Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "vinyylisoitin pysähtyy" -efekti
1
Heimi
10.11.2009 14:52:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
pitäis saada piisi loppumaan siten että se kuulostais siltä kuin vinyylisoittimen moottori sammuisi eli hidastuu hiljalleen kunnes pysähtyy.
 
Mulla on käytössä Cubase eli voiko sillä venyttää tiettyä pätkää jonkun käyrän mukaan jolla tuon efektin saisi mahdollisesti aikaan?
 
-H-
 
Aivokalvo
10.11.2009 14:56:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Imuta ilmainen plugari Ferox ja laita automaatiolla "nauhan" pyörimisnopeus hidastumaan nollaan. Asiallinen plugari muutenkin.
 
http://www.jeroenbreebaart.com/audio_vst.htm#ferox
 
Whack Follol De Rah!
vanaha kettu
10.11.2009 17:17:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivokalvo: Imuta ilmainen plugari Ferox ja laita automaatiolla "nauhan" pyörimisnopeus hidastumaan nollaan. Asiallinen plugari muutenkin.
 
http://www.jeroenbreebaart.com/audio_vst.htm#ferox

 
Tuossa taitaa olla kiinteä HPF ja LPF, joita ei vissiin saa pois päältä?
 
axelsson
10.11.2009 19:03:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vanaha kettu: Tuossa taitaa olla kiinteä HPF ja LPF, joita ei vissiin saa pois päältä?
 
Mutta onneks ei tarviikkaan.
 
vanaha kettu
10.11.2009 21:06:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

axelsson: Mutta onneks ei tarviikkaan.
 
Mua ainakin ketuttaa, jos toi leikkaa kaiken yli 17000hz pois. :(
 
ITTAM
10.11.2009 23:28:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.kvraudio.com/get/826.html
 
ton pystyy myös automatisoimaan
 
Matti
 
koponen
11.11.2009 20:43:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vanaha kettu: Mua ainakin ketuttaa, jos toi leikkaa kaiken yli 17000hz pois. :(
 
Lepakoilleko musaa miksailet vai..?
 
I'm endorsed by Marshall
vanaha kettu
11.11.2009 21:55:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

koponen: Lepakoilleko musaa miksailet vai..?
 
Saavat kuunnella hekin, jos haluavat. Koiratkin varmaan kuulee nuo taajuudet. :D
 
Mutta vakavissaan, tuo värittää soundia vähän- ei mun mielestä hyvä juttu. Johtuuko se sitten noista leikkureista, vai mistä, en tiedä.
 
koponen
12.11.2009 00:33:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vanaha kettu: Saavat kuunnella hekin, jos haluavat. Koiratkin varmaan kuulee nuo taajuudet. :D
 
Mutta vakavissaan, tuo värittää soundia vähän- ei mun mielestä hyvä juttu. Johtuuko se sitten noista leikkureista, vai mistä, en tiedä.

 
Onhan se totta, että leikkurien käyttö, tai käyttämättä jättäminen pitäisi viimekädessä jättää äänimiehelle, mutta tuskin missään vinyylissä (jos kohta missään muussakaan äänitteessä) on mitään tavaraa noilla taajuuksilla. Mitään oleellista informaatiota siellä ei ainakaan ole. Soundin värittyminen johtuu satavarmasti jostain ihan muusta, kuin tuosta 17kHz leikkurista. Sitäpaitsi pari kertaa soitetulta vinyyliltä on nuo taajuudet olisivat hävinneet, vaikka alunperin siellä olisivat olleetkin.
 
I'm endorsed by Marshall
Kailis
12.11.2009 00:37:02 (muokattu 12.11.2009 00:38:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en usko plugareihin tai digitaalitekniikkaan. Jos teette se biisin vinyylille ja sit studios hidastatte sen niinku?
 
vanaha kettu
12.11.2009 09:29:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

koponen: Onhan se totta, että leikkurien käyttö, tai käyttämättä jättäminen pitäisi viimekädessä jättää äänimiehelle, mutta tuskin missään vinyylissä (jos kohta missään muussakaan äänitteessä) on mitään tavaraa noilla taajuuksilla. Mitään oleellista informaatiota siellä ei ainakaan ole. Soundin värittyminen johtuu satavarmasti jostain ihan muusta, kuin tuosta 17kHz leikkurista. Sitäpaitsi pari kertaa soitetulta vinyyliltä on nuo taajuudet olisivat hävinneet, vaikka alunperin siellä olisivat olleetkin.
 
Ok. Tajusit mun pointin.
 
Mulla tuo biisi ei ollut vinyylillä, enkä haluaisi vinyylisoundiakaan jäljitellä, niin ei oikein sopinut. Mutta olen tuota Feroxia kyllä jo pitkään käyttänyt erilaisissa proggiksissa, kun on tarvittu vähän lo-fi soundia. Hyvä plugari se on. :)
 
JoKo
12.11.2009 11:39:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en usko plugareihin tai digitaalitekniikkaan. Jos teette se biisin vinyylille ja sit studios hidastatte sen niinku?
 
Tai sitten laitatte tietokoneen seuraamaan ulkoista aikakoodia, ja soitatte sinne sitä aikakoodivinkua sisältävää vinyylilevyä... Eikös noi Seratot yms. toimi juurin näin?
 
Semmoinen plugari on myös kuin Vari-fi mikä teki vastaavaa... (en ole varma oliko se ton niminen, mutta oli osa lo-fi, recti-fi jne. RTAS-plugarisarjaa). Googlella varmaan löytyy.
 
Izotope vinyl-plugarilla sai myös tehtyä vinyyliefektejä, mutta toi äänenkorkeuden muuttaminen toimi vain joissain ohjelmissa. Ei ainakaan Toolssissa eikä Logicissa.
 
Sitten voi myös äänittää matskun kelalle (tai vaikkapa c-kasetille) ja hidastaa sitä käsin. Lisää vielä vinyyliritinää päälle niin kuulostaa varmaan aika autenttiselta.
 
lion
16.11.2009 10:03:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heimi: Moi,
 
pitäis saada piisi loppumaan siten että se kuulostais siltä kuin vinyylisoittimen moottori sammuisi eli hidastuu hiljalleen kunnes pysähtyy.
 
Mulla on käytössä Cubase eli voiko sillä venyttää tiettyä pätkää jonkun käyrän mukaan jolla tuon efektin saisi mahdollisesti aikaan?
 
-H-

 
Cubasessa on ihan sisäänrakennettuna tuo pitch-envelope. Katoppa tästä video: http://www.metacafe.com/watch/36003 … pitch_technique_turntable_shut_off/
 
- Li'oN
 
"juu, itte en tunne hautausurakoitsijoita saatikka haudankaivajia... sen verran tajuan kuitenkin etten lähde moisten virtojen kanssa pelleilemään..." - Ilmarihh . Onneksi jotkut ymmärtää jo etukäteen millanen paikka Virrat on..
Heimi
25.11.2009 19:45:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
kiitoksia hyvistä vastauksista. Pikkujoulujen entrance-piisi loppui kesken juuri niinkuin pitikin.
 
Feroxia en jostain syystä saanut toimimaan kunnolla vaan se aiheutti rätinää efektin loppuun. Joko en osannut sitä käyttää tai sitten vanhasta läppäristä loppu vääntö.
 
Tuo Matin esittelemä plugari toimi hyvin pienen kokeilun jälkeen. Vaati vaan muutaman muun parametrin säätämistä ennen kuin stop-nappi toimin oikein. Cubasen plugari-ikkuna ei auennut kovin isoksi eikä sitä saanut kulmasta venytettyäkään joten nuo parametritkin joutui säätämään efekti-raidalta. Siellä ois ollu painonapit setupeille. Mutta efekti toimi niinkuin olin ajatellut ja ääni pysyi erinomaisena.
 
Tuo viimeinen temppu pitää vielä harjoitella.
 
Tästähän sai kokeilujen jälkeen hyviä ideoita tulevaisuuden nauhoituksiin.
 
-H-
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «