Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mietitkö/mietittekö mikä juttu/elementti erottaa muista?
1 2 3 4
badcompany
10.11.2009 17:31:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pähkäilettekö kovasti bändissä sen asian kanssa että mikä olis se juttu ,joka erottais oman bändin muitten bändien joukosta?.
 
Jyrken
10.11.2009 17:48:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos olisin bändissä niin totta ihmeessä miettisin. Jotenkin täytyy erottautua. Esimerkiksi genre kannattanee valita niin, ettei suurin osa kaupungin bändeistä edusta sitä.
 
Ai mikä allekirjotus
Kailis
10.11.2009 17:57:37 (muokattu 10.11.2009 17:59:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

genre kannattanee valita niin, ettei suurin osa kaupungin bändeistä edusta sitä.
 
Siksi ei olla perustettu paskaa metallibändiä, liian kova kilpailu.
En mä nyt herranjumala genreä lähtis mitenkään pähkäilemään, kyllä sen pitäis mun mielestä tulla jotenkin luontevammin kuin jonkun palaverin kautta. Mutta se mitkä on bändin heikkoudet ja vahvuudet, siinäpä luotijunapähkinä.
 
Niq
10.11.2009 19:56:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En mieti. En ole koskaan ajatellut "hei perustetaan bändi joka soittaa jotain bodomin tapaista metallia", siinä se paras tapa mennä ojaan. Tehdään hyviä biisejä ja soitetaan ne siten kun soitetaan. Ei mulla oo mitään musiikillisia esikuvia, on vaan muita hyviä bändejä. Tietoisesti ei tehdä valintoja, ne tulee kuin itsestään, bändin jäsenet luo sen kokonaisuuden yhdessä.
 
Toki on pirun hyvä juttu jos esimerkiksi on uniikin kuuloinen laulaja ja bändillä oma soundi. Se vaatii luomiskykyä ja luottamusta omaan tekemiseen. Sit jää yleisön päätettäväks onko se teidän juttu hyvä vai ei.
 
"An amateur practices until he gets it right. A pro practices until he can't get it wrong."
Kailis
10.11.2009 20:43:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkemmin kun miettii niin kyllähän bändinkin voi tuotteistaa ja onhan sitä tehtykin. Itse en sellaisen kanssa halua olla missään tekemisissä ja tuskin pyydetäänkään.
 
Teijo K.
10.11.2009 21:11:59 (muokattu 10.11.2009 21:13:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

badcompany: pähkäilettekö kovasti bändissä sen asian kanssa että mikä olis se juttu ,joka erottais oman bändin muitten bändien joukosta?.
 
Ei ole kyllä tullut uhrattua ajatustakaan. Tosin nykyisissä bändeissä taitaa tää "erottumiskerroin" olla melko korkea jokatapauksessa. No ihan sama, ei siitäkään itsessään ole mitään lisähyötyä.
 
Kailis
10.11.2009 20:43:58_
 
Tarkemmin kun miettii niin kyllähän bändinkin voi tuotteistaa ja onhan sitä tehtykin. Itse en sellaisen kanssa halua olla missään tekemisissä ja tuskin pyydetäänkään.

 
Eiks se tuotteistamisen idea ole pitää ennen se homma mahdollisimma erottumattomana jostain tietystä jutusta? Tai en minä tiijä.
 
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Kailis
10.11.2009 21:32:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiks se tuotteistamisen idea ole pitää ennen se homma mahdollisimma erottumattomana jostain tietystä jutusta? Tai en minä tiijä.
 
No ne ties minkä ohjelman tuomarit aina puhuu siitä omasta jutusta ja erottumisesta. Tai en minä tiijä.
 
Teijo K.
10.11.2009 21:38:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: No ne ties minkä ohjelman tuomarit aina puhuu siitä omasta jutusta ja erottumisesta. Tai en minä tiijä.
 
Jaa, mie en kato telkkaria tai kuuntele radiosta muuta kuin Ylen ykköstä, mutta tuli vaan mieleen kun kuulin että kun tuotteistetaan bändi niin se lähtisi sellaisesta että jollain vihollisyhtiöllä on menetysbändi ja sit tää toinen firma haluaisi samanlaisen.
 
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Numb
11.11.2009 10:35:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä tuon rock-bändin kanssa ole tullut mietittyä. Minä olen se joka "tekee" biisit, eikä niissä ole mietitty mitään erottautumista, kun tuo biisien "tekeminen" on vähän kuin unissakävelyä. Ne vain tulevat jostain. Sitten bändin kanssa mennään, että tässä on Ee molli ja sitten see ja dee. Sitten soitetaan, ja ehdotellaan toisillemme, että koitapa semmoista että...
 
Aika paljon luotan siihen kemiaan, että soittajat soittavat tyylillään, ja siitä sitten syntyy se bändin soundi.
 
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
Torniojaws
11.11.2009 11:03:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran mietin, että teen sellaista musiikkia kuin itse haluaisin kuulla. Yhdistelmänä omia suosikkiyhtyeitä, luoden uutta ja napsien suosikkibändien parhaat osapuolet ja jättämällä heikkoudet pois.
 
Vortech | Relativity | Vortech @ Rytmikellari, Raahe, 3.12.2009
Kailis
11.11.2009 19:28:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näihin kahteen viimeiseen ei ole paljon lisättävää. Aika pitkälle näin meilläkin.
 
Backlet
11.11.2009 23:11:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: Sen verran mietin, että teen sellaista musiikkia kuin itse haluaisin kuulla. Yhdistelmänä omia suosikkiyhtyeitä, luoden uutta ja napsien suosikkibändien parhaat osapuolet ja jättämällä heikkoudet pois.
 
Tässä se on aika hyvin kiteytettynä.
kivi
12.11.2009 08:59:48 (muokattu 12.11.2009 09:01:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Tarkemmin kun miettii niin kyllähän bändinkin voi tuotteistaa ja onhan sitä tehtykin. Itse en sellaisen kanssa halua olla missään tekemisissä ja tuskin pyydetäänkään.
 
Niinku Beatlesiin?
 
Identtiset asut, selkeät "roolit", tietyillä maneereilla pelleily, tarkka koreografia...
;-)
 
Aina kannattaa miettiä mitkä on bändin hyvät ja huonot puolet, satsata hyviin ja yrittää karsia huonot. Jos on jotain ainutkertaista, esimerkiksi todella hyvät tekstit, karismaattinen solisti tai uskomaton ihmerumpali, sille pitää saada riittävästi tilaa vaikka mistä muusta tinkimällä. Liikkeen määrä ja näkyvyys pitää pitää tasoissa lavan eri laidoilla.
 
Tän lisäksi täytyy kyllä sanoa, että on tullut kehiteltyä bändikonsepteja ihan ajatusleikkeinäkin. Jotkut toimi, jotkut taas ei. Jotkut löysivät tarjotun roolin itsestään ja jatkavat edelleenkin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Kailis
12.11.2009 13:05:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina kannattaa miettiä mitkä on bändin hyvät ja huonot puolet, satsata hyviin ja yrittää karsia huonot.
 
Kts. kolmas postaus =D
Beatlesia ei lasketa.
 
strophe
16.11.2009 12:13:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Niinku Beatlesiin?
 
Identtiset asut, selkeät "roolit", tietyillä maneereilla pelleily, tarkka koreografia...
;-)
 
Aina kannattaa miettiä mitkä on bändin hyvät ja huonot puolet, satsata hyviin ja yrittää karsia huonot. Jos on jotain ainutkertaista, esimerkiksi todella hyvät tekstit, karismaattinen solisti tai uskomaton ihmerumpali, sille pitää saada riittävästi tilaa vaikka mistä muusta tinkimällä. Liikkeen määrä ja näkyvyys pitää pitää tasoissa lavan eri laidoilla.
 
Tän lisäksi täytyy kyllä sanoa, että on tullut kehiteltyä bändikonsepteja ihan ajatusleikkeinäkin. Jotkut toimi, jotkut taas ei. Jotkut löysivät tarjotun roolin itsestään ja jatkavat edelleenkin.

 
Brändääminen ei välttämättä ole kirosana. On olemassa äärimmäisen tiukkoja bändejä, jotka tekevät sitä "omaa juttuaan", mutta jotka ovat tajunneet, että tarkasti suunnitellulla visuaalisella ilmeellä pystyy buustaamaan sitä omaa sanomaa tehokkaasti. Totta kai tarkoituksenmukainen tuotteen luominen on musiikkimaailmassa syntiä, mutta jos lähtökohta on siinä omassa ja hyvässä musiikissa ja jälkeenpäin sitten keksitään, että "hei, tehdäänpäs näin!" niin ei siinä ole mielestäni mitään pahaa.
 
Malliesimerkki siitä, kuinka pystytään luomaan täysin oman musiikin ehdoilla toimiva ja myyvä brändi on tämä suomalainen metukkabändi KYPCK (Kursk). Jäbät ovat neuvostoa aasta oohon ja Lopakka soittaa AK-neljäseiskan näköisellä kitaralla. Basistilla on yksi kieli soittimessaan. Kaikilla pitkät trenssit ja piippalakit. Upeaa. Visuaalinen ilme kuin suoraan ydintuhoalueelta.
 
~Volyymi korvaa puuttuvan taidon~ http://www.youtube.com/vonpalmhoff
Kailis
16.11.2009 13:20:34 (muokattu 16.11.2009 13:21:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basistilla on yksi kieli soittimessaan.
 
Muuten se on ihan briljantti. Samassa duunissa.
Sanotaanko sitten näin että stailauksesta ei välttämättä ole mitään haittaa kunhan musiikki pysyy pääasiana. Mutta toi sana "stailaus" haiskahtaa ihan likaa sisustus- muotiohjelmilta. Brändäämisestä tulee mieleen Sarasvuo ja "Fallos" Harkimo. Mieluummin niin että mietitään tyylillisiä tehokeinoja.
 
strophe
16.11.2009 13:49:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Muuten se on ihan briljantti. Samassa duunissa.
Sanotaanko sitten näin että stailauksesta ei välttämättä ole mitään haittaa kunhan musiikki pysyy pääasiana. Mutta toi sana "stailaus" haiskahtaa ihan likaa sisustus- muotiohjelmilta. Brändäämisestä tulee mieleen Sarasvuo ja "Fallos" Harkimo. Mieluummin niin että mietitään tyylillisiä tehokeinoja.

 
Ei se eufemismeilla parane. :)
 
Ymmärrän pointtisi, mutta itse en jaksa keksiä mitään poikkeuksellisen hienoja kiertoilmauksia sille, mikä on mielestäni aivan selkeästi brändäämistä, pahoittelen. Puhumme kuitenkin selkeästi samasta asiasta ja olemme samaa mieltä. Toiset sanovat lehmä, toiset sanovat itikka. Ja maailma jatkaa pyörimistään. :)
 
~Volyymi korvaa puuttuvan taidon~ http://www.youtube.com/vonpalmhoff
kivi
16.11.2009 13:59:31 (muokattu 16.11.2009 14:04:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Muuten se on ihan briljantti. Samassa duunissa.
Sanotaanko sitten näin että stailauksesta ei välttämättä ole mitään haittaa kunhan musiikki pysyy pääasiana. Mutta toi sana "stailaus" haiskahtaa ihan likaa sisustus- muotiohjelmilta. Brändäämisestä tulee mieleen Sarasvuo ja "Fallos" Harkimo. Mieluummin niin että mietitään tyylillisiä tehokeinoja.

 
Pitää erottaa toisistaan 'stailaus', jossa tyyli tulee ulkopuolelta, ja 'hahmon kehittäminen' (tai just 'brändääminen', sori vaan) jossa lähdetään kärjistämään jo olemassaolevia ominaisuuksia - rakennetaan brandi.
 
Brändäämisessä ei sinänsä ole mitään pahaa, jos lähtökohtana on miettiä miten parhaiten esiteltäisiin yleisölle joku juttu mahdollisimman lyhyesti ja tehokkaasti.
 
Jos taas halutaan stailata, eli pahimmillaan toteuttaa jonkun stylistin ikiomaa fantasiaa Idols-tyyliin pukemalla päälle ihan mitä sattuu ja kysymättä mikä on kunkin oma tyyli, ei ehkä myöskään edes voida rakentaa kovin kestäviä tai vahvoja brändejä.
 
Bob Dylan, Leonard Cohen ja Keith Richards ovat tietoisesti loppuun asti brändättyjä. Onko se paha? (Ikävä sanoa, mutta luulen että vähänkin vähemmällä brändäämisellä he tuskin saisivat tehdä niitä levyjään, saati esiintyä itse niillä.)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
strophe
16.11.2009 14:05:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Pitää erottaa toisistaan 'stailaus', jossa tyyli tulee ulkopuolelta, ja 'hahmon kehittäminen' (tai just 'brändääminen', sori vaan) jossa lähdetään kärjistämään jo olemassaolevia ominaisuuksia - rakennetaan brandi.
 
Stailaus on perseestä. Sen takia en käyttänytkään termiä. Joskus se saattaa toimia, mutta mielestäni visuaalisen ilmeen täytyy lähteä nimenomaan artistista ja musiikista. Voi olla, että joskus ulkopuoliselta tulee ideoita, jotka eivät ole edes juolahtaneet artistin mieleen, mutta ne kerrat ovat paljon harvinaisempia kuin tämä Pete Parkkonen-skene, jossa isketään nuoret pojat pikkutyttöjen unelmiksi muutamalla meikinrykäisyllä ja palestiinalaishuivilla.
 
Stailaus sopii ehkä televisiouutisiin.
 
~Volyymi korvaa puuttuvan taidon~ http://www.youtube.com/vonpalmhoff
oksatboys
16.11.2009 14:08:58 (muokattu 17.11.2009 07:07:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

badcompany: pähkäilettekö kovasti bändissä sen asian kanssa että mikä olis se juttu ,joka erottais oman bändin muitten bändien joukosta?.
 
Ei olla suunnniteltu, mutta tämän ketjun inspiroimana ryhdyin miettimään. Mitään ulkomusiikillista ei ehkä ole, tosin yhtään keikkaakaan ei vielä ole soitettu.
Musiikillisesti löytyykin sitten jo jotain erikoista, ehkä.
Basso on korvattu pändissämme sellolla. Kokoonpano on siis 2 kitaraa, sello, rummut ja huilu. Kappaleetkin on aika outoja, hehe. Kauniiden (?) sello- ja huilumelodioiden väliin laitetaan joskus funkkivätkytystä.
 
E. no nyt on korjattu. perhana kyllä sitä sattuu. puolustelen virheitä enterorokon sairastamisella :D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «