaan, http://www.petecornish.co.uk/Lou-Reed%27s-Rig.jpg |
Väsykäsi 12.11.2009 17:27:39 | |
---|
"elämänhalu katoaa bläkkistä kuunnellessa", "kusi nousee päähän jazzia soittaessa", "vitutus nousee muusikoiden.nettiä lueskellessa", "tilin saldo kasvaa humppaa soittaessa" yms yms. |
Begemoth 12.11.2009 18:46:48 | |
---|
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä. |
viny 12.11.2009 18:51:23 | |
---|
|
nuhuris 13.11.2009 09:37:13 | |
---|
Taisin liipata melkosen arkaa aihetta kun noin herättää tunteita. Kiitokset kommenteista ja neuvoista. Alkuperäiseen kysymykseeni voinko löytää noise gaten ja virittimen samasta pedaalista sain vastauksen - vaikken lupaa noise gaten käyttöön ei ihan yksimielisesti saanutkaan. Över och ut... Terveisin Seppo (nimi muutettu) |
dropD 13.11.2009 09:42:08 | |
---|
nuhuris: vaikken lupaa noise gaten käyttöön ei ihan yksimielisesti saanutkaan Tääl on tiukka linja... vain banjo puuttuu... |
McNulty 13.11.2009 10:36:04 (muokattu 13.11.2009 10:37:29) | |
---|
dropD: Tääl on tiukka linja... Ja huolestuttavinta on se, jos jotkut antavat tämän "tiukan linjan" jollain tavalla vaikuttaa omaan tekemiseensä. Mun puolesta voi käyttää vaikka 86 noise gatea ja 23 noise suppressoria, 700 kompuraa ja halvinta mahdollista paukkulankaa, jos se tuottaa soittajalle mieluisen lopputuloksen. Puhui Sheptone-lobbaaja, Hevivääpeli Körmy tai kuka nyt milloinkin ihan mitä tahansa. I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted. |
H-Diddy 18.11.2009 11:13:13 | |
---|
Ite oon käyttänyt kotiäänittelyihin noice gatea hyvällä tuloksella. Laitteistona on toiminut Uraltone jr., wah, fuzz tai joku od ja omavalintainen fender kitaraperheen jäsen, eli heviä ei soitella. Kotona on sellaset sähköt, jotta oksat pois. Hurina on todella tiukka ilman tota gatea. Jopa puhtailla soundeilla saattaa jotain nuljetta tulla. Treeniksellä sama setti toimii aivan eri tavalla korinoiden suhteen. Mulla jopa pommin varma technics 1200 levysoitin pyörähtää sekavasti ku jääkaappi lähtee päälle. Sähkömies katseli tota vuosisadan alun sähkötaulua ja anto vaan kaksi kourallista sulakkeita ja sano että anna olla. Yhteen vetona voisin mainita että ostakoon jengi ihmeessä gaten jos siltä tuntuu. |
hapan 18.11.2009 15:07:20 | |
---|
H-Diddy: Yhteen vetona voisin mainita että ostakoon jengi ihmeessä gaten jos siltä tuntuu. Tai remontoikoon omakotitalonsa sähköt nykypäivän standardeja vastaaviksi. |