Aihe: Gibson vs Tokai ??
1 2 3
Zion
04.03.2004 17:38:04
Kuinkahan paljon eroa näillä tokain kalliimmilla malleilla loppujenlopuksi on Gibsoneiden kanssa? Puhun nyt siis Les Pauleista.

Kuinkapaljon eroa on esimerkiksi Tokain LC-80 ja Gibsonin Standardin välillä? Hinta on ainakin paljon alhaisempi. Osaisiko joku sanoa onko soundissa paljon eroa?
rockitsb
04.03.2004 17:45:27 (muokattu 04.03.2004 17:45:51)
En ole kumpaakaan kokeillut, mutta sellaisen käsityksen olen saanut että hintaero johtuu ainoastaan Gibsonin lavassa olevasta logosta. Joka tapauksessa erot taitavat olla hyvin pieniä saundillisesti ja muutenkin, joten itse en ainakaan ostaisi Gibsonia etenkään uutena ellei minulla todella olisi ylimääräistä rahaa niin paljon.
"Life sucks and then you die." -Ozzy Osbourne
LaXu
04.03.2004 17:58:25
Kultakorvat varmasti löytää soundieron Gibsonin nitroselluloosalakan ja Tokain polyuretaani tms. lakan välillä, mutta itse veikkaisin, että hankalaa niiden erottaminen toisistaan olisi soundin perusteella (olettaen, että kitaroissa olisi samat mikit).
Fortune
04.03.2004 18:00:14
Eiköhän se ero löydy noiden kitaroiden (enkä puhu edes merkistä vaan yksilöistä) ihan soittamalla. Jotkut niistä soivat omissa tassuissa hyvin ja jotkut eivät.

Jokainen saa sitten ostaa sen, joka itselle toimii.

Allekirjoittaneelle ei hyvää Tokaita löytynyt, mutta G löytyi. So be it, vähän aikaa kirpaisi lompakossa, mutta onpahan nyt.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Cort87
04.03.2004 18:11:31
Tokai on kyllä hyvä peli hintaisekseen, mutta mikit kyllä häviävät Gibsonille. Tosin nuo Mk4 (?) mikit ovat kuulemma aika hyviä mutta aika harvinaisia taivavat olla. Tosin mikit voi aina vaihtaa ja siltikin Tokai on halvempi kitara. Tosin Gibson on varmasti myös maineensa ansainnut.
" Ei ole tärkeää miten soitat , vaan MILLÄ soitat " -Rocco007
wizard86
04.03.2004 18:50:12
Tokai on kyllä hyvä peli hintaisekseen, mutta mikit kyllä häviävät Gibsonille. Tosin nuo Mk4 (?) mikit ovat kuulemma aika hyviä mutta aika harvinaisia taivavat olla. Tosin mikit voi aina vaihtaa ja siltikin Tokai on halvempi kitara. Tosin Gibson on varmasti myös maineensa ansainnut.

Nuo kyseiset mikit ovat kaikissa halvemmissa tokain lespoissa..Esim mun Als50Q Vf:ssä
Albert järvinen on jumala...8}
wizard86
04.03.2004 18:51:24
Tämmöisen käsityksen olen saanut..
wizard86
04.03.2004 18:55:35
http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/155/161/alc__45.phtml

Halvempi yllä, Kalliimpi alla..Yllä mk4 mikit ja alla mk2, mk2 siis näin ollen paremmat..

http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/155/161/ls_120_f.phtml
p130
04.03.2004 19:20:51

Onko kukaan päässyt tyypittämään Tokain LS-120 -mallia?

Pitäisi olla nitrolakat ja deep joint, eli ainakin paperilla vaikutta varsin asialliselta. Tosin hintaakin sitten kertyy uutena reippaasti yli tonnin...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
alphamale
04.03.2004 19:55:18

kattelin ite tokain flying v:tä jossain vaiheessa ja näytti kaula olevan vaahteraa ja body leppää, siinä missä gibsonilla taas on mahonkia molemmat.

uskaltaisin maallikkonakin väittää että saundaa eri tavalla toi vaahterakaula ja leppäbody :)
Lahtelaista, totta kai
Erotic Support
Juzzu
04.03.2004 19:55:27
Pitäisi olla nitrolakat ja deep joint

Eihän Gibsoneissakaan ole long neck tenonia muuta kuin 50-luvun peleissä ja uuden sarjan historiceissa.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
LaXu
04.03.2004 20:04:42
kattelin ite tokain flying v:tä jossain vaiheessa ja näytti kaula olevan vaahteraa ja body leppää, siinä missä gibsonilla taas on mahonkia molemmat.

uskaltaisin maallikkonakin väittää että saundaa eri tavalla toi vaahterakaula ja leppäbody :)

Joop, mallistahan se pitkälti riippuu. Taitavat nuo Japanissa tehdyt LP- ja SG-kopiot olla lähimpänä esikuviaan. Vaikka ilmeisesti joskus 80-luvulla tekivät myöskin hyviä stratokopioita.
Kalm
04.03.2004 21:37:32
Joop, mallistahan se pitkälti riippuu. Taitavat nuo Japanissa tehdyt LP- ja SG-kopiot olla lähimpänä esikuviaan.

Japsi SG-60 (nykyisin vissiin SG-70?) on ainakin hyvä näköispainos ja todella mallikkaasti viimeistelty kopio. (omani on käytännössä virheetön).

Puukin on ilmeisesti mahonkia tai ainakin sen sukuista koska akustinen soundi on tunnistettava ja ilmeisen lähellä G SG standardia. Mielestäni tuo ei kuitenkaan riitä Gibsonin korvaajaksi varsinkin kun mitoituksessa ja toiminnassa mättää. Vire ei pysy puolta minuuttia skarppina (satula+säädätys edessä), mikkivalitsin pätkii ja kaulaksi on valittu paksumpi pökkelö kuin about kaikissa Gibsoneissa yhteensä(?). Tuon lisäksi kun mikitkään eivät ole mitkään kovin persoonalliset, niin vaihto Gibsoniin on edessä (n. satasen hintaero Special faded malliin).

Oma ääneni siis ehdottomasti Gibsonille vaikka Tokaistakin saisi pienellä säädöllä ja osia vaihtamalla aika priimavehkeen. Ainoa selkeä plussa tulee hinnasta ja siitä että perinteisen mallista "pienipleksistä" standardia saa myös mustana. Huomattavasti mielenkiintoisempaa olisi jos olisivat tehneet yhtä tarkan näköispainoksen vaikkapa eri puulajeilla (esim. vaahterakaulalla) ja jättäneet tuon alkuperäiskonstruktion rauhaan.
Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa
Jaffe
04.03.2004 21:42:02 (muokattu 04.03.2004 21:42:36)
ostin pariviikkoa sitten tokain lc-80. paras kitara mitä olen koskaan omistanut. mikit on soundiltaan hyvät mutta pitävät ihmeellistä ulinaa jos on kitaran volat täysillä. Gibsonia kokeilin vain kaupassa. Tokai tuntui mun käteen ja lompsaan paremmalta. tsekkaa omakuva ;)
" Järki käskee lopettaa, nielu lisää janoaa, tätä juomaa jumalten ei kai heikko ihminen tarpeeksensa saa" -Juliet Jones....
Dr. Muff
04.03.2004 21:46:29
Eihän Gibsoneissakaan ole long neck tenonia muuta kuin 50-luvun peleissä ja uuden sarjan historiceissa.

Sillonhan tokai ls-120 on lähempänä alkuperäistä kun esim nykyisen gibsonin stankut.

Kaikkihan ne on kopioita wanhojen aikojen hyvistä kitaroista.
Irtileikatusta sukkahousun kärkiosasta saat kätevän kuonokopan erittäin heikkoleukaiselle koiralle.
LaXu
04.03.2004 22:00:24
ostin pariviikkoa sitten tokain lc-80. paras kitara mitä olen koskaan omistanut. mikit on soundiltaan hyvät mutta pitävät ihmeellistä ulinaa jos on kitaran volat täysillä. Gibsonia kokeilin vain kaupassa. Tokai tuntui mun käteen ja lompsaan paremmalta. tsekkaa omakuva ;)

Komia on, mitä nyt kuva on perkuleen epätarkka. Noita LP Custom kopioita ei hirveästi näekään, ainuttakaan en ole tainnut nähdä kaupoissa.
Jaffe
04.03.2004 22:03:51 (muokattu 04.03.2004 22:12:15)
Komia on, mitä nyt kuva on perkuleen epätarkka. Noita LP Custom kopioita ei hirveästi näekään, ainuttakaan en ole tainnut nähdä kaupoissa.

joo epätarkka on....uutuuden jännitys ilmeni käsien tärinänä :) . kun tilasin kitaran sanottiin toimitusajaksi kuukausi, mutta tulikin puolestoista viikossa. minkähänlaista mikkiä tuohon vois tallaan kuvitella? rock soundia haettais ehkä jotain g'n'r tyyppistä...mutta ei mitää tappoheviä.
" Järki käskee lopettaa, nielu lisää janoaa, tätä juomaa jumalten ei kai heikko ihminen tarpeeksensa saa" -Juliet Jones....
Cort87
04.03.2004 22:15:24 (muokattu 04.03.2004 22:17:03)

Sama vika minulla. Mikkien vaihto on ainakin miulla eessä.
Tuollainen keppi minunkin piti ostaa ja olinkin varannut tuollaisen ,mutta kauppias oli myynyt erehdyksessä väärälle henkilölle. Sain lopulta vähän hinnakkaamman LP hyvitykseksi. Hyvitys oli n.200e ( Tsekkaa omakuva) joten sain 1200e kitaran 970e: lla . Onni oli matkassa.

Edit: Jeff Beck mikkiä olen miettinyt itse . Mahtaisko olla sinun tarkoituksiin sopiva ?
" Ei ole tärkeää miten soitat , vaan MILLÄ soitat " -Rocco007
Zion
04.03.2004 22:16:33
Onko kukaan päässyt tyypittämään Tokain LS-120 -mallia?

Pitäisi olla nitrolakat ja deep joint, eli ainakin paperilla vaikutta varsin asialliselta. Tosin hintaakin sitten kertyy uutena reippaasti yli tonnin...

Voisiko joku selittää mitä "nitrolakka" ja "deep joint" tarkoitta?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)