Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basso suoraan PA:han kiinni?
1
sinCCos
08.11.2009 11:53:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli voiko basson laittaa suoraan mikservahvistimeen kiinni plugipiuhalla, ilman pelkoa minkään hajoamisesta? Lujalla volumella ei olla soittamassa, ja kaapit ovat vanhat järeät puukaapit : D että kai ne kestävät?
 
Seba
08.11.2009 12:00:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu melko paljon kaapeista.
Tuosta nyt ei paljoa selkoa ota.
Ainoina bassoskobeina käytettäessä ei ainakaan paljoa kannata alkaa luukuttaa, koska elementit vaatii melko suuren liikeradan jotta jaksaa bassot toistaa kunnolla.
 
Vastoin parempaa tietoa sanoisin että voi soittaa, mutta tuskin kovin kauaa kestää ennenkuin kaapit on paskana :)
 
4lp1
08.11.2009 14:25:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki sun basson pitää tunkea joko linjasignaalia pihalle, tahi PA:issa pitää olla Instrumenttiliitäntö, jotta toimii kunnolla. Tuohon väliin jonkin sortin esivahvistin olisi niinkuin se 'the' juttu.
 
Pitkät hiukset ja kitara, loppu sujuu kuin itsestään.
mr.bungle
08.11.2009 14:35:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Vastoin parempaa tietoa sanoisin että voi soittaa, mutta tuskin kovin kauaa kestää ennenkuin kaapit on paskana :)
 
Monesti oon kyllä kuullut legendaa että joku on (yleensä luvatta treeniksellä) vetäny bassoo PA-kamojen läpi ja kamat on hajonnu, mutta en kyllä näe tässä logiikkaa. Yks PA-kamojen käyttöskenaariohan on puskee mm. basso yleisölle.
 
Epäilen että hajoomiset on tapahtunu kun PA-kamat on alitehoiset, ja tätä on kompensoitu volyymiä nostamalla kunnes päätevahvistin on puskenut kanttiaaltoa kajareille.
 
Lisäks se etuaste tai aktiivibasso olis hyvä olla olemassa, ettei signaali kuulosta pelkältä mudalta (jota sit kompensois liiallisella volyymillä ja tapahtuis toi yliluukuttaminen).
 
bassolla hanuriin
jazbaz
08.11.2009 16:53:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vedetäänhän sitä monesti bassorunpukin laulu-pa:n läpi, ja se tekee kyllä enemmän liikettä elementille. Ei oo menny rikki, mutta mulle on silti turha lähettää korjaamolaskua ;-)
 
"Bass sings Bles-sings"
Seba
08.11.2009 17:20:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mr.bungle: Monesti oon kyllä kuullut legendaa että joku on (yleensä luvatta treeniksellä) vetäny bassoo PA-kamojen läpi ja kamat on hajonnu, mutta en kyllä näe tässä logiikkaa. Yks PA-kamojen käyttöskenaariohan on puskee mm. basso yleisölle.
 
Epäilen että hajoomiset on tapahtunu kun PA-kamat on alitehoiset, ja tätä on kompensoitu volyymiä nostamalla kunnes päätevahvistin on puskenut kanttiaaltoa kajareille.
 
Lisäks se etuaste tai aktiivibasso olis hyvä olla olemassa, ettei signaali kuulosta pelkältä mudalta (jota sit kompensois liiallisella volyymillä ja tapahtuis toi yliluukuttaminen).

 
Jep, vastoin parempaa tietoa vastasinkin, kun ei kaapeista mitään järkevää infoa ollut tarjolla.
Veikkaan kumminkin niiden olevan vaan vanhat laulukamat ilman suppasia sun muita, ja kyllä kun tuota rantista katsoo kuinka paljon elementit pumppaa ilmaa, niin en kyllä itse ainakaan laulukaappeihin uskaltaisi tuutata kunnolla.
 
Kyllä meilläkin basari on mikitetty laulukamoihin, mutta todella kevyesti volumea, joka tuo paljon lisää soundiin, mutta en kyllä kunnon napsua lähtisi sitä kautta tuuttaamaan ilman suppasia.
 
Kukin tyylillään, ja itse olen mieluummin hieman ylivarovainen ja pidän kamat ehjänä, kuin taas vahingon joka johtuu tyhmyydestä, sattuessa kaivaisi lompsasta tonnin pari, mitä siellä ei ole, uusiin kaappeihin tai joutuisi kiikuttamaan kaapit korjaamolle, kun sekään ei ole ilmaista.
 
Mieluummin sen tonnin sijoittaa vaikka kohtalaiseen bassovahvistimeen, kuin uusiin laulukamoihin tai korjaamolle turhaan.
 
Teijo K.
08.11.2009 20:36:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mr.bungle: Monesti oon kyllä kuullut legendaa että joku on (yleensä luvatta treeniksellä) vetäny bassoo PA-kamojen läpi ja kamat on hajonnu, mutta en kyllä näe tässä logiikkaa. Yks PA-kamojen käyttöskenaariohan on puskee mm. basso yleisölle.
 
Pitää olla sitten kilowattiluokan PA. että se jaksaa puskea sekä laulun, että basson kunnialla jos on vähänkään äänekkäämpää kamaa. Siksi tykkään itse sanoakin niitä pikkukamoja laulukamoiksi.
 
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
jazzbass-74
08.11.2009 21:33:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä tossa nyt on ongelma? Vedetäänhän kaikki instrumentit PA-kamoihin keikkatilanteessa. Miksei bassoa voisi soittaa myös suoraan mixeriin? Mikä hajoaa? miksi hajoaa?
 
Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
Seba
08.11.2009 23:25:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzbass-74: Mikä tossa nyt on ongelma? Vedetäänhän kaikki instrumentit PA-kamoihin keikkatilanteessa. Miksei bassoa voisi soittaa myös suoraan mixeriin? Mikä hajoaa? miksi hajoaa?
 
Niin silloin kun on PA-kamat.
Tässä spekuloidaan nyt vanhojen puisien ilmeisesti pelkkään laulukäyttöön tarkoitettujen kaappien kestosta.
Kyllähän kunnon oikeat kamat kestää mitä vaan, mutta jotenkin veikkaan että kysyjällä ei sellaisia ole, kun ilmeisesti tarkoitus olisi säästää että ei ostaisi bassovahvistinta ollenkaan.
Silloin tuskin on useiden tuhansien PA-kamojakaan. Villi veikkaus vaan vastoin parempaa tietoa.
Tuo aloittajan kamakuvaus vaan ei ainakaan mua vakuuttanut että uskaltaisi suositella.
 
Meillä ainakin on sen verran pienet laulukamat ja pienet lavat missä vedetään, niin me soitetaan mieluummin ihan vahvistinten ja kaappien läpi :)
 
mr.bungle
09.11.2009 10:09:39 (muokattu 09.11.2009 10:10:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Niin silloin kun on PA-kamat.
Tässä spekuloidaan nyt vanhojen puisien ilmeisesti pelkkään laulukäyttöön tarkoitettujen kaappien kestosta.
Kyllähän kunnon oikeat kamat kestää mitä vaan, mutta jotenkin veikkaan että kysyjällä ei sellaisia ole, kun ilmeisesti tarkoitus olisi säästää että ei ostaisi bassovahvistinta ollenkaan.
Silloin tuskin on useiden tuhansien PA-kamojakaan. Villi veikkaus vaan vastoin parempaa tietoa.
Tuo aloittajan kamakuvaus vaan ei ainakaan mua vakuuttanut että uskaltaisi suositella.
 
Meillä ainakin on sen verran pienet laulukamat ja pienet lavat missä vedetään, niin me soitetaan mieluummin ihan vahvistinten ja kaappien läpi :)

 
Samalla perusteellahan vois sanoo ettei kannata soittaa 100 watin bassocombon läpi, kun se voi hajota.
 
Paitsi bassosaundiin kyllä vaikuttaa paljon se, että pömpeli on lattialla, mikä ei välttämättä PA-kaappien kanssa onnistu jos ei ole erillistä subbaria.
 
bassolla hanuriin
Seba
09.11.2009 14:56:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mr.bungle: Samalla perusteellahan vois sanoo ettei kannata soittaa 100 watin bassocombon läpi, kun se voi hajota.
 
Paitsi bassosaundiin kyllä vaikuttaa paljon se, että pömpeli on lattialla, mikä ei välttämättä PA-kaappien kanssa onnistu jos ei ole erillistä subbaria.

 
Ei voi, koska bassokombossa oletettavasti on bassokaiutin joka on sitä silmällä pitäen suunniteltu bassokitaran kanssa käytettäväksi.
 
Vanhasta jykevästä puukaiuttimesta ilman sen tarkempaa tietoa uskaltaisin veikata että sitä ei ole bassotuuttaukseen suunniteltu.
 
Varmasti pystyy soittamaan jos hiljalleen soittaa, mutta soundimaailma ei varmaan kovin kummoinen ole, ja botnenkin kanssa saattaa olla vähän niin ja näin, sekä tuskin kuuluu edes normilujuudella paukuttavan rumpalin yli, saati vielä kun parit kitarat, kiipparit ja laulut lytätään joukkoon, niin aika alakynnessähän silloin basisti on.
 
Ei siinä mitään jos haluaa tykittää menemään silti. Siinähän tykittää.
Itse mieluummin käyttäisin jotain laitetta joka on suunniteltu basson kanssa käytettäväksi, ja kun ei edelleenkään ole sen parempaa tietoa millaisista kaapeista on kyse, niin ei kai sitä voi ainakaan suositella parhaaksi vaihtoehdoksi.
 
Jollain (oletettavasti) t-boxin mixerivahvistimella ei myöskään varmaan paljoa sointia parannella.
 
Olisi kiva jos aloittajalla olisi hieman tarkempaa infoa niin ei tarvitsisi vaan spekuloida.
 
Ei tuota settiä nyt kuitenkaan mitenkään mihinkään 100w bassokomboon voida verrata.
Mun miälest.
Tai voi jos haluaa, mutta tuskin on ihan vertailukelpoisia keskenään silti.
 
Tosin joku peaveyn 100w trankkukombo on sellainen laite, että ehkä itsekin mieluummin koittaisin vaikka mikserivahvistimen ja laulukaappien kautta soittaa, kun ei se ainakaan paskemmalta voi kuulostaa :)
 
mr.bungle
09.11.2009 16:24:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Ei voi, koska bassokombossa oletettavasti on bassokaiutin joka on sitä silmällä pitäen suunniteltu bassokitaran kanssa käytettäväksi.
 
Vanhasta jykevästä puukaiuttimesta ilman sen tarkempaa tietoa uskaltaisin veikata että sitä ei ole bassotuuttaukseen suunniteltu.
 
Varmasti pystyy soittamaan jos hiljalleen soittaa, mutta soundimaailma ei varmaan kovin kummoinen ole, ja botnenkin kanssa saattaa olla vähän niin ja näin, sekä tuskin kuuluu edes normilujuudella paukuttavan rumpalin yli, saati vielä kun parit kitarat, kiipparit ja laulut lytätään joukkoon, niin aika alakynnessähän silloin basisti on.

 
Totta turiset. Aattelin ite puolustaa tuota PA-laitteiston käyttöä, koska tiedän ainakin yhden humppabasistin, joka veivaa aktiivisesti humppakeikkaa Pod+PA -yhdistelmän turvin, ja ihan hyvin homma on vissiin toiminu. Kyseessä olevien PA-kaappien tiedän olevan heikohkot aktiivipömpelit. Mutta summasummarum, homma on hyvin pitkälle (täysin) kiinni laitteistosta ja halutusta volyymistä/saundista.
 
bassolla hanuriin
Teijo K.
09.11.2009 16:34:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzbass-74: Mikä tossa nyt on ongelma? Vedetäänhän kaikki instrumentit PA-kamoihin keikkatilanteessa. Miksei bassoa voisi soittaa myös suoraan mixeriin? Mikä hajoaa? miksi hajoaa?
 
Se että mä epäilen että tässä on kyseessä laulukamat, mutta mitään ei voida tietää koska ketjun aloittaja ei suostu paljastamaan mitään.
 
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Kallekorvola
09.11.2009 17:24:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.:Siksi tykkään itse sanoakin niitä pikkukamoja laulukamoiksi.
 
Mä teen saman, koska haluan tehdä pesäeron noiden kamojen kokoluokan suhteen. Se nimittäin vaikuttaa suoraan mitä ja kenelle niiden läpi voi soittaa...
 
Musta PA -kokoluokassa ollaan sit kun kamoista voi soittaa livebändiä kokonaisuudessaan full-rangena muutamalle sadalle ihmiselle (halutun volan määrä määrittää kokoa edelleen). Sitä pienemmät lukeutuu sitten joksikin muuksi kuin PA:ksi...
 
OP vois toki selventää vähän, niin osais ottaa kantaa.
 
Muuten joutuu vastaamaan jyrkästi: ehkä.
 
Shuffle and Boogie
09.11.2009 19:58:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon tota kontraa pa:n kautta soittanut mut vain kaulamikki pöytää ja tallamikki comboo ja hyvältä kuulostaa
 
Old Time Rock'n'Roll
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «