Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rummut ja kultainen leikkaus?
1 2
Vallu-Veke
06.11.2009 19:58:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli mieleen, kun erästä Sonorin mallia pilkattiin rumaksi, muistakseni syvyyden takia lähinnä. Minustakin se näytti tavallaan suhteettomalta.
Toisaalta normipöntöt ei minusta ole ihmissilmään parhaiten natsaavia ainakaan teoriassa, mutta käytännössä ne natsaa mun silmään.
Nuo "rumat" Sonorit taitaa olla kuitenkin enemmän lähempänä kultaista leikkausta korkeuden ja halkaisijan suhteen, kuin normipöntöt, joita kaupat on pullollaan? Onko niissä siksi niin hyvä saundi??, Mutta niidenhän pitäisi olla silmään hyvännäköiset..
Jos verrataan viuluihin, niin parhaat viuluthan noudattaa mittasuhteissa kultaista leikkausta ja ne on kauniita silmään. Samoin musiikissa jaksotellaan juttuja ko. suhteen mukaan, koska se on jotenkin luonnollista, ja ne menee automaattisesti ilmeisesti niin..
No rummut on hälysoitin,.. Ei viritetä tiettyyn säveleen yleensä tai sitten viritetään,..
Olisi kiva tietää enemmän miksi rummut on juuri sellaisia, kuin ne yleensä ovat.
Fiilis on, että pönttöjen mittasuhteet ei noudata yleensä tuota kuuluisaa kultaista leikkausta.
Tulitikkuaski on aika kuuluisa ko. mittasuhteesta. Samoin kasvien ja puiden oksat noudattaa rungon ympäri kiertyessään ko. suhdetta..
 
Sellaista historiallista kehityskulkua tässä haen, jos joku tietää kertoa juttua nykyaikaisista rummuista enemmänkin tai vähemmän, ihan miten vaan tai miten ne tomarien koot,.. on asettuneet aikojen saatossa kohdilleen..
Vähän sekava aloitus, mutta jäi vaivaamaan se Sonorin "rumuus" ja tuli tällaista mieleen.
 
Velli
06.11.2009 20:08:09 (muokattu 06.11.2009 20:14:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole ihan varma, mistä Sonorin pöntöistä puhut, mutta oletan että tarkoitat Sonor Signaturea Heavya? Noissa halkaisija on sama kuin syvyys eli esim. 10"x10" ja 12"x12", eli eivät noudata lainkaan kultaista leikkausta. Sen sijaan nykypöntöt ovat lähempänä kultaista leikkausta kuin Sonor Signature Heavyt.
 
Kailis
06.11.2009 20:21:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon aina diggaillut 14"X8" tomeista ja nää taitaa asettua mittasuhteiltaan aika lähelle.
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultainen_leikkaus#Kultainen_suorakulmio
 
Vallu-Veke
06.11.2009 20:21:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne saattoi olla nämä.
 
http://www.sonormuseum.com/1987/signature/signature.html
 
markkuliini
07.11.2009 02:56:45 (muokattu 07.11.2009 03:10:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vallu-Veke:
Nuo "rumat" Sonorit taitaa olla kuitenkin enemmän lähempänä kultaista leikkausta korkeuden ja halkaisijan suhteen, kuin normipöntöt, joita kaupat on pullollaan?

 
Ei taida olla. Noissa Sonorin pöntöissä ollaan aika lähellä neliö-kokoja.
Kultaisen leikkauksen mukaan tomien koot menisi suurin piirtein:
10" x 6,2"
12" x 7,4"
13" x 8"
14" x 8,7"
15" x 9,3"
16" x 9,9"
 

 
Edit: Ihan vaan varmuuden vuoksi, ettei tässä nyt olla sekoitettu esim. kultaista suihkua ja leikkausta :D http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultainen_leikkaus
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Einherjar
07.11.2009 03:24:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: 13" x 8"
 
Näin vähän aiheen vierestä ehkä, mutta eikö tuo ole se perinteinen jazz-setin 13" etutomin koko?
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
markkuliini
07.11.2009 03:26:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Näin vähän aiheen vierestä ehkä, mutta eikö tuo ole se perinteinen jazz-setin 13" etutomin koko?
 
No jazz-seteissä on yleensä ollut perinteisesti 12" x 8"
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Velli
07.11.2009 03:46:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Näin vähän aiheen vierestä ehkä, mutta eikö tuo ole se perinteinen jazz-setin 13" etutomin koko?
 
markkuliini: No jazz-seteissä on yleensä ollut perinteisesti 12" x 8"
 
Ja 13" tomin "perinteinen" (ts. vintage) syvyys on ollut 9".
 
Vallu-Veke
07.11.2009 10:42:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Ei taida olla. Noissa Sonorin pöntöissä ollaan aika lähellä neliö-kokoja.
Kultaisen leikkauksen mukaan tomien koot menisi suurin piirtein:
10" x 6,2"
12" x 7,4"
13" x 8"
14" x 8,7"
15" x 9,3"
16" x 9,9"
 

 
Joo oikeassa olet. Vertailin ihan silmällä vaan, miltä ne sivusta katsoen näyttää.
Mielessä pyörii se tulitikkuaskin sivujen suhde.
Taitaa ne rummutkin lähennellä jossain määrin tuota kuuluisaa suhdetta.
Se on tietenkin eri asia, miksi ollaan päädytty tasalukemiin noissa tuumissa. No en ole mitannut, mutta luulen, että ne on tasalukemia. Se on kait jotain käytännön juttua valmistuksen suhteen vai onko se jotain muuta perua? Esim. joku rumpali olisi laittanut T-Fordinsa 14 tuuman vanteista jonkun telineen rummuilleen tai vaikka pistänyt 10 tuuman pölykapselit kilkattamaan peltinä? ;)
 
TAMAS
07.11.2009 11:28:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haha!! Nyt vissiin puhutaan minun sonoreista. Ne saivat vähän kommenttia joo. Eipä minua kiinnosta mitä muut tuumivat kun itse tiedostan että ne on niin perhanan hyvä soundiset rummut ja näyttävät niin saamarin julmilta, eli hyviltä. ;P Kuva heikentää tuota rummun ulkonaköä aikas lailla. Livenä saa eri näkemyksen nuista. Pönttöjen koot ovat minun makuun kuin tehty. Jotkut sanovat että soitettavuus "Hankaloituu" tai on epämukavaa korkeiden tomien takia, Paska puhetta. Ei yhtään sen vaikeampaa ole tuo soittaminen ollu oli nuo korkealla tai matalalla. Eikä kukaan muukaan sitä ole valitellu soitellessa noilla. Makuasia se toki on näissäkin hommissa. En ole yleensä kehannu kommentoida tai haukkua toisten kannuja jos ei omaan silmään ole maittanu. Prkl... Jos kaverilla on semmoset kannut ja se pitää niistä ja haluaa olla joskus rokkistara niin mitäpä sitä moittimaan. :)
 
Kailis
07.11.2009 13:32:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei yhtään sen vaikeampaa ole tuo soittaminen ollu oli nuo korkealla tai matalalla.
 
Hassu juttu, mulla on kitaran ja basson kielien kanssa ihan sama juttu. BTW, en osaa juurikaan soittaa kumpaakaan.
 
Einherjar
07.11.2009 15:14:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: No jazz-seteissä on yleensä ollut perinteisesti 12" x 8"
Velli: Ja 13" tomin "perinteinen" (ts. vintage) syvyys on ollut 9".
 
Ok. Ihan ei osu kultaiseen leikkaukseen.. Hopealle jäädään. :)
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Kailis
07.11.2009 16:28:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Ei taida olla. Noissa Sonorin pöntöissä ollaan aika lähellä neliö-kokoja.
Kultaisen leikkauksen mukaan tomien koot menisi suurin piirtein:
10" x 6,2"
12" x 7,4"
14" x 8,7"
 

 
Edit: Ihan vaan varmuuden vuoksi, ettei tässä nyt olla sekoitettu esim. kultaista suihkua ja leikkausta :D http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultainen_leikkaus

 
Itseasiassa jos saan äkillisesti merkittävän perinnön tms. niin tuossahan on etutomien koot valmiina. Kiitti hei!
 
hollmi-5
08.11.2009 15:13:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syvyyksillä on kikkailtu aina. Sonor Signaturen heavy tomeissa on ollut neliömitat jo 80-luvulla. Ja 18" pitkä bassorumpu 22-tuumikkaassa, mutta nykyisin ne ovat vain pidentyneet monilla valmoistajilla. Ei ne taida paljoakaan niitä soitella tai kuunnella, kun anakin minun mielestä bassorummuissa toimivuuden raja menee niin, että 18" bd saa olla korkeintaan 15" syvä 20" bd 16" ja 22"bd 17". Menee muuten semmoiseksi "viemäriputkeen huuteluksi". Eli flanger-efekti.
 
On ne Signaturen lattiatomitkin aika julmia, mutta kummasti ne vain toimivat ilmeisesti juurikin jämäkän runkonsa vuoksi.
 
Minun silmään tuommoinen 14"x8" etutomi on liian matala. Ja matalat kannut muutenkin näyttävät omituisilta. Minulle menee parhaiten silmään ja korvaan: 10x8, 12x9, 13x10, 14x12" tomit ja lattiatomit, jotka ovat tuuman kahden tuuman sisällä suuntaan tai toiseen läpimittansa kanssa. Ellei sitten täsmälleen yhtä syvät halkaisijan kanssa
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kailis
08.11.2009 16:09:18 (muokattu 08.11.2009 16:09:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkäs mulla olikaan Bradyissä? Ohhoh, ihan samat ku hollmin listassa - 13" + 8"X7". =D
 
Bobana
08.11.2009 17:57:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini:
 

 
Edit: . kultaista suihkua

 
Hyiss... Senkin pervo! :D
 
En tiedä mutta kyllä noi "kuutiopöntöt" soi niin saakelin hyvin. Atakkia ja botnea on niin jumalattomasti.
Tossa omassa setissä on sekä Lite- että heavy rungolla olevat tomit. Kuulemma alkuperäset pitäis olla ettei mitkään kootut teokset. Aika outoa kyllä että miks eka omistaja on halunnut eri runkoiset pytyt. No, signaturethan ne eli kait sitä saa sitten sotkea, vähän niinkuin Pearlin Masterworksitkin.
 
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
markkuliini
08.11.2009 18:03:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bobana: Hyiss... Senkin pervo! :D
 
En tiedä mutta kyllä noi "kuutiopöntöt" soi niin saakelin hyvin. Atakkia ja botnea on niin jumalattomasti.

 
Soihan ne jos niitä lyö lujaa. Mutta ei niissä mun kokemuksen mukaan dynaamiikka ole läheskään niin paljon kuin matalemmissa.
 
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
hollmi-5
08.11.2009 19:09:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bobana: Hyiss... Senkin pervo! :D
 
En tiedä mutta kyllä noi "kuutiopöntöt" soi niin saakelin hyvin. Atakkia ja botnea on niin jumalattomasti.
Tossa omassa setissä on sekä Lite- että heavy rungolla olevat tomit. Kuulemma alkuperäset pitäis olla ettei mitkään kootut teokset. Aika outoa kyllä että miks eka omistaja on halunnut eri runkoiset pytyt. No, signaturethan ne eli kait sitä saa sitten sotkea, vähän niinkuin Pearlin Masterworksitkin.

 
Mites ne mitat sulla menee noissa litepannuissa syvyyksien suhteen? http://sonormuseum.com/1987/signature/signature.html Ne litet on eri mitoilla, kuin heavyt.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Lucky 7
08.11.2009 19:20:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten se syvyys konkreettiseti vaikuttaa soitettavuuteen/saundiin.
Vertailuna vaikka 12x9 ja 12x8.
 
Se mitä ei muista, ei pidäkään muistaa.
hollmi-5
08.11.2009 19:57:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lucky 7: Miten se syvyys konkreettiseti vaikuttaa soitettavuuteen/saundiin.
Vertailuna vaikka 12x9 ja 12x8.

 
Tuuman ero on melko pieni. Jos vertaat vaikkapa 12x12 ja 12x8" rumpua, niin ero onkin jo helpompi huomata. Matala on herkempi ja siinä on parempi rebound (kapula pomppaa paremmin). Toisaalta se, että joku sanoo matalamman soivan pidempään, ei minun kokemuksen mukaan ole aivan noin. Pikemminkin niin, että syvemmän rungon pitempi ilmapatsas saa rummun soimaan hiukan pitempään. Vrt. massan hitauden laki.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «