Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Economy vs alternate picking?
1
Teme -
11.11.2009 19:58:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite soittanu 4 vuotta ja veivannu pääasiassa economy pickingillä ja nyt alkanu miettimään että pitäskö sittenki vaihtaa alternate pikkaukseen? vai molempi parempi?
ja mitä ite asiasta otin selvää niin alternatella saa jämäkämmän soundin juoksutuksissa, economylla pehmeemmän, ja economy toimii ehkä luontevammin sweeppien kanssa. toivoisin mielipiteitä perinteiseen pros & cons tyyliin kiitos
 
ja jos vastaavia aiheita löytyy jo ni laittakaa ihmeessä linkkiä
 
aalataur
11.11.2009 20:43:15 (muokattu 11.11.2009 20:48:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaavia aiheita varmasti on, mutta economystä lienee helpompi siirtyä sweeppeihin ja toisinpäin. Tai ainakin itsestä tuntunut näin. Alternate on ikään kuin oma kokonaisuutensa ja sweep/economy osa samaa kokonaisuutta. Minä opettelin alternaten ensin ja sweep/economy vasta tämän vuoden alusta, kyllä se alternate edelleen on vahvempi.
 
En tiedä onko yleisempää se, että kitaristi suosii joko alternatea tai economya, vai onko yleistä että kitaristi käyttää molempia yhtä paljon/sujuvasti? Mites tietääkö joku missä suhteessa/kumpaa esim. seuraavat kitaristit käyttää?
 
Nuno Bettencourt
EVH
Satriani
Ben Granfelt
Marty Friedman
 
Tai muut isot nimet? Sen tiedän että Gilbert suosii alternatea ja Romeo sanoi Guitar Chapterissa, että "mostly alternate". Kuitenkin myös economya näytti videossa.
nikander
11.11.2009 20:52:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Vastaavia aiheita varmasti on, mutta economystä lienee helpompi siirtyä sweeppeihin ja toisinpäin. Tai ainakin itsestä tuntunut näin. Alternate on ikään kuin oma kokonaisuutensa ja sweep/economy osa samaa kokonaisuutta.
 
En tiedä onko yleisempää se, että kitaristi suosii joko alternatea tai economya, vai onko yleistä että molempia käyttää yhtä sujuvasti? Mites tietääkö joku missä suhteessa/kumpaa esim. seuraavat kitaristit käyttää?
 
Nuno Bettencourt
EVH
Satriani
Ben Granfelt
Marty Friedman

 
Nuno taitaa olla ihan rehellinen vuoropikkaaja. Muut ovat sen sijaan hieman vaikeasti määriteltäviä tapauksia. Satriani ja Granfelt eivät edes pikkaile kauheasti. Marty Friedman sitten soittelee molempia miten sattuu. Luulisin, että EVH vuoropikkaa silloin kun pitää vuoropikata.
 
pietari-poika
11.11.2009 21:37:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites muuten, voiko economylla sen "oppimisen" jälkeen soittaa esim. asteikoita ylös alas siten että ne vaihdokset tulevat ihan "luonnostaan", ettei siis tarvitse suunnitella joka säveltä erikseen? Tarkoitan siis että alternatellahan vedetään vaan ylösalasylösalas ettei sitä tarvitse enempää miettiä soittaessa jotain uutta, tuleeko economyllakin ne ihan luonnostaan sitten?
 
Pelkkää alternatea käytän minä siis, en muutakaan osaa.
 
hevikukko
12.11.2009 06:39:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä harjoittelen Alternatella kaikki asteikot mitä nyt soittelen yleensä. Economya ohella, mutta kokonaisuutena Alternate 80% ja Economy 20% soitosta. Ehtiihän sitä lipoa niitä kieliä myöhemmin kevyemmin, kunhan ekaksi saa haltuun pikkauksen. Sweeppi harjoitusten ohella saa tuota plekulla nuolemista reenailla ja legatossa ei tarvii hirveemmin pickkailla. Jokaisella on omat tyylinsä ja niihin on turha sanoa mitään. Omasta mielestäni pickkaaminen on mureampaa kuultavaa, kun kyseessä on paljon säröä. Klipklap
 
Mitäs tähän nyt sanoisi ;)
Viski
12.11.2009 16:45:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites muuten, voiko economylla sen "oppimisen" jälkeen soittaa esim. asteikoita ylös alas siten että ne vaihdokset tulevat ihan "luonnostaan",
 
Tottakai.
 
Tarkoitan siis että alternatellahan vedetään vaan ylösalasylösalas ettei sitä tarvitse enempää miettiä soittaessa jotain uutta
 
Jos on aloittanut soiton economylla kuten minä, niin puhdas alternate ei todellakaan suju heti ajattelematta ja erikseen opettelematta uusissa jutuissa.
 
Jucciz
12.11.2009 17:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan "en about ikinä kelaa, millä tekniikalla pikkaan, soitanpahan vaan"-pickingille joku lyhyempi nimi? Itse edustan tätä koulukuntaa.
 
Parasite
12.11.2009 18:05:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Onkohan "en about ikinä kelaa, millä tekniikalla pikkaan, soitanpahan vaan"-pickingille joku lyhyempi nimi? Itse edustan tätä koulukuntaa.
 
Mindflow-picking?
 
"Täydellisyyden ylläpitäminen on parasta mitä mies voi tehdä rahakasan päältä." -Sir Härö
aalataur
12.11.2009 19:30:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Onkohan "en about ikinä kelaa, millä tekniikalla pikkaan, soitanpahan vaan"-pickingille joku lyhyempi nimi? Itse edustan tätä koulukuntaa.
 
Se on vaihe, mihin päästään sitten kun osataan ne jutut. Jos en ikinä kelaisi, miten pikkaan en olisi koskaan edes kokeillut economyä ja jos en potkisi itseäni, en vieläkään käyttäisi koskaan economya. Fakta on että economyllä sekä sweeppaamalla avautuu ihan erilaisia mahdollisuuksia kuin pelkällä alternatella.
Jucciz
12.11.2009 20:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos rupean oikein tsekkaamaan "mitä hittoa mä oikein soittaessani teen", huomaan kyllä, että käytän economyä, alternatea ja jopa sweeppiä siellä täällä, mutta en ole koskaan ottanut mitään niistä "työn alle", ne on vaan tulleet osaksi soittoa ihan vaan biisejä soittamalla. En tiiä sit, onko se hyvä vai huono juttu. Yhtä ainutta alternate-treeniä tai economy-treeniä en ole vielä tehnyt, eikä oikein kiinnostakaan, koska havaintojeni mukaan "yhden asian treenit" valitettavan harvoin ovat musiikillisesti kauhean mielenkiintoisia.
 
hevikukko
12.11.2009 20:21:13 (muokattu 12.11.2009 20:29:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhtä ainutta alternate-treeniä tai economy-treeniä en ole vielä tehnyt, eikä oikein kiinnostakaan, koska havaintojeni mukaan "yhden asian treenit" valitettavan harvoin ovat musiikillisesti kauhean mielenkiintoisia.
 
Mielenkiintoisia tai ei, niitä ei opi jos ei harjoittele. Toisaalta voi pala palalta treenata yhden asian juttuja ja soittaa jotain omaa kivaa päälle, niin ei tule yksitoikkosta treeneistä. Jos sitä vaan istuu ja yhtä juttua vetää, saattaa alkaa kyllästyttämään.
Itse jos treenaan jotain, treenaan sitä vaikka kyllästyttäisikin. Juon kahvin välissä, huokasen ja sitten taas antaa palaa.
Ajattelen itsekseni "Kyllä tämä tästä helpottuu jossain vaiheessa". =)
Itseäni en voi kehua hyväksi, mutta ainakin olen oppinut viimisen vuoden aikana 5x enemmän kun aiemmin vuodessa. Oikeen harmittaa kun ei aiemmin tullut harjoitelleeksi näitä 1-4h kestäviä kyllästyttäviä treenejä. Yritän sekoittaa eri osa-alueet kuiteskin jos mahdollista, siihen iloiseen motivaatiota olevaan "Mä haluan oppia" päivään. Jos on vaan rämpytys fiilis, soittelen jotain mitä mieleen juolahtaa ja treenit saa olla siltä päivältä Out.
 
Mitäs tähän nyt sanoisi ;)
laakeri
12.11.2009 20:32:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Onkohan "en about ikinä kelaa, millä tekniikalla pikkaan, soitanpahan vaan"-pickingille joku lyhyempi nimi? Itse edustan tätä koulukuntaa.
 
Käytän samaa tekniikkaa, valitettavasti. Jucciz varmaan hallitsee sen homman, mutta meikäläisellä vaistonvarainen pikkaustekniikka on huono homma, koska tällä soittokokemuksella vaistovarainen ei todellakaan tarkoita tehokasta. Soitosta tulee vain tarpeettoman hankalaa. Soitto pysyy alternatena tasan niin kauan kuin keskityn siihen, ja keskittymisen herpaantuessa käsi alkaa yrittämään economya, joka ei ole kovinkaan ekonomista.
 
Fintrollx
12.11.2009 21:37:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Onkohan "en about ikinä kelaa, millä tekniikalla pikkaan, soitanpahan vaan"-pickingille joku lyhyempi nimi? Itse edustan tätä koulukuntaa.
 
Samavika, en ymmärrä mitä järkee ees funtsii tälläsii asioi, soittaa vaan sillee miten parhaalta tuntuu
 
"You can't kill heavy metal"
mll
12.11.2009 22:10:11 (muokattu 12.11.2009 22:15:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää nyt ei varsinaisesti liity sähkökitaran soittoon, mutta tuolla pikkaustyylillä on mielestäni hyvinkin paljon merkitystä ainakin, kun soittaa kansanmusiikkia tahi bluegrassia kitaralla. Kun kädessä on koko ajan 16-osasyke (tai 8-osasyke), niin groovekin löytyy paljon paremmin.
 
Ja yleisestikin katsottuna, jos tahdin vahvat iskut ovat alaslyöntejä, niin soitto on usein jämäkämpää. Tämä siinä tapauksessa, jos vahvat iskut on hyvä saada esille.
 
Kyllähän näitä pikkaus-asioitakin kannattaa joskus funtsia, kunhan soittamisesta ei tule suorittamista/urheilua...
 
Yleisesti ottaen tekniikan treenaaminen on paljon mielekkäämpää biisien kanssa, kuin aivottoman asteikkosahauksen muodossa. Harrastin asteikkosahausta joskus teininä, kun piti soittaa heviä helkkarin nopeasti. Eipä niistä sahauksistä näin jälkikäteen katsottuna kauheasti jäänyt käteen. Jos olisin sen ajan kuluttanut musiikin parissa, niin olisin paljon parempi ihminen...
 
kimurantti1
12.11.2009 22:18:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: Tää nyt ei varsinaisesti liity sähkökitaran soittoon, mutta tuolla pikkaustyylillä on mielestäni hyvinkin paljon merkitystä ainakin, kun soittaa kansanmusiikkia tahi bluegrassia kitaralla. Kun kädessä on koko ajan 16-osasyke (tai 8-osasyke), niin groovekin löytyy paljon paremmin.
 
Totta. Monilla on sellainen kuvitelma, että pikkaustekniikoiden funtsiminen on ainoastaan särötiluttajien juttu. Tosiasia kuitenkin on, että näitä juttuja on pähkäilty roots-puolella paljon aikaisemmin. Plektratekniikka on kitaran (ja vahvistimen) lisäksi ehkäpä suurin yksittäinen soundiin vaikuttava tekijä.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
aalataur
13.11.2009 02:22:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Jos rupean oikein tsekkaamaan "mitä hittoa mä oikein soittaessani teen", huomaan kyllä, että käytän economyä, alternatea ja jopa sweeppiä siellä täällä, mutta en ole koskaan ottanut mitään niistä "työn alle", ne on vaan tulleet osaksi soittoa ihan vaan biisejä soittamalla. En tiiä sit, onko se hyvä vai huono juttu. Yhtä ainutta alternate-treeniä tai economy-treeniä en ole vielä tehnyt, eikä oikein kiinnostakaan, koska havaintojeni mukaan "yhden asian treenit" valitettavan harvoin ovat musiikillisesti kauhean mielenkiintoisia.
 
Hmm, no ei se mun mielestä tarvitse välttämättä olla epämusiikillistakaan. Esim. Symphony X - Smoke & Mirrors alku on puhdasta sweeppiä, mutta silti aika hienon kuuloinen sointukierto minusta. Tosin oikeaan tempoon en saa sitä menemään.
Ambitus
13.11.2009 02:47:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: Ja yleisestikin katsottuna, jos tahdin vahvat iskut ovat alaslyöntejä, niin soitto on usein jämäkämpää. Tämä siinä tapauksessa, jos vahvat iskut on hyvä saada esille.
 
Mä rohkenen olla eri mieltä. Kyllä sen upstrokenkin saa kuulostaa vahvalta, jos vain sitä jaksaa treenata. Aksentoiminen kummallakin pikkaussuunnalla on hyve, jota valitettavan harva kattoo kondikseen. Se on ihan sama, vetääkö economyllä vai alternatella jos vain kama mitä tulee kaiuttimesta ulos, kuulostaa hyvältä.
 
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
mll
13.11.2009 09:21:44 (muokattu 13.11.2009 09:22:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Mä rohkenen olla eri mieltä. Kyllä sen upstrokenkin saa kuulostaa vahvalta, jos vain sitä jaksaa treenata. Aksentoiminen kummallakin pikkaussuunnalla on hyve, jota valitettavan harva kattoo kondikseen. Se on ihan sama, vetääkö economyllä vai alternatella jos vain kama mitä tulee kaiuttimesta ulos, kuulostaa hyvältä.
 
Kyllähän upstroken saa kuulostamaan vahvalta, mutta kyllä alasiskuun saa enemmän voimaa, etenkin jos soittaa rest-strokella. Tämähän liittyy enemmän akustisen kitaran soittoon, kuin sähkiksen soittoon. Ylöspäinen rest-stroke on todella kömpelö.
 
Kaikkihan riippuu enemmänkin suhteellisesta äänenvoimakkuudesta. Jos pikkaus on kevyttä, niin silloinhan on helppo tehdä aksentteja kumpaan suuntaan tahansa. Jos taasen pitää soittaa kovalla tatsilla akustista, niin sitten aksentteja on todella hankala tehdä ylösiskuilla.
 
Voin kirjoittaa myöhemmin aiheesta lisää...
 
Toki jos kuulostaa hyvältä, niin eihän sillä tekniikalla mitään väliä ole. Sehän on vain väline. Ei itseisarvo.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «