Aihe: Plektroista..
1 2 3 4 58 9 10 11 12
HeavyMachinery
07.11.2009 23:34:57

Kirpsu93: Huh. Kun porukat käyttää paksuja plektroja. :) Oon koittanu 0,88 soitella, mutta tuntuu paksuilta/hankalilta. :) Joku alle 0,6 on hyvä. :D

Eihän noin ohkaisella pysty edes pikkaa kun se karkaa alta...
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
jra
08.11.2009 00:37:44 (muokattu 08.11.2009 01:43:19)
HeavyMachinery: Eihän noin ohkaisella pysty edes pikkaa kun se karkaa alta...

Onnistuuhan se Fruscianteltakin, ainakin herran keskustelufoorumin perusteella käyttää 0,6mm Tortexia. Ohuthan se on, vaikka itsekin 0,7-1,0mm soittelen. Varmaankin nopeammat kaverit vetelee sitten kaksmillisillä tai siihen suuntaan.

Noita Ultex sharpeja pitää seuraavaksi kokeilla, olisin jo aikaisemmin hommannut, mutta möivät vielä silloin ei oota. Nyt käytössä yleensä aivan perusmallin nylon-Dunlopit, ja välillä Jazz III ultexit.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Sam Hotman
08.11.2009 00:54:08
Itse käytän noita Dunlopin kolmion muotoisia Tortexeja 1,00mm paksuisia. Mielestäni niistä saa todella tukevan otteen ja noissa on kolme käyttökelposta kulmaa, niin periaatteessa kestää kolme kertaa pidempään kuin normi plektra :D
''rockilla saa pillua ja hevillä karvasia äijiä moshaamaan lavan eteen''- hibernance
Krice
08.11.2009 10:24:35

Sam Hotman: Mielestäni niistä saa todella tukevan otteen ja noissa on kolme käyttökelposta kulmaa, niin periaatteessa kestää kolme kertaa pidempään kuin normi plektra :D

Minä olen siirtynyt ultexista "takaisin" dunlop 1.5mm stubbyyn, kolmion muotoiseen. Sekin on tehty aika kovasta materiaalista. Tietysti jos tuollaisen stubbyn saisi ultexisena..
Ptlepha
08.11.2009 10:57:40
Sähkiksellä käytän yleensä JAZZ3 ja akkarilla sekä JAZZ3 että sointusäestyksessä noita vihreitä ja sinisiä (muistaakeseni .88 ja 1) normimuotoisia tortexeja.
Mutta vielä huvittavampaa on nähdä flanellipaitainen liimatukka, jolta flanellipaidan alta pilkottaa Iron Maiden -paita. - -Cale
Väsykäsi
08.11.2009 11:23:12
Mulle on tulossa Saksanmaalta 3 pussia Ultex sharpeja. Saas nähä ovatko niin hyviä.
"elämänhalu katoaa bläkkistä kuunnellessa", "kusi nousee päähän jazzia soittaessa", "vitutus nousee muusikoiden.nettiä lueskellessa", "tilin saldo kasvaa humppaa soittaessa" yms yms.
Tommittaja
08.11.2009 18:42:26

itte soitan yleensä sellasella vaaleansinisellä (ei merkkiä) plektralla, jossa on pääkallokuvio :D paksuus on 0.71... ja joskus 1.20 täysin kolmionmuotoisella(hieman pyöreähkö) plekulla... vois joskus kokeilla niitä teräsplektorja :D jtn 0.30 mutta ei taivu(kuluttaa tosin kieliä nopeemmin)..

ennen käytin aina Alicen 1.0 paksua liukasta ja kiiltävää :D

PS: sähkiksellä siis soitan
aalataur
08.11.2009 19:25:29 (muokattu 08.11.2009 19:27:37)

Guthrie Govan sanoi minusta aika osuvasti tuosta plektrasta.. se selitti ns. rubber pen analogysta. Eli ohut plektra taipuu, joten se on sama kuin yrittäisit kirjoittaa kumisella kynällä - osa tekstistä on sitä mitä yritit kirjoittaa, ja osa sitä mitä kumikynä päätti kirjoittaa. Kun taas kirjoitat normaalilla jäykällä kynällä, saat kirjoitettua mitä halusitkin. Sama juttu plektrassa - paksulla plekulla joka ei anna periksi olet tilanteen herra ja saat tehtyä kaiken mitä haluat - jos vaan taitoa riittää. Terävyys on selkeästi makuasia, lähinnä se että semmosta kirskuvaa "P. Gilbert" -soundia ei saa pyöreällä plektralla. GG on kuitenkin aika guru näissä tekniikka-asioissa ja itse olen omaksunut hänen periaatteen. Tottuttelua terävä pleku vaati, mutta nyt en vaihtaisi tylsempään mistään hinnasta. Jazz III XL on vitun hyvä, paksu mutta ei liian paksu, terävä, kovaa materiaalia (ei taivu paljon) ja pysyy kädessä koska siinä on kohokuviona JD logo. Pakko kyllä tilata noita ultexeja ja testata onko VIELÄKIN parempi. Suht kallis plektra tosin tuo Jazz III verrattuna esim. Gator Grippiin mitä aikasemmin käytin.. ainoa haittapuoli.
Krice
08.11.2009 21:03:05

aalataur: Guthrie Govan sanoi minusta aika osuvasti tuosta plektrasta..

Tuossa meni aika pitkälle kaikki väärin. Soittotaito ei oikeesti ole hirveesti kiinni soittolehden ominaisuuksista.
d3monilaama
08.11.2009 21:13:20
aalataur: Pakko kyllä tilata noita ultexeja ja testata onko VIELÄKIN parempi.

Mulla on nyt Ultexit olleet vähän aikaa käytössä normi Jazz III:sten jälkeen, eikä noissa nyt mitää merkittävää eroa ole. Uutenahan nuo ovat mattapintaisia, mutta nopeasti kuluivat kiiltäviksi. Pito on kyllä jonkun verran parempi kuin normaaleilla.
Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista.
Moimies
08.11.2009 21:56:21
Ultex sharpeilla, paksuus taisi olla .90, on tullut lätkyteltyä viime aikoina. Ihan näppärän oloisia, toinen varma on ESP:n gripillinen millin lätkä.
Melodisen puoleista paahtoa >>> Vengeance Unleashed
jra
08.11.2009 21:59:35 (muokattu 08.11.2009 22:02:05)
aalataur: Guthrie Govan sanoi minusta aika osuvasti tuosta plektrasta.. se selitti ns. rubber pen analogysta. Eli ohut plektra taipuu, joten se on sama kuin yrittäisit kirjoittaa kumisella kynällä - osa tekstistä on sitä mitä yritit kirjoittaa, ja osa sitä mitä kumikynä päätti kirjoittaa. Kun taas kirjoitat normaalilla jäykällä kynällä, saat kirjoitettua mitä halusitkin.

Jos analogialinjalla jatketaan, niin itse olen enemmän näädänkarvasivellinmiehiä ;) Tai, no nyt näyttää olevan näpeissä hieman kärjestä ohennettu ja teroitettu Dunlop Nylon "Heavy", olisiko siinä 1mm pinnassa tai vähän yli?

Hyvin ovat taidemaalarit onnistuneet saamaan kankaalle juuri sen mitä ovat halunneetkin, ei niin jäykillä välineillä.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Aki
09.11.2009 00:57:21

Krice: Tuossa meni aika pitkälle kaikki väärin. Soittotaito ei oikeesti ole hirveesti kiinni soittolehden ominaisuuksista.

Eipä tuossa kukaan niin sanonutkaan. Vaan että taipumaton pleku sallii taiturin tehdä mitä osaa/haluaa. Oletko eri mieltä?
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
detroit442
09.11.2009 01:46:43 (muokattu 09.11.2009 02:48:03)
1 mm on hyvä pleku, mielellään enempi terävähkö, Tosin paras se on sitten ko sopivasti sisäänajettu ja pikkasen pyöristyny :P

Dunlopit on perushyviä, tuppaa vaan kuluu ehkä turhan nopeesti.. Täytyy tsekkaa noi Ultexit en ollu moisista kuullukaan.?.
Hassun näkösiä noi kumipäällystetyt Hoho =D pysyy tosin näpissä varmaan iha hyvin joo
nothing ever happens, if you dont make it happen
Krice
09.11.2009 11:26:47

Aki: Vaan että taipumaton pleku sallii taiturin tehdä mitä osaa/haluaa. Oletko eri mieltä?

Kaikki taiturit ei vaan käytä taipumattomia 3mm plekuja. Eli jossakin on virhe.
Da Make
09.11.2009 14:06:35
Aika hyvä kompromissi ominaisuuksiltaan tuo Ultex materiaali. Soundi on just semmonen mikä pitää, kestää paremmin kuin selluloidiset plekut etenkin pick strach ym. kikkailuja. Huono puoli on että talviaikaan rutikuivilla ja kylmästä edelleen kohmeisilla näpeillä pito on aika heikkoa. Hiki tulee soittaessa kuitenkin ja kosteus parantaa ultexin pitoa mikä on just päin vastoin kuin vaikka perinteisillä selluloideilla ja tortoiseshelleillä. Pitää vielä kokeilla tuota sharppia jos sattuisi löytymään lähikaupasta.

Käytössäni kaupallisen plekun paksuus on vakiintunut siihen 1.14mm hujakoille vaikken näe turhan tarkaksi määritellä mikä kolikko, kirjastokortin kulma tai joku siellä näppien välissä sattuu milloinkin pyörimään. Kuitenkin alle 1mm plekut alkavat olla vähän semmoisia että soitan mieluummin "plekuttomalla plekuotteella", siis peukalon ja etusormen pihtiotteella, kynnet tietysti kuluvat melkosta vauhtia jos lähtee tosissaan treenamaan tällä tavoin.

Joskus tässä hiljattain soitin illanvietossa funkkia stratolla plekuna pullonkorkki. Melkonen haaste kun ei voi näpätä ylöspäin.
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
Klapp
09.11.2009 14:28:29
Krice: Kaikki taiturit ei vaan käytä taipumattomia 3mm plekuja. Eli jossakin on virhe.

Jos noin loogisesti haluat töttöä analysoida, niin premisseissähän se virhe on jo tapahtunut. Toisaalta tää Jackson-avatar-tyyppi linjasi kyllä, että ja itse olen omaksunut hänen periaatteen, joka puhuisi vähänniinku sen puolesta, että joku täällä ei edes tavoitellut hyvin yleistä tasoa.

Pelkään, että virhe on tapahtunut jo kosolti ennen tämän viestiketjun syntyä?

Mutta tuo vasta hassu on, tuo kaksmillinen jazz-stubby! Jass-3-hinaajia minäkin toki olen, mutta noin kokeilumielellä ja kaikenlaisessa liukkaassa tuommonen pienempi stubby on ihana. Ja ne on vaan niin nättejä, stubbyt. Ei pysy vaan käres. Mää kun en uskalla mattopuukkoon ees koskea, menis varpaat poikki.
"Tahdikkuus ja pidättyväisyys ovat aivan paikallaan ihmisten kanssa rupatellessa, mutta ei pidä kierrellä ja kaarrella, kun on kysymys musiikista." -David Mitchell: Pilvikartasto
aalataur
09.11.2009 17:57:23

Krice: Tuossa meni aika pitkälle kaikki väärin. Soittotaito ei oikeesti ole hirveesti kiinni soittolehden ominaisuuksista.

Itse en ole väittänyt että se olisi ainoa oikea tapa, se toimii vaan mulle ja minusta johdonmukaisesti selitetty, eihän tuo sinänsä näppärä kynäanalogia kuitenkaan tarkoita että se olisi jokin matemaattis-fysikaalinen fakta.

Kovasti se GG tuntui kuitenkin pitävän sitä tärkeänä ja asiasta esitelmöi YouTubessa. (Ei löydy enää copyrightien takia, licklibrary.comille tehty video). Esitti asian jopa jossain määrin universaalina totuutena (toisin kuin minä) sanomalla, että teet asiat itsellesi helpommaksi jäykällä ja terävällä plekulla. Paksulla GG ei tarkoittanut 3 mm vaan sehän soittaa itse just Jazz III:lla mikä on 1.38 mm. Paul Gilbert taas toisaalta oli kuulemma viimeisimmällä Tavastian keikalla heittänyt 0.60 plekun yleisöön, että jaa-a... ehkä Paul etsii haasteita? En tiedä.

Mutta oli mulla asiaakin, nimittäin heräsi kysymys että onko Jazz III XL:ää Ultexina? Koska T-kaupan sivuilta en löytänyt kuin tuon:

http://www.thomann.de/fi/dunlop_plektren_ultex_427_jazz_iii.htm

Eikös nuo ole normikokoisia, ei XL?
Aki
09.11.2009 23:48:52

aalataur: onko Jazz III XL:ää Ultexina?

Ei ole, ainakaan vielä. Mutta eikös Ultex Sharp ole aika lähellä?
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)