Aihe: Sandberg bassot
1 2 3 4 5 68 9 10 11 12
T.Nick
11.11.2009 11:11:46
Rock-Ola: Hyvä valinta. Mulla toi PM4 on sellaisessa asemassa, että jos pitää mennä vetämään joku vähänkin vaativampi juttu livenä tai narulle, niin valitsen sen. Soitannollisesti ja soundien monipuolisuuden kannalta mun kalustosta se paras.

Mut toimii toki myös epävaativassa musassa. Vai onks täs sellanen ajatus, että jos joka tilanteeseen valitsee Sandbergin niin se kuluu liikaa..
Kipu lisää kiimaa
JussiKoo
11.11.2009 12:24:29
Thominisk: Mut toimii toki myös epävaativassa musassa. Vai onks täs sellanen ajatus, että jos joka tilanteeseen valitsee Sandbergin niin se kuluu liikaa..

Sillä pärjäisi vallan hyvin, mutta koitan valita soittimen tilanteen ja fiiliksen mukaan.
"Who's Zed?" - "Zed's dead, baby, Zed's dead."
Tohtori Flang
12.11.2009 23:30:57 (muokattu 12.11.2009 23:31:08)
Investoin tänään Sanberg Californiaan. Hyvä peli.
"Teeskentelin monta vuotta pitäväni jazzista. Maksoin kovan hinnan." -Lemmy
kojones
02.04.2010 08:27:07
Kattelin että California vitosia on sekä 34" että 35" skaalalla. Onko joku testannut molempia versioita, onko suurikin ero H-kielen tatsissa ja soundissa?
pekezu
02.04.2010 10:01:13

kojones: Kattelin että California vitosia on sekä 34" että 35" skaalalla. Onko joku testannut molempia versioita, onko suurikin ero H-kielen tatsissa ja soundissa?

En ole testaillut moisia, mutta muuten 34" ja 35" tuumaisella skaalalla olevia olen. Kannattaa valita pidempi, kun viisikielistä kuitenkin tulee. Soittotatsissa ja asemissa ei niin isoa eroa ole, mutta soundissa mun mielestä isompi.
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
kojones
02.04.2010 20:06:34
pekezu: En ole testaillut moisia, mutta muuten 34" ja 35" tuumaisella skaalalla olevia olen. Kannattaa valita pidempi, kun viisikielistä kuitenkin tulee. Soittotatsissa ja asemissa ei niin isoa eroa ole, mutta soundissa mun mielestä isompi.

Niin, ite en oo vielä ikinä soittanut 35" skaalan omaavalla bassolla, jonka soundista diggaisin. Tuuma ekalla asemalla saattaa sekin olla jo liikaa, mulle. Nääkin on semmoisia juttuja, joihin ei varmaan kiinnittäis mitään huomiota ellei tietäisi asian laitaa, mutta kun nyt kuitenkin pitäis basso muutenkin customoituna tilata niin oishan se kivempi kun ois skaalakin kohdillaan.

Eipä näistä tiiä. Täytyypä ihmetellä lisää ja ratkaista vaikka höpsismillä.
e7
25.08.2010 00:36:19
Ostinpa sitten käytetyn JM5:n torilta joku aika takaperin. Saundi on lähestulkoon täydellinen, ulkonäkö hivelee silmää ja basso tottelee sormia mainiosti, mutta... jotenkin tuo jazz-body ei vaan tunnu siltä omalta jutulta. En oikeastaan itsekään tiedä mistä se tarkalleen johtuu, mutta soittaessa tuntuu epämääräisesti että joku on pielessä. Harmi sinänsä kun muuten tuo on varsinainen unelmasoitin.

Niinpä erehdyin hölmöyksissäni Sandbergin sivuille ja tajusin että tuota California-sarjaa saa myös presarimallisena. Siitähän se bassonhimo sitten lähti. Tietävätköhän muut Sandbergistit mitä eroa noilla J ja P -malleilla on, muuta kuin bodyn muoto ja mikitys? Erityisesti kiinnostaa onko saundissa paljonkin eroa, kun olen ollut tuohon jazzarin murinaan niin tyytyväinen. Valmistajan itsensä nettisivut ja esitteet ovat aika ylimalkaisia.
Kuin puuroa kuuntelis.
e7
27.08.2010 18:22:54
Kävin Soundstoressa hiukan kyselemässä, ja mikäli oikein ymmärsin niin kaikissa Sandbergeissä on samoilla mitoilla tehty kaula. 35" ja 34" -skaalaiset tietenkin erikseen. Nyt sitten odotellaan vastausta tehtaalta, että paljonko oma unelmabasso tulisi maksamaan. Olo oli kuin lapsella karkkikaupassa kun sai toivoa soittimeensa kaikkia kivoja juttuja mitä on pitkään halunnut.

Voipi olla että kohtapuoliin torille ilmestyy JM5:nen myyntiin...
Kuin puuroa kuuntelis.
M.E.Mikkola
03.10.2010 15:20:54
Kesällä ostin täältä torilta vähän käytetyn PM 4:n ja kovin oon soittimeen tykästynyt. Ainoo asia joka harmittaa on talla, jonka säätäminen kysyy välillä hermoja lukitusruuveineen.Onko kukaan vaihtanut tallaa sandbergiin ja minkälaisen? Hipshotin tallassa ainakin kiinnitysruuvit näyttäs olevan samalla kohtaa.
JussiKoo
05.10.2010 18:23:08
tracman: Kesällä ostin täältä torilta vähän käytetyn PM 4:n ja kovin oon soittimeen tykästynyt. Ainoo asia joka harmittaa on talla, jonka säätäminen kysyy välillä hermoja lukitusruuveineen.Onko kukaan vaihtanut tallaa sandbergiin ja minkälaisen? Hipshotin tallassa ainakin kiinnitysruuvit näyttäs olevan samalla kohtaa.

Onneksi sitä säätämistä ei kovin usein tarvitse tehdä. Erikoinen systeemi tosiaan.

En ole vaihtanut, mutta jos joku on, niin kuulisin myös mielelläni lisää.
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
Fortune
19.11.2010 03:09:28
JM-4 California tuli napattua Torilta, kyllähän tämä on kaikin puolin uskomattoman hyvä ja monipuolinen soitin meikän tarkoituksiin.

Pienikätiselle kitaristitaustaiselle kaulaprofiili on unelma, halkokauloilla en ole koskaan tykännyt soittaa kitaroillakaan.

Soundivalikoimaa löytyy vaikken edes käytä aktiivi-eq:ta koskaan, itse asiassa ajattelin muuttaa tuon nostopotikan toimimaan toisin päin kuin se vakiona toimii, eli että yläasennossa aktiivi-eq olisi päällä - tällöin ei tulisi vahingossa laitettua sitä turhaan päälle. Ei se kyllä tunnu kovin herkästi alas valahtavan nytkään.

Onko kukaan muuten ostanut tuohon noita tallan säätöavaimia erikseen, omani mukana niitä ei tullut. Vai ovatko ihan rautakauppatavaraa?
"Look behind you, a three-string bass!"
JussiKoo
19.11.2010 08:13:03
Onnea uudesta soittimesta.

Rautakaupasta löytää tai Motonet tms. Kysy avaimen mitta Soundstoresta. Toki kannattaa samalla kysyä, mitä heillä sellainen maksaa. Luulisi löytyvän sieltäkin.

Voin toki tsekata mitan omasta avaimestani, jos et oikeaa mittaa jostain syystä löydä.
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
M.E.Mikkola
19.11.2010 10:40:50
Fortune: JM-4 California tuli napattua Torilta, kyllähän tämä on kaikin puolin uskomattoman hyvä ja monipuolinen soitin meikän tarkoituksiin

Onko kukaan muuten ostanut tuohon noita tallan säätöavaimia erikseen, omani mukana niitä ei tullut. Vai ovatko ihan rautakauppatavaraa?

1.5 mm kuuskoloavain, löytyy mistä tahansa varaosaliikkeestä.Tallapalat kannattaa säätää takaosastaan tallan runkoon kiinni, sustaini mielestäni parani.Ite vaihdoin Hipshotin tallan PM:ään, reunimmaiset kiinnitysreiät heitti muutaman millin, täyty tikuttaa. Säätövarat intonaatioon riitti E- kielellä juuri ja juuri. Ja nyt sitten laitoin kielet läpi rungon, kylä soi!
roax
21.12.2010 14:13:23
Onko kukaan vaihtanut Sandberg California JM 5 bassoon humpparimikkiä?

Itse ostin moisen pelin ja soundipolitiikka ei oikein napannut. olisin halunnut enemmän music man tyyppistä murinaa kun soundi on tällähetkellä aika vintage vaikka hifibassosta on kyse. Ostin basson käsintehtynä suoraan saksasta joten pre testaus ei oikein onnistunut.

Olen ajatellut vaihtaa Semour Duncan humpparin bassoon.

Mutta mikä näistä sopisi parhaiten ja mitä eroa näissä oikein on.
http://www.seymourduncan.com/produc … lines/progressive-1/smb4a_5a_3coil/
http://www.seymourduncan.com/produc … ines/progressive-1/smb4a_5a_alnico/
http://www.seymourduncan.com/produc … ines/progressive-1/smb4d_5d_cerami/
Esa H
15.03.2011 21:49:54
On ollut melkoinen säätämisrumba käynnissä oman PM4:n kanssa. Kuiva talvi oli tehnyt tehtävänsä ja kaula vaati säätämistä. Sopivien säätöjen hakemisessa menikin aikaa. Kielet pyrkivät rapisemaan hyvin herkästi ja kaulan kanssa oli oltava tarkkana. Säädöt on nyt ok. Kieliä vaihtaessa huomasin, että nollanauha on hyvin kulunut kielten kohdalta. Taitaa olla niin, että kielet ovat liian lähellä kaulaa tallan lähellä. Ilmeisesti nollanauha saa tällaisessa konstruktiossa hyvin paljon penaltia soittaessa. Ensiksi tuli mieleen, että nollanauha pitäisi vaihtaa uuteen ja paksumpaan. Onko samanlaisia havaintoja ja mikä auttaisi asiaan ?
M.E.Mikkola
15.03.2011 23:31:25
Esa H: Kieliä vaihtaessa huomasin, että nollanauha on hyvin kulunut kielten kohdalta. Taitaa olla niin, että kielet ovat liian lähellä kaulaa tallan lähellä. Ilmeisesti nollanauha saa tällaisessa konstruktiossa hyvin paljon penaltia soittaessa. Ensiksi tuli mieleen, että nollanauha pitäisi vaihtaa uuteen ja paksumpaan. Onko samanlaisia havaintoja ja mikä auttaisi asiaan ?

Itelle tuli tänään uus P4 ja kyllä siinä on tehtaan jäljiltä kolot nollanauhassa, PMssä myös kolot eikä nekään vielä soitosta ole tulleet. Jos ei säätämällä saa peliä soivaksi, niin ehkä sitten nollanauhan kimppuun. Talvi ollut kyllä karsee, kauloja säädelty täälläkin.
Toi P4 soi kyllä hienosti, sustainia riittää. Omissa kuvissa näkyy.
Esa H
16.03.2011 18:36:47
tracman: Itelle tuli tänään uus P4 ja kyllä siinä on tehtaan jäljiltä kolot nollanauhassa, PMssä myös kolot eikä nekään vielä soitosta ole tulleet. Jos ei säätämällä saa peliä soivaksi, niin ehkä sitten nollanauhan kimppuun.

Ok. Jos kolot kuuluvat asiaan, en lähde vaihtamaan nollanauhaa. Kyllä mä sain basson säätöihin. Aikaa meni tavallista enemmän. Onhan toi kevyt soittaa kun action on matala. Näillä säädöillä mennään varmaan ensi talveen.
JussiKoo
21.03.2011 20:42:02
Näitä on aina kiva katsoa, vaikkei ole kovin yksityiskohtainen video:

http://www.youtube.com/watch?v=cN4IqCamK0o&sns=em
Esa H
21.03.2011 21:43:08
tracman: Itelle tuli tänään uus P4 ja kyllä siinä on tehtaan jäljiltä kolot nollanauhassa, PMssä myös kolot eikä nekään vielä soitosta ole tulleet. Jos ei säätämällä saa peliä soivaksi, niin ehkä sitten nollanauhan kimppuun. Talvi ollut kyllä karsee, kauloja säädelty täälläkin.
Toi P4 soi kyllä hienosti, sustainia riittää. Omissa kuvissa näkyy.

Kielet eivät asettuneet sittenkään säätämisestä huolimatta. Treeneissä rapinaa oli liikaa. Minulla on tapana näppäillä aika kovalla tatsilla. Vein basson pajalle ja siellä oltiin sitä mieltä, että nollanauhan koloja on viilattu alemmaksi. Siltä se tosiaan vaikutti. Ehkä joku aikaisempi omistaja on pitänyt hyvin alhaalla olevista kielistä. Asia tulee kuntoon vaihtamalla kyseinen nauha.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)