Aihe: Alitajunnasta tulleet "kopioidut" melodiat?
1 2 3 4 5
Charge
09.11.2009 08:42:06

Mutta onhan ihan "oikeillakin" bändeillä jotakin toisiaan muistuttavia juttuja. Esim. Joku Children Of Bodomin biisi, olisiko ollut Touching like angrls death, kuulostaa nightwishin she is my sinilta jossain määrin. Ja Sonata arctican biisi revontulet on paikoitellen kuin nightwishin wanderlust. Ja on varmasti paljon muitakin saman kuuloisia.
Puhalla pilliin ja syö pullaa
lxi
09.11.2009 11:20:13
phren: Sulla on kyky erottaa "alitajunnan syövereistä syntyneet biisit" "tieteellisillä menetelmillä ja sävellystekniikalla" tehdyistä kappaleista?

Samoin tieto siitä mitä on "oikeasti hyvä".
Dr Dominant
09.11.2009 13:18:36

nahkis: Samoin tieto siitä mitä on "oikeasti hyvä".

Tää on kova kysymys:

olen miltei koko ikäni halunnut oppia tietämään mikä on oikeasti hyvää, ja olen tässä etsinnässäni ajautunut mm. kokeilemaan omaehtoista musiikin diggailua, omaehtoista opiskelua, musiikkikoulutusjärjestelmiä, muusikon, opettajan, oppikirjailijan, säveltäjän, sovittajan, kapellimestarin ja tuottajan töitä, vauvamuskaria, lentosimulaattoreita ja isänä olemista.

Jotenkin minusta on hiljalleen alkanut tuntua siltä että tietous hyvästä taitaa sittenkin olla asia jonka vain harvat ja valitut saavat annettuna, ja minä en kuulu siihen onnekkaaseen joukkoon.

Toisaalta, olen kyllä saanut musiikilta itselleni paljon sisältöä elämään, joten tyydyn ilolla siihen - paljon huonomminkin voisi olla.

Toivotan teille kaikille oikein hyvää musiikkisuhdetta jatkossakin!

P.S. Takaisin topiciin - Alitajunnan käyttö on menestyksekkäästi tuottanut sävellystyössäni useita biisejä jotka eivät sitten olleetkaan omiani. Tähtihetkeni oli ehkä poprallatus jonka kirjoittelin hetken inspiraatiosta keittiön pöydän äärellä. Fiilikset hieman vajosivat kun omat lapset totesivat vierestä että "hei, isi laulaa 'Karhusten' tunnaria". Se siitä neroudesta/omaperäisyydestä sitten ...
"Dr. Dominant, I presume?"
levesinet
09.11.2009 20:13:05
Dr Dominant: lentosimulaattoreita
Ootko piirrellyt STAReja ja approach plateja toonikaan ja SIDejä sieltä pois? Ilmailusta löytyy hyviä analogioita. Ison teoksen finaaliin voi laittaa hurjan METARin, holdausta, ylösvetoja, circlingiä ja kunnon flaretukset! ;)
Charge
09.11.2009 20:29:04

Tänään oli ihan kiva oivallus. Äitille soittelin sävellystäni, ja ikinä ekan kerran hän myönsi kappaleen olevan hyvä. No joo. Ja melkein suora kopio Nightwishin Sacrament Of Wildernessistä. Vähän otti päähän, kun asian tajusin.
Puhalla pilliin ja syö pullaa
JPQ
10.11.2009 18:30:42

Charge: Mutta onhan ihan "oikeillakin" bändeillä jotakin toisiaan muistuttavia juttuja. Esim. Joku Children Of Bodomin biisi, olisiko ollut Touching like angrls death, kuulostaa nightwishin she is my sinilta jossain määrin. Ja Sonata arctican biisi revontulet on paikoitellen kuin nightwishin wanderlust. Ja on varmasti paljon muitakin saman kuuloisia.

Kyllä ja puhun muista genreistä jopa niin paljon jos ei ole tahallista niin ihme.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
baron
10.11.2009 22:08:42

levesinet: Ootko piirrellyt STAReja ja approach plateja toonikaan ja SIDejä sieltä pois? Ilmailusta löytyy hyviä analogioita. Ison teoksen finaaliin voi laittaa hurjan METARin, holdausta, ylösvetoja, circlingiä ja kunnon flaretukset! ;)

Mitä sviddun salakieltä?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dr Dominant
11.11.2009 08:34:50

baron: Mitä sviddun salakieltä?

Pääosin lyhenteitä ilmailussa käytettävistä termeistä, STAR "Standard Terminal Arrival Route" yms.

Flaretus viittaa laskeutumisen "loppuvetoon" (engl. flare) jossa kolmen asteen vajoamiskulmasta juuri ennen pyörien kosketusta kiitorataan pilotti vetää ohjaussauvasta sen verran että koneen vajoamiskulma pienenee ja saadaan päälaskuteline koskettamaan kiitorataa mahdollsimman pehmeästi, noin kansankielellä.

Mutta takaisin alitajuisiin melodioihin --> siirrän puheenvuoron studioon:
"Dr. Dominant, I presume?"
JOPPA
13.01.2010 18:11:02
Mulla on useamminkin käynyt niin, että olen päässäni keksinyt jonkun riffin kitaralle, ja miettinyt, että jotenkin kuullostaa tutulta, mutta eikai se mistään silti ole. Noh, varmaankin aina on ennemmin tai myöhemmin paljastunut karmiva totuus: en ollut ensimmäinen, kuka on sen riffin tehnyt.

Ainut kerta minkä muistan (on tapahtunut useasti, mutten muista..) on kun kerran keksin mahtavan riffin, mikä ärsytti koska kuullosti niin tutulta. Sitten ihan vahingossa kuuntelin Deathchainin Undertakerin, ja sieltähän se riffi sitten rupesi soimaan =/
E:stä C#:ään
Kurkkuviipale
22.01.2010 21:30:04

ralliolli: Minä en usko tuohon alitajuntalöpinään. Popmelodiat ovat niin geneerisiä, että kuka vain voisi keksiä ne. Kyse on vain siitä, kuka ehtii ensin.

Sanoisinko, että olen usein repinyt kappaleisiin alitajunnasta niin rytmin kuin melodianpätkiä ja mahdollisuus siihen, että ne ois ollu sattumaa on kyllä äärettömän pienet.

Yhteen varhaisimmista tuotoksistani kopioin alitajuntaisesti rytmin suoraan Megadethin She Wolfista, ja kappaleen kuullut voi kyllä todeta rytmin olevan vähintäänkin monimutkainen. Mainittakoon nyt vielä, että olin samoihin aikoihin kuunnellut ko. kappaletta paljon, mutta en osannut silti yhdistää kappaleita, kunnes veljeni hiffasti kohdan.

Ja joo, kyllä harmitti. ;)
JOPPA
19.02.2010 21:01:05
JOPPA:Ainut kerta minkä muistan

Aa! Näin kävi myös Rytmihäiriön Tehty Mikä Tehty-biisin kertosäkeistön kanssa. =/
E:stä C#:ään
tempest
04.03.2010 11:28:11
kyllähän se vain niin on ,että sävellykseen vaikuttaa koko säveltäjän kuulema musa ja varsinkin opitut kadenssit ja sointukulkujen maalit.melodioiden ja s-kulkujen purkautuminen syntyvät siitä mallimaailmasta mitä säveltäjä on tottunut kuulemaan. ennalta arvattavuus on just siitä johtuvaa. sen huomaa jo siitä miten vähän esim. harmonista mollia käytetään suom. sävellyksissä. jengi ei vaan oo kasvanu sen soundiin.soittakaa vaikka sen seiskasointuja peräjälkeen ja opetelkaa saamaan se korvaan tutuksi.siit se musta vasta lähtee pään sisään se soundi ja siten aivot oppii käyttämään esim. sitä harmonista mollia melodian kuvittelussa.eihän kukaan melodioita omista jos puhutaan pienistä melodian palasista joista kokonais melodia syntyy...täytyy muistaa et melkein kaik on jo tehty...mutta on helppo ajatella et jotai vaikkapa kolmen nuotin pienmelodioita ei oo kun kolmenlaisia ,nousevia ja laskevia ja paikallaan pysyviä. kaikki on vaan kiinni sointujen valinnasta,joten älkää herra paratkoon soittako itteänne sihen pussiin valitsemalla ne ilmeisimmät ja arvattamimmat soinnut.
arrska77
12.06.2010 10:30:42
Itseppä jokunen vuosi sitten sain päähäni mielestäni loistavan melodian, jota en tunnistanut kenenkään muun biisiksi. Biisiä en varsinaisesti saanut koskaan valmiiksi vaan melodia jäi vähän niinkuin pöytälaatikkoon. No meniköhän siinä vuosi kun kuuntelin radio rockista HIMin juuri ilmestynyttä lättyä ja jotkut killing lonelinesin sävelkulut olivat kiusallisen lähellä sitä omaa melodiaani. Mietin silloin että taidan kuitenkin tehdä biisin jossain vaiheessa loppuun. No biisi jäi kuitenkin taasen lojumaan. Sitten meni taas aikaa kun kuulin samaisen radiokanavan taajuuksilta Neljän Ruusun Tahdon biisin, jonka kertsi oli lähes yksi yhteen biisi raakileeni kanssa... Kyllä otti päähän!

No toisaalta tämä oli todistus itselleni että olin keksinyt jotain mikä ei ollut ainakaan niin käytetty pop sävelmä että samankaltaisen idean oli saaneet nimekkäämmätkin herrat minua MYÖHEMMIN. :)

Mitä tästä opimme? Jos saat hyvän melodia/riffi idean joka kuulostaa aika tuoreelta... Älä herran jestas jätä sitä pöytälaatikkoon homehtumaan! Nopeat elävät.
puuttuu.
asaaa
09.07.2010 20:13:19
Itse onnistuin kirjoittelemaan erään coverbändin keikan jälkeen n. puolenyön aikaan Panteran Cowboys from Hell-kipaleen guitar prolle asti, ennen kuin huomasin mitä olin tekemässä. Tais vähän väsyttää.
ThrashGuitarist
02.11.2012 05:08:49
Juurikin näin minulle on käynyt, ja aika monestikin. Pari päivää sitten herätessäni ensimmäinen asia mitä päässäni liikkui, oli melodianpätkä Mozartin 21. pianokonserton ensimmäisestä osasta, (se kohta jossa piano tiputtelee pentatonisesti säveliä alaspäin, tiedättehän??)

Olin aluksi innoissani, että kirjoitanpas tästä teemamelodian vaikka pianosoonaattiin tai konserttoon, kunnes päivää myöhemmin tajusin asian oikean laidan :--(
Hauler
02.11.2012 09:49:35 (muokattu 02.11.2012 14:10:46)
ThrashGuitarist: Juurikin näin minulle on käynyt, ja aika monestikin. Pari päivää sitten herätessäni ensimmäinen asia mitä päässäni liikkui, oli melodianpätkä Mozartin 21. pianokonserton ensimmäisestä osasta, (se kohta jossa piano tiputtelee pentatonisesti säveliä alaspäin, tiedättehän??)

Olin aluksi innoissani, että kirjoitanpas tästä teemamelodian vaikka pianosoonaattiin tai konserttoon, kunnes päivää myöhemmin tajusin asian oikean laidan :--(

Kyllähän tuollainen sonaatti, vaikka sitten toisen teemasta ihan hyvää harjoitusta olisi voinut olla. Lainailihan Mozartkin joskus teemoja. Ei sitä pidä niin vakavasti ottaa.
Janus
02.11.2012 12:50:13
Hauler: Kyllähän tuollainen sonaatti, vaikka sitten toisen teemasta ihan hyvää harjoitusta olisi voinut olla lainailihan Mozartkin joskus teemoja. Ei sitä pidä niin vakavasti ottaa.

Juuri näin. "Variations on Mozart" ja avoauto tilaukseen. Kaupallisessa mielessä nuokin tekijänoikeudet ovat rauenneet ja ~puolitoista vuosisataa sitten.
ThrashGuitarist
02.11.2012 14:13:41
Hauler: Kyllähän tuollainen sonaatti, vaikka sitten toisen teemasta ihan hyvää harjoitusta olisi voinut olla. Lainailihan Mozartkin joskus teemoja. Ei sitä pidä niin vakavasti ottaa.

Niin niin, tiettyhän siitä olisi voinut jalostaa vaikka mitä, mutta minua itseäni vaan tympii käyttää muiden materiaalia suoraan. Olen niin itsepäinen että tahdon "keksiä kaiken" itse
levesinet
02.11.2012 17:05:30
Voithan alkaa heittää noppaa ja valita sävelkorkeuksia ja pituuksia ja sävellajeja ja tahtilajeja ikään kuin satunnaisesti. Mutta ennen kuin innostut, täytyy tuoda esiin, että Mozartkin taisi hyödyntää sitä tekniikkaa. :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)