Aihe: Jack&Danny LS5 vs. Gibson Les Paul Standard
1 2 3 4 514 15 16 17 18
jpjanhun
08.11.2009 16:44:53

moi,

joo..kommentoin nyt vielä lisää omia käsityksiä tuosta j&d ls5:stä. joo, huonot matalat nauhat! menee aika nopeasti vaihtoon. nojoo, soitin ne loppuun, mutta en lannistunut tästä, vaihdoin kylmästi itse dunlopin jumboihin. mikit vaihdoin wilkinson paffeihin, virittimet gotohiin. satulan tietty vaihdoin myös. ainiin ja elektroniiikan..ja tallapalat. lähinnä puuosat taisi jäädä jäljelle (heh :) mutta niillä on suuri merkitys).

nojoo, senjälkeen sitten mun mielestä tuosta lähtee ihan jytky komppi. tuossa voi kuunnella tuollaisen pohjan jonka virittelin äänitysharjoitteluna. tuossa on siis yksi kitararaita joka on soitettu tuolla j&d ls5:llä:

http://maihinnousu.net/a/?artist_id=1254

raidan löytää tietty myös mun profiilia katsomalla.

en siis väitä että olisi gibsonin tasoa, mutta kyllähän tuo mun mielestä ihan toimii. tuo raita on niin prosessoitu että siitä tosin ei kitaran ominaissoundia kovin hyvin kuule, mutta voin vakuuttaa että kyllä tuo on paljon tuhdimpi kuin joku mitä mun humpparistratoista lähtee ja "määkii" mun mielestä mukavasti.

-soiton epävireisyys muuten johtuu pääosin siitä että hakkaan kitaraa olan takaa. mun mielestä sillä hakkamisella voi päästä paremmin "kovaan rok-menoon". ainakin omassa päässä..öh. noniin..ehkä olen hakoteillä, mutta ei se mitään. viisaammat oikaiskaa.
Gimba
08.11.2009 17:04:17

Minä vaihdoin mikeiksi SD:n JB:n ja '59:n, koska alkuperäiset kiersivät liikaa. Soundi ei paljon eroa kaverin yksilöstä, jossa on orkkikset. Tammisaaren Jerry valitsi hänelle ilmeisesti parhaiten vahatun yksilön varastostaan, ja se pelittää mainiosti sellaisenaan. Mikkien lisäksi en ole vielä muuta LS5:een vaihdellut, koska ainut murhe on enää huonohkot (kieliä katkovat) tallapalat.
Gimba
08.11.2009 20:24:41

Virittimet on, kumma kyllä, toimineet ihan moitteetta. Ihan rauhassa saa bendailla ym. Satulaa tietty piti vähän viilailla ja lyijykynäillä ennenkuin vire alkoi kunnolla pysyä. Luulen, että näissä kitaroissa tosiaan on yksilöllisiä eroja eri osissa aika paljonkin.
jpjanhun
08.11.2009 20:39:51

Luulen, että näissä kitaroissa tosiaan on yksilöllisiä eroja eri osissa aika paljonkin.

-joo, tuo voisi kyllä olla. ehkä näitä kootaan vähän niillä osilla mitä varastosta kulloinkin mihinkin tuotantoerään löytyy.
jra
08.11.2009 20:41:33 (muokattu 08.11.2009 21:08:26)
Mulla on osien puolesta varmaankin LS5:sta vastaava J&D YC-SH40 (335-kopsu). Siinä virittimet kyllä pelaavat, kunhan vain satulan viilasi kuntoon. En lähtenyt muovisatulaa vaihtamaan, kun ei ollut sitä pehmeintä ämpäritavaraa. Tallapalat vaihdoin Stewmacista tilattuihin urattomiin. Mikkikytkin tuosta lasahti muutaman vuoden jälkeen, mutta muuten ei ole ollut mitään vikaa.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
jpjanhun
08.11.2009 20:45:52

Siinä virittimet kyllä pelaavat, kunhan vain satulan viilasi kuntoon

-jeh, no ilmeisesti kyse on tosiaan jostain eri valmiste-eristä. ellen nyt aivan väärin muista niin mäkin yritin ensin käsitellä satulaa yms. mutta edelleen oli ongelmia. virittimien vaihto auttoi selvästi.
jpjanhun
15.01.2010 00:57:28

noniin, tuossa ketjussa vielä 2 minuutin tauoton (ja varsin puuduttava) rokkisoolo soitettu j&d ls5:llä podxt:n läpi:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=178399&o=120

-käytetty siis tuota podxt:n marshall mallinnosta. kun mä olen kovin kiinnostunut kuulemaan kommentteja ja etenkin negatiivisia kommentteja tuosta soolosoundista niin kertokaa vaikka että miten se gibsonin paremmuus tulisi tuossa soundissa esille. herää kamapoliisi!
calluna
16.01.2010 07:56:27
jpjanhun: että miten se gibsonin paremmuus tulisi tuossa soundissa esille. herää kamapoliisi!

Mä näkisin asian niin että ne soundierot tulisi esille selkeemmin treeniksellä/keikalla, kun livenä tuutataan putkivahvistimien läpi kovalla volyymillä ja hyvällä dynamiikalla. Mitä oon noiden PODien yms. kanssa leikkinyt, niin joskus tuntuu että aivan sama onko strato vai LP piuhan päässä... :)

Ja tarkennuksena: mulla ei ole Gibsonia, joskus ehkä vielä on.
Ja lisätarkennuksena: eihän toi näyte huonosoundinen ole. Erot ovat pienet. Itselleni ainakin niin pienet että tuskin erotan onko PODiin vedetty Gibsonia vai JD:tä. Livenä oikealla vahvistimella väitän pystyväni erottamaan.
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
jpjanhun
16.01.2010 12:22:26

jep, eli kiteytettynä olet sitä mieltä että tuonlaiseen äänitettyyn rok-soundiin aito g ei toisi käytännössä mitään parannusta. eli jos haluaa vain äänitellä tuollaisella soundilla niin gibsonilla soittamiseen ei periaatteessa ole syytä.

tämä kuittautuisi kyllä sillä että todettaisiin vain että "eikai sillä nyt ole väliä onko g vai ei kun soundi on kerran niin huono muutenkin", mutta sanoit juuri ettei soundi ole huono. kummallista. jos odotin jotain palautetta mnetista niin en kuitenkaan tällaista.

olen siis ajautumassa siihen johtopäätökseen ettei gibsonin omistamisessa olisi mulle ehkä mitään lisäarvoa. toinen asia joka on pohdinnan alla on tämä mikitys vs mallinnus, mutta tästä täytynee tehdä lisäkokeita myöhemmin. olisi mukavaa jos joku hyväkorvainen kertoisi miten tuo soundi paranisi mikittämällä tai mitä siinä kannattaisi parantaa.
calluna
16.01.2010 13:42:01
Tämähän toki oli vain mun ikioma mielipide, eikä muusikoden.net yleinen kanta.

Tää on tällainen ikuisuuskysymys että mikä on riittävä soittimen taso kullekin. Itse aioin kyllä jossain vaiheessa uhrata pennoseni siihen oikeaan Gibsoniin. Syitä on monia :) Soundi on yksi.
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
rosberg
02.02.2010 18:30:46
no ei ne siellä mallinnoksissa paljoa kuulu. vedä se soolo mikitettynä, niin kuulee onko se lp vai jd. eihän sillä mitään väliä ole millä vetää jos vaan irtoaa.
Aina sladdissa.
jpjanhun
02.02.2010 20:49:14 (muokattu 02.02.2010 20:59:28)

no ei ne siellä mallinnoksissa paljoa kuulu. vedä se soolo mikitettynä, niin kuulee onko se lp vai jd. eihän sillä mitään väliä ole millä vetää jos vaan irtoaa.

-mulla ei valitettavasti ole aitoa lp:tä enkä todennäköisesti (?) osaisi (vielä) mikittää riittävän hyvin että erot paljastuisivat. tai sitten osaisin..en tiedä. jos mulla olisi g niin olisinkin jo tehnyt sellaisen vertailun.

-vai tarkoitatko että mikitän tuota jd:tä ja sitten kerrot miten eroaa gibsonista? nojoo, kyllähän sellainen sopii, mutta voi mennä muutama päivä että saan aikaan. tuota, jos näin niin oisko parempi että soitan tuon taustan päälle jotain vai pelkkä kitararaita vaan jotain..vaikka pari sointua yms. samaa sooloa mä en osaa soittaa uudestaan enkä haluiskaan kun se sisältää niin paljon tollasia koomisia elementtejä.

eihän sillä mitään väliä ole millä vetää jos vaan irtoaa

niin mut kun ei oikein irtoa ja pohdin jos g:llä olisi irronnut kuitenkin hitusen paremmin. no ehkä se selviää joskus. toivottavasti siihen mennessä myös osaamistaso on vähän kohonnut muutenkin. omia clippejään kun kuuntelee jälkeenpäin niin onhan se usein aika järkyttävää kuunneltavaa..
rosberg
02.02.2010 21:20:24
keskity siihen omaan soittoon ja unohda se millä soitat. koita keskittyä siihen, että mitä soitat. kitaroita tulee (joillakin myös menee) iän myötä tasaisella tahdilla. täällä mnetissä spedet selittää jostain Stevie Ray Vaughanin kieliseteistä, että se veti paksulla, siksi myös minäkin. helveltin hyvä homma, mutta toivottavasti myös puhtaat bendit irtoaa. soita sellaisilla kamoilla, joilla on kiva vetää ja joihin raha riittää. hyvä setuppi keskivertokepissä hakkaa huonosti säädetyn merkkikitaran 100-0.
Aina sladdissa.
jpjanhun
02.02.2010 23:17:58 (muokattu 02.02.2010 23:18:31)

joo, no puhut asiaa.

mutta sitä haluis vaan samalla oppia montaa juttua jotka kokee ongelmalliseksi (soitto, soundi, vireisyys. mun kohdalla nuo.). tykkään äänittelemisestä joten se että soitto kulkisikin hyvin ei yksinään riitä mun kohdalla kun haluisin joskus tehdä äänityksiä jotka kuulostavat "oikealta". yritän siis oppia noista kaikista samaan aikaan ja postailen siksi tänne kaikenlaisia hölmöjä kysymyksiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 514 15 16 17 18
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)