Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymyksiä boostauksesta.
1
treble
11.11.2009 14:38:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Mulla olisi vahvarin buustaamisesta muutamia kysymyksiä. Itselläni on Peaveyn Windsor putkinuppi jota boostailen Bad Monkeyllä. Soittelen semmoista suht rankkaa heviä ja soundi on periaatteessa ihan ok. Kuitenkin jotain pientä vaihtelua kaipaisin tohon boostaus hommeliin, kun välillä tuon Apinan soundi tuntuu jotenkin elottomalta.
 
Olen myöskin tiiraillut pedaalia, jolla saisin sooloihin lisää ytyä, joten ajattelinkin sitten, että Hei! Markkinoiltahaan löytyy säröttimiä, joissa on jonkinlainen erillinen boosti osio jo valmiina. Esim. tämä MXR:n vehje:
 
http://www.thomann.de/fi/mxr_mc402_boostoverdrive.htm
 
Semmoista myös kiinnostaisi kysyä, että kuinkahan hyvin toimisi boostauksessa tuommoinen putkellinen od pedaali? Olen tuota Blackstarin sarjaa vähän sillä silmällä katsellut. Lähinnä tätä pedaalia boostaukseen:
 
http://www.thomann.de/fi/blackstar_ht_drive.htm
 
Semmoinen kysymys myöskin olisi, että minkä takia yleenä käytetään boostaukseen vain overdrive tyyppisiä säröjä, eikä Distortion tyyppisiä? Johtuuko tämä puhtaasti siitä, että Dist tyyppisissä Gain asetus pienimmälläkin antaa yleensä joihinkin tapauksiin liikaa säröä?
 
Mietin vaan, kun Dist tyyppisistä tuommoinen vaikuttaisi mielenkiintoiselta:
 
http://www.thomann.de/fi/electro_harmonix_metal_muff.htm
 
Ja Blackstarilta:
 
http://www.thomann.de/fi/blackstar_ht_distx.htm
 
Tai mitenköhän sitten esim. Jekyll/Hyde pedaali toimisi tarkoituksiini? Onko muuten muita pedaaleja, missä on Dist sekä OD puoli ja näitä saa käytettyä yhdessä tai erikseen?
 
Numb
11.11.2009 14:44:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tuossa oikein auta kuin testata mistä itse tykkää.
 
Minulla on edelleen Bad Monkey, vaikka ei laudassa olekaan. Sillä saa tehtyä yhden tietyn soundin hyvin.
 
Jekyll&Hydestä taas en tykännyt - monet muut tykkäävät.
 
Putki on vain tapa toteuttaa se särötin, eikä sinällään vaikuta boostausominaisuuksiin.
 
Sitten on tietty olemassa boosterit, jotka eivät itse särötä lainkaan, tai säröttävät vain hyvin vähän. Tarkoituksena on vain potkia sitä vahvistinta ankarammin, ja tuottaa sillä lailla enemmän säröä.
 
Monet käyttävät myös EQ-pedaalia boosterina, sillä kun voi sitten tyypitellä sitä boostattua soundia vähän enemmänkin.
 
minkä takia yleenä käytetään boostaukseen vain overdrive tyyppisiä säröjä, eikä Distortion tyyppisiä? Johtuuko tämä puhtaasti siitä, että Dist tyyppisissä Gain asetus pienimmälläkin antaa yleensä joihinkin tapauksiin liikaa säröä?
 
Overdriven ja distortionin raja on veteen piirretty viiva, mutta mutkia suoriksi vähän vedellen juurikin noin.
 
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
treble
11.11.2009 15:01:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta kun näitä, on niin paljon, niin on lähes mahdotona kahlata kaikkia mielenkiintoisia läpi :D
 
Mutta tuopa vaikutti mielenkiintoiselta:
 
http://www.youtube.com/watch?v=SulHXuEE-CI
 
kimurantti1
11.11.2009 15:03:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt mitenkään vinoilematta, voisiko olla niin, että se on se Windsor joka soundaa elottomalta, eikä Bad Monkey? Bad Monkeyta on tiettävästi käytetty ihan hyvin tuloksin monien laitteiden kanssa, ja Windsor on kuitenkin parin sadan halpisnuppi.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
treble
11.11.2009 15:10:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Nyt mitenkään vinoilematta, voisiko olla niin, että se on se Windsor joka soundaa elottomalta, eikä Bad Monkey? Bad Monkeyta on tiettävästi käytetty ihan hyvin tuloksin monien laitteiden kanssa, ja Windsor on kuitenkin parin sadan halpisnuppi.
 
No tuskinpa, sillä mulla oli ennen Windsoria Englin Thunder nuppi ja sama viba silläkin tuli Bad Monkeyn kanssa. Ja henk. koht tykkään tuon Windsorin soundista enemmän kuin tuon Englin. Ja eihän tuo Bad Monkey paska ole. Päinvastoin tuohon hintaluokkaan. Mutta välillä vaan kaipaisi jotain erilaista. :)
 
s8na
11.11.2009 15:19:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Nyt mitenkään vinoilematta, voisiko olla niin, että se on se Windsor joka soundaa elottomalta, eikä Bad Monkey? Bad Monkeyta on tiettävästi käytetty ihan hyvin tuloksin monien laitteiden kanssa, ja Windsor on kuitenkin parin sadan halpisnuppi.
 
Monkey kuulostaa itessään vähän jotenkin.. digitaaliselle/metalliselle(?). Olen vertaillu A/B testillä muuhun vähän läpinäkyvämpään overdriveen.
 
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
treble
11.11.2009 18:35:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Monkey kuulostaa itessään vähän jotenkin.. digitaaliselle/metalliselle(?). Olen vertaillu A/B testillä muuhun vähän läpinäkyvämpään overdriveen.
 
Noin minäkin sen olen kuulevinani. Siis nimenomaan tuon digitaalisuuden.
 
F_Lame
11.11.2009 18:44:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

treble: Noin minäkin sen olen kuulevinani. Siis nimenomaan tuon digitaalisuuden.
 
Valmistajan nimestä johtuvaa psykoakustiikkaa?
 
Sori..en tiiä asiasta yhtään mitään. Paitsi että oli mulla joskus bad monkey, mutta digitaalisesta soundista on paha sanoo ku boostailin sillä pod xt:tä :)
 
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
treble
12.11.2009 00:36:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

F_Lame: Valmistajan nimestä johtuvaa psykoakustiikkaa?
 
Sori..en tiiä asiasta yhtään mitään. Paitsi että oli mulla joskus bad monkey, mutta digitaalisesta soundista on paha sanoo ku boostailin sillä pod xt:tä :)

 
Heh tuskinpa sentään :)
 
Juicy
12.11.2009 02:08:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun muistaisi sen sivuston, jossa oli vertailtu ääniklipein noi kaikki ts-kloonit ihan alkuperäisestä Maxonin uusintaversioihin ja Bad Monkeyhin... Tietääkö kukaan?
 
Ellen ihan väärin muista, niin toi paha apina oli tosiaan vähän "pahvimaisen" kuulonen muihin verrattuna.
 
Juzpe
12.11.2009 13:04:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Xotic effectsin BB-preamb, sekä AC ja RC booster ovat varsin toimivia "ei niin kauheesti säröttäviä, vaan potkivia" boostereita. Hintakaan ei päätä huimaa jos käytettynä löytää.... Ja putkarin boostaukseen on (mun mielestä) parempi tollanen signaalitasoa nostava boosti, joka ei tee mitään muuta sille signaalille ku nostaa taso, eli ei esim säröytä sitä tms.
 
OT: Onko säröytyminen joku röytymisestä tuleva erillinen alalaji...?
 
"Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan
Metal_Late
12.11.2009 19:45:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Nyt kun muistaisi sen sivuston, jossa oli vertailtu ääniklipein noi kaikki ts-kloonit ihan alkuperäisestä Maxonin uusintaversioihin ja Bad Monkeyhin... Tietääkö kukaan?
 
Ellen ihan väärin muista, niin toi paha apina oli tosiaan vähän "pahvimaisen" kuulonen muihin verrattuna.

 
http://www.youtube.com/watch?v=0-IKnxcOf4g&feature=related
 
Tässäpä bad monkey vs kaksi muuta pedaalia. Käyttäjällä on myös paljon demoja muistakin pedaaleista.
 
treble
13.11.2009 10:35:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metal_Late: http://www.youtube.com/watch?v=0-IKnxcOf4g&feature=related
 
Tässäpä bad monkey vs kaksi muuta pedaalia. Käyttäjällä on myös paljon demoja muistakin pedaaleista.

 
Kiitos tästä.
 
Kellään kokemuksia noista Blackstareista, mxr:stä tai metal muffista tai tuosta satchuratorista buustaukseen?
 
dropD
13.11.2009 10:46:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

treble: Kiitos tästä.
 
Kellään kokemuksia noista Blackstareista, mxr:stä tai metal muffista tai tuosta satchuratorista buustaukseen?

 
Metal muffista boosterina on sen verran kokemusta, että sitä nano versiota käyttelin Big Muffin ja Laney VC15 omien säröjen boostaukseen. Toimii erittäin hyvin jos soundiin halutaan lisää atakkia soundia muuten värittämättä. Lisäksi tuo ei lisännyt kohinaa juuri ollenkaan. Tuolla isommalla en ole kokeillut...
 
vain banjo puuttuu...
StrongMan
13.11.2009 14:24:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä tuohon muuta voi sanoa kun että testaamalla selviää. Itse olen ratkaissut vastaavan ongelman rakentamalla oman tubescreamerin ja modaamalla sitä hieman. Silti kannattaa olla avoin ja kokeilla jotain, mikä välttämättä ei olisi ihan "oikeaoppisin" ratkaisu. Esim. tubescreamer/marshall-yhdistelmällä ei saavuttanut haluttua soundia, joten big muffia, eq:ta ja muita erilaisia säröpurkkeja eteen siis. Sopiva lopputulos löytyi DS-1 käyttämällä boosterina ja nypläämällä vahvarin asetuksia. Elikkä kassillinen pedaaleja (mahdollisuuksien mukaan :D) kaupasta reenikselle ja ruuvailemaan.
 
Miikathebest
13.11.2009 14:54:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta Windsorin särö ei paljon boostaamalla kohene. Jos laittaa lisää säröä/leveliä, niin menee entistä enemmän latteaksi soundi.
Ehkä jollain pedaalilla saa muutettua vahvistimeen särötettäväksi meneviä taajuuksia mieleisemmäksi.
 
Liikaa säröä!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «