Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lakkaa lakkapinnalle
1
rtepeg
20.10.2009 20:43:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin läpi vanhoja lakka-keskusteluja ja disorientoiduin, joten kysyn nyt varmuuden vuoksi ihan spesifisti:
 
eli minulla on stratocaster, joka lakattu PU-lakalla. Esa Pulliainen signeerasi sen, eli kirjoitti nimmarin kalvotussilla tremolokanteen (= straton takaluukku).
 
Nyt haluaisin mahdollisimman siististi suojalakata tuon nimmarin, joka on siis kirjoitettu PU-lakatulle puulle.
 
Löytyykö esim. spray-purkkituotetta, jolla uskallan tuon tehdä? Olen siis lukenut noita kauhujuttuja, kun joku aine rupeaa kuplimaan jonkin toisen alla. En ole huolissani lakkapinnasta vaan nimmarista..
 
tonicaster
22.10.2009 03:07:50 (muokattu 22.10.2009 03:10:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joku joskus sanoi tällaisen nyrkkisäännön.... Nyt en halua nyrkkiä silmääni =)
 
Että: "Jytymmän lakan päälle voi lakata miedompaa"
 
Mutta kokeilu on SINUN vastuullasi =)
 
EDIT: Mutta sehän on itse palomies! Missä ajattelit vetää? Toi kalvotusi ei kyllä välttämättä tykkää mistään lakasta.
 
näit on tehty ja teetetty, ja yks on onnistunu.
rtepeg
22.10.2009 09:55:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, Herra Palovahinko itse (mitenkähän arvasit...),
 
keskustelin kitaran rakentajan kanssa, ja ymmärsin, että oikotietä onneen ei ole. Niinpä paneuduin noihin pensseli-hommiin, ohensin lakkaa ehkä 15-20% liuotinta, ostin kunnon pensselin ja karhensin pintaa tuon nimmarin ympäriltä kevyesti. Rakentaja tarjoutui kyllä tekemään tämän itse; suositteli melko tiukkaan sävyyn.
 
Mutta, olet oikeassa, itse tein myös riskiarvion, että tussin kestäminen tärpätin läsnäollessa on se suurin haaste; niinpä eka kerros meni hengittämättä ja nopealla, kevyellä vedolla. Hyvin meni, ainoastaan "P" kohdalla tuli semmoista haamukuviota joka näkyy tietyssä kulmassa kun valo osuu. Tuon leviämän sain hiomalla helposti korjattu ennen seuraavaa vetoa... mutta muutamat lakkaukset on vielä edessä.
 
Tulee ihan hyvä, jos en onnistu polttamaan koko kitaraa...
 
Hypoteettinen kysymys: jos haluaa, että oma kitara-idoli laittaa nimmarin kitaraan, niin mikä on paras kynä tähän hommaan, esim. kestävyys tyypillisellä lakkapinnalla tai sitten just tää päälle lakattavuus? Itselläni oli hiukka onnea mukana, mutta tiesin, että on fifty-sixty, saako kalvotussin pysymään siistinä.
 
tonicaster
22.10.2009 19:40:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

täytyis ottaa selvää mitä nuo rakentaja miehet käyttää kun tussailevat sarjanumeroita tms.
 
Periaatteessa tommoisen päälle voisi vetää siirtokuvakalvon ja siihen lakkaa päälle, joutuu vaan vetämään lakkaa reilummin että saa ne kalvon reunat häivytettyä.
 
näit on tehty ja teetetty, ja yks on onnistunu.
rtepeg
22.10.2009 22:47:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, olis kiva tietää mikä se "sarjanumerotussi" on... no tästä tulee hyvä, mutta kyllä oli lähellä, että olis tullut total katastroof ja itku. Mutta vakaalla kädellä ja itseluottamuksella.
 
Mites Tonicaster ehdit kaffelle lähiaikoina? Itse olen vielä saikulla (pian kolme kuukautta) kun tuli otetettu liikaa lämpöä...
 
HeNe.334
23.10.2009 10:36:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruokangas kaytti Unicorn videoissaan muistaakseni lyijykynää
 
Ei se ole viellä pilalla
tonicaster
23.10.2009 22:15:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvempien silmälasien paikka... :) Tuskinpa lyijäriä käytti! Mutta Juhalta iteltään voisi kyllä kysäistä tuskin hän sitä tussin mallia pimittää.
 
Ps. rtepeg soitellaan ens viikolla kahveista.
 
näit on tehty ja teetetty, ja yks on onnistunu.
rtepeg
24.10.2009 00:58:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonicaster, soitellaan; jos maanantaina ehdit, hyvä, tiistai OK, mutta sitten lähden reissuun ja menee seuraavaan viikkoon.
 
Ruokankaalta pitää kysyä; tussilla on siis tuo mun sarja n:o, mutta nyt en kehtaa, kun olen tuunaillut riittävästi ja Juha sanoi, että kun ei mitään sattuis... asiakaspalvelu on kyllä 10+ kun kantaa huolta ja tsekkasi säädöt ilmaiseksi, tai siis antoi vielä firman t-paidan mukaan viime käynnillä. Vaikka kiireinen nyttemmin on, niin aina löytyy aikaa ja jaksaa vastailla tällaisen säheltäjän kyseilyihin. Tosin hieman "kiroili" noita mun flatwoundeja... mutta kyllä se osaa soittaa!
 
HeNe.334
24.10.2009 10:37:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä se kynä oli lyijykynä
linkki videoon http://www.youtube.com/watch?v=-skWzx1OcnI
näkyy kahden minuutin kohdalla
 
Ei se ole viellä pilalla
HeNe.334
11.11.2009 19:52:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruokangas paljasti mulle tämmösen tiedon kertoo mitä lakkaa käyttää kitaroissaan ja mitä kyniä singeeraukseen
 
Akzo Nobel IL500 on lakkatyyppi jota me käytetään... Yleensä spriiliukoisilla ohuilla tusseilla tulee nimmareita laiteltua... Lyijykynällä saa aika hyvin mustaan tehtyä - jos tulee kiiltävä lakka päälle, koklaa vaikka
 
Ei se ole viellä pilalla
rtepeg
12.11.2009 12:54:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tiedosta!
 
Oma projekti tuli viimeisiä kiillotuksia vaille valmiiksi, mutta vaaranpaikkoja oli...polyakrylaattilakalla ja pensselillä lakkasin. 1200:nen paperi oli kyllä liiankin karhea. Mutta nyt viimeistely sillä G-jotain-tahnalla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «