Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistin vs. etuaste
1
vezir
10.11.2009 14:38:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Kirjoitan ekaa kertaa kitaraosastolle, katsotaan miten sujuu!
 
Mun veli on aloittamassa kitaroinnin, ja kyselee multa vahvistimista. Vaatimuksena ei ole suuri äänenpaine vaan hyvä saundi (kerrostalossa sitä sitten soiteltaisiin). Ja tietysti, ei laiteta siihen vahvistimeen kauheesti rahaa..
 
Mikä nyt sitten olis hyvä ratkaisu? Joku etuaste ja softa, mistä sais säröä ja sellasta, vai vahvistin? Toi etuaste-tapa tuntuu musta paremmalta siks, ettei heti tarvitsis ostella mitään efektejä..
 
Niin, ja entäs jotkut multiefektit, joissa olisi etuaste mukana?
 
Kiitosta!
 
joku muu sikko
10.11.2009 14:43:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuosta
http://www.thomann.de/fi/roland_cube15x.htm
 
vezir
10.11.2009 14:53:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joku muu sikko: tuosta
http://www.thomann.de/fi/roland_cube15x.htm

 
Joo, tollanen on meidän bändin toisella kitaristilla kotivahvistimena. On kyllä kiva ja näppärä laite. Mutta mä en ole ihan varma, onko noi neljä säröä riittävä siihen, että saataisiin miellyttävää saundia... Se on kuitenkin varteenotettava, ja sitä olin salaa itekin miettinyt.
 
Olisko muuta, ihmiset?
 
Numb
10.11.2009 14:55:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vezir: Mutta mä en ole ihan varma, onko noi neljä säröä riittävä siihen, että saataisiin miellyttävää saundia...
 
En varmaan ihan nyt ymmärrä, tätä säröjen määrän ja miellyttävän soundin yhteyttä. Miellyttävimpiä soundeja, mitä olen kuunaan kuullut on lähtenyt yksikanavaisista vahvistimista, joissa voi vaikuttaa ainoastaan särön määrään.
 
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
jii.haanpaa
10.11.2009 15:08:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos veljesi siis on vasta alkamassa harrastamaan kitaransoittoa, niin sano hänelle, että unohtaa soundit sekä säröt ja hakee kaupasta laadukkaan akustisen kitaran.
 
vezir
10.11.2009 15:10:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Jos veljesi siis on vasta alkamassa harrastamaan kitaransoittoa, niin sano hänelle, että unohtaa soundit sekä säröt ja hakee kaupasta laadukkaan akustisen kitaran.
 
Ja sitten kolmen viikon päästä sähkökitara...
 
Jucciz
10.11.2009 15:11:51 (muokattu 10.11.2009 15:14:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Jos veljesi siis on vasta alkamassa harrastamaan kitaransoittoa, niin sano hänelle, että unohtaa soundit sekä säröt ja hakee kaupasta laadukkaan akustisen kitaran.
 
Pakko sanoa tähän, että höpö höpö.
 
Akustisella kitaralla ja sähkökitaralla ei hirveesti muuta yhteistä ole kuin sävelten sijainti otelaudalla. Vähän sama kuin hyvät kirkkourut eivät ole hyvä konserttiflyygeli. Tämän takia mielestäni kannattaa suoraan aloittaa sillä soittimella, mitä aikookin soittaa. Akustinen kitara ei ole mikään "ponnahduslauta sähkökitaraan", kuten vielä 80-luvulla ehkä ajateltiin (kyllä, mutkin pistettiin 6-vuotiaana soittamaan nylonkielistä klassista kitaraa, kun olin nähnyt telkkarista Guns n' Rosesin musiikkivideon ja sen innoittamana halusin soittaa rokkia).
 
vezir
10.11.2009 15:16:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Pakko sanoa tähän, että höpö höpö.
 
Akustisella kitaralla ja sähkökitaralla ei hirveesti muuta yhteistä ole kuin sävelten sijainti otelaudalla.

 
Toivottavasti ei tule yleistä tappelua tästä asiasta... Sähkökitaraa ollaan soittamassa, ja sillä sipuli...
 
Jos nyt tulis vaan niitä muitakin kommentteja noista kamoista.
 
joku muu sikko
10.11.2009 15:18:31 (muokattu 10.11.2009 15:19:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja siinä tuppaa innostus laantumaan aloittelijalta jos siitä ei lähde kiehtovia soundeja.
Tosimies tietysti opettelee hiihtämäänkin vain puusuksilla.
 
No tässä http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=363193 on etuaste ja efektejä vaikka huru mykke. Vain kuulottimet vaatii enää korville ;)
 
Confidentum
10.11.2009 15:21:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selailkaapas veljpojan kanssa näitä ketjuja pikkuisen. Vasta on ollut juttua joka kotitontun kotikomposta ja vaikkapa Voxin Tonelabista ja vastaavista. Niissä on melkolailla myös käyty muita vaihtoehtoja läpi.
 
Munkkilatinaa sano mummo nuoteista
vezir
10.11.2009 15:25:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joku muu sikko: No tässä http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=363193 on etuaste ja efektejä vaikka huru mykke. Vain kuulottimet vaatii enää korville ;)
 
No hele-VETTI, vanha kunno podi! Mä taidan olla jotenkin jäässä kun puhutaan kitarakamoista... Miten mä en tota hoksannut?! Vaikka tais olla oma lehmä ojassa, mutta ei se mitään! =) Hyvä kauppa, mietitään...
 
joku muu sikko
10.11.2009 15:27:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myönnetään että lievää mainontaa liittyi ehdotukseen ;)
 
vezir
10.11.2009 15:31:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, eikös podista saa kätevästi signaalin koneelle, ja sieltä ämyrien kautta pihalle? Ja koneella olis sit VIELÄ lisää muokkausmahdollisuuksia...
 
joku muu sikko
10.11.2009 15:56:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vezir: Hei, eikös podista saa kätevästi signaalin koneelle, ja sieltä ämyrien kautta pihalle? Ja koneella olis sit VIELÄ lisää muokkausmahdollisuuksia...
 
Joo onhan siinä luureille, livesoittoon ja "direct" äänitysulostulo. Midit sun muut..
 
http://line6.com/data/l/c0a8090b14e … 0Advanced%20Guide%20-%20English.pdf
 
jii.haanpaa
11.11.2009 10:33:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Pakko sanoa tähän, että höpö höpö.
 
Akustisella kitaralla ja sähkökitaralla ei hirveesti muuta yhteistä ole kuin sävelten sijainti otelaudalla. Vähän sama kuin hyvät kirkkourut eivät ole hyvä konserttiflyygeli. Tämän takia mielestäni kannattaa suoraan aloittaa sillä soittimella, mitä aikookin soittaa. Akustinen kitara ei ole mikään "ponnahduslauta sähkökitaraan", kuten vielä 80-luvulla ehkä ajateltiin (kyllä, mutkin pistettiin 6-vuotiaana soittamaan nylonkielistä klassista kitaraa, kun olin nähnyt telkkarista Guns n' Rosesin musiikkivideon ja sen innoittamana halusin soittaa rokkia).

 
Kirkkourkureista ja konserttipianisteista puheenollen, olisipa mielenkiintoista tavata kanttori tai konserttipianisti, joka on aloittanut lajin suoraan kirkkouruilla tai konserttiflyygelillä. Tuollaisesta penskan motivoinnista on tavanomainen keskiluokkaisuus varsin kaukana :)
 
No joo, mun pointti oli lähinnä se, että pistäisin isukin rahnat mielummin mahdollisimman laadukkaaseen soittimeen kun miettisin ns "hyviä soundeja" ja jotakin multiefektipedaaleja ennen kuin koko harrastusta on edes aloitettu. Ei silti, on se välineharrastaminenkin ihan kivaa.
 
Antti90
11.11.2009 10:44:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kyllä suosittelen tuota PODia. XT versio on erittäin jees, sitä oon aina kaverilta välillä lainaillu ja oon kovasti tykänny. Hinnat ei uutenakaa iha järkyttävän isoja oo, ainoastaan ne Line 6:n omat floorboardit ovat olleet melko hinnakkaita. (Se pisin lautakin taisi olla lähemmäs kuutta sataa? hui.)
 
Mutta ei tietysti tollase muniaisen kanssa luureilla soittamisesta saa samoja kiksejä ku kunnon styrkkarin kanssa. Mie asun rivitalossa ja aika usein tulee luurit päässä soiteltua täälläkin, kun ei pikkuvolalla viiti soittaa :)
 

 

No joo, mun pointti oli lähinnä se, että pistäisin isukin rahnat mielummin mahdollisimman laadukkaaseen soittimeen kun miettisin ns "hyviä soundeja" ja jotakin multiefektipedaaleja ennen kuin koko harrastusta on edes aloitettu. Ei silti, on se välineharrastaminenkin ihan kivaa.

 
Anteeksi OT, mutta oliko topicin aloittaja kertonut missään vaiheessa mikä skeba sieltä kotoa löytyy?
Vahvistimista/efektihärpäkkeistä tässä taisi olla kyse, eikä että mikä kitara kandeis hankkia. Voiha sieltä jo löytyä vaikka viiden tonnin PRS :)
 
"Never give up."
jii.haanpaa
11.11.2009 11:01:02 (muokattu 11.11.2009 11:01:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti90:
Anteeksi OT, mutta oliko topicin aloittaja kertonut missään vaiheessa mikä skeba sieltä kotoa löytyy?
Vahvistimista/efektihärpäkkeistä tässä taisi olla kyse, eikä että mikä kitara kandeis hankkia. Voiha sieltä jo löytyä vaikka viiden tonnin PRS :)

 
Joo totta. Tämä oli täysin allekirjoittaneen kieroutunutta logiikkaa, joka nojaa hatarasti siihen mielikuvaan, että jos talosta jo löytyisi viiden tonnin PRS, niin kitaraharrastus on myös jollakin tasolla jo aloitettu :)
 
Tietenkin voi olla niinkin, että talosta löytyy viiden tonnin PRS ja enää pitäisi löytää se kitaraharrastuksen aloittamisen mahdollistava multiefektipedaali/vahvari.
 
Sori OT täältäkin päästä. Toivottavasti ketjun aloittajan velipoika löytää itselle sopivat kamat, joilla saa harrastuksen alkuun.
 
Väsykäsi
11.11.2009 11:33:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Joo totta. Tämä oli täysin allekirjoittaneen kieroutunutta logiikkaa, joka nojaa hatarasti siihen mielikuvaan, että jos talosta jo löytyisi viiden tonnin PRS, niin kitaraharrastus on myös jollakin tasolla jo aloitettu :)
 
Tietenkin voi olla niinkin, että talosta löytyy viiden tonnin PRS ja enää pitäisi löytää se kitaraharrastuksen aloittamisen mahdollistava multiefektipedaali/vahvari.
 
Sori OT täältäkin päästä. Toivottavasti ketjun aloittajan velipoika löytää itselle sopivat kamat, joilla saa harrastuksen alkuun.

 
Njaa... Meitin naapurissa asuu semmotteita "normi" porvareita. Ostivat 11v. kersalleen Les Paul Standardin ekaks kitaraksi. Ja sori OT.
 
"elämänhalu katoaa bläkkistä kuunnellessa", "kusi nousee päähän jazzia soittaessa", "vitutus nousee muusikoiden.nettiä lueskellessa", "tilin saldo kasvaa humppaa soittaessa" yms yms.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «