Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Eroon lankkukitaran resonanssista?
1
Swing
31.10.2009 14:41:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän mennessä tapahtunut: jokin stratotyypisessä kitarassa alkanut enenevästi resonoimaan ja olen
- katsonut lopettaako vibrajousista tai virittimistä kiinni pitäminen helinän - ei lopeta
- tsekkaillut ja kiristellyt tallan erinäisiä ruuveja
- irroittanut plexin ja irroittanut & ruuvannut takaisin kaiken kotikonstein irti lähtevän (=mikit ja mikinvalitsimen)
- kaula vaihdettu muusta syystä, ei vaikutusta
 
Alkaa olla vitsit vähissä, suunnitelmissa tehdä reikä plexiin ja suihkuttaa onkaloon jotain laajenevaa vaahtoa, mutta pidättäydyn tästä vielä toistaiseksi ;-)
 
Vinkkejä?
 
Tuomoo
31.10.2009 16:38:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Swing: Tähän mennessä tapahtunut: jokin stratotyypisessä kitarassa alkanut enenevästi resonoimaan ja olen
- katsonut lopettaako vibrajousista tai virittimistä kiinni pitäminen helinän - ei lopeta
- tsekkaillut ja kiristellyt tallan erinäisiä ruuveja
- irroittanut plexin ja irroittanut & ruuvannut takaisin kaiken kotikonstein irti lähtevän (=mikit ja mikinvalitsimen)
- kaula vaihdettu muusta syystä, ei vaikutusta
 
Alkaa olla vitsit vähissä, suunnitelmissa tehdä reikä plexiin ja suihkuttaa onkaloon jotain laajenevaa vaahtoa, mutta pidättäydyn tästä vielä toistaiseksi ;-)
 
Vinkkejä?

 
Älä hyvä ihminen täytä pleksin alusta millään vaahdolla, nimittäin jos joskus tulee jotakin tarvetta käsitellä elektroniikkoja niin on aika ilkeää työtä kun kaikki paikat ovat aivan paskaisia. Lisäksi nämä vaahdot voivat johtaa sähköä, jolloin kaikki elektroniikka hyvällä tuurilla sekoaa kitarastasi.
 
Sellainen tyhmä kysymys että onko kampi paikoillaan kun helisee? Joissakin se resonoi. Mutta yleisin ominaisuus näissä vibratallaisissa kitaroissa ja resonoinnissa on se, että vibrajouset resonoivat runkoa vastaan. Monet tätä yrittävät vaientaa laittamalla esim. superlonia jousten ja rungon väliin, tämä kyllä saattaa helpottaa. Muuta ei tule mieleeni tällä hetkellä. Ja tuskinpa on olemassa yhtäkään vibrallista stratoa mikä ei jostakin kohdasta resonoisi. :)
 
Omistan 3 kitaraa, mutta vain 2 kättä ja voin soittaa vain yhtä instrumenttia kerrallaan, enkä sitäkään osaa...
milkcow s calf
31.10.2009 22:05:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihdoitko kaulan mukana myös virittimet? Vai laitoitko entiset virittimet uuteen kaulaan? Löysät virittimet resonoivat herkästi
Onko kaularaudasta kiristetty löysät pois?
Jos ei rupea omin voimin löytymään resonoinnin syy, kannattaa käydä näyttämässä kitaraa jollain kitarasepällä. Todennäköisesti ei pelkkä katsominen maksa mitään. Hyvä tietysti ensin kysyä, ettei tule yllätyksiä.
 
Mitä pienempi vika sitä isompi leka.
Puavali
01.11.2009 11:04:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikroskooppien jouset? Joku piuha siellä sisällä?
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
vrajala
01.11.2009 12:14:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noiden mainittujen lisäksi resonointia voi yhtäkkiä ajatellen esiintyä vielä
-kaularaudassa
-satulassa
-kaulaliitoksessa (epätodennäköinen)
-lavan kieltenohjaimissa
 
Ja teoriassa melkein missä vaan soittimen kohdassa. Mutta mutta.
 
Jos sulla on capo, voit kiinnittää sen esim. 3. nauhan kohdalle ja kääriä jotain vanhoja haalareita tms. tiukkaan lavan osien ympäri. Mikäli resonointi jatkuu, on vika rungon päässä. Seuraavaksi voit irrottaa pleksin ja kaiken elektroniikan, ruuvata kielet takaisin ja testata. Jos resonointi jatkuu, on vika todennäköisesti tallassa, kaulaliitoksessa tai kaularaudassa. Jne. Mä tsekkaisin kaularaudan ja satulan kuitenkin ennen kummempia toimenpiteitä. Ja irrottaisin tallasta jouset ja kiilaisin tallan paikalleen puun paloilla.
 
Kyllä se vika sieltä löytyy, tosin aikaa saattaa vierähtää.
 
pop
plikk
01.11.2009 13:42:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikkien jouset kannattaa käsitellä myös. Yllättävän voimakasta resonointia aiheuttavat toisinaan. Kierros teippiä jousen ympärille auttoi omissa kitaroissa
 
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!
Tuomoo
01.11.2009 16:13:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vrajala: Jos sulla on capo, voit kiinnittää sen esim. 3. nauhan kohdalle ja kääriä jotain vanhoja haalareita tms. tiukkaan lavan osien ympäri. Mikäli resonointi jatkuu, on vika rungon päässä.
 
Olipa muuten yksinkertainen mutta nerokas idea. Mikseiköhän mulle ikinä oo tullu tuommosta mieleen kun oon tutkinu mistä omien keppien resonoinnit johtuu? Tätäpä testataan piakkoin Lespa-kopion resonoinnin aiheuttajan löytämiseksi. Kiitän.
 
Omistan 3 kitaraa, mutta vain 2 kättä ja voin soittaa vain yhtä instrumenttia kerrallaan, enkä sitäkään osaa...
Swing
01.11.2009 21:59:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos moninaisista vinkeistä. Kaula on hiljan vaihdettu (vika oli jo ennen sitä, mutta olin unohtanut sen kun kitara roikkui pitkään käyttämättömänä), mutta virityssysteemit on samat. Joten kaularauta tai -liitos tai kielenohjaimet se ei luultavasti ole, mutta virittimet voi ollakin.
Capo-juttua kokeilin, mutta pitää lisätä vielä haalarit kuvioon. Pleksin irroitus & kielet takaisin -kikka ei tullut mieleeni, se pitää myös kokeilla. Niin ja kai tallan jousetkin pitää irroittaa vaikka luulisi että resonanssit häviää kun niitä vähän kädellä pidättelee.
Voi olla että tässä marssitaan vielä kitaraterapeutille mutta nämä pitää kokeilla ensin, kiitos kaikille.
 

 
PS Hymiö laajenevan vaahdon suhteen ei ollut sattumaa ;-)
 
Miikathebest
02.11.2009 23:45:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytä kahta korvaa äänilähteen paikallistamiseen! Kokeiltu on, ja toimii!
 
Liikaa säröä!
Jäärä
03.11.2009 11:10:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tallassa ne pienet tallapalassa olevat korkeudensäätöruuvit kannattaa tarkastaa. Katso, että ne kaikki ottavat tasaisesti kiinni siihen aluslevyyn.
 
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
amhoo
03.11.2009 12:03:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tallapalat kannattaa tarkistaa.
Mulla on stratokopio johon on laitettu graphtecin tallapalat ja ajoittain B ja E kieli ei soi puhtaasti. kieltä liikuttamalla tallapalalla ääni korjaantuu. Näyttävät olevan ok, mutta silti tämä ilmiö. Päädyin siihen että siinä tallapalan päällä kaarevuus on väärä ja värähdellessään kieli osuu siihen pintaan sen "0-kohdan" etupuolella, vaikkei sitä näe.
 
Close enough for rock'n'roll - 'Nazareth'
kivi
03.11.2009 14:22:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli joskus kolmitalapallan kanssa sellainen ongelma että soittaessa tallapalat elivät toisiaan vasten. Liimasin niiden väliin sitten sellaisen neljännesmillin paksuiset nahanpalat ja hyvin toimi.
 
Yleisin helinän syy oman havainnon mukaan on että nyt kun lämmitys on päällä ja ilma kuivaa, virittimien holkit, eli ne viritintapin "kaulukset" lähtee irti lavasta ja alkaa helistä viritintappeja vasten. Nehän on vain painamalla kiinni. Pika-apuna toimii pienenpieni paperisuikale joka laitetaan kauluksen ja tapin väliin.
 
Pienellä kartonginpalalla voi kokeilla mikkien ympärystät, ettei mikit helise pleksiä vasten. Jos mikrofonien korkeudensäätöjouset on löysällä, nekin helisee.
 
Muuten straton soundiin kyllä kuuluu sellainen jousien ääni, se on ominaisuus eikä vika. Sen pitäisi kadota demppaamalla vibratallan jouset.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Imper
03.11.2009 17:16:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai sulla on hihna kiinni kitarassa, jossa hihnalukot, ja soitat istualtaan? :)
 
Everyone is a per-son
Swing
06.11.2009 20:51:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vrajala: Kyllä se vika sieltä löytyy, tosin aikaa saattaa vierähtää.
 
Luulenpa että vrajalan haalarikikka (käytin tosin andymäkkoi-tyylistä huivia) johti ongelman ratkaisuun.
Siis laitoin capon sekä rätin virittimien ympärille, ja resonanssi poistui, ja osoittautui ettei sitä capoakaan tarvita. Tämän havainnon jälkeen alkoi häpeä hiipiä mieliin: olen jättänyt kertomatta merkityksettömänä pitämäni seikan (näen Sigmund Freudin ja Sherlock Holmesin heristävän sormeaan), ja ollut huomaamatta aivan ilmeistä yhteyttä!
 
Nimittäin yksi virittimistä naksahtaa noin joka neljän täyden kierroksen jälkeen, ja kielen ollessa jännittynyt se jää pyörimään paikalleen. Pitäisi siis vaihtaa se (tai koko satsi). Huttusella myyjän demonstroidessa virittimen rakennetta hiffasin että niin, siellähän on tosiaan ihan kunnon ruuvi sisällä. Voisi arvata että ruuvista on lohjennut pala, joka on sen koteloidun virittimen sisällä ja... Ähh, miten saatoin olla liittämättä näitä kahta asiaa yhteen! Eli nyt soittelen rätti lavassa ja menen vaihdattamaan virittimet jahka kerkiän.
Opetus: ei ole mitään rajaa sillä, mistä kaikesta resonointi voi johtua.
 
vrajala
08.11.2009 13:54:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No hyvä notta löytyi. Saattavat joskus olla pirullisia nuo. Ja älä soimaa itseäs turhaan. On sitä itse kukin käyttänyt tuntitolkulla aikaa paljon simppelimpienkin vikojen etsimiseen. Hyvänä puolena tuossa on se, että seuraavalla kerralla onkelmaan törmätessään on taas pykälää viisaampi.
 
pop
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «